تنفس مصنوعی شیخ‌نشین‌ها به صهیونیست‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 14303
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۹:۳۹ |
بازی ننگین کشورهای عربی در منطقه غرب آسیا؛

تنفس مصنوعی شیخ‌نشین‌ها به صهیونیست‌ها

ارتباطات برخي کشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس با رژيم اشغالگر و خون‌خوار صهيونيستي وارد فاز تازه‌اي شده است. 
تنفس مصنوعی شیخ‌نشین‌ها به صهیونیست‌ها

ارتباطات برخي کشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس با رژيم اشغالگر و خون‌خوار صهيونيستي وارد فاز تازه‌اي شده است. 
وزير خارجه امارات عربي متحده در حساب کاربري خود توئيتر مطلبي را منتشر کرده که از بهبود روابط شيخ‌نشين‌هاي عربي با اسرائيل حکايت دارد.
عبدالله بن زايد، وزير امور خارجه امارات عربي در حساب کاربري‌اش در توئيتر، مطلبي منتشر کرده که تأييد مي‌کند که شيخ‌نشين‌هاي عرب حاشيه خليج‌فارس در حال عادي‌سازي روابط با اسرائيل هستند.مطلبي که بن زايد منتشر کرده، يادداشتي است که تحت عنوان يک ائتلاف عربي-اسرائيلي در حال شکل‌گيري در خاورميانه است و در پايگاه اسپکتيتور منتشرشده است. 
اين پايگاه در مطلب خود با اشاره به سفر سال ۲۰۱۸ بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل به عمان و استقبال گرم مقامات عماني از وي، نوشت که يوسف بن علوي، وزير خارجه عمان در پاسخ به شبکه خبري الجزيره درباره چرايي اجازه عمان به وزير خارجه اسرائيل براي سفر به مسقط گفت: اسرائيل ملتي! در ميان ملت‌هاي خاورميانه است و ما بايد براي آينده، سفر جديدي را شروع کنيم.
وبگاه اسپکتيتور در ادامه به روابط امارات عربي متحده و بحرين با اسرائيل پرداخته و نوشته است که خاخام‌هاي اسرائيلي آزادانه مي‌توانند به کنيسه‌هايي که در دبي وجود دارد تردد کنند و پادشاه بحرين نيز همين مسير را در پيش‌گرفته است.اين اقدام بن زايد، که تأييد بهبود روابط اعراب با اسرائيل به شمار مي‌آيد، با استقبال بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل روبه رو شده است.نتانياهو در اين مورد گفته است: زمان آن فرارسيده‌است که عادي‌سازي روابط بين اسرائيل و کشورهاي عربي  و صلح محقق شود.
طي يک سال گذشته مقام‌ها و شخصيت‌هاي سياسي، علمي و ورزشي اسرائيل براي مناسبت‌هاي مختلفي به کشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس ازجمله امارات، بحرين و عمان رفته‌اند که آخرين آن مشارکت هيئت‌هاي اسرائيلي در نشست اقتصادي منامه بحرين و نمايشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبي امارات بود.يديعوت آحارونوت اخيرا نوشته است که امارات به اتباع اسرائيل که قصد شرکت در نمايشگاه اکسپو ۲۰۲۰ رادارند، اجازه مي‌دهد با گذرنامه اسرائيلي به اين کشور سفر کنند.
ديويد مدنيکوف نويسنده و تحليلگر سياسي در سايت ديفنس وان به تقويت روابط رژيم اسرائيل و برخي کشورهاي عربي پرداخت و نوشت که مواضع رسمي اعراب شاهد تحولي ويژه در قبال رژيم اسرائيل بوده است و عربستان نقش اساسي در اين زمينه ايفا کرده است. رياض در طول سال‌هاي اخير تلاش کرده است که به قوي‌ترين کشور عربي از طريق استفاده از نفوذ اقتصادي خود تبديل شود. عربستان اين هدف را در واکنش به حوادث سال‌هاي اخير در منطقه غرب آسيا  دنبال کرده است، زيرا حکام سعودي و برخي کشورهاي هم‌جوار نگران از دست دادن زمامداري خود هستند.
اين نويسنده سپس نگاهي به سياست‌هاي محمد بن سلمان وليعهد سعودي از تجاوزگري نظامي به يمن گرفته تا محاصره قطر و بستن قراردادهاي بيشتر تسليحاتي با کشورهاي عربي انداخت و نوشت: عربستان با تجاوزگري به يمن به هيچ‌يک از اهداف خود نرسيده است و بن سلمان به خاطر موج سرکوب مخالفان سياسي با انتقادهاي گسترده‌اي روبه رو است.
وي افزود: شکست و ناکامي بن سلمان، او را به سمت حکامي سوق داده است که سياست‌هاي مشابهي دارند؛ نظير اسرائيل و امارات و مصر. رياض و تل‌آويو دشمن مشترکي به نام ايران رادارند. سياست‌هاي عربستان در چارچوب ائتلاف با طرف‌هايي است که در تلاش براي تمرکز بر امنيت به زيان حقوق دموکراتيک هستند. بسياري از حکومت‌هاي عربي به اين نتيجه رسيده‌اند که فعاليت مخالفان و آزادي بيان سياسي ممکن است باعث فروپاشي سياسي و هرج‌ومرج به‌ويژه بعد از تحولات سال‌هاي اخير در منطقه  شود. اين امر باعث شده است که بسياري از رژيم‌هاي عربي بيشتر و بيشتر بر امنيت داخلي و سرکوب گفتمان سياسي روي بياورند.
مدنيکوف تصريح کرد: اين نوع نگاه مبتني بر تقويت ارتش و پليس و نپذيرفتن اپوزيسيون سياسي باعث افزايش نزديکي روابط بين عربستان و اسرائيل مي‌شود. حکومت‌هاي عربي به خاطر تمرکز خود بر فاکتور امنيتي از ترس وقوع قيام سياسي معتقدند که فلسطيني‌هاي زير سلطه اشغالگران يک مشکل به شمار مي‌روند و نه يک اولويت.
چندي پيش سکينه المشيخص از نويسندگان سرشناس سعودي نيز  در يک مصاحبه مطبوعاتي اذعان کرد که هيچ دشمني‌اي ميان اسرائيل و عربستان سعودي وجود ندارد.او به شبکه اسرائيلي مکان گفت:  ما هيچ مشکل سياسي با اسرائيل نداريم. اسرائيل تاکنون حتي يک گلوله هم به سمت ما شليک نکرده است. اين ادعا درحالي است‌که در جريان جنگ ۱۹۴۸، صدها سرباز عربستاني در جنگ با رژيم صهيونيستي کشته شدند.نويسنده روزنامه‌هاي شرق الاوسط، رياض، عکاظ و بسياري ديگر از مطبوعات سعودي، افزود: مواضع اسرائيل و برخي کشورهاي عربي  در خصوص خطر ايران و حزب‌الله و حوثي‌ها که کاملا خاورميانه را تهديد مي‌کنند!، به‌شدت يکسان است.
او در پاسخ به اين‌که آيا قصد سفر به سرزمين اشغالي را دارد يا نه تأکيد کرد که آماده است که رژيم صهيونيستي را از داخل مشاهده کند. البته او اشاره‌اي به نوع استقبالي که فلسطيني‌ها از يک روزنامه‌نگار سعودي در مسجدالاقصي کرده و او را با تحقير بيرون انداخته بودند نکرد.المشيخص که در شبکه العربيه نيز فعاليت دارد، مدعي شد که فرصت صلح (سازش) ميان کشورهاي عربي و رژيم صهيونيستي فراهم است و در صورت تحقق آن‌همه نفع مي‌برند!
استقبال گرم اين نويسنده سعودي از رابطه با رژيم صهيونيستي در حالي است که چندي پيش  سفر يک هيئت رسانه‌اي عربي به فلسطين و ديدار با مقامات صهيونيست، به‌شدت جنجال‌برانگيز شده است و بسياري اين سفر را محکوم کرده‌اند. فلسطيني‌ها محمد سعود از اعضاي اين هيئت را نيز که به مسجدالاقصي رفته بود با تحقير بسيار بيرون انداختند.
 از زمان وليعهدي محمد بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷، گرمي روابط رياض و تل‌آويو بيش‌ازپيش علني شده و رسانه‌هاي اسرائيلي به‌طور روزانه در خصوص ابعاد مختلف همکاري ميان دو طرف مطالبي را منتشر مي‌کنند. اين گرمي روابط به حدي است که به گزارش کانال ۱۳ رژيم صهيونيستي امروز نزد خاندان سلطنتي عربستان اسرائيل نه‌تنها دشمن نيست، مشکل هم نيست. بلکه راه‌حل مشکل است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.