توافق مبهم در وقت اضافه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36165
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 07 دی 1399 - 7:56 |
انگلیس و اتحادیه اروپا هر دو از پیروزی در مذاکرات برگزیت سخن می‌گویند!

توافق مبهم در وقت اضافه

انگلیس و اتحادیه اروپا هر دو خود را پیروز مذاکرات برگزیت معرفی می‌کنند!اتحادیه اروپا و بریتانیا سرانجام روز پنج شنبه ۴ دی (۲۴ دسامبر) بر سرساز و کار، جزئیات و روابط تجاری پسابرگزیت به توافق رسیدند.اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با اعلام این خبر، توافق حاصل‌شده با بریتانیا را «خوب، منصفانه و متعادل» توصیف کرد. خانم فن در لاین تأکید کرد که این توافق «تاریخی» از منافع اتحادیه اروپا محافظت می‌کند.
توافق مبهم در وقت اضافه
گروه بین‌الملل 
انگلیس و اتحادیه اروپا هر دو خود را پیروز مذاکرات برگزیت معرفی می‌کنند!اتحادیه اروپا و بریتانیا سرانجام روز پنج شنبه ۴ دی (۲۴ دسامبر) بر سرساز و کار، جزئیات و روابط تجاری پسابرگزیت به توافق رسیدند.اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با اعلام این خبر، توافق حاصل‌شده با بریتانیا را «خوب، منصفانه و متعادل» توصیف کرد. خانم فن در لاین تأکید کرد که این توافق «تاریخی» از منافع اتحادیه اروپا محافظت می‌کند.
رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به انجام مذاکرات طولانی و فشرده دو طرف گفت:«اتحادیه اروپا سرانجام می‌تواند برگزیت را پشت سر بگذارد و به حرکت روبه‌جلوی خود ادامه دهد.»
او با ابراز خرسندی از توافق حاصل‌شده یادآور شد که انگلیس ازاین‌پس برای اتحادیه اروپا «کشور ثالث» محسوب می‌شود ولی همچنان به‌عنوان «یک شریک قابل‌اعتماد» در کنار اتحادیه اروپا قرار خواهد داشت.در مقابل، بوریس جانسون، نخست وزیرانگلیس  نیز گفت که کشورش موفق شده بزرگ‌ترین توافق تجاری را به سبک توافق تجارت آزاد با کانادا با اتحادیه اروپا حاصل کند که واردات و صادرات بدون سهمیه و تعرفه را تضمین می‌کند. آقای جانسون همچنین ابراز امیدواری کرد که این موجب رشد بیشتر تجارت انگلیس  و اتحادیه اروپا شود.
جانسون ادعای پیروزی می‌کند!
دولت بوریس جانسون نیز به دنبال این توافق اعلام کرد: «بالاخره کنترلِ پول، مرزها، قوانین، تجارت و ماهیگیری در آب‌های خودمان را به دست گرفتیم.» دولت بریتانیا در این بیانیه خاطرنشان کرد:« هر آنچه که طی همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ و در انتخابات عمومی سال گذشته به مردم انگلیس وعده داده‌شده بود، با این توافق حاصل شد.»
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با اشاره به رفع اختلاف نهایی با انگلیس در مورد حقوق ماهیگیری در آب‌های مشترک تصریح کرد که بر پایه توافق حاصل‌شده اتحادیه اروپا از حفظ حقوق صیادان خود در ماهیگیری برای پنج و نیم سال آینده اطمینان حاصل کرده است.مطابق بخشی از توافق پسابرگزیت، اتحادیه اروپا پس از پایان‌یک دوره انتقالی که تا ژوئن آینده ادامه خواهد داشت، ۲۵درصد از ارزش محصولات صیدشده توسط صیادان اروپایی در آب‌های انگلیس  را تا سال ۲۰۲۶ کاهش خواهد داد. در حال حاضر قایق‌های صیادی اتحادیه اروپا هرساله حدود ۶۵۰ میلیون یورو ماهی در آب‌های انگلیس  صید می‌کنند.
 جزئیات توافق جدید لندن-بروکسل مشخص نشده است! 
البته هنوز جزئیات گونه‌های قابل صید و مناطق تحت شمول این درصد مشخص نشده ولی فعالیت ماهیگیران اتحادیه اروپا در فاصله ۶ تا ۱۲ مایلی از آب‌های سرزمینی انگلیس  تا سال ۲۰۲۶ تضمین‌شده است. این دسترسی پس‌ازاین مدت پنج و نیم سال آینده به‌طور سالانه موردتوافق مجدد قرار می‌گیرد.میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد اروپایی نیز با اشاره به لزوم انجام اقدام‌های عملی پس از برگزیت به صیادان و ماهیگیران کشورهای اتحادیه اروپا اطمینان داد که کمیسیون اروپا همواره در کنار ماهیگیران متضرر از تعیین سهمیه‌های جدید و مناطق مجاز ماهیگیری بین لندن  و اتحادیه اروپا خواهد بود و از حقوق آن‌ها دفاع خواهد کرد.این توافق پس از ماه‌ها مذاکرات به بن‌بست رسیده دو طرف بر سر آینده روابط تجارت به‌ویژه در مورد ماهیگیری در آب‌های مشترک و چگونگی استفاده انگلیس از کمک‌های دولتی برای حمایت از مشاغل حاصل شد.
دستیابی به این توافق مانع از ایجاد سناریوی خروج بدون توافق انگلیس  از اتحادیه اروپا می‌شود؛ سناریویی که اجرای آن می‌توانست آینده تجارت دو طرف را با ابهام روبه‌رو کند و با وضع تعرفه‌های تجاری مصوب سازمان تجارت جهانی به کمبود و گرانی انواع کالا در انگلیس منجر شود.توافق بروکسل و لندن  پس از تایید ۲۷ عضو اتحادیه اروپا برای تصویب نهایی به پارلمان اروپا ارائه خواهد شد. این توافق از ابتدای ژانویه ۲۰۲۱ و با پایان دوره انتقالی برگزیت  اجرایی می‌شود.
 اسکاتلند برای جدایی خیز برمی‌دارد 
وزیر اول اسکاتلند با انتشار پیامی در توییتر به توافق اخیر انگلیس و اتحادیه اروپا در جریان مذاکرات برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) واکنش نشان داد.استورجئون در پیام خود با انتقاد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نوشت: «قبل از اینکه این تحولات آغاز شود، لازم به یاد‌آوری است که برگزیت برخلاف میل اسکاتلند اتفاق می‌افتد و هیچ توافقی وجود ندارد که جبران آنچه که برگزیت از ما می‌گیرد باشد.وقت آن فرارسیده که آینده ما به‌عنوان یک کشور مستقل اروپایی ترسیم شود.»
 مخالفت حزب کارگر با توافق برگزیت 
سِر کایر استارمر، رئیس حزب کارگر انگلیس در واکنش به توافق لندن با اتحادیه اروپا درباره برگزیت، با تأکید بر اینکه این توافقی نیست که دولت قول آن را داده بود، گفت: توافق تجاری پس از برگزیت، «نحیف» است و از تولید، خدمات مالی ما، صنایع خلاق یا حقوق محل کار، حمایت کافی نمی‌کند.
بحران در انگلیس ادامه خواهد داشت 
بنا بر آنچه امروز شاهد آن هستیم، بحران برگزیت در انگلیس و اتحادیه اروپا ادامه خواهد داشت و توافق مبهم اخیر، نقطه پایانی بر این ماجرا نخواهد بود. در این خصوص، شاهد تحقق وضعیتی باثبات و بهتر برای انگلیسی‌ها نخواهیم بود. به عبارت بهتر،«برگزیت» به نقطه آشکارساز استیصال لندن در اروپا و نظام بین‌الملل تبدیل‌شده است. این استیصال باگذشت زمان در انگلیس نمود بیشتری خواهد یافت.در این معادله، اساسا تفاوتی ندارد که حزب کارگر یاحزب محافظه‌کار در رأس معادلات سیاسی و اجرایی کشورشان حضورداشته باشند، بلکه آنچه اهمیت دارد، وضعیت پیچیده‌ای است که لندن حداقل طی یک دهه با آن مواجه خواهد بود.نکته آخر در این خصوص ، به بازی خاص سران دیگر کشورهای اروپایی در قبال برگزیت بازمی‌گردد. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و دیگر مقامات ارشد اروپایی قبلا بارها تأکید کرده بودند که در صورت شکست طرح ترزا می( نخست‌وزیر سابق انگلیس)  مذاکره دیگری در این خصوص در کار نخواهد بود و اروپا قصد ندارد در این خصوص امتیازات جدیدتری به لندن دهد.بااین‌حال مقامات اروپایی درنهایت مذاکرات دیگری را در این خصوص صورت دادند!این خود نشان‌دهنده تناقض گفتار و عدم ثبات مواضع طرف‌های اروپایی است. 
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای توافق مبهم در وقت اضافه بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.