بودجه از ایستگاه بهارستان گذشت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36368
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : 10 دی 1399 - 7:24 |
کمیسیون تلفیق کلیات لایحه بودجه سال 1400 را تصویب کرد؛

بودجه از ایستگاه بهارستان گذشت

کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه دیروز در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید. در این جلسه نمایندگان مخالف و موافق لایحه بودجه نقطه نظرات خود را در رابطه با کلیات مهم‌ترین سند مالی کشور مطرح کردند و درنهایت رأی مثبت درباره کلیات آن داده شد. 
بودجه از ایستگاه بهارستان گذشت

کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه دیروز در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید. در این جلسه نمایندگان مخالف و موافق لایحه بودجه نقطه نظرات خود را در رابطه با کلیات مهم‌ترین سند مالی کشور مطرح کردند و درنهایت رأی مثبت درباره کلیات آن داده شد. 
این موافقت با اصلاح کلیات لایحه در شرایطی صورت گرفت که رئیس‌جمهور با پیگیری رئیس مجلس و انتقاد و اعتراض نمایندگان به لایحه بودجه و نحوه تنظیم آن، نامه‌ای مبنی بر اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس و کمیسیون تلفیق ارسال کرد. 
پیش‌تر حسن روحانی در یک‌صد و نود و دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز اعلام کرده بود «با توجه به نظر مقام معظم رهبری در خصوص سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت، دولت اصلاحیه لازم را در مورد درآمد بودجه پیشنهادی ارائه می‌کند و همزمان حداکثر صرفه‌جویی در مصارف را اعمال خواهد کرد. رویکرد دولت نسبت به منابع جدید درآمدی در بودجه که بر اقتصاد کشور آثار تورمی نداشته باشد، مثبت است، اما باید دو ملاک واقعی بودن درآمدها و تحمیل نشدن فشار بر مردم به‌طور دقیق موردتوجه قرار گیرد.»
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز بعد از اتمام جلسه سران قوا که در هفته جاری برگزار شد، تأکید کرده بود: «مجلس تلاش می‌کند در هماهنگی با دولت بودجه‌ای غیر تورمی تنظیم کند و اولویت آن معیشت مردم، رسیدگی به محرومین و توجه جدی به بخش تولید باشد.»
کمیسیون تلفیق در شرایطی کلیات لایحه بودجه را به تصویب رسانده است که با ایجاد تغییرات در کلیات و جزئیات لایحه، آن را باسیاست‌های قانون برنامه ششم توسعه نزدیک کند. این در حالی است که لایحه بودجه ۱۴۰۰ به‌گونه‌ای تنظیم‌شده که هیچ نسبتی به این برنامه ندارد و مجلس به دنبال آن است اصلاحات ساختاری مدنظر مقام معظم رهبری که از دو سال قبل نسبت به انجام آن تأکید زیادی داشته‌اند را عملیاتی نماید. 
  تغییرات زیادی در لایحه بودجه انجام خواهد شد
مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با «رسالت»، درباره تصویب کلیات بودجه سال آینده اظهار کرد: تصویب این لایحه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده و در کمیسیون تلفیق تصویب‌شده است. تعداد مخالفان و موافقان بسیار نزدیک به یکدیگر بودند به‌طوری که ۲۳ نفر موافق و ۱۹ نفر مخالف بودند و اگر دو نفر بیشتر مخالفت می‌کردند کلیات بودجه رد می‌شد. 
رضا خواه بابیان اینکه رأی افراد موافق به معنای قبول کامل لایحه بودجه نیست، افزود: موافقان لایحه به دنبال تغییر جزئیات هستند. ورود کمیسیون به کلیات و جزئیات بودجه، منجر به تغییر زیادی در این لایحه خواهد شد. ما معتقد هستیم منابع را دولت به‌خوبی ندیده است و در اخذ مالیات از ثروتمندان، سیاست‌های درستی را در نظر نگرفته است ولی ما در کمیسیون تلفیق تلاش می‌کنیم این اصلاحات را انجام دهیم. 
وی با اشاره به‌احتمال تغییر سرفصل‌های بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد: ما سیاست‌های کلی و قوانین برنامه ششم را در نظر داریم تا بودجه ۱۴۰۰ را در راستای مطالبات برنامه ششم تغییر دهیم، درصورتی‌که اکنون لایحه اختلاف زیادی باسیاست‌های برنامه ششم دارد.
 ۵ تبصره شامل بودجه‌های موازی و خارج از بودجه عمومی می‌شوند که احتمالا در بودجه اصلی تجمیع خواهند شد و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، کلیات بودجه تغییر خواهد کرد. عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه اضافه کرد: کمیسیون تلفیق به دنبال آن است که درآمدها را به سمت اخذ مالیات از ثروتمندان و حذف معافیت‌های مالی سوق دهد.
وی بابیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه حذف خواهد شد، افزود: به‌جای اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان به شکل رانتی، همان میزان به‌صورت یارانه به مردم پرداخت می‌شود. واردکنندگان در استفاده از ارز دولتی به‌خوبی عمل نکردند و در عمل یارانه‌ای که قرار بود در جیب مردم برود، به دستشان نرسید. نرخ ارز به‌احتمال‌زیاد از سه نرخ به یک نرخ تغییر خواهد  کرد.رضاخواه تصریح کرد: بخشی در بودجه با عنوان رفاهیات در نظر گرفته می‌شود که همه یارانه‌ها در آن بخش تجمیع می‌شوند و پنج دهک از جامعه آن‌ها را دریافت و پنج دهک دیگر آن‌ها را دریافت نمی‌کنند. 
وی درباره اصلاح احکام صادرات در بودجه بیان کرد: ما در بحث صادرات به دنبال ایجاد قوانینی هستیم که صادرکنندگانی که به‌موقع ارز حاصل از صادرات را بازمی‌گردانند از مشوق‌ها استفاده کنند و از سوی دیگر کسانی که ارز را به‌موقع بازنمی گردانند، جریمه شوند. با این سیاست ارجاع پرونده‌ها به قوه قضائیه هم کمتر خواهد شد. این نماینده مجلس با اشاره به‌ضرورت کاهش اختیارات سازمان برنامه‌وبودجه برای تخصیص اعتبارات گفت: سازمان برنامه‌وبودجه نباید اختیارات تام برای تخصیص بودجه داشته باشد بلکه باید احکام مشخص برای اختصاص بودجه‌های عمرانی در ذیل برنامه معینی قرار بگیرد و مجموع اختلاف تخصیص بودجه میان پروژه‌های مختلف به ۱۵ درصد برسد. 
رضاخواه یادآور شد: میزان تخصیص بودجه برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و بی‌سرپرست، مسکن محرومان و رزمندگان معسر را دو برابر افزایش می‌دهیم. وی در پایان با تأکید بر اینکه تغییرات زیادی در لایحه بودجه انجام خواهد شد، افزود: ما راهکارهای اصلاحی مشخصی داریم و اجازه نمی‌دهیم بودجه به همین شکل اجرایی شود. دولت آنچه در نظر داشت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ انجام داد. مجلس از نظرات دولت برای اصلاح لایحه استفاده می‌کند و بدون در نظر گرفتن موافقت یا مخالفت دولت برای اصلاح لایحه بودجه تغییرات خود را انجام خواهد داد. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای بودجه از ایستگاه بهارستان گذشت بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.