تدبیر زیر صفر - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17035
  پرینتخانه » اجتماعی, اسلایدر تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰:۱۵ |
بررسی آخرین وضعیت مشکلات ناشی از بارش برف سنگین در استان گیلان؛

تدبیر زیر صفر

وضعیت گیلان پس از بارش برف ، وخیم گزارش شده و مردم محلی می گویند، به رغم اینکه بارش‌ها از قبل پیش بینی شده بود اما بازهم به روال همیشه، آمادگی لازم برای بازگشایی راه‌ها وجود ندارد و قطع آب و برق و افت فشار گاز، رنج ساکنان محلی را مضاعف کرده
تدبیر زیر صفر
‌|‌گروه اجتماعی ‌|
وضعیت گیلان پس از بارش برف ، وخیم گزارش شده و مردم محلی می گویند، به رغم اینکه بارش‌ها از قبل پیش بینی شده بود اما بازهم به روال همیشه، آمادگی لازم برای بازگشایی راه‌ها وجود ندارد و قطع آب و برق و افت فشار گاز، رنج ساکنان محلی را مضاعف کرده و این در حالی است که تالحظه نگارش این متن، تلفن‌های همراه هم شارژ ندارند و خاموش شده‌اند و از وضعیت روستاها تقریبا هیچ اطلاعی در دست نیست و برخی مردم بیش از ۲۴ ساعت است که در راه مانده‌اند.
راه‌های ارتباطی روستاها به کلی مسدود شده و اگر راه‌های روستایی باز نشوند، قطعا شاهد تلفات انسانی خواهیم بود. همچنین برق بیش از ۲۵۰ هزار مشترک قطع شده که تا ظهر روز گذشته برق ۱۴۰ هزار مشترک وارد مدار شده است. آب شهری نیز در بسیاری از مناطق این استان قطع است و به گفته مدیرکل ارتباطات با تداوم قطع برق، ۶۰ درصد سامانه‌های ارتباطی و مخابراتی اعم از تلفن ثابت و خطوط موبایل نیز قطع شده و به دلیل بسته بودن راه‌های ارتباطی امداد رسانی به شدت کند است و امدادگران اعزامی از استان‌های دیگر نیز در راه مانده‌اند.
آنطور که منابع و رسانه های محلی به روزنامه« رسالت» گزارش کرده اند
در بسیاری از روستاها لوله‌کشی گاز وجود ندارد و با این وضعیت راه‌ها، طبیعتا نفت نیز به روستاها نمی‌رسد و فعالان اجتماعی و شهروندان گیلانی، در شبکه‌های اجتماعی از این وضعیت به شدت انتقاد کرده‌اند و براثر بارش سنگین برف، گیلان را به «منطقه ای آخرالزمانی» تشبیه کرده اند. حتی برخی از صاحب نظران گفته اند، «می‌توانیم تصور کنیم که بعد از تجارب بارش برف در سال‌های گذشته بازهم چیزی تغییر نکرده، نه زیرساخت‌ها، نه وضعیت جاده‌هاو نه وضعیت نیروهای امدادی. می‌توانیم ببینیم که نهادهای مسئول، هیچ‌گونه پیش‌بینی‌ای برای وضعیت جاری نکرده‌اند. منتظرند که برف تمام شود، سری به مناطق و افراد آسیب‌دیده بزنند، عکسی به یادگار بگیرند و وعده سر خرمن بدهند.»
 هم اینک معابر شهری دچار برف‌گرفتگی هستند و در این شرایط امکانات خدمت رسانی مسئولان نزدیک به صفر است و آنچه وضعیت را بغرنج کرده و بر دامنه مشکلات افزوده، مسئله سرماست. «علی احمدی»، ساکن یکی از روستاهای شهرستان لنگرود به خبرنگار ما می گوید: وضعیت بسیار بحرانی است. ما گرسنه ایم و تشنه، ساعت‌ها از قطع برق و آب می‌گذرد و به دلیل افت فشار گاز از شدت سرما، در خانه‌هایمان می لرزیم. حتی قطره آبی برای خوردن نداریم. مسئولان به دادمان برسند. دو فرزند کوچک دارم که نیاز به آب و غذا دارند. دختر سه ساله ام را به داخل اتومبیل بردم تا با روشن کردن بخاری گرم شود اما بازهم زورمان به سرما نرسید. 
مطابق اظهارات رسانه های محلی، سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها تعطیل شده‌اند و فقط تعداد کمی از سوپرمارکت‌ها باز هستند که آن‌ها هم اجناس ضروری را به قیمت گران‌تری می‌فروشند! 
نکته تأمل برانگیزتر این است که طی روزهای گذشته، هواشناسی نسبت به تغییرات دما و بارش برف، هشدارهای لازم را داده بود اما بازهم همان فجایع گذشته اتفاق افتاده و مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو گفته است: از آنجایی که سازمان هواشناسی  بارش شدیدبرف را پیش بینی کرده بود، تیم های عملیاتی در این استان در حالت آماده باش قرار داشتند. اما هیچ راه مواصلاتی باز نیست تمام کارها به کندی انجام می شود و در بسیاری  از مسیرها نیروهای خدمات‌رسان به صورت نفر برتجهیزات را روی دوش خود به روستاهای حادثه دیده  حمل کرده و نسبت به وصل کردن برق آن‌ها اقدام می‌کنند.
به گفته او، حتی ۵۴ تیم عملیاتی که از سایراستان‌ها برای خدمات رسانیآمده بودند، به دلیل نبود راه، پشت دروازه شهر ماندند.
یکی از منابع مطلع که نمی خواهد نامش رسانه ای شود، نسبت به افت فشار گاز و قطعی آب ابراز نگرانی کرده و می گوید: تقریبا همه نانوایی هاتعطیل هستند و آن‌هایی که در خانه، نان سنتی می پزند، به سایر اهالی هم نان می رسانند. مغازه‌ها تعطیل اند و آن‌هایی که باز هستند هم عملا کارآیی ندارند و به دلیل قطعی تلفن و اینترنت، مردم نمی توانند
از کارت‌های بانکی خود برای خرید کالا استفاده کنند. 
وی توضیح می دهد که همه راه‌ها مسدود است و مردم محلی بدون کمک نیروهای خدمت رسان، مشغول باز کردن راه‌ها هستند تا به شهر دسترسی پیدا کرده و بتوانند مواد غذایی تهیه کنند. وقتی راه‌ها مسدود باشد، حتی مشخص نیست در بسیاری از این روستاها چیزی برای خوردن یافت می‌شود یا نه. 
صادق بشارت زاده که ساکن آستانه اشرفیه است هم به « رسالت» می گوید: برق نداریم، راه کوچه ها هم بسته ا ست و کل زندگی مان مختل شده، هیچ مسئولی گذرش به این منطقه نیفتاده، وضعیت مانبسیار بحرانی است و خانه های آپارتمانی که از پکیج استفادهمی کنند، به خاطر قطع شدن برق، وسیله گرمایشی ندارند. چون پمپ آب هم قطع شده، آب هم ندارند! تو را به خدا مسئولان پای کار بیایند و ما را نجات بدهند. 
محمدفرید لطیفی، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران اعتراف کرده است که امکانات و تجهیزات لازم برای کاهش حجم برف را نداریم و این امر در امر خدمت رسانی، خللی بزرگ ایجاد کرده است. 
برهمین اساس گفته می شود، مسئولان توان رویارویی با حوادث طبیعی را ندارند. تکرار حوادث و کم‌توانی در دوره‌های مختلف، در رویارویی پیشگیرانه با این رخدادها، مدیریت حوادث طبیعی و کاهش خسارت‌های آن را در ایران به یک امر ناممکن تبدیل کرده است. تکرار حوادث پیاپی و غافلگیری مدام، روز به روز از اعتماد مردم نسبت به مجموعه مدیریت بحران کاسته و کم‌توجهی‌ به هشدارها، مدیریت حوادث طبیعی را در ایران به یک کلاف به هم پیچیده و سخت تبدیل کرده است.
در همین حال، مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی ،وضعیت استان گیلان را بحرانی عنوان و تأکید کرده است: جا دارد وزرای کشور و نیرو شخصا در استان حضور یافته و مشکلات را مدیریت کنند.
به گفته وی، قطع برق، اساسی‌ترین مشکل شرق گیلان است و مدیران کل برق استان، توانایی رفع این مشکل را ندارند. دکل‌های آسیب‌دیده برق هنوز تعمیر نشده و این در حالی است که زندگی مردم به برق وابسته است.
وی با تأکید بر اینکه از دو هفته قبل بارش چنین برفی پیش‌بینی شده بود، تصریح کرده است: متأسفانه مجموعه مدیریت بحران استان در این خصوص بسیار ضعیف عمل کرده البته از اقدامات انجام شده تقدیر و تشکر می‌کنم اما باید تمهیدات بهتر و بیشتری برای مقابله با این بارش از قبل پیش‌بینی شده، اندیشیده می‌شد.
لاهوتی با تأکید بر اینکه وضعیت استان و شرق گیلان اصلا مناسب نیست، خاطرنشان کرد:  راه‌های روستایی ۱۰۰ درصد بسته است، تصریح کرد: راه‌های اصلی بازگشایی شده اما راه‌های فرعی کاملا مسدود است و از مردم روستاها هیچ اطلاعی در دست نیست، نمی‌دانیم مردم آذوقه و مواد مورد نیاز در اختیار دارند یا خیر؟
وی با ابراز نگرانی از قطع آب اظهار کرده است: متأسفانه آب شرق گیلان کاملا قطع شده و آب ۳۰ درصد از مشترکان سایر نقاط استان وصل است.
با این حال رئیس جمهور روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار گیلان، در جریان آخرین گزارش‌ها درباره مشکلات ناشی از بارش برف در این استان قرار گرفت و دستورات لازم را برای تسریع در روند خدمت رسانیبه مردم صادر کرد و به وزیران راه و شهرسازی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و کشور دستور داد تا تمامی امکانات وزارتخانه‌های خود را برای تسریع در روند خدمت رسانی به مردم و کاستن از مشکلات ناشی از این بارش‌ها به‌کار گیرند و مقرر شد محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به عنوان نماینده رئیس‌جمهور و دولت، عازم منطقه شود و از نزدیک با مردم و مسئولان محلی گفت‌وگو و مشکلات را بررسی کند. 
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در چندین تماس تلفنی با استاندار گیلان و وزیر راه و شهرسازی، ضمن پیگیری آخرین وضعیت استان پس از بارش برف سنگین، دستورات لازم را برای رسیدگی به مشکلات ناشی از این حادثه در استان صادر کرد.
برف گیلان در برخی مناطق به ارتفاع ۱/۵ تا ۲ متر رسیده و این بارش به همراه ریزش بهمن، «جان۷ نفر را گرفته است که از این تعداد ۵ نفر به علت ریزش بهمن در رودبار و ۲ نفر بر اثر سقوط از ارتفاع و ریزش سقف در رشت جان سپرده اند.» مجتبی خالدی سخنگوی‌ سازمان‌ اورژانس کشور ضمن اعلام این خبر، از اعزام ۷۸ نفر بر اثر تروما ناشی از سقوط و سرخوردگی به مراکز درمانی سخن گفته است.
در همین حال، اسماعیل میر غضنفری، فرماندار شهرستان لاهیجان از بارش یک متر و ۲۰ سانتی‌متری برف در نواحی جلگه‌ای این شهرستان خبر داده و عنوان کرده است، این اتفاق منجر به اختلال در پست ۶۳ کیلوولت برق شهرستان لاهیجان شده است و آخرین گزارش‌های تردد در جاده‌های اصلی لاهیجان با زنجیر چرخ و به‌کندی در حال انجام بوده و مابقی جاده‌ها ازجمله جاده‌های فرعی در حال باز شدن است.
یونس محمودی، فرماندار آستانه اشرفیه با اشاره به قطعی آب و برق بسیاری از روستاهای این شهرستان گفته است که علت آسیب‌دیدگی کابل‌های برق بوده و اما پست‌های برق لاهیجان، لنگرود، رودسر، چمخاله، املش، رحیم‌آباد، سیاهکل و صومعه‌سرا هم به علت بارش سنگین برف از مدار خارج‌شده‌اند و برمبنای اظهارات عظیم بلبل آبادی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان چهار خط ۲۳۰ کیلوولت و یک خط ۴۰۰ کیلوولت نیز به علت بارش سنگین برف از مدار خارج‌شده است.
به گفته بلبل آبادی، ۵۴ اکیپ عملیاتی و اجرایی شرکت برق منطقه‌ای گیلان بااستعداد ۱۹۵ نفر نیروی انسانی به‌صورت شبانه‌روزی از ساعات اولیه بارش برف در تلاشند تا هر چه سریع‌تر مشکلات و چالش‌ها را حل کنند.
وی بارش شدید برف و ایجاد پدیده گالوپینگ، همچنین برخورد خطوط فشار ضعیف با خطوط فشارقوی و برخورد درختان مجاور دکل‌های برق باسیم‌های خطوط برق را موجب از مدار خارج شدن خطوط و نیز قطعی برق دانسته و تأکید کرده است که با ملحق شدن اکیپ‌های عملیاتی استان مازندران هر چه سریع‌تر بر مشکلات و چالش‌ها غلبه خواهد شد و در حال حاضر از حدود یک‌میلیون و چهارصد هزار مشترک برق، برق حدود ۹۰ هزار مشترک قطع‌شده که شرکت برق تمام تلاش خود را برای وصل برق مشترکین انجام می‌دهد.  
*برق ۸۵ هزار مشترک گیلانی وصل شد
اما روز گذشته، ارسلان زارع، استاندار گیلان با اشاره به اینکه‌طی دو روز گذشته برق ۲۵۰ هزار مشترک به دلیل پارگی شبکه فشار قوی، متوسط و ضعیف و همچنین خارج شدن پست‌ها از مدار قطع شده بود، گفته است: تا ظهر روز گذشته برق ۱۴۰ هزار مشترک وارد مدار شده است. 
وی با بیان اینکه آب ۱۲ هزار مشترک که بیشتر روستایی بوده نیز قطع شده بود که با تلاش نیروها؛ آب ۷ هزار مشترک وصل شده، افزوده است: اینترنت و تلفن ۵۰ درصد مشترکان گیلان در شهرها و روستا به دلیل قطعی برق قطع است که وزیر ارتباطات دستورات لازم برای رفع این مشکل در اسرع زمان را داده‌اند.
وی تأکید کرده است: تمام راه‌های اصلی استان باز و خودروهای گرفتار در برف رهاسازی شدند، ارتفاع برف در مناطق کوهستانی به بیش از دو مترو در شهرهایی همانند رشت، لاهیجان و رودسر به بیش از دو متر رسیده است اما با تلاش‌های صورت گرفته محورهای اصلی تا بامداد روز گذشته  بازگشایی و خودروهای گرفتار در برف رهاسازی شدند.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها محور اسالم به خلخال مسدود است، گفت: استان قزوین به عنوان استان معین برای گیلان در نظر گرفته شده است استان‌های همجوار نیز اکیپ‌های فنی خود را اعزام کرده‌اند که تعدادی از این اکیپ‌ها در محل حضور دارند.
محمدرضا نازک کار، مدیرکل راهداری گیلان نیز با بیان اینکه هم در بخش کوهستان و هم جلگه شاهد برف حدود ۹۰ تا یک متری بودیم، اظهار کرد: متأسفانه شدت بارش، عبور ماشین‌های  سنگین و عدم رعایت و همراه داشتن تجهیزات زمستانی سبب انسداد محور امامزاده هاشم به رشت، سراوان به فومن و گرفتار شدن جمعی از هموطنان در این محورها برای ۲۴ ساعت بودیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد محور امامزاده هاشم به رشت از خودرو تخلیه شده، گفته است: ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز تا ساعت یک بامداد به تدریج تخلیه و این محور بازگشایی شد.
نازک کار در ادامه تأکید کرده است: «با توجه به وجود ۱۰ هزار کیلومتر راه در استان گیلان، امکانات محدود و نیروی انسانی، بازگشایی مسیر در زمان بحران اولویت‌بندی می‌شود و در اولویت اول باز بودن راه‌ها و شریان‌های اصلی در دستور کار قرار می‌گیرد و در زمینه راه‌های روستایی تلاش می‌شود تا از امکانات محلی بهره گیری شود.
* امدادرسانی به ۵۷۹۱ در راه مانده 
مهدی ولی پور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان از امدادرسانی به ۵۷۹۱ در راه مانده در پی بارش برف خبر داده و در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه ۵۷۹۱ نفر  از در راه ماندگان به دلیل بارش سنگین برف تا روز گذشته امدادرسانی شدند، گفته است: ۱۶۳۰ نفر از در راه ماندگان نیز از سوی جمعیت هلال احمر استان گیلان اسکان اضطراری شدند و ۶۰۵ نیروی عملیاتی با ۱۲۱ خودروی عملیاتی برای خدمات رسانی فعال هستند .
وی با اشاره به توزیع ۱۷۹۸ تخته پتو بین در راه ماندگان خاطرنشان کرده است: بسته های غذایی ۷۲ ساعته ۱۲۷۳ بسته هر بسته برای ۴ نفر، آب معدنی ۲۵۷۶بطری، نان ۱۲ هزار ۴۰۰قرص، بیسکویت ۲۳۵۵بسته،۷۰۰ عدد تن ماهی، ۸۵۵ کنسرو لوبیا، نایلون ۱۰ متر   و …
بین در راه ماندگان توزیع شده است.
وی با بیان اینکه خدمات هوایی جمعیت هلال احمر و پایگاه امداد هوایی در حالت آماده باش قرار دارند، اظهار کرده است: تلفن ۱۱۲( ندای امداد)
 به‌صورت شبانه روز، آماده دریافت گزارشات حوادث احتمالی از سوی مردم است.
محمدفرید لطیفی، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور هم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس درباره آخرین اقدامات امدادرسانی در استان گیلان عنوان کرده است: در حال حاضر ۲۰۰ مسیر اصلی و فرعی استان مسدود شده است که به زودی بخش اعظمی از مسیرهای اصلی در استان باز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ۱۶۰۰ نفر از در راه ماندگان را اسکان اضطراری داده‌ایم، خاطرنشان کرده است: طول ترافیک در این مسیر به ۱۵ کیلومتر
هم رسیده بود که در حال حاضر با بازگشایی مسیر، کاهش یافته است در حال حاضر مسیر در داخل شهرهای گیلان باز شده است و شهروندان می‌توانند راحت تردد داشته باشند.
معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرده است:‌ ۱۵۰ هزار اکیپ نیرو در منطقه حضور دارند و از صبح روز گذشته به دلیل محدودیت تردد، عملیات با کندی پیش می‌رود ۳۰۰ نجاتگر از هلال‌احمر خدمات‌رسانی لازم را انجام دادند.
وی عنوان کرده است: نیروهای ارتش در منطقه بسیج شده‌اند و از سوی دیگر نیروهای سپاه نیز با راه‌اندازی آشپزخانه سیار و نانوایی سیار خدمات لازم را ارائه می‌دهند و استان‌های قزوین، زنجان و مازندران برای برف روبی به همراه تجهیزات و امکانات مورد نیاز در منطقه حضور پیدا کردند.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.