تمرکز سیاست خارجی بر کشورهای همسایه باشد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 14241
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰:۰۰ |
بررسی «رسالت» از نوع نگاه غرب‌گرایانه دستگاه دیپلماسی؛

تمرکز سیاست خارجی بر کشورهای همسایه باشد

با آغاز کار دولت يازدهم و در ادامه فعاليت دولت دوازدهم شاهد نگاه غرب‌گرايانه در ميان مسئولان اجرايي کشور به‌ويژه سياست خارجي در کشور بوديم.
تمرکز سیاست خارجی بر کشورهای همسایه باشد

|گروه سیاسي|
با آغاز کار دولت يازدهم و در ادامه فعاليت دولت دوازدهم شاهد نگاه غرب‌گرايانه در ميان مسئولان اجرايي کشور به‌ويژه سياست خارجي در کشور بوديم. با توجه به آرمان‌ها و نوع نگاه انقلابي و قرآني که در کشور وجود دارد تصور بر آن بود مسئولان اجرايي به‌ويژه در وزارت خارجه اين نوع نگاه را در دستور کار خود قرار دهند. اما طي سال‌هاي گذشته عدم توجه و نگاه سياست خارجي به برقراري ارتباط با کشورهاي دوست، همسايه و اسلامي کمتر از برقراري ارتباط با کشورهاي غرب بوده است. اين موضوع باعث شد تا ايران از ديگر مراکز و منابع قدرت و ثروت جهاني حتي در مرزهاي نزديک‌مان غفلت کند. بسياري از کارشناسان معتقدند اخيراً سفرهاي رئيس‌جمهور و وزير امور خارجه کشورمان به کشورهاي دوست به‌ويژه اسلامي براي گرم کردن روابط ايران با اين کشورها است اما اين سفرها در حال حاضر بسيار دير شده چراکه ايران بايد بسيار زودتر به اين موضوع ورود پيدا مي‌کرد. 
براساس نظر و عقيده صاحب‌نظران راهبرد نگاه به کشورهاي اسلامي ازنظر علمي، تاريخي و همچنين ريشه‌هاي جغرافيايي و سياسي در سياست خارجي کشور بسيار تأثير خوبي داشته به همين جهت از اهميت مضاعفي برخوردار شده است. 
يک کارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» معتقد است: «گزينه‌اي جز بازگشت به تفکر انقلابي و قرآني وجود ندارد.» يک عضو کميسيون امنيت ملي در مجلس نيز به «رسالت» مي‌گويد: «وزارت خارجه نسبت به استفاده از ظرفيت‌ کشورهاي اسلامي غفلت کرده است.» مشروح گفت‌وگوي «رسالت» با صاحب‌نظران درباره نگاه غرب‌گرايانه به روابط خارجي در وزارت خارجه را در ادامه بخوانيد.
* هيچ گزينه‌اي جز بازگشت به تفکر انقلابي وجود ندارد
ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بين‌الملل نيز دراين‌باره به «رسالت» گفت: «سياست خارجي به معناي برقراري روابط ميان کشورها در اقصي نقاط جهان است بر همين اساس نوع رويکرد، راهبرد و مزيت‌هاي نسبي کشورها با توجه به محدوديت‌ها و نيازهايشان اين روابط را شکل و به آن اولويت‌بندي مي‌دهد.» 
وي با تأکيد بر اين‌که ترتيب‌بندي در روابط کشورها با يکديگر به نوع رويکرد و جهت‌گيري بستگي دارد، تصريح کرد: «کشورها با توجه به متغيرهايشان بايد بدانند قصد طي کردن چه مسيري را دارند تا بتوانند بر اساس آن نيازهايشان را رفع کنند.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل ادامه داد: «نوع نگاه غرب‌گرايانه يا به عبارتي نوع تفکر ليبرالي معمولاً بر نوع نگاه و تفکر انقلابي غلبه داشته است. اگر نوع نگاه و تفکر ما انقلابي باشد بايد اولويت‌ برقراري ارتباط‌مان با کشور‌هايي که گفتمان انقلاب اسلامي در آنجا زمينه پذيرش بيشتري داشته، باشد همچنين در مقابل کشورمان با اين نوع گفتمان با تهديد‌هاي بسياري روبه‌رو مي‌شود. در همين راستا بايد در نظر داشت که در مقابل اين گفتمان، غربي‌ها در رأس تعارض قرار دارند.»
وي وجود نقشه راه توسعه در اين مسير را حائز اهميت دانست و گفت: «اگر در اين مسير قصد برنامه‌ريزي داشته باشيم بايد به‌خوبي برنامه‌هايي براي مقابله با تهديدها و استفاده از فرصت‌ها داشته باشيم چراکه اين موضوعات باعث شفافيت اولويت‌ها مي‌شود بنابراين کشورهايي که در محيط پيراموني ما قرار دارند مي‌توانند فرصتي براي چيدمان ظرفيت‌هايمان باشند.» 
ظهره‌وند تصريح کرد: «اگر برخي به دنبال مسير ادغام نظام بين‌الملل بوده و باوري بر انديشه‌ها و آرمان‌هاي انقلابي نداشته باشند بنابراين آن‌ها اولويت‌شان در برقراري ارتباط با کشورهاي غربي است حتي سبک زندگي‌ آنها را در دستور کار خود قرار مي‌دهند و اين موضوع باعث مي‌شود تا هنجارها و ارزش‌هاي اجتماعي نيز مانند غربي‌ها شود و در ادامه نمي‌توان توسعه را بدون رعايت ارزش‌ها و هنجارهاي اجتماعي در نظر گرفت چراکه هر توسعه‌اي داراي زيرساختي است که متکي بر هنجارها و ارزش‌هاي آن جامعه است.»
اين کارشناس روابط بين‌الملل تصريح کرد: «اغلب اوقات شاهد عملکرد برخي دولت‌ها بوديم که کماکان نسخه‌هاي دريافتي از بانک جهاني و صندوق بين‌المللي پول را در اين کشور پيچيدند اما چه نتيجه‌اي براي ما داشت؟ اين موضوع براي کشور طي چند دهه اخير تنها تورم پايدار را همراه داشته است. اين شرايط تنها به اين دليل است که برخي در کشور به دنبال دست يافتن به آرزوها و آرمان‌ها همراه با سبک زندگي غربي هستند و با اين نوع تفکر اکثر نسخه‌ها را در کشور پيچيدند.»
وي با تأکيد بر اين‌که هيچ گزينه‌اي جز بازگشت به تفکر انقلابي و قرآني وجود ندارد، افزود: «نوع نگاه به حکمراني در کشور بايد تغيير يابد؛ در اين تغيير نگاه به شيوه حکمراني قطعاً کشورهاي اسلامي و به‌ويژه کشورهاي پيراموني براي ما اولويت خواهند داشت.»
ظهره‌وند در پايان گفت: «اگر قرار بر ايجاد تغيير باشد بايد گفت اين تغيير، زمان‌بر خواهد بود چراکه دشمنان کشور در حال فعاليت عليه ما هستند و ساده نيست بگوييم فرصت‌هايي که در گذشته داشتيم در حال حاضر نيز وجود دارد، اما اين موضوع نتيجه تفکر ليبرال و نوع نگاهي است که به روابط بين‌الملل در سياست خارجه وجود داشته و برخي سعي کردند مسائل کشور را شايد با الگوها و تفکرات غربي حل‌وفصل کنند اما تاکنون به نتيجه‌اي نرسيدند.»
* غفلت وزارت خارجه نسبت به استفاده از ظرفيت‌ کشورهاي اسلامي
علاءالدين بروجردي، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درباره عدم تمرکز وزارت خارجه بر سفارتخانه‌هاي ايران در کشورهاي اسلامي به «رسالت» گفت: «محور مذاکرات ايران طي چند سال گذشته حول برنامه هسته‌اي با کشورهاي غربي بود، به همين جهت حجم زيادي از زمان صرف شده وزير خارجه و معاونينش در اين مسئله بود و اين موضوع باعث غفلت اين وزارت خانه از ظرفيت‌ کشورهاي همسايه و اسلامي شد.»
وي ادامه داد: «ايران بايد استفاده از ظرفيت کشورهاي اسلامي به‌ويژه همسايه را در سياست خارجي‌اش اولويت بخشد. وزارت خارجه نيز بايد در اين راستا تلاش‌هاي خود را افزايش دهد، چراکه تلاش‌هايش تاکنون کافي نبوده است.»

نویسنده : گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.