تلخ و شیرین ۹۹ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 40648
  پرینتخانه » اجتماعی, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : 26 اسفند 1399 - 6:53 |
نگاهی گذرا به حوادث سالی که گذشت

تلخ و شیرین ۹۹

سال پرفراز و فرود ۹۹ در حالی رو به اتمام است که مرور حوادث ریزودرشت و تلخ و شیرین آن یادآور این فراز آیه ۱۴۰ سوره‌مبارکه آل‌عمران است: «وَتِلکَ الأَیّامُ نُداوِلُها بَینَ النّاسِ» و ما این روز‌های (پیروزی و شکست) را در میان مردم می‌گردانیم؛ (و این خاصیت زندگی دنیاست.)
تلخ و شیرین ۹۹

وحید عظیم‌نیا
سال پرفراز و فرود ۹۹ در حالی رو به اتمام است که مرور حوادث ریزودرشت و تلخ و شیرین آن یادآور این فراز آیه ۱۴۰ سوره‌مبارکه آل‌عمران است: «وَتِلکَ الأَیّامُ نُداوِلُها بَینَ النّاسِ» و ما این روز‌های (پیروزی و شکست) را در میان مردم می‌گردانیم؛ (و این خاصیت زندگی دنیاست.) قاعدتامهم‌ترین و شاید یگانه امری که از سال۹۹ در اذهان مردم نقش بسته، وضع نامطلوب اقتصادی است که اگر نگوییم تلاش عمدی دولت در آن دخیل بوده است، قطعا می‌توان گفت ناکارآمدی دولت در آن نقش مهمی داشته و دارد. البته این گزاره استاد مرتضی مطهری «عقبه فکری نظام جمهوری اسلامی » را فراموش نکنیم که معتقد بودند «مکاتب مادی، امروز روی اصول خاص دیالکتیکی، می‌گویند تضاد‌ها را تشدید کنید؛ ناراحتی‌ها را زیاد کنید؛ شکاف‌ها را هر چه ‌می‌توانید عمیق‌تر کنید؛ حتی با اصلاحات واقعی مخالفت کنید، برای این‌که جامعه را به انقلاب به معنی انفجار (نه انقلاب آگاهانه) بکشانید.» (کتاب حماسه حسینی) ازاین‌جهت بی‌مسما نخواهد بود اگر بگویم تلخ‌ترین اتفاق سال ۹۹ یعنی به‌هم‌ریختگی معیشت مردم، اقدام عمدی بود و درهرصورت فراموش نخواهد شد.
اگر از این مهم بگذریم، به ویروس حقیر و خطیر کرونا می‌رسیم که از بیش از یک سال پیش وزان شده و بهار زندگی بیش از ۶۱ هزار هموطن را خزان کرده است.ای‌بسا اگر همت جمعی برای مقابله با آن نباشد، این اعداد بزرگ‌تر هم خواهد شد.
علاوه بر گرانی و کرونا که دست‌به‌دست هم داده‌اند تا زندگی را بر مردم سخت کنند، اما ان‌شاءالله شکست خواهند خورد، مهم‌ترین اتفاق عرصه سیاسی، آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود که از ۷ خرداد ۱۳۹۹ رسما کار خود را آغاز کرد. البته تا امروز رئیس‌جمهور مصلحت ندیده‌اند تا در خانه ملت حضور یابند. هرچند تیم فشل اطلاع‌رسانی دولت که بیشتر به اطلاعیه‌رسانی مشغول هستند، علت این کار را مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده‌اند که بر اساس آن رئیس‌جمهور نباید در خانه ملت حضور یابد، اما دیدار روحانی با سفرای اروپایی این شائبه سؤال را ایجاد کرده است که اگر بنا به قرنطینه در کاخ‌های میلیاردی شمال تهران است، به حضور پذیرفتن سفرای غربی چه معنی می‌تواند داشته باشد.
از دیگر رویدادهای مهم سال ۹۹ که تلخی آن هنوز از اذهان پاک نشده مربوط به اقدام وحشیانه تروریست‌ها در ترور دانشمند هسته‌ای ما شهید دکتر محسن فخری‌زاده است که غروب سرد جمعه ۷ آذر در منطقه آبسرد دماوند به درجه رفیع شهادت نائل شد. نکته قابل‌تأمل درباره این شهید عزیز، اظهارات امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان است که گفته ۲۰ سال است که شهید فخری‌زاده را می‌شناسم و در جزئیات شغلی ایشان قرار داشتم، به معنای واقعی کلمه فردی بی‌بدیل در حوزه فناوری صاحب سبک، خلاق و مبتکر بود و همیشه محل خدمتشان نوک خدمت به ملت ایران بود؛ در حاشیه نبود، ولی گمنام بود. خدمات شهید هسته‌ای مهندس فخری‌زاده قابل‌بیان نیست؛ همین‌قدر بگویم که ۲۰ ساله دشمن دنبال به شهادت رساندن ایشان بود اما تابه‌حال ناکام بود. این بار هم سیستم‌های اطلاعاتی کشور با دقت احتمال وقوع حادثه علیه ایشان و محل بروز احتمالی حادثه را پیش‌بینی کرده بودند، اما به دلیل تواتر اخبار در طول این ۲۰ سال، متأسفانه جدیت موردنیاز اعمال نشد و این بار دشمنان موفق شدند وگرنه عملیات‌های ناکام فراوانی داشتند.
از دیگر رویداد‌های شیرین و مهم سال ۹۹، می‌توان به ماهواره نور به‌عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که صبح روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت‌ماه از ماهواره‌بر دومرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. این اقدام در شرایطی که کشورمان با شدیدترین تحریم‌های غرب و آمریکا مواجه است، دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران اسلامی را به ارمغان خواهد آورد. پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور توسط ماهواره‌بر قاصد در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین، بدین معنی است که متخصصان فضایی کشور به آن سطحی از دانش رسیده‌اند، که بتوانند انواع ماهواره با کارکرد‌های مختلف را به فضا بفرستند.توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نیز از دیگر رویداد‌های مهم سال ۱۳۹۹ به شمار می‌رود به‌طوری‌که پیرو تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق هسته‌ای ملت» از سوی مجلس شورای اسلامی، دولت از ۵ اسفند امسال اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد. هرچند این اقدام حاشیه‌های به همراه داشت، اما ازآنجایی‌که شورای‌عالی امنیت ملی پیگیر پرونده است موضوع با نظارت و هدایت این شورا در حال انجام است و مشکلی نیز وجود ندارد.البته آغاز ازسرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصد نیز ازجمله رویداد‌های مهم سال ۹۹ هست به‌طوری‌که دولت بعد از ماه‌ها انفعال، از آغاز تولید اورانیوم ۲۰ درصدی در فردو خبر داد و این رویه کماکان ادامه دارد.عملیات احداث خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران پنجم تیرماه با دستور روحانی به‌طور رسمی آغاز شد و همچنین پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران ازجمله هرمزگان و کرمان از دیگر رویداد‌های مهم سال ۱۳۹۹ است.به‌هرروی سال ۹۹ در حالی کوله‌اش را بسته و خداحافظی می‌کند که حوادث تلخ و شیرین آن در اذهان باقی خواهد ماند و مردم ایران اسلامی تلاش خواهند کرد سال پیش‌رو را باقدرت و قوت بیشتری شروع کنند. البته با انتخاب درستی که در پیش دارند، به بخش عمده‌ای از مشکلات ازجمله گرانی‌های ساختگی پایان خواهند داد. سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره انتخابات شور‌ها روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود و ساختن سالی نیکو قطعا رابطه مستقیم با انتخاب درست خواهد داشت.

نویسنده : وحید عظیم نیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای تلخ و شیرین ۹۹ بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.