تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار بورس را دنبال می‌کنیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 53820
  پرینتخانه » اخبار, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۴۲ |

تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار بورس را دنبال می‌کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی و تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه از جمله اهدافی است که ما آن را دنبال می‌کنیم.
تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار بورس را دنبال می‌کنیم

سید احسان خاندوزی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۸ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار بورس، گفت: اقتصاد ایران در یکی از مهمترین نقطه‌های تحولی قرار دارد. بیش از یک دهه رشد اقتصادی نزدیک به صفر و تورم بی‌سابقه مزمن، بخش عمده‌ای از بنگاه‌ها را با چالش تأمین مالی مواجه کرده است. بازار سرمایه با توجه به ماهیت خود می‌تواند و باید نقشی بی‌بدیل بر غلبه بر همین چالش تأمین مالی تولید، ایفا کند.

وی بیان کرد: متأسفانه سوءمدیریت مشهود گذشته در بازار سرمایه که منجر به رشد بی‌منطق و حبابی شاخص بورس در نیمه اول سال ۹۹ و در پی آن، کاهش ۴۵ درصدی شاخص در نیمه دوم سال ۹۹ شد، موجب زیان و بلکه ناراحتی و خشم بخش مهمی از سهامداران خرد و تازه وارد به بازار بورس شد که این افراد جمعیت بالایی را شامل می‌شدند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: درواقع بازار بورس که می‌توانست فرصت توسعه کشور باشد، به دلیل سوءمدیریت‌های گذشته به چالشی بزرگ تبدیل شد و امروز هم این چالش ادامه دارد.

خاندوزی اظهار داشت: خوشبختانه با رأی ملت به دولت حجت‌الاسلام رئیسی و بازگشت درجه‌ای از خوشبینی به بازار بورس، شاخص از ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ تا امروز حدود ۳۰۰ هزار واحد رشد کرده است. در بورس کالا که آن هم رکن مهمی از معاملات و شفافیت اقتصادی و کاهش رانت‌ها است، طی سال جاری ۳۸ میلیون تن انواع محصولات مختلف معامله شده است که نسبت به ۱۲ ماه کل سال گذشته که ۳۴ میلیون تن بود، در همین هفت ماه گذشته شاهد وضعیت بهتری در این زمینه بودیم.

وی ادامه داد: حرکت قیمت‌ها در بازارهای سرمایه در جهان بنا به ذات خودش، همراه با نوسان و بیشتر محلی برای حضور افراد ریسک‌پذیر است. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازدهی بازار سرمایه در اقتصاد ایران در بازه بلندمدت ۱۰ ساله بیش از همه بازارهای رقیب مانند بازار طلا، ارز و مسکن بوده و همین امر آینده روشنی را هم برای سرمایه‌گذاران بلندمدت نوید می‌دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: همانطور که بنده در نطق رأی اعتماد خدمت نمایندگان گفتم، برنامه اصلی ما در این حوزه افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی تولید است. متنوع کردن ابزارها و محصولات، حذف قیمت‌گذاری‌های غیرضروری و سپردن موضوع قیمت به سازوکار رقابتی بورس کالا و انرژی، تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام، کاهش هزینه انتشار اوراق و لغو آن انحصارها و فرآیندهایی که متأسفانه برای گروهی ایجاد انحصار در بازار سرمایه کرده، از جمله اهداف دیگری است که ما دنبال می‌کنیم.

خاندوزی گفت: اصلاح نظام حکمرانی شرکت‌ها و مدیریت تعارض منافع بین سهامداران خرد و عمده و تشویق برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار بورس، از جمله دیگر اولویت‌هایی است که ما پیگیری می‌کنیم تا جامعه بتواند به تدریج خودش را با این وضعیت بازار سرمایه تطبیق دهد و کسانی هم که اطلاعات کمتری دارند، به صورت مستقیم وارد این بازار نشوند بلکه با سهامداری غیرمستقیم و سپردن کار به دست تأمین‌سرمایه‌های متخصص، سرمایه‌گذاری در این بازار را دنبال کنند.

وی اظهار داشت: در نظم طبیعی بازار سرمایه، وزارت اقتصاد متولی شفافیت، نظارت، نقدشوندگی، ایجاد زیرساخت‌های سالم بازار و مواردی مانند این است و فراز و فرود هر یک از زیر شاخص‌های بورس، به سیاست‌های دولت و مجلس در بخش‌های صنعتی، معدنی، پالایشگاهی و خودرویی بستگی دارد، بنابراین اینکه در زیربخش‌ها و زیرشاخص‌ها شاهد روزهای قرمز یا سبز در صنایع مختلف هستیم، بستگی به این دارد که در وزارتخانه یا مجلس شورای اسلامی چه سیاست‌هایی درباره آن صنایع خاص اتخاذ شود و این مسئله مهم بازار بورس به یک وزارتخانه بازنمی‌گردد.

وی تأکید کرد: حتی اظهارنظرهای یک مقام دولتی، مجلس یا چهره‌های مؤثر سیاسی بیرون از دولت و مجلس در نوسانات کوتاه مدت بازار بورس مؤثر است. در این بخش ثبات قوانین و مقررات برای فعالان بازار بورس و فعالان اقتصادی مسئله‌ای بسیار مهم است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.