تئاتر خسته‌کننده فیل‌ها و الاغ‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 35555
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 26 آذر 1399 - 7:51 |
مجمع نمایندگان الکترال، پیروزی بایدن را تأیید کردند؛

تئاتر خسته‌کننده فیل‌ها و الاغ‌ها

اعضای مجمع گزینندگان (کالج) انتخاباتی ایالات‌متحده آمریکا در رأی‌گیری روز ۲۴ آذر (۱۴ دسامبر) جو بایدن را به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا برگزیدند.همان‌گونه که انتظار می‌رفت در پایان این مرحله از روند طولانی انتخابات آمریکا، جو بایدن، نامزد حزب دموکرات با کسب ۳۰۶ رأی الکترال از حدنصاب ۲۷۰ رأی لازم برای ریاست جمهوری عبور کرد تا پیروز نهایی و قطعی انتخابات شود.
تئاتر خسته‌کننده فیل‌ها و الاغ‌ها
گروه بین‌الملل
اعضای مجمع گزینندگان (کالج) انتخاباتی ایالات‌متحده آمریکا در رأی‌گیری روز ۲۴ آذر (۱۴ دسامبر) جو بایدن را به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا برگزیدند.همان‌گونه که انتظار می‌رفت در پایان این مرحله از روند طولانی انتخابات آمریکا، جو بایدن، نامزد حزب دموکرات با کسب ۳۰۶ رأی الکترال از حدنصاب ۲۷۰ رأی لازم برای ریاست جمهوری عبور کرد تا پیروز نهایی و قطعی انتخابات شود.
بر اساس نظام انتخاباتی در ایالات‌متحده آمریکا رأی‌دهندگان درواقع رأی خود را برای انتخاب اعضای «کالج الکترال» یا «مجمع گزینندگان» به صندوق می‌اندازند و آن‌ها نیز به‌نوبه خود هفته‌ها پس از برگزاری انتخابات، به‌طور رسمی به نامزدها رأی می‌دهند.بر اساس روال انتخابات در آمریکا، رأی‌گیری مجمع گزینندگان تشریفاتی است، اما امسال به دلیل تلاش مداوم ترامپ برای زیر سؤال بردن انتخابات و درخواست لغو نتایج آن با ادعای تقلب، رأی‌گیری اعضای این نهاد نیز موردتوجه قرار گرفته بود.
نامزدی که در هرکدام از ایالت‌های آمریکا بیشترین آرا را به دست آورد، رأی تمام اعضای کالج الکترال آن ایالت را به دست می‌آورد. تنها دو ایالت مین و نبراسکا از این قاعده مستثنی هستند و تمام آرای الکترال خود را به نامزدی که بیشترین آرا
 را به دست آورده اختصاص نمی‌دهند.در شرایط جاری و با پیشینه‌ای که تا این زمان از مخالفت دونالد ترامپ با نتایج آرا مشاهده شده، بعید به نظر می‌رسد که او باوجوداین روند قانونی، نتیجه نهایی اعلام شده کالج الکترال را بپذیرد.اعضای منتخب ایالت‌های ورمونت، نیوهمپشایر، ایندیانا و تنسی در کالج ازجمله نمایندگان نخستین ایالت‌هایی بودند که روز دوشنبه ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) گرد هم آمده و به‌طور رسمی رأی خود را به صندوق انداختند. تعداد گزینندگان در هر ایالت تقریبا متناسب با اندازه جمعیت آن است.درنهایت، بایدن توانست ۳۰۶ رأی الکترال و ترامپ ۲۳۲ رأی را کسب کنند. به‌این‌ترتیب
 فعلا بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شده است. 
نتایج رأی‌گیری کالج الکترال به واشنگتن فرستاده می‌شود تا به‌طور رسمی در جلسه مشترک کنگره در روز ۶ ژانویه به ریاست مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری شمارش شود. دوره ریاست جمهوری جو بایدن روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) آغاز خواهد شد.
 وزیر دادگستری آمریکا استعفا داد 
ویلیام بار، دادستان کل ایالات‌متحده و یکی از حامیان پروپاقرص دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور از مقام خود استعفا کرد. لحظاتی پس‌ازآنکه اعلام کالج الکترال ایالات‌متحده بر پیروزی جو بایدن در انتخابات مهر تأیید نهایی را زد، در توییتر خود اعلام کرد که ویلیام بار، پیش از کریسمس با وزارت دادگستری خداحافظی خواهد کرد.ویلیام بار  چند هفته پیش در مخالفت با رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود که وزارت دادگستری این کشور، هیچ مدرکی دال بر تخلف انتخاباتی گسترده نیافته است.منتقدان عملکرد ویلیام بار همواره می‌گفتند که وی وزارت دادگستری را به خادم مطیع دولت بدل کرده
 و به‌این‌ترتیب، استعفای وی از سمتش نقطه پایانی بر جمله وفاداری‌های این وزارتخانه به دولت کنونی به‌شمار می‌آید.به گزارش یورونیوز، ویلیام  بار در متن استعفانامه‌اش همچنان به رئیس‌جمهوری کنونی ابراز علاقه کرده  و از عملکرد وی دفاع کرده است و بناست پس از کناره‌گیری وی، جف روزن، معاون کنونی او سرپرستی وزارت دادگستری آمریکا را عهده‌دار شود.
دادستان کل ایالات‌متحده، وزیر دادگستری این کشور بوده و بالاترین مقام دادگستری دولت تلقی می‌شود. دادستان کل همچون یک عضو کابینه به‌شمار می‌رود.
 رجزخوانی بایدن و کاخ سفید برای یکدیگر 
جو بایدن نیز بعد از تأیید پیروزی‌اش در انتخابات به سخنرانی پرداخت و گفت: «امیدوارم دیگر شاهد این نباشیم که کسی مورد تهدید و سوءاستفاده [از قدرت] قرار بگیرد، چیزی که در پسامد این انتخابات دیدیم.»
در مقابل، «کایلی مک‌ اِنانی»، سخنگوی کاخ سفید بامدادسه‌شنبه با انتشار پیامی در توییتر از اظهارات «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بعد از تأیید پیروزی‌اش در انتخابات از سوی مجمع گزینندگان آمریکا انتقاد کرد.
مک انانی در پیام توییتری خود با اشاره به بخشی از صحبت‌های بایدن که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را به حمله علیه دموکراسی متهم کرد، نوشت: «جو بایدن هرگز نباید جمله «حمله بی‌سابقه علیه دموکراسی» را بیان می‌کرد. این«حمله‌ای علیه دموکراسی» بود.»
وی در ادامه در توجیه پیام خود به اقدامات دموکرات‌ها در چهار سال گذشته و در جریان انتخابات امسال اشاره کرد و نوشت: «۱- سه سال بررسی [دخالت] جعلی روسیه [در انتخابات] ۲- استیضاح بی‌اساس (اشاره به استیضاح ترامپ بر سر مسئله اوکراین.) ۳-تقلب در انتخابات با رأی‌گیری از طریق پست و بدون حضور ناظران.»
مک‌انانی در پایان پیام خود نوشت: «این یک سخنرانی تفرقه‌انگیز بود.»
این در حالی است که شبکه اجتماعی توییتر با نشانه‌دار کردن این پیام، آن را «ادعا» دانست.روزنامه «هافینگتون پست» هم نوشت این پیام توییتری وی، واکنش و خشم کاربران شبکه اجتماعی توییتر را به همراه داشته است.
  ترامپ ناامید شده است 
درعین‌حال، دو منبع آگاه به پایگاه آکسیوس گفتند، دونالد ترامپ تا همین زمان برگزاری رأی‌گیری کالج الکترال برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید آمریکا این امید غلط را داشت که مجالس ایالتی تحت کنترل جمهوری‌خواهان اقدام به جایگزین کردن الکترال‌ها با هم‌پیمانانی  کنند  تا  پیروزی انتخاباتی جو بایدن را لغو کنند.
این منابع گفتند طی هفته گذشته، رئیس‌جمهور آمریکا به قانونگذاران جمهوری‌خواه در چند ایالت نهیب زده، انتقادهای تند علیه داگ دوسی، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت آریزونا و برایان کمپ، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت جورجیا مطرح کرده، قول وادار کردن فاکس نیوز به«هزینه دادن» به خاطر اعلام درست برنده رقابت را داده و به امتحان کردن روش‌هایی برای گفتن این‌که برنده نشده بدون اذعان به شکست در انتخابات پرداخته است.
یک منبع که با ترامپ در روزهای گذشته صحبت داشته، گفت، این رئیس‌جمهور آمریکا همچنان اصرار بر وقوع تقلب چشمگیر در چند ایالت دارد و از او نقل‌قول کرد که گفته است: «آیا فکر می‌کنید مجالس قانونگذاری که از درست بودن کل این مسئله اطلاع دارند، برای لغو آن اقدام خواهند کرد؟»
این شخص همچون معتمدان دیگر تلاش کرد به‌سادگی توضیح دهد که حتی قانونگذاران هم‌پیمان هم احتمالا بدون یک حکم دادگاه به لغو انتخابات ریاست جمهوری نخواهند پرداخت.منبع دومی نیز گفت، ترامپ اظهار خشم کرده از این‌که دوسی چقدر به جان مک‌کین سناتور فوت کرده جمهوری‌خواه آمریکایی و از منتقدان ترامپ نزدیک بوده و این‌که کمپ به نظر خود ترامپ بسیار به خاطر انتخاب شدن در سمتش به او مدیون است اما درازایش هیچ کاری برای او نکرد.
ترامپ درعین‌حال به معتمدینش گفته «افراد در عالی‌ترین سطوح شبکه فاکس نیوز» به سراغ افراد نزدیک به او آمده‌اند تا برای ترمیم روابط تلاش کنند اما او هیچ میلی به این کار ندارد.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای تئاتر خسته‌کننده فیل‌ها و الاغ‌ها بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.