تحدید گفت‌وگوهای وین با تهدیدهای نامعتبر - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 56259
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 23 آذر 1400 - 6:40 |
اظهارات مقامات غربی علیه ایران بررسی شد

تحدید گفت‌وگوهای وین با تهدیدهای نامعتبر

«هیچ دولتی توانایی نظامی ما را ندارد تا با تهدیدهای معتبر، دیپلماسی را حمایت کند»؛ این گزاره بیش از آنکه سطری از خاطرات وندی شرمن،  رئیس وقت تیم مذاکره‌کننده رژیم آمریکا در کتاب «بدون هراس» باشد، اعتراف تلویحی بزرگی است که «دیپلماسی» صرفاً سرپوشی برای «سلطه‌گری» آمریکاست تا با ادعای دیپلماسی و گفت‌وگو به خواسته‌های سلطه‌گرانه خود برسد و هرکجا احساس کند  مطامع  دلخواهش با گفت‌وگو پیش نمی‌رود اقدام به تهدید می‌کند.
تحدید گفت‌وگوهای وین با تهدیدهای نامعتبر
وحید عظیم‌نیا
«هیچ دولتی توانایی نظامی ما را ندارد تا با تهدیدهای معتبر، دیپلماسی را حمایت کند»؛ این گزاره بیش از آنکه سطری از خاطرات وندی شرمن،  رئیس وقت تیم مذاکره‌کننده رژیم آمریکا در کتاب «بدون هراس» باشد، اعتراف تلویحی بزرگی است که «دیپلماسی» صرفاً سرپوشی برای «سلطه‌گری» آمریکاست تا با ادعای دیپلماسی و گفت‌وگو به خواسته‌های سلطه‌گرانه خود برسد و هرکجا احساس کند  مطامع  دلخواهش با گفت‌وگو پیش نمی‌رود اقدام به تهدید می‌کند تا به‌زعم وندی شرمن، با «تهدیدهای معتبر»، دیپلماسی را حمایت کند؛ کاری که حداقل از پس از جنگ جهانی دوم مرسوم بوده و به اعتبار همین «قدرت نظامی» اقدام به تشکیل نظم به‌اصطلاح نوین جهانی کرده است که در آن، سازمان‌های به‌ظاهر بین‌المللی ابزارهای تحمیل هژمونی کشورهای شمال ازجمله رژیم آمریکا به کشورهای جنوب است. پر بی‌راه نخواهد بود اگر کسی مدعی شود رژیم آمریکا در جریان توافق موسوم به برجام از قاعده «تهدیدهای معتبر» استفاده کرد و مع‌الأسف با این ترفند توانست به آنچه‌که نیاز داشت دست یابد.
آنچه مهم است اینکه رژیم آمریکا همزمان با دور جدید گفت‌وگوهای وین در تلاش است بار دیگر با استناد به آنچه وندی شرمن آن را «تهدیدهای معتبر» نامید  درروند گفت‌وگوهای وین تأثیر بگذارد و این بار از سگ هار منطقه یعنی رژیم نامشروع صهیونیستی برای مشروعیت بخشیدن به این نوع تهدیدها استفاده ‌کند. سفر «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم کودک‌کش صهیونیستی به آمریکا در همین راستا قابل ارزیابی است. آنچه رسانه‌ها به نقل از این مقام خون‌آشام صهیونیستی منتشر کرده‌اند در آمریکا مدعی شده  «من از هر فرصتی در طول سفرم به واشنگتن استفاده کردم تا تأکید کنم ایران در درجه اول، بزرگ‌ترین تهدید برای صلح و ثبات جهانی و منطقه‌ است و پس‌ازآن، تهدیدی برای اسرائیل است.» این مقام صهیونیستی همچنین گفته  «جامعه بین‌الملل، با هدایت آمریکا، باید در کنار هم بایستد و باقدرت علیه اهداف سلطه‌جویانه و برنامه هسته‌ای ایران عمل کند و ثبات را به خاطر صلح جهانی بازگرداند.» اظهارات این مقام جنگ‌طلب در حالی است که رژیم صهیونیستی از هیچ جنایتی در گوشه‌کنار جهان دریغ نکرده و بارها با اقدامات خصمانه، جان میلیون‌ها انسان بی‌گناه را به خطر انداخته است که مصداق عینی آن، ساختن قفس بزرگ برای مردم مظلوم غزه و ریختن خون مردم فلسطین است. البته همین رژیم بارها خون مردم عزیز کشورمان ازجمله دانشمندان هسته‌ای ایران اسلامی را به زمین ریخته. حال چنین رژیمی با کارنامه سیاه جرم و جنایت مدعی ایران شده است.
همچنین به نقل از «جان کربی» سخنگوی وزارت جنگ رژیم آمریکا عنوان شده است «گزینه‌های زیادی در دسترس فرمانده کل نیروها یعنی رئیس‌جمهور (بایدن) قرار دارد. من هیچ گمانه‌زنی درباره اینکه آن گزینه‌ها چه می‌توانند باشند, نمی‌کنم. من به‌سادگی و همانند گذشته می‌گویم که ما حضوری گسترده در منطقه داریم. ما منافعی برای امنیت ملی خود در منطقه داریم. کار وزیر دفاع این است که از  منافع امنیت ملی  در منطقه دفاع کند. ما به این کار ادامه خواهیم داد». این مقام جنگ‌طلب آمریکا همچنین مدعی شده است «ما به‌طور منظم با همتایان اسرائیلی خود رزمایش برگزار می‌کنیم. این مطلب جدیدی نیست. ما این کار را به‌طور تاریخی انجام داده‌ایم و به این کار ادامه خواهیم داد. من قصد ندارم وارد جزئیات یک سناریوی نظامی ویژه شوم و امروز من بیانیه‌ای درباره برگزاری رزمایش برای اعلام به شما ندارم. اگر بخواهیم به‌طور گسترده صحبت کنیم همان‌طور که شما انتظار دارید ایران و رفتارهای بی‌ثبات کننده آن در منطقه یکی از مسائل کلیدی موردبحث در دیدار دیروز بود. وزیر دفاع و گانتس این فعالیت‌ها را در سطوح مختلف موردبررسی قراردادند. ما امروز بیانیه‌ای درباره رزمایش‌هایی که قرار است که در آینده برگزار کنیم برای اعلام نداریم».
سخنگوی وزارت جنگ آمریکا درحالی مدعی «رفتارهای بی‌ثبات کننده» ایران در منطقه شده است که ازقضا بزرگ‌ترین عامل ناامنی و بی‌ثباتی منطقه ما وجود سراسر  شر رژیم آمریکاست و باید به این پرسش اساسی پاسخ دهند چرا هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای خود در حال توطئه‌چینی علیه کشورهای منطقه و دخالت در امور داخلی آن‌هستند؟ این مقام جنگ‌طلب آمریکایی باید پاسخ دهد چرا گروهک تروریستی داعش را – به اعتراف هیلاری کیلنتون وزیر خارجه وقت رژیم آمریکا – ساخته و در منطقه ما پراکنده کردند؟ و چرا قهرمان آزادی‌خواهان جهان یعنی سپهبد حاج قاسم سلیمانی را که در خط مقدم مبارزه با گروهک صهیونیستی داعش بود، به همراه یاران مقاومش به شهادت رساند؟ و این پرسش نیز بی‌پاسخ است که چرا مقامات جنگ‌طلب رژیم‌های آمریکا و اسرائیل با تهدید کشورهای مستقل درصدد انجام اقدامات بی‌ثبات کننده هستند.
خروج یک‌جانبه رژیم آمریکا از توافق موسوم به برجام مصداق روشنی برای بی‌اعتبار بودن دیپلماسی برای این کشور است چراکه یاد گرفته با تهدیدهای نامعتبر که وندی شرمن از آن به تهدیدهای معتبر یاد کرده است، تمایلات استعمارگرایانه خود را جلو ببرد اما  آمریکا دیگر آن آمریکای تصویرسازی شده در رسانه‌ها نیست که با جابه جایی یک ناو منجر به تغییر نظام سیاسی یک کشور شود چه آنکه جمهوری اسلامی ایران بارها پوشالی بودن قدرت نظامی رژیم آمریکا را اثبات کرده است و برای ضعف سگ هار منطقه نیز، مرور نبرد «شمشیر قدس» کافی است؛ در این نبرد صهیونیست‌ها در حالی میدان نبرد با مقاومت فلسطین را ترک کردند که درنهایت مجبور شدند نسبت به توقف تجاوزهای خود در منطقه «شیخ جراح» به گروه‌های مقاومت تضمین‌هایی بدهند.
به‌هرروی گفت‌وگوهای ایران برای لغو تحریم‌های ظالمانه رژیم آمریکا به سرپرستی علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در حالی انجام می‌شود که رژیم آمریکا از یک‌سو روزانه با مقامات رژیم صهیونیستی که از هیچ اقدامی برای نابودی توافق ۲۰۱۵ دریغ نکرده‌اند، رایزنی و ایران را تهدید می‌کند و از سوی دیگر داعیه تلاش برای احیای این توافق  دارد. بدیهی است چنین رویکردی صرفاً موجب افزایش بی‌اعتمادی شده و ایران را برای دریافت تضمین‌های محکم‌تر، مصمم‌ خواهد کرد.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای تحدید گفت‌وگوهای وین با تهدیدهای نامعتبر بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.