بی‌آبروهای جهان عرب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16656
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۹:۱۸ |
بررسی حضور سفرای عمان، امارات و بحرین در مراسم رونمایی از معامله قرن؛

بی‌آبروهای جهان عرب

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا ظهر سه‌شنبه هفته گذشته به‌وقت واشنگتن طي مراسمي با حضور بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و سفراي کشورهاي عمان، امارات و بحرين به‌طور رسمي از طرح آمريکايي- صهيونيستي موسوم به معامله قرن رونمايي کرد.
بی‌آبروهای جهان عرب

‌|راضيه فراهاني‌‌|
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا ظهر سه‌شنبه هفته گذشته به‌وقت واشنگتن طي مراسمي با حضور بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و سفراي کشورهاي عمان، امارات و بحرين به‌طور رسمي از طرح آمريکايي- صهيونيستي موسوم به معامله قرن رونمايي کرد. با توجه به اين طرح قرار است امتيازات بيشتري به رژيم صهيونيستي ارائه و مجدد حقوق مردم فلسطين پايمال شود. اقدام اخير ترامپ مبني بر ارائه طرح معامله قرن را مي‌توان بزرگ‌ترين حماقت وي در مورد فلسطين دانست زيرا در ادامه اين طرح با واکنش گسترده کشورهاي جهان روبه‌رو شد و کارشناسان دراين‌باره مطرح کردند اين طرح حتماً با مشکل روبه‌رو و نتيجه موفقيت‌آميزي نخواهد داشت. نکته حائز اهميت در اين مراسم حضور سفراي سه کشور عمان، امارات و بحرين بود. برخي معتقدند حضور آن‌ها در اين مراسم تنها براي عادي‌سازي روابط کشورهاي عربي – اسلامي با رژيم صهيونيستي است يعني تلاش واهي که از سال ۱۹۹۶ آغاز شده و همچنان به نتيجه نرسيده است. در همين زمينه «رسالت» گفت‌وگويي با صاحب‌نظران در اين حوزه داشته که در ادامه مشروح آن را مي‌خوانيد.
* واهمه سه کشور عربي براي از دست دادن تاج‌وتخت
حسن عابديني، کارشناس مسائل منطقه‌ در اين زمينه به «رسالت» گفت: «از زماني که بالفور وزير خارجه وقت بريتانيا زمينه را به جهت ايجاد سرزميني غصبي براي صهيونيست‌ها فراهم کرد تا دوراني که آمريکا به‌صورت رسمي از اين انديشه و تفکر ناباب در سال ۱۹۸۸ حمايت کرد بايد در نظر داشت که اين وضعيت در قلب سرزمين‌هاي اسلامي همواره بوده است که چگونه وصله ناجور مبتني براشغالگري با کشورهاي پيرامونش روابط عادي داشته باشد. اين حسرت در دل رژيم صهيونيستي طي ۷۲ سال گذشته وجود داشته اما با حمايت برخي قدرت‌ها مانند انگليس، آمريکا حتي برخي از کشورهاي اروپايي از اين رژيم حمايت مي‌کردند تا برخي از سلاطين، اميران، پادشاهان و رؤساي جمهور مادام‌العمر اين منطقه را وادار به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي کنند.»
وي ادامه داد: «برخي کشورهاي غربي در گذشته روابط و زد و بندهايي را به‌صورت پنهاني با رژيم صهيونيستي داشتند و اکنون براي برقراري روابط ديپلماتيک به‌صورت آشکار با رژيم صهيونيستي واهمه دارند. در اين مرحله به نظر مي‌رسد برخي از کشورهاي عربي بيش‌ازپيش تاج‌وتخت خود را در معرض خطر مي‌بينند. بحرين که کشوري کوچک و ميکروسکوپي است، سال‌ها از سوي عربستان سعودي اشغال و نيروهاي رژيم سعودي در آنجا فعال هستند همچنين امارات که يکي از کشورهاي دست‌نشانده غربي‌ها است تنها دنباله‌رو سياست‌هاي آن‌ها در منطقه است يا ساير کشورها حتي رژيم صهيونيستي علي‌رغم آن‌که پشت پرده زد و بندهاي جدي دارد، بنابراين ورود برخي کشورها به معامله قرن که دلالي بانام دونالد ترامپ مطرح کرده و همگي مي‌دانند تنها نوزادي مُرده متولدشده است به جهت آن است که ترامپ آن‌ها را تهديد کرده که بدون حمايت آمريکا بايد نگران تاج‌وتختشان باشند.»
اين کارشناس مسائل منطقه افزود: «به نظر مي‌رسد مردم اين کشورها به‌شدت مخالف طرح معامله قرن هستند و تظاهراتي که طي يک هفته گذشته در چهارگوشه غرب آسيا حتي خارج از اين منطقه اتفاق افتاد، مؤيد اين مطلب است. عباس ابومازن که با رژيم صهيونيستي بر سر يک ميز مي‌نشست نيز اکنون با اين طرح به مخالفت برخاسته و اين موضوع را مغالطه و تبهکاري قرن مي‌داند. درنتيجه به نظر مي‌رسد اين طرح نيز دوام بسياري نخواهد داشت و مجدد مردم منطقه برمي‌خيزند و در چارچوب موج بيداري اسلامي دوم زمينه را براي مخالفت با حکومت‌هايي که حاضر نيستند تا افکار عمومي کشورهاي اسلامي را مدنظر قرار دهند و با رژيم صهيونيستي سر مخالفت داشته باشند، بپا مي‌خيزند.»
وي گفت: «مردم منطقه در آينده نه‌چندان دور با توجه به افزايش محور مقاومت در جهت احقاق حقوق فلسطيني‌ها و شرايط بازگشت آوارگان و تشکيل دولت فلسطيني به مرکزيت بيت‌المقدس شريف فراهم خواهد شد.»
* حضور اين سه کشور باعث بي‌حيثيتي‌شان در جهان شد
همچنين ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بين‌الملل به «رسالت» گفت: «اين کشورها در چارچوب معادلات آمريکايي‌ها در منطقه خود را تعريف مي‌کنند ضمن آنکه امنيت اين کشورهاي  برون‌زا با حمايت ايالات‌متحده تعريف مي‌شود بنابراين معامله قرني که آمريکا در راستاي استراتژي منطقه‌اي خود جلو مي‌برد طبيعي است که اين کشورها چاره‌اي جز همراهي با آن  ندارند. البته بايد اين موضوع را هم در نظر گرفت که روابط پنهاني‌شان با اسرائيل برقرار است و بسيار مشتاق‌اند تا روابطشان را در پوشش معامله قرن علني کنند.»
وي ادامه داد: «حضور اين کشورها در مراسم رونمايي طرح معامله قرن با واکنش يکپارچه و جدي جهان اسلام مواجه و اين موضوع باعث بي‌حيثيتي آن‌ها شد چراکه اين سه کشور در کنفرانس اسلامي نيز بايد حضور داشته باشند و معامله قرن را رد کنند و اين موضوع يکي از مشکلات ديپلماسي وابسته است.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل تصريح کرد: «آن‌ها ۴۰ سال در تلاش هستند تا مذاکرات سازش را عملياتي کنند که اسلو از آخرين توافقنامه‌هاي آن‌ها است. محمود عباس باهدف رسيدن به طرح دو دولت در اين مسير بسيار تلاش کرد. تشتت در جهان اسلام نيز طي سال‌هاي اخير بسيار بالا بود. به نظر مي‌رسيد ترامپ با استفاده از طرح معامله قرن لابي آيپک را پشت سر خود بياورد اما بايد گفت اين طرح بسيار خام بود زيرا ترامپ باعجله آن را دنبال کرد، درحالي‌که با اين طرح، ضربه اصلي به توافقنامه سازش يا اسلو وارد و اکنون بازتابش را در سطح منطقه شاهد هستند. البته نقش جمهوري اسلامي ايران و مقاومت را بايد شاه‌بيت اين موضوع دانست زيرا سبب شد تا نيروهاي فلسطين اشغالي نيز بيش‌ازپيش به مواضع سازنده و حمايتگر ايران پي ببرند.»
ظهره‌وند در پايان گفت: «اين فرآيند همچنان ادامه خواهد داشت، يعني آن‌ها تلاش خواهند کرد تا با زمين خوردن طرح معامله قرن، طرح‌هاي ديگري را در راستاي تأمين امنيت رژيم اشغالي در دستور کار خود قرار دهند اما اين فرآيند سياسي به نفع جهان اسلام خواهد بود.»

نویسنده : راضيه فراهاني‌‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.