تغییر مدل بازی آمریکا در منطقه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 47918
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰:۵۶ |
«رسالت» خروج آمریکا از عراق و افغانستان را بررسی می‌کند

تغییر مدل بازی آمریکا در منطقه

این روزها بازی و نقشه جدید آمریکا در منطقه کلید خورده است و به نظر می‌رسد با سرکارآمدن جو بایدن در آمریکا و کنار گذاشته شدن دونالد ترامپ از کاخ سفید، مقامات جدید این کشور در حال تغییر زمین‌بازی و چینش بازیکنان هستند.
تغییر مدل بازی آمریکا در منطقه

این روزها بازی و نقشه جدید آمریکا در منطقه کلید خورده است و به نظر می‌رسد با سرکارآمدن جو بایدن در آمریکا و کنار گذاشته شدن دونالد ترامپ از کاخ سفید، مقامات جدید این کشور در حال تغییر زمین‌بازی و چینش بازیکنان هستند. بازی‌ای که زمین اصلی آن منطقه غرب آسیا و هدف قدرت‌ و مهره اصلی منطقه یعنی جمهوری اسلامی ایران است. آمریکا در طول سال‌های گذشته سعی کرده با ایجاد آشوب و ناآرامی منابع و ثروت‌های کشورهای منطقه را غارت کند. با نگاهی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در این منطقه می‌توان دریافت که هدف دولتمردان آمریکایی، غارت منابع غرب آسیا  و حاکم شدن بر کشورهای منطقه است. اگر از پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورهای افغانستان، پاکستان، امارات، عربستان و سوریه گذر کنیم حضور مستمر نیروهای تروریستی در خاک عراق توجهات را به خود جلب می‌کند.
حضور آمریکا در خاک عراق
 نزدیک به ۳۰ سال است که آمریکا در کشور عراق مستقر است و به بهانه‌های مختلف ازجمله مبارزه با تروریسم که خود مؤسس آن بوده است، ساکنان این کشور را تهدید و منابع آن‌ها ازجمله نفت و گاز را به غارت می‌برد. اما اخیرا دربیانیه‌ای اعلام کرده است که مأموریت رزمی آمریکا در عراق در پایان سال ۲۰۲۱ به اتمام می‌رسد. استفاده از عبارت «مأموریت رزمی» خودش نشانگر تغییر نحوه بازی و حضور این کشور در عراق است.
 بیانیه مشترک رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر عراق 
 «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق بامداد سه‌شنبه و در پایان دیدار خود در کاخ سفید، بیانیه مشترکی صادر کردند.
در این بیانیه آمده است: «واشنگتن و بغداد توافق کردند که تا انتهای سال جاری حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق پایان یابد.»
به نوشته خبرگزاری«اسپوتنیک» سران آمریکا و عراق تصریح کردند: «دولت عراق بر تعهد خود برای محافظت از نیروهای ائتلاف بین‌المللی که مشغول مشاوره و آموزش [در این کشور هستند] تأکید کرد.»
این بیانیه توضیح می‌دهد: «هیئت‌های دو طرف تصمیم گرفتند که روابط امنیتی به‌صورت کامل به نقش آموزشی، مستشاری، حمایتی و اطلاعاتی تبدیل شود و اینکه تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.»
پیش‌ازاین، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر عراق گفته بود نقش ما در عراق، تنها در دسترس بودن برای تداوم آموزش و یاری‌رسانی جهت مقابله با داعش خواهد بود.
تغییر فعالیت آمریکا در افغانستان
از طرفی آمریکا طی ماه‌های گذشته به‌نوعی افغانستان را رها کرده است و باوجوداینکه نیروهای نظامی‌ آن طی ۲۰ سال اخیر در خاک افغانستان مستقر بودند، حال باوجود حمله طالبان به استان‌های مختلف این کشور، هیچ حمایتی از دولت افغانستان که حامی مواضع آمریکا در این کشور است، ندارد. پس‌ازاین مسئله و بیانیه اخیر این کشور گمانه‌زنی‌ها در مورد نقش و فعالیت آمریکا در غرب آسیا افزایش‌یافته است.
نخستین گمانه این است که گویا آمریکا درنظر دارد باکم کردن فعالیت نظامی و رزمی خود به دولت‌هایی که به آن‌ها باج دادند و اکنون قدرتی از خود ندارند، نشان دهد که بدون آمریکا توانمند نیستند و از طرفی با کمرنگ شدن حضور نیروهای تروریست آمریکا، احتمال افزایش و قدرت گرفتن نیروها و گروهک‌های تروریستی وجود دارد.
 به نظر می‌رسد این مسئله می‌تواند نقشه تکمیلی مقامات این کشور برای تغییر نحوه فعالیت خصمانه آن‌ها باشد.
تغییر نحوه فعالیت آن‌ها در منطقه نیز می‌تواند همان‌طور که رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد به‌صورت آموزشی و مستشارانه باشد. آمریکا در نظر دارد حضور مستقیم نیروهایش را روزبه‌روز کمتر و از نیروهای نظامی کشورهای مدنظر به نفع و خواسته خودش استفاده ببرد. طبق گفته رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار پیشین او با نخست‌وزیر عراق مبنی براینکه «نقش ما در عراق، تنها در دسترس بودن برای تداوم آموزش و یاری‌رسانی جهت مقابله با داعش خواهد بود»، مبرهن می‌کند که آمریکا قصد دارد از گردانندگی بازی آتشین خود خارج و به نظاره کننده‌ای تبدیل شود که مهره‌ها را می‌چیند و جابه جا می‌کند، مهره‌هایی که برایش منفعت دارند شامل گروهک‌های تروریستی ازجمله داعش و مهره‌هایی که مجبور هستند برای مقابله با عوامل مخرب سازنده آمریکا مقابله کنند، منابع اصلی این کشور هستند. لذا درگیری مستقیم نیروهای کشورهای منطقه به نفع آمریکا و به‌منزله وابستگی بیشتر آن‌ها به حمایت نیروهای تروریست آمریکایی است.
پایان مأموریت رزمی آمریکا از عراق به معنی خروج از این کشور نیست
پیش‌تر نیز نشریه «پولیتیکو» به نقل از یک مقام آمریکایی و دو فرد مطلع گزارش داده بود پایان مأموریت رزمی آمریکا از عراق به معنی خروج از این کشور نخواهد بود.پولیتیکو به نقل از این منابع نوشته بود نظامیان آمریکایی از خاک عراق خارج نمی‌شوند و شماری از نظامیان آمریکایی به حضور خود ادامه خواهند داد.
به گفته این افراد، بخشی از نظامیان آمریکایی، به فراهم کردن حمایت لجستیک و مشاوره به نیروهای عراقی خواهند پرداخت و نیروی هوایی، اطلاعاتی و تجسسی به‌منظور آنچه مبارزه با داعش نامیدند، در خاک عراق باقی خواهند ماند.لذا آمریکایی‌ها این روزها بازی جدیدی را در منطقه آغاز کرده‌اند که دولتمردان کشورهای منطقه ازجمله عراق و افغانستان باید هوشیار بوده و در دام پازل جدید آمریکایی‌ها نیفتند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.