تفاوت استانبول آسیایی و اروپایی را می دانید؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 74327
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۴۰ |

تفاوت استانبول آسیایی و اروپایی را می دانید؟

استانبول آسیایی با استانبول اروپایی فرق دارد. بسیاری از هموطنانی که ترکیه‌گرد به خصوص استانبول‌گرد هستند، عازم بخش اروپایی استانبول می‌شوند. در حالی‌که بخش آسیایی استانبول هم دیدنی‌های مخصوص به خود و فرصت‌های توریستی ویژه دارد. در این گفتار، بزرگ ترین پلتفرم گردشگری آنلاین ایران، شما را با تفاوت‌های استانبول آسیایی و اروپایی آشنا می‌کند.
تفاوت استانبول آسیایی و اروپایی را می دانید؟

استانبول آسیایی با استانبول اروپایی فرق دارد. بسیاری از هموطنانی که ترکیه‌گرد به خصوص استانبول‌گرد هستند، عازم بخش اروپایی استانبول می‌شوند. در حالی‌که بخش آسیایی استانبول هم دیدنی‌های مخصوص به خود و فرصت‌های توریستی ویژه دارد. در این گفتار، بزرگ ترین پلتفرم گردشگری آنلاین ایران، شما را با تفاوت‌های استانبول آسیایی و اروپایی آشنا می‌کند.

آیا استانبول شمالی یا جنوبی داریم؟

استانبول، پایتخت گردشگری ترکیه، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری برای هموطنان است. استانبول شمالی یا جنوبی نداریم اما استانبول آسیایی و اروپایی، مسافران استانبول را با دو نوع سبک زندگی آشنا می‌کند. محل دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول یعنی تنگه بسفر، از جاذبه‌های ترکیه به شمار می‌رود. کانال آبی از دریای سیاه به دریای مرمره متصل شده و استانبول را به اروپایی و آسیایی تقسیم می‌کند.

تنگه بسفر و گشت‌های دریایی روزانه و شبانه‌اش از جمله فرصت‌های گردشگری شهر استانبول برای مسافران به خصوص هموطنانی است که با پرواز تهران استانبول سفر می‌کنند. قسمت شرقی تنگه بسفر را بخش آسیایی و قسمت غربی تنگه بسفر را بخش اروپایی استانبول می‌نامند. بخش اروپایی بیش از بخش آسیایی استانبول، توریست دارد.

استانبول، شهری بین دو قاره

فقط ظرفیت‌های فرهنگی و هنری و گردشگری و ورزشی استانبول نیست که آن را در اولویت گردشگری در کشور ترکیه قرار داده است. استانبول، شهری میان دو قاره است. همان‌طور که در بالا گفتیم، این شهر با تاریخ پر فراز و نشیب، بین دو قاره مهم جهان قرار گرفته است. قسمت آسیایی و اروپایی، با تنگه بسفر از هم جدا می‌شود. امروزه قدم زدن در ساحل‌های استانبول، از تفریحات وسوسه‌انگیز مسافران به خصوص در شب هنگام است. در استانبول می‌توان بخشی از تاریخ خاورمیانه و روم شرقی را به نظاره نشست. به خصوص در موزه استانبول.

در بخش آسیایی نشین استانبول و بخش اروپایی نشین، همه مردم به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند. خط لاتین به جای خط عربی از سال ۱۹۲۸ میلادی در ترکیه عمومی شد. اکثر مردم در بخش اروپایی و آسیایی، مسلمان هستند و درصدی هم مسیحی و یهودی هستند.

وضعیت جمعیت‌شناختی استانبول آسیایی و اروپایی

نکته‌ای که درباره تفاوت بخش آسیایی نشین و اروپایی نشین استانبول باید بدانید آن است که هر دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول، با هم تفاوت شگرف و ژرف دارد. در بخش آسیایی نشین استانبول، جمعیت کم‌تری از بخش اروپایی داشته و محله‌های خلوتی دارند. در بخش اروپایی استانبول، بیش از هشت میلیون نفر ساکن هستند. پاتوق گردشگری استانبول بخش اروپایی نشین است و بهترین رستوران‌ها و کافه‌ها و هتل‌ها و سینماها و گالری‌های استانبول در این بخش شهر است. به خصوص پاساژهای معروف شهر.

خیابان‌های بخش اروپایی نشین استانبول، معروف است. مثل خیابان استقلال که از آن به عنوان شانزلیزه ترکیه یاد می‌کنند. بخش آسیایی هم حدود چهار میلیون نفر جمعیت دارد و بخش شلوغ آن نیز شهرستان عمرانیه است.

اگر به دنبال مناطق خلوت استانبول هستید، بخش شرقی استانبول با همان بخش آسیایی نشین این ابر شهر را در نظر داشته باشید. در بخش اروپایی نشین استانبول، اوج ترافیک ساعت ۷ تا ۹ صبح و در عصرها نیز ساعت پنج تا هشت عصر است. بهتر است اگر با خودرو عازم استانبول هستید، حتما اپلیکیشن مسیرباب روی گوشی هوشمند خود نصب کنید تا خیابان های خلوت را به شما نشان دهد تا در مصرف بنزین گران ترکیه صرفه جویی کنید.

Which Continent is Istanbul In? - WorldAtlas

تفاوت سرمایه‌گذاری در بخش آسیایی و اروپایی استانبول

نکته دیگری که درباره تفاوت‌های بخش آسیایی و اروپایی استانبول باید بدانید آن است که به دلیل استقبال گسترده توریست‌ها از بخش اروپایی نشین این شهر، سرمایه‌گذاری بیش‌تری در بخش اروپایی به نسبت بخش آسیایی انجام شده است. استقبال سرمایه‌گذاران شرقی و غربی جهان روی بخش اروپایی استانبول زیاد است. مثلا سنگ فرش کوچه و خیابان خاص تر است و بیش‌ترین تمرکز گردشگر نیز روی بخش اروپایی است. در بخش آسیایی، هم از نطر مناطق باستانی و هم از نظر مقصدهای گردشگری، با انتخاب‌های کم‌تری روبرو هستیم.

منطقه آسیایی استانبول، خلوت‌تر از منطقه اروپایی استانبول است. در کنار ساحل تنگه بسفر، شلوغی زیادی حس می‌شود و جمعیت زیادی در طول روز در رفت و آمد هستند. به هر حال دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول از هر نظر با هم تفاوت دارند و با گشت ساده در این دو قسمت در یک روز، می‌توانید تفاوت را از معماری منظر تا دکوراسیون خانه‌ها و رستوران‌ها شاهد باشید.

تفریحات شبانه آسیایی و اروپایی استانبول

ناگفته پیداست که تفریحات شبانه و گردشگری شبانه و معماری منظر شبانه بخش اروپایی استانبول، قابل قیاس با بخش آسیایی نیست. تمرکز گردشگری شبانه استانبول در بخش اروپایی است. بارها و کافه‌ها و برنامه‌های شبانه در بخش اروپایی بسیار است. یعنی تفریحات شبانه دو بخش استانبول تفاوت شگرفی با هم دارند.

استانبول مثل بارسلون و پاریس، شهری است که شب‌های زنده و فعالی دارد. مردم تا نیمه شب در کافه‌ها و بارها و رستوران‌ها مشغول هستند و حوصله شما سرنخواهد رفت. مخصوصا اگر عاشق دوچرخه سواری و پیاده‌روی در محلات بخش اروپایی استانبول هستید، شب‌گردی را توصیه می‌کنیم.

در بخش اروپایی استانبول با نام‌های آشنایی روبرو هستیم. مثل بشیک تاش، اورتاکوی و نیشانتاشی. در بخش آسیایی نیز دو بخش از هم متفاوت هستند. یکی کادوی کوی و دیگری اسکودار. در بخش اروپایی، چند برابر بخش آسیایی شاهد مراکز تفریحی و گردشگری هستیم. لذا تورهای گردشگری استانبول تمرکز ویژه روی بخش اروپایی شهر دارند.

در بخش اروپایی، بیست و چهار شهرستان وجود دارد در حالی که در بخش آسیایی استانبول، تعداد کم‌تری در دسترس است. بخش‌هایی چون ایوب، فاتح، قاضی عثمان پاشا، کاغیت حانه، آرناوود کویی، آوچیلار، باغجیلار و باشاک شهیر از جمله شهرستان های معروف بخش اروپایی شهر هستند.

در بخش آسیایی استانبول نیز پانزده شهرستان وجود دارد که عبارتند از: پندیک، سانجاک تپه، سلطان بئی لی، شیله، توزلا، عمرانیه، اسکودار، آدالار، آتا شهیر، بئی کوز، چکمه کوی، کادی کوی، کارتال، مال تپه.

ایالت‌هایی که نزدیک تنگه بسفر هستند، در دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول بوده و امکانات تفریحی بالایی دارند.

تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول از نظر آب و هوا

بخش آسیایی و اروپایی استانبول از نظر آب و هوا نیز با هم تفاوت دارند. آب و هوای دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول با هم فرق دارد. در شرقی‌ترین بخش استانبول، آب وهوای گرم‌تری وجود دارد. دمای آن نیز چند درجه سانتی‌گراد بالاتر از غربی‌ترین بخش اروپایی شهر است. چون ارتفاع بخش اروپایی از سطح دریا بالاتر است و معمولا زمستان های سردتری هم دارد.

به هر حال قیمت تورهای استانبول در نیمه دوم سال، کم‌تر از نیمه اول سال است اما نزدیک کریسمس، شاهد افزایش محسوس قیمت هستیم. بهترین تورهای استانبول را از https://safarmarket.com/tours/istanbul مشاهده کنید.

ساخت و ساز در بخش آسیایی و اروپایی استانبول

دقت کنید که دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول با هم از نظر ساخت و ساز و معماری ساختمانها نیز تفاوت دارند. هتل‌های متعددی در بخش اروپایی ساخته شده است و بخش اروپایی، فضای سبز کم‌تری به نسبت بخش آسیایی دارد. بخش آسیایی شهر استانبول، از پارک، فضاهای سبز و مناطق بکرترین تشکیل شده و اگر برای دیدن طبیعت می‌آیید، بایستی استانبول آسیایی را در برنامه سفر خود قرار دهید.

تپه‌های آیدوس تپسی از جاذبه‌های بخش آسیایی استانبول است. به هر حال هر دهه، ساخت و ساز در بخش اروپایی استانبول افزایش پیدا می‌کند. برای خرید خانه ارزان، شاید بخش آسیایی استانبول بهتر از بخش اروپایی باشد. به این موضوع دقت کنید.

خدمات شهری در بخش استانبول اروپایی به مراتب بهتر از بخش آسیایی استانبول است. در بخش اروپایی، مهم‌ترین ورزشگاه‌ها و سالن‌های بدنسازی و آرایش و ماساژ شهر واقع شده و طولانی‌ترین خط مترو استانبول نیز در قسمت آسیایی قرار دارد. بیش‌تری کانال‌های تلویزیونی و مطبوعاتی در بخش اروپایی استانبول است.

در بخش آسیایی استانبول، قبرستان بیش‌تری در دسترس است. دانشگاه‌های استانبول اکثرا در بخش اروپایی قرار دارد که این روزها پاتوق تحصیلی دانشجویان پزشکی و مهندسی ایران هستند. بخش اروپایی از نقطه نظر تاریخی، نسبت به بخش اروپایی، آثار بیش‌تری برای بازدید گردشگران دارد.

بیش‌ترین مراکز خرید و تفریح در بخش اروپایی استانبول است. منظم‌تر و زیباتر از بخش آسیایی بوده و به هر حال این مسائل باعث شده که بخش آسیایی با بخش اروپایی کاملا فرق داشته باشد.

البته این فقط خدمات شهری و وضعیت دکوراسیون شهری نیست که سبب تفاوت چشمگیری بین بخش آسیایی و اروپایی شده است. ایاصوفیه، اعتبار استانبولی‌ها، در بخش اروپایی قرار دارد. توپ کاپی و برج گالاته کوله سی در بخش اروپایی است. در بخش آسیایی هیچ یک از آثار، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار ندارد. مسجد مهرماه سلطان در بخش اسکودرا از مقصدهای گردشگری مذهبی بخش آسیایی نشین استانبول به شمار می‌رود.

Istanbul 2010 – European Capital of Culture

چه شباهت‌هایی بین این دو بخش وجود دارد؟

بخش آسیایی نشین و اروپایی نشین استانبول بسیار به هم شباهت دارد. هر دو قسمت دارای فرودگاه مجهز هستند. خط مترو فعال داشته و با پلی به نام بسفر دو قسمت شهر به هم متصل هستند. خیابان معروفی دارند که استقلال و بغداد نام دارد. دانشگاه مرمره تنها دانشگاهی است که بر روی دو قاره واقع شده است. از جاذبه های استانبول است.

مخاطب گرامی

اگر قصد سفر ارزان و فوری به ترکیه دارید، از نرخ‌های رقابتی بلیط هواپیما و تور ترکیه و هم‌چنین رزرو هتل در این کشور از طریق سایت سفرمارکت استفاده کنید. با نصب اپلیکیشن سفرمارکت روی گوشی همراه هوشمند خود، در جریان بهترین نرخ ها و قیمت های لحظه آخری قرار گرفته و از جوایز و تخفیفات هیجان انگیز سفرمارکت نیز بهره مند خواهید شد.

لینک این گفتار را از طریق کانال‌ها و گروه هایی که در شبکه های‌ اجتماعی دارید به اطلاع دوستان و آشنایان جهانگرد خود برسانید. اینستاگرام سفرمارکت را نیز فالو کنید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.