تخریب، حذف و عبور، کارویژه اصلاحات - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 4406
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۸:۴۷ |

تخریب، حذف و عبور، کارویژه اصلاحات

رسانه،‌ حوزه‌ای که اگر نبود خبر از هیچ نبود، رسانه مشکلات و کم‌وکاستی‌ها را آشکار و درست پیش رفتن کاری را به مردم اطلاع‌رسانی می‌کند، ‌اما گاهی همین رسانه می‌تواند باعث ایجاد تفرقه،‌ ناآرامی و حتی بروز جنگ شود.
تخریب، حذف و عبور، کارویژه اصلاحات

رسانه،‌ حوزه‌ای که اگر نبود خبر از هیچ نبود، رسانه مشکلات و کم‌وکاستی‌ها را آشکار و درست پیش رفتن کاری را به مردم اطلاع‌رسانی می‌کند، ‌اما گاهی همین رسانه می‌تواند باعث ایجاد تفرقه،‌ ناآرامی و حتی بروز جنگ شود. این بار منظور از جنگ،‌داخلی و حزبی است که رسانه‌های چپ‌گرا بعد از حمایت از روحانی و ورود دوسال زمان به ریاست‌جمهوری حسن روحانی سعی دارند خودشان را از او و کابینه‌‌اش جدا کنند و بگویند ما نبودیم خودش بود!
طوری از آماده شدن جناح‌های سیاسی برای انتخابات می‌نویسند که مشخص نیست می‌خواهند به میخ بزنند و یا به نعل !
ازطرفی می‌گویند:«جناح‌های سیاسی درصدد این هستند که با وعده‌های جدید و شعارهایی بزک شده، در این شرایط سخت اقتصادی و تحریمی اقبال مردم را به دست آوردند و سعی دارند در‌صورتی که اعتمادی در بین مردم نسبت به عملکرد مسئولان باقی مانده باشد را جلب کنند.»
ازطرف دیگر می‌گویند طبق بررسی‌های صورت گرفته در شرایط فعلی نمی‌توان مشارکت بالایی از سوی مردم در انتخابات آتی مجلس را متصور شد، حال اما باید پرسید هدفتان چیست؟ آیا می خواهید با علم به این‌که احتمال پیروزی حزبتان به شدت کاهش پیدا کرده،‌ مردم را از رای دادن منصرف کنید تا بگویید هرزمان مردم کم در انتخابات شرکت کنند راستگرایان پیروز میدان انتخابات خواهند بود؟
برای تحلیل این رویکرد با سیدکمال سجادی،‌ سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری و حسین کنعانی‌مقدم،‌ دبیرکل حزب سبز و فعال سیاسی به گفت‌وگو نشستیم.
سیدکمال سجادی درمورد تغییر رویکرد رسانه‌ها و نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب به رسالت گفت: جامعه ما در کلیت، به ویژه در بخش‌های نخبگانی شگرد و شیوه‌های بعضی از اصلاح طلبان را می‌شناسند؛‌ به طورمثال اصلاح‌طلبان از روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری حمایت و بعد از پیروزی در این عرصه از شخص به قدرت رسیده سهم‌خواهی کردند، لذا در ۲ دولت روحانی سهم فراوانی گرفتند و اکنون اکثر کسانی که پستی دراختیار دارند از اصلاح‌طلبان هستند.
وی افزود: اما طنز تلخ و سپهر سیاسی کشور اینطور است با وجود اینکه این‌ افراد در ساختار قدرت هستند و سهیمه فراوانی برای خودشان قائل شدند اما اکنون نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب برای این‌که در آینده در ساختار قدرت بمانند
به عملکرد کنونی‌ دولت انتقاد کرده تا حسابشان را از دولت جدا کنند.
سجادی با اشاره به طنز تلخ سیاسی که اصلاح‌طلبان خودشان را اپوزیسیون می‌دانند اما در قدرت هستند، ادامه داد: این جناح در بخش‌هایی که اگر هم موفقیت‌هایی به دست آمده‌باشد به خودشان منصوب می‌کنند و بخش‌های ناکارآمد، اشکال دار، وعده‌های بدون عمل مانند معیشت مردم،‌ گرانی روبه تزاید که هیچ کنترلی بر آن‌ها وجود ندارد را از خودشان جدا می‌دانند و این طنز تلخی است کسانی که در ساختار قدرت هستند نقش اپوزیسیون را بازی می‌کنند، اکنون هم شیوه‌هایی را که جلو می‌برند به انتخابات مجلس و ریاست جمهوری امید بسته‌‌اند.
سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری ضمن توضیح رویکرد اصلاح‌طلبان اپوزیسیون‌نما، تاکید کرد: به همین دلیل است که گاهی استعفای روحانی را مطرح می‌کنند تا قانع شود و اصلاح‌طلبان مظلوم نمایی کنند، بگویند اصولگرایان نگذاشتند روحانی کار کند، ‌وظیفه رسانه‌هاست که این روش ماکیاولیستی را افشا کنند. این مسخره است افرادی که در ساختار قدرت هستند نقش اپوزیسیون را ایفا کنند،‌ این از عجایب روزگار و سپهر سیاسی ایران است که افراد سهم می‌گیرند و در قدرت هستند و درصد بالایی از مقامات کلیدی را دراختیار دارند اما باز از نظام و مردم طلب‌کارند و باز هم می‌خواهند در مراحل بعد مردم به آنها رای دهند، ‌مردم ما فهیم هستند و اما ممکن است کسانی باشند که فریب تحلیل‌های به ظاهر زیبای این‌ جناح را بخورند.
سجادی با تاکید بر عدم توجه اصلاح‌طلبان به مشکلات اصلی کشور،‌ گفت: آنها بر برخی موارد که مربوط به اصل و اساس نیاز مردم نیست مانور می‌دهند،‌ به‌طورمثال آزادی پوشش و بیان و… را مطرح می‌کنند،‌ ممکن است این موضوعات برای قشر خاصی جاذبه داشته باشد لذا این جناح سیاسی بر این موج‌ها سوار می‌شوند بدون این‌که به معیشت مردم و اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور بپردازند و آن‌ها را کنترل کنند.
او ابراز کرد: درتمام کشورها دولت نظارت مناسبی بر قیمت ارز و سیاست‌های پولی دارد اما در این‌جا با گرانی افسارگسیخته و ارزی که هیچ کنترلی بر آن نیست هر روز بهانه‌ای برای حل نکردن آن‌ها می‌آوردند و انبوه نقدینگی هم بر این مشکلات اضافه می‌کنند، این نقدینگی دست تعداد معدودی است، اگر آمارها را بررسی کنیم می‌بینیم که این حجم از نقدینگی دست مردم عادی نیست و چند هزار نفر کل حجم نقدینگی را در دست دارند و جمعیتی هستند که می‌شود کنترلشان کرد و به مسیرشان جهت داد اما این مشکل مانند سیل به طرف بازارهای غیرمولد روانه می‌شود.
اصلاح‌طلبان بسیاری از نابه سامانی‌های اقتصادی را شریک بودند و هستند
این فعال سیاسی با توضیح روش اصلاح‌طلبان برای فریب مردم و رسیدن به منفعت حزبی‌شان، گفت: دلیل تغییر رویکرد رسانه‌های اصلاح‌طلب همین است که برای فریب مجدد افکارعمومی زمینه‌سازی کنند، مانند زمانی که گفتند برجام فتح‌الفتوح است و بعد از امضای این قرارداد همه‌چیز عالی می‌شود از فریب مردم به نفع خودشان و به ضرر کشور استفاده کردند.
سجادی ضمن اشاره به اشکالات اصولگرایان در این عرصه بیان کرد: اشکالات چند مورد است؛ یکی این که در فضای مجازی آن طور که باید حضور ندارند و طرف مقابل حضور بیشتری دارد و از داخل و خارج هم پشتیبانی می‌شوند. موضوع دیگر سازمان های غیردولتی هستند،‌ با رصد این سازمان‌ها می‌بینیم اصولگرایان در مسائل حقوق زنان،‌ حفظ محیط زیست و… حضور کمرنگی دارند و این مسائل متاسفانه در بعضی از موارد کارکرد حزبی پیدا کرده‌اند.
سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه رسانه‌های اصلاح‌طلب با تحلیل‌های لیبرالیستی باعث فریب نسل جوان می‌شوند، افزود: رسانه‌ها و نشریات تحلیلی در این سمت کمتر است، باتوجه به این‌که نقش اساتید علوم اجتماعی درانتخابات ریاست جمهوری با حمایت رسانه‌ها، نشریات و مجلات پررنگ بود راهبردهای ایدئولوژیک را به مردم تغذیه کردند،برخی روزنامه‌های این جناح تحلیل‌هایی می‌کنند که باعث فریب نسل جوان می‌شود و پرده‌ای از افکار آزادی و لیبرالیستی را مطرح می‌کنند که برای نسل جوان مناسب نیست اما این رسانه‌ها در عمل اینگونه نیستند، زمانی که قدرت را دست می‌گیرند طرف مقابل را پاکسازی می‌کنند.
او با تاکید اصولگرایان باید به گفتمان سازی بپردازند،‌خاطرنشان کرد: این جبهه باید گفتمانی را که برگرفته از هدف اسلام،‌ انقلاب اسلامی، قانون اساسی باشد طراحی کند،‌ اصلاح‌طلبان گفتمان اصلاحات دارند درحالی که درمورد این گفتمان بایکدیگر سازگار نیستند اما طوری جلوه می‌دهند که یکپارچه هستند، بنابراین اصولگرایان باید به نیازهای اصلی و اساسی مردم توجه کنند.
سجادی درپایان با تاکید بر کلیدواژه انسجام برای رسیدن به موفقیت، افزود: انسجام کلیدواژه اصولگرایان است و امیدواریم گروه‌های مرجع بتوانند ساختاری تعریف کنند که باعث اسنجام این طیف سیاسی می‌شود.
همچنین حسین کنعانی‌مقدم،‌ دبیرکل حزب سبز و فعال سیاسی در این باره با بیان این‌که در رسانه‌های اصلاح طلب سه نوع رویکرد رسانه‌‌ای وجود دارد، به «رسالت» گفت: در یک بررسی اجمالی شاهد سه نوع رسانه اصلاح‌طلب هستیم. نوع اول که وابستگی حزبی و جناحی دارند و سعی می‌کنند بلندگوی جریان اصلاح‌طلبی باشند و اهداف این جریان را روشن و واضح بیان کنند، رسانه‌های دوم عمدتا نمی‌خواهند خودشان را اصلاح‌طلب معرفی کنند اما حرف اصلاح‌طلبان را می‌زنند، رسانه‌های سوم رسانه‌هایی هستند که نه حاضرند هزینه‌های اصلاح‌طلبی را بپردازند و نه از آن‌ها کناره‌گیری کنند.
او تاکید کرد که هرسه رسانه سعی دارند اصلاح‌طلبی را طوری بر افکارعمومی مطرح کنند که هیچگونه عیب و ایرادی ندارد تا اینگونه رغیب خودشان را زیر ذره‌بین قرار دهند.
کنعانی‌مقدم با انتقاد از نحوه مدیریت رسانه های اصلاح طلب، گفت: این نوع مدیریت رسانه جای سوال دارد؛ که آیا رسالت یک رسانه این است فقط مشکلات جناح مقابلش را بزرگنمایی کند؟ یا اینکه باید برای اثبات خودش و کسانی که هوادار آن جریان هستند روشن‌گری کند؟
اصلاح‌طلبان سعی دارند هزینه‌های حمایت روحانی را کاهش دهند تا بتوانند با نگاهی طلبکارانه وارد عرصه انتخابات شوند
این فعال سیاسی درپایان روش اصلاح‌طلبان را حذف افراد مورد حمایتشان در زمان بروز هزینه‌ها دانست و ادامه داد: روش اصلاح‌طلبان این است که وقتی از شخصی برای ریاست جمهوری و مجلس حمایت می‌کردند بعد از بروز هزینه‌ و اثبات ناکارآمدی به راحتی از آن‌ها عبور می‌کردند، این‌بار هم به نظر می‌رسد از همین شیوه استفاده می‌کنند. اکنون طوری رفتار می‌کنند که هزینه‌های حمایت روحانی را کاهش دهند تا بتوانند با نگاهی طلبکارانه وارد عرصه انتخابات شوند به نظر می رسد مردم بعد از این همه آزمون و خطایی که شکل گرفته کاملا به این شیوه ها آشنایی دارند و بعید می‌دانم دیگر این شیوه‌ها کارایی خودش را داشته باشد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.