تحکیم مواضع سیاسی و اقتصادی تهران - مسکو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 41785
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : 25 فروردین 1400 - 3:25 |
سفر وزیرامورخارجه روسیه به تهران بررسی شد

تحکیم مواضع سیاسی و اقتصادی تهران – مسکو

روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به تهران سفر کرد و در جریان سفر خود با رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
تحکیم مواضع سیاسی و اقتصادی تهران – مسکو

حانیه مسجودی
روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به تهران سفر کرد و در جریان سفر خود با رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
چکیده اظهارات لاوروف در این سفر مهم  می‌تواند موضع صریح و مشخص روسیه در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران و خرابکاری نطنز که اخیرا توسط رژیم صهیونیستی صورت گرفت، تلقی شود.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران در آستانه مذاکرات کمیسیون مشترک برجام را «غیرقابل‌قبول» توصیف کرد.
روز دوشنبه اتحادیه اروپا هشت فرد و سه نهاد را به بهانه نقض حقوق بشر به لیست تحریم‌های خود افزود و همچنین شورای اتحادیه اروپا امروز تصمیم گرفت تا اقدامات خود علیه ایران را به بهانه آن چیزی که نقض حقوق بشر خوانده‌شده را تا ۱۳ آوریل ۲۰۲۲ (۲۴ فروردین ۱۴۰۱) تمدید کند.
این تحریم‌ها در حالی علیه تهران اعمال می‌شود که ایران و سه کشور اروپایی به همراه روسیه و چین در حال مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک هستند.
 لاوروف در دیدار با ظریف: تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران «غیرقابل‌قبول» هستند
وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به این تحریم‌ها تأکید کرد: «امیدواریم اتحادیه اروپا غیرقابل‌قبول بودن اقدام به اعمال تحریم‌ علیه ایران در شرایط مذاکرات را درک کند و مسکو هرگونه تلاش برای تضعیف مذاکرات درباره برجام در وین را محکوم می‌کند.»
لاوروف همچنین با انتقاد از تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی ایالات‌متحده علیه ایران تأکید کرد که واشنگتن باید تمامی تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را بردارد.
 دیپلمات روس در این خصوص ادامه داد: «موضع ما روشن است، موضع ما کاملاً در راستای موضع دوستان ایرانی ما است. تمامی تحریم‌های یک‌جانبه‌ای که واشنگتن در تناقض با برجام تحمیل کرده است، بدون شک باید لغو شود».
طبق گزارش‌های منتشرشده، اظهارات وزیر خارجه روسیه در خصوص لزوم برداشته شدن تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در شرایطی مطرح‌شده که هفته گذشته، یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که درخواست ایران برای لغو تمامی تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۷ علیه جمهوری اسلامی تحمیل‌شده، برای واشنگتن غیرقابل‌قبول است.
در این سفر موافقت‌نامه تأسیس و چارچوب فعالیت مراکز فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در تهران توسط محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه دو کشور به امضاء رسید.
 ظریف: آمریکایی‌ها باید بدانند که نه تحریم و نه اقدامات خرابکارانه، ابزار مذاکراتی به آن‌ها نخواهد داد
وزیرامورخارجه کشورمان نیز در این نشست عنوان کرد: از موضع قوی روسیه علیه خرابکاری در نطنز قدردانی می‌کنم و تأکید می‌کنیم که ضرورت دارد همکاری ادامه یابد. ضرورت دارد آمریکا بدون توقف به تعهداتش برگردد و همه تحریم‌ها را رفع کند و ایران هم پس از راستی آزمایی، اقدامات خودش را انجام خواهد داد.
وی گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند که نه تحریم و نه اقدامات خرابکارانه، ابزار مذاکراتی به آن‌ها نخواهد داد و آن‌ها باید بدانند که این اقدامات فقط وضعیت را برای آن‌ها دشوارتر خواهد کرد.
وزیر خارجه در خصوص تحریم چند مقام و نهاد ایرانی توسط اتحادیه اروپا بیان کرد: اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته با ناتوانی در اجرای تعهدات برجامی خودش و با تسلیم در برابر فشارهای آمریکا نشان داده که کم‌کم دارد موضوعیتش را در روابط بین‌الملل از دست می‌دهد.
 ظریف: اگر اسرائیل مسئول این کار شناخته شود، پاسخ خود را خواهد گرفت
وی با اشاره به خرابکاری در تأسیسات غنی‌سازی نطنز هم گفت: آنچه در نطنز رخ داد خیال می‌کنند که اهرم‌های ایران را کم می‌کند. این موضوع  ایران را قادرمی‌کند که به‌صورت قانونی و مشروع و برای جبران این حماقت تروریستی، از هر امکانی که دارد استفاده کند و خواهند دید، این اولین بار نیست.
لاوروف در ادامه سفر خود با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.
 روحانی: باز کردن پای رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج‌فارس، اقدامی خطرناک است
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در دیدار “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه، با اشاره به علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، از توسعه این همکاری‌ها باهدف کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه به‌عنوان اقدامی راهبردی در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا و مداخله در امور منطقه از سوی این کشور استقبال کرد.
روحانی در ادامه با تأکید بر ضرورت حفظ امنیت ،صلح و ثبات در منطقه و اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای خود منطقه حفظ شود، بر لزوم توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و روسیه با توجه به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران از ماه اکتبر سال گذشته، تأکید کرد.
رئیس‌جمهور با قدردانی از مواضع و حمایت‌های مسکو از مذاکرات هسته‌ای، گفت: امروز آمریکا و همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که فشار حداکثری شکست‌خورده و تنها راه آمریکا برای بازگشت به برجام، لغو تحریم‌ها است.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما درواقع می‌خواهیم فضا و روابط به تعهدات و توافقات سال ۲۰۱۵ برگردد و همه طرف‌های برجام، همان قول‌ها و گفتارهای خود را عملیاتی کنند و هر آنچه در آن زمان توافق شده پذیرفته شود، نه حاضریم کمتر از آن را بپذیریم و نه دنبال آن هستیم که بیش از آن را به دست آوریم.
لاوروف در دیدار با روحانی: هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری‌های فنی و دفاعی بین مسکو-تهران وجود ندارد
وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار بابیان اینکه دو کشور برای توسعه و تعمیق روابط مصمم بوده و اراده قوی دارند، گفت: برای توسعه همکاری‌های مسکو – تهران  ازجمله همکاری‌های فنی و دفاعی هیچ محدودیتی وجود ندارد.
لاوروف تصریح کرد: ازنظر ما این کاملاً غیرمفید است که از ایران خواسته شود در چارچوب برجام شرایط جدیدی را بپذیرد و یا فراتر از تعهدات خود در قالب برجام عمل کند.
این دیپلمات ارشد روس همچنین ظهر روز گذشته با حضور در مجلس با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار و گفت وگو کرد.
 لزوم رابطه با روسیه، شریک استراتژیک ایران
لزوم ارتباط با روسیه ازجمله بدیهی‌ترین مسائل دیپلماسی و دیپلماسی اقتصادی ایران است. ارتباطی که عمق و استحکامش پس از شدت گرفتن دشمنی آمریکا با ایران و به‌ویژه روسیه گسترش‌یافته اما هنوز به حد لازم نرسیده است. 
در همین راستا سفر وزیرامورخارجه روسیه به تهران نیز در این مقطع زمانی یعنی پس از خرابکاری نطنز و از سر گرفته شدن مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین و فشار ایران بر آمریکا برای لغو تحریم‌ها انجام شد و مواضع صریح و روشن لاوروف را می‌توان میخی محکم بر تابوت آمریکا در غرب آسیا دانست. بنابراین در شرایط فعلی عمق بخشیدن بیشتر به روابط و گسترش آن ضروری است. اما متأسفانه این ظرفیت در سال‌های اخیر نادیده گرفته‌شده است. 
تأثیرگذارترین موضوعی که بر توسعه مناسبات اقتصادی ایران و روسیه سایه انداخته، وجود مدیران غرب‌گرا با گرایش غربی است که روابط با این کشورها را بر ارتباط با روسیه ترجیح می‌دهند.
در شرایطی که ایران توسط کشورهای غربی تحت تحریم قرارگرفته، گشایشی در روابطمان با روسیه ایجاد نمی‌شود. درحالی‌که روس‌ها در حوزه‌های مختلف پیشنهادهای مختلفی را برای دور زدن و کم اثر کردن تحریم‌ها به ایران می‌دهند ولی در عمل با عدم استقبال و بی‌میلی مسئولان و مدیران در بخش‌های مختلف مواجه می‌شدیم.
به گفته بهمن شعیب، کارشناس مسائل روسیه، روس‌ها در بخش انرژی، نفت و گاز پیشنهاد‌های مختلفی به ایران ارائه کردند اما در پسابرجام پیشنهاد‌هایی در حوزه انرژی به شرکت‌های اروپایی مانند توتال داده شد و روس‌ها موفق نشدند در هیچ‌یک از پروژه‌های نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کنند.
 پیشنهاد مهم دیگر روس‌ها درباره احداث نیروگاه‌های برق‌آبی سواحل شمالی خلیج‌فارس و دریای عمان بود که به چند پروژه محدود شد. این امر می‌توانست به توسعه مناطق و رفع نیازهای مردم کمک کند. حوزه دیگر حمل‌ونقل و ترانزیت جاده‌ای ایران بود که به شکل گسترده اجرایی و عملیاتی نشد. علاوه بر حوزه‌های کلان در حوزه‌های شیلات، باغداری و صنایع چوب نیز روس‌ها پیشنهاد‌های قابل‌توجهی دادند.
بیشتر از آنکه وجود توافق‌های اقتصادی بتواند محرک روابط اقتصادی ایران و روسیه باشد، نیاز به تغییر نگرش‌ها داریم و تا وقتی نگرش‌ها عوض نشوند، توافق‌ها هم به مرحله اجرا درنمی‌آیند. بنابراین نیازمند تغییر نگرش در مدیران میانی هستیم.این واقعیت وجود دارد متأسفانه بخش مهمی از مدیران کشور که در بدنه دستگاه‌های اجرایی و حتی سیاست‌گذاری حضور دارند در سال‌های گذشته همکاری با غرب را به دلایل مختلف ترجیح می‌دادند و می‌دهند و برای این موضوع نیز توجیهات و استدلال‌های خاص خود رادارند.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای تحکیم مواضع سیاسی و اقتصادی تهران – مسکو بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.