تنفس مصنوعی به مذاکرات برگزیت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 35843
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 01 دی 1399 - 7:24 |
ترجمه و تحلیل

تنفس مصنوعی به مذاکرات برگزیت

مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر نحوه خروج لندن از اروپای واحد، بدون دستیابی به نتیجه‌ای مشخص پیش می‌رود. این در حالی‌است که کارشناسان معتقدند حتی اگر در این مذاکرات توافقی نیز به دست بیاید، به دلیل عدم حل‌وفصل بحران‌های اصلی و بر زمین‌مانده میان طرفین، به توافقی شکننده و قابل‌ابطال ( از سوی هر دو طرف) تبدیل خواهد شد.
تنفس مصنوعی به مذاکرات برگزیت

گروه بین‌الملل  
مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر نحوه خروج لندن از اروپای واحد، بدون دستیابی به نتیجه‌ای مشخص پیش می‌رود. این در حالی‌است که کارشناسان معتقدند حتی اگر در این مذاکرات توافقی نیز به دست بیاید، به دلیل عدم حل‌وفصل بحران‌های اصلی و بر زمین‌مانده میان طرفین، به توافقی شکننده و قابل‌ابطال ( از سوی هر دو طرف) تبدیل خواهد شد. بر اساس گزارش یورونیوز ، گفت‌وگوهای انگلیس و اتحادیه اروپا درباره روابط تجاری فی‌مابین پس از برگزیت ، وارد یک دوره حساس ۴۸ ساعته دیگر شده است.
قرار است در این مدت درباره سازوکار فعالیت کشتی‌های ماهیگیری تصمیم‌گیری شود. مذاکرات به‌طور مشخص بر این موضوع متمرکز است که چند سال طول خواهد کشید تا سیاست‌های جدید ماهیگیری به اجرا گذاشته شود.دو طرف بر سر دسترسی به آب‌ها برای ماهیگیری و چگونگی سهمیه‌بندی برای کشتی‌های انگلیسی  اختلاف داشتند و بنا بر اعلام مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا «تا چند ساعت دیگر» تصمیم نهایی را دراین‌باره می‌گیرند.درحالی‌که انگلیس بر حفظ حاکمیت خود بر آب‌هایش تأکید دارد و خواهان سهم بیشتری از صید برای کشتی‌های ماهیگیری خود است، اتحادیه اروپا نیز به دنبال یک دوره گذار طولانی و دریافت ضمانتی در موضوع دسترسی به مناطق ماهیگیری و نحوه توزیع عادلانه صیدها است.
هر تصمیمی که در ساعات پیش‌رو اتخاذ شود باید به تأيید پارلمان اروپا نیز برسد و نمایندگان در پارلمان اعلام کرده‌اند که برای تأيید نهایی این توافق «عجله‌ای» ندارند.این در حالی‌است که انگلیس کمتر از دو هفته دیگر به پیروی از قوانین تجاری اتحادیه اروپا پایان خواهد داد و در صورت عدم دستیابی به توافق تجاری جدید تا اول ژانویه، دو طرف برای صادرات و واردات خود باید به قوانین سازمان تجارت جهانی مراجعه کنند؛ کاری که باعث افزایش قابل‌توجه هزینه‌های خریدوفروش کالاها و درنهایت افزایش قیمت تمام‌شده محصولات می‌شود.بااین‌حال گزارش یورونیوز و دیگر رسانه‌های غربی به‌خوبی نشان می‌دهد که بحران به وجود آمده میان دو طرف تا چه اندازه‌ای جدی است. طی ماه‌های اخیر، لندن و بروکسل در این خصوص نتوانسته‌اند به توافقی دست پیدا کنند.کارشناسان بر این باورند که اگرچه هر دو طرف مایل به رسیدن به توافقی در آخرین روزهای باقی‌مانده هستند اما نمی‌خواهند به دلیل محدودیت‌های زمانی، تحت‌فشار قرارگرفته و مجبور به اعطای امتیازاتی به‌طرف مقابل شوند که بعدها پشیمان گردند.
  تحلیلی بر گزارش یورونیوز
آنچه مسلم است این‌که«برگزیت» در آینده‌ای نزدیک به پاشنه آشیل بوریس جانسون در لندن و البته پاشنه آشیل اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد. گروه‌های ملی‌گرا در بسیاری از کشورهای اروپایی، اصرار دارند تا مدل و الگویی را بر اساس برگزیت ( برگزاری همه‌پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا) طراحی کنند. در مقابل، احزاب سنتی در اروپا که طرفدار ساختار اروپای واحد هستند، در مقابل این مسئله مقاومت می‌کنند. درهرحال، هر تصمیم و توافقی که این دو ( لندن-بروکسل) در قبال برگزیت اتخاذ کنند، برای هردوی آن‌ها هزینه‌ساز خواهد بود. این تصمیمات ، چه منتج به توافق بشود یا خیر، برای اروپا و انگلیس عواقب و تبعاتی را به دنبال خواهد داشت که مواجهه با آن‌ها حداقل یک دهه به طول خواهد انجامید. بی‌دلیل نبود که تحلیلگران، از ابتدا  برگزیت  را نماد بحران و چنددستگی در اتحادیه اروپا می‌دانستند!
یورونیوز

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای تنفس مصنوعی به مذاکرات برگزیت بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.