توییتر و جیک‌جیک سناتورها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16975
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۸:۵۳ |
تحلیل اقدام آمریکا برای تحریم صفحات رسمی مقامات ایران ؛

توییتر و جیک‌جیک سناتورها

در روزهای گذشته خبری مبنی بر محدود کردن صفحه‌ مقامات رسمی ایران در پایگاه‌های خبری آمریکا منتشر شد. بر اساس این خبر، جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت توییتر، خواستار مسدود کردن حساب‌های کاربری سران و مقامات جمهوری اسلامی ایران شدند.
توییتر و جیک‌جیک سناتورها

در روزهای گذشته خبری مبنی بر محدود کردن صفحه‌ مقامات رسمی ایران در پایگاه‌های خبری آمریکا منتشر شد. بر اساس این خبر، جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت توییتر، خواستار مسدود کردن حساب‌های کاربری سران و مقامات جمهوری اسلامی ایران شدند. سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا مدعی شدند که این شبکه اجتماعی، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را زیر پا گذاشته است. آن‌ها در متن این نامه با شفافیت تمام، حقوق بشر را نقض کرده‌اند. در این نامه آمده است: «باوجود اینکه متمم اول [قانون اساسی آمریکا]، از حق آزادی بیان آمریکایی‌ها حمایت می‌کند و توییتر هم نباید سخنرانی سیاسی آمریکایی‌ها را سانسور کند، [اما ایرانی‌ها]
تحت لوای حقوق ایالات‌متحده نبوده و درنتیجه از چنین حقی برخوردار نیستند.» در متن این نامه به‌صورت کامل به اقدامات سیاسی توییتر در سانسور سخنرانی مقامات آمریکایی و تحریم آزادی بیان ایران اشاره و تأکید شده است. این اقدام جمهوری‌خواهان آمریکایی که همواره ابزاری به نام زور را به کار برده‌اند، برخلاف قوانین و شعارهای آزادی‌خواهانه و حقوق بشر آمریکا است. در اینکه توییتر یا دیگر رسانه‌های غربی در پیشبرد اهداف سیاسی و منفعت‌طلبانه آمریکا نقش مؤثری داشته‌اند، شکی وجود ندارد اما توییتر در جهان به‌عنوان یک رسانه نخبگانی معرفی‌شده است که بیشتر ارتباطات دیپلماسی کشورها را در برمی‌گیرد. این اقدام سناتورهای آمریکایی به معنی مسدود کردن راه گفت وگو و دیپلماسی با ایران است. به تعبیری ساده‌تر این اقدام خلاف ارزش‌های بنیادینی است که آمریکا مدعی آن است و در یک جمله از زبان این سناتورها، آمریکا تعریفی از گفت وگو ندارد و فقط زور می‌فهمد.
«رسالت» در مورد اقدام جدید آمریکا در تحریم توییتر مقامات ایرانی با رضا تقی‌پور، وزیر اسبق ارتباطات و عضو شورای عالی فضای مجازی و حمید ضیایی پرور، کارشناس ارتباطات و فعال فضای مجازی به گفت‌وگو پرداخت.
توییتر و دیگر برنامه‌های غربی در خدمت منافع آمریکا هستند
رضا تقی پور، وزیر اسبق ارتباطات و عضو شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با «خبرنگار سیاسی رسالت» در این مورد خاطرنشان کرد: «تحریم اینترنتی آمریکا موضوعی تکراری است. در مدت اخیر، اقدام صاحبان رسانه یا شبکه‌های اینترنتی در خارج از مرزها، برای مسدود یا محدود کردن صفحات مربوط به کاربران ایرانی، با بهانه فعالیت و تولید محتوا به نفع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به جهان نشان داد که شعارهای جریان آزاد اطلاعات، حرف‌های پوشالی و ساختگی است. بر این اساس صاحبان شبکه‌های اجتماعی غربی هرگز به‌صورت بی‌طرفانه و بی‌هدف اطلاعات مردم یا هر بخش دیگری از جهان را در اختیار دشمنان قرار نداده است. آن‌ها به‌صورت یک‌جانبه در خدمت منافع آمریکا هستند.»
وی ضمن اشاره به اینکه آمریکا همواره مدعی بود که کشورهای دیگر سانسورگر هستند، ادامه داد: «سانسورگری آمریکا نشان‌دهنده دغدغه و ترس آن‌ها نسبت به تأثیر رویکرد جهانیان به حاکمان آمریکا بر افکار عمومی جامعه و کشورش است. آمریکا اذهان عمومی را در مورد حرف‌های دنیا علیه خودش شکننده می‌بیند. اکنون نیز به‌صورت یک‌طرفه به اعمال این سیاست‌ها برای حفظ ظاهر خود مشغول است. بر این اساس تمام افراد آزاداندیش باید نسبت به این پدیده اعتراض خود را به گوش دنیا برسانند و مهم‌تر از آن کاربران ایرانی نیز باید عکس‌العملی مناسب در برابر تحریم‌های گوناگون نشان دهند و در این مورد واکنش مناسب، تحریم توییتر خواهد بود.»
عضو شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه مقامات ایران بارها اعلام کرده بودند که این نرم‌افزارها تنها یک پیام‌رسان ساده نیستند، تصریح کرد: «این برنامه‌ها نقش احزابی در خدمت منافع آمریکا را بازی می‌کنند. یکی از نشانه‌های روشن این موضوع، آن است که این شبکه‌ها تنها پیام‌های خاص و ویژه آمریکا را به جهان مخابره می‌کنند و اطلاعات موثقی که خلاف سیاست یا منافع آمریکا است را می‌پوشانند. این اقدام آمریکا مصداق بارز نقض حقوق بشر است. حقوقدانان ایران باید اعتراض خود را نسبت به این موضوع نشان دهند. سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا در تمام حوزه‌ها وجود داشته است اما اکنون سعی دارند این تحریم را در حوزه اینترنت نیز اعمال کنند.»
توییتر حمایت‌کننده اغتشاشات و جنگ‌های روانی سیاسی ایران است
تقی پور در مورد سابقه سیاسی و ابزار جنگی بودن توییتر گفت: «نقش توییتر درگذشته نیز مشهود بوده است. در زمان حضور داعش در منطقه، آن‌ها از یکی از مفتی‌های آل سعود فتوایی مبنی بر حرام بودن استفاده از فیس‌بوک و حلال بودن توییتر منتشر کردند. پس از بررسی این جریان پی بردیم که شاهزادگان سعودی، از سهامداران اصلی توییتر هستند. بنابراین اقدامات و حمایت‌های توییتر از اغتشاشات و جنگ‌های روانی سیاسی ایران امری طبیعی است چراکه سران دشمنان، مسئول این شبکه‌ اجتماعی هستند. توییتر یکی از محورهای اصلی هدایت و اجرا فتنه دی ۹۶ بود که پس از ایجاد موج در توییتر آن را به تلگرام منتقل کردند.»وی افزود: «نرم‌افزارهای آمریکایی از آموزش ساخت مواد منفجره تا آموزش اغتشاش، تخریب و فروش اسلحه به‌عنوان ستون پنجم دشمن برای سازماندهی کردن گوش‌به‌فرمانان آمریکا محسوب می‌شوند. همچنین توییتر در انقلاب مردم مصر موثر بود از این جهت که اطلاعات انقلابیون را در اختیار حکومت قرار می‌داد و با همین رویه باعث شکست انقلاب شدند. بر این اساس محور اصلی سرنگونی انقلاب مصر، اعتماد به توییتر بوده است. این نرم‌افزار به مصر خیانت کرده و تمام اطلاعات را در اختیار سازمان‌های جاسوسی و امنیتی آمریکا قرارداد.»وزیر اسبق ارتباطات در انتها ابراز کرد: «بی‌شک موج این اقدام جدید آمریکا در تحریم صفحات رسمی مقامات ایران، به سمت خودش بازمی‌گردد و رسوایی بزرگی برای آمریکا خواهد بود. اما مافیای رسانه‌ای و تسلط هالیوود بر تمام دنیا صدای اعتراض را خاموش می‌کنند، کاربران عادی در جوامع غربی به اتفاقات مهم در جهان آگاهی ندارند. بر این اساس فعالان فضای مجازی باید با استفاده از سایر نرم‌افزارها اعتراض خود را به گوش جوامع غربی برسانند تا به ماهیت آن پی ببرند و نهضت یا پویش تحریم توییتر هم می‌تواند پاسخ مناسبی برای اقدامات ضد حقوق بشر و سانسورگری این شبکه اجتماعی باشد.»
اگر اتحادی میان احزاب آمریکا بود تحریم توییتر مقامات ایرانی به‌عنوان قانون تصویب می شد
همچنین حمید ضیایی پرور، کارشناس ارتباطات و فعال فضای مجازی در مورد اقدام جمهوری‌خواهان آمریکا برای تحریم صفحه شخصی مقامات ایران به «خبرنگار سیاسی رسالت» گفت: «خبر اقدام آمریکا و مجلس سنا برای تحریم مقامات ایرانی گویای اختلاف میان احزاب آمریکایی در مواجهه با ایران است. شاید اگر اتحادی در این تصمیم میان احزاب آمریکا وجود داشت کل مجلس سنا این اقدام را به‌عنوان قانون تصویب می‌کرد. زیرا زمانی که در مجلس کشوری درباره یک موضوع وحدت نظر وجود داشته باشد، آن تصمیم به قانون تبدیل می‌شود. اما اکنون تنها تعدادی جمهوری‌خواه در نامه‌ای خواستار این تحریم شده‌اند.»وی افزود: «همچنین اگر توییتر هم طبق خواسته جمهوری‌خواهان آمریکا، صفحه مقامات کشوری دیگر را تحریم یا مسدود کند، اقدامی خلاف حقوق بشر و حتی قانون اساسی آمریکا انجام داده است. طنز این جریان درخواست سناتورهای آمریکایی برای تحریم کردن توییتر مقامات ایرانی از مدیرعامل ایرانی توییتر است و در یک جمله اندیشمندان و نخبگان ایرانی‌الاصل مدیریت بالاترین سطح و رده آی‌تی آمریکا را بر عهده‌دارند و این اقدام سناتورهای آمریکایی قسمت اعجاب‌برانگیز این خبر است.»ضیایی پرور به اقدامات جاسوسانه توییتر در زمان‌های مختلف اشاره‌کرده و گفت: «توییتر در دوران مختلف ثابت کرده است که دستورات مستقیم دولت آمریکا را اجرا می‌کند. برای مثال در اغتشاشات سال ۱۳۸۸، توییتر بنا به درخواست وزیر خارجه وقت آمریکا، به‌روزرسانی خود را متوقف کرد تا مقامات آمریکایی وضعیت ایران را رصد کنند. بر این اساس طبق سندهای موجود دخالت‌های دولتی در فرآیندهای اپلیکیشن‌های اطلاع‌رسانی امری مرسوم است.» وی ابراز کرد: «اما تبعیت سیاسی برنامه‌هایی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام از آمریکا نسبت به دیگر شبکه‌ها بیشتر است. برای مثال در زمان شهادت سردار سلیمانی، اینستاگرام صفحات مردم عادی را برای سیاست حذف سردار سلیمانی مسدود می‌کرد . اما توییتر سیاست‌های بازتری را در این مورد اتخاذ کرد. بر این اساس احتمال تائید این نامه یا درخواست برای تحریم صفحه مقامات ایرانی پایین است.»
تحریم استفاده از هر سرویسی در سطح جهان، نقض مستقیم حقوق بشر است
این کارشناس ارتباطات و فعال فضای مجازی با تأکید بر اینکه این اقدام آمریکا به قوانین کشورش مربوط نیست و نقض حقوق بشر محسوب می‌شود، گفت: «آمریکا بیشترین نرم‌افزار یا رسانه ‌اینترنتی را میزبانی می‌کند و بیشتر کشورهای جهان به‌جز چین یا کشورهای دیگری که در این حوزه استقلال دارند، از این برنامه‌های اینترنتی آمریکا استفاده می‌کنند و به زیرساخت‌ها و سامانه‌های آمریکا وابسته هستند. در اینجا موضوع قوانین آمریکا مطرح نیست توییتر یک سرویس جهانی است که مردم جهان حق‌دارند از آن استفاده کنند. بنابراین هرگونه تحریم یا محدودیتی در استفاده از این سرویس‌ها نقض مستقیم حقوق بشر است.»ضیایی پرور ادامه داد: «اگر آمریکا بخواهد این تصمیم را اجرایی کند، این محدودیت اقدامی علیه بشریت است و به معنای اجرای قوانین آمریکا نیست. اما این حقیقت که آمریکا تابع زور است قابل‌چشم‌پوشی نیست. به‌ویژه اعمال سیاست با اجبار و زور در زمان حاکمیت تندروهای جمهوری‌خواه بیشتر به چشم می‌خورد. این افراد تابع قوانین آمریکا هم نیستند تا بخواهند به شعارها و قانون اساسی کشورشان عمل کنند. در یک جمله جمهوری‌خواهان شمشیر را از رو می‌بندند.»کارشناس ارتباطات و فعال فضای مجازی در انتها بابیان اینکه این اقدام تحریمی آمریکا به معنی بستن راه‌های دیپلماسی است، گفت: «توییتر به‌عنوان یک رسانه‌ نخبگانی است و در سطح مردم عادی کاربردی نیست. بر این اساس تحریم آن لطمه‌ای به افکار عمومی نخواهد زد. ضمن اینکه توییتر در حال حاضر در ایران فیلتر است. اما به دلیل اینکه توییتر یک تکنولوژی منحصربه‌فرد است و جایگزین جهانی ندارد و دوم اینکه رسانه‌ای نخبگانی است و بسیاری از دیپلماسی‌های عمومی در سطح دنیا از این راه صورت می‌گیرد و به‌عنوان جایی برای گفت وگوی دیپلماتیک محسوب می‌شود. بر این اساس تحریم صفحات رسمی مقامات یک کشور در توییتر به معنی بستن راه‌های دیپلماسی و گفت وگو است.»در انتها باید توئیت رهبر معظم انقلاب را خاطرنشان کرد که آمریکایی‌ها افتخار می‌کنند که شدیدترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ترتیب داده‌اند. این تحریم به معنی واقعی کلمه یک جنایت است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.