بهارستان در انتظار تحول - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17441
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷ |
واکاوی اثرات مثبت حضور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی؛

بهارستان در انتظار تحول

«تأثیرات مجلس فقط محدود به چهار سال نیست بلکه مجلس قوی یا ضعیف و خودباخته با تصمیمات خود می‌تواند تأثیرات بلندمدتی بر کشور بگذارد.»  این بخشی از سخنان اخیر مقام معظم رهبری بود که بر لزوم کارآمدی و توانمندی نمایندگان تأکید ویژه داشتند.
بهارستان در انتظار تحول

‌| نفیسه امامی‌| 
«تأثیرات مجلس فقط محدود به چهار سال نیست بلکه مجلس قوی یا ضعیف و خودباخته با تصمیمات خود می‌تواند تأثیرات بلندمدتی بر کشور بگذارد.»  این بخشی از سخنان اخیر مقام معظم رهبری بود که بر لزوم کارآمدی و توانمندی نمایندگان تأکید ویژه داشتند. سابقه تاریخی بعضی از قوانین مجلس، به صدسال قبل باز می‌گردد، یعنی قوانینی که یک قرن زنده ماندند و اجرا شدند. مصوبات مجلس در دایره زمانی کوتاه محصور نیستند بلکه تا سال‌ها اجرا می‌شوند و اثرگذارند. با این تصور ناگفته پیداست که تأثیرگذاری قوانین وضع‌شده توسط نمایندگان ملت نه‌تنها در زمان حضور آنان در مجلس بلکه در سال‌های متمادی قابلیت اجرا خواهند داشت.
​​​​​​​این نکته قابل‌تأمل با انتخاب درست کاندیداهای مجلس گره خورده  است، چراکه خانه ملت با حضور نمایندگان کارآمد و توانمند می‌تواند قوانین مناسب را اتخاذ و بر اجرای صحیح آن‌ها نظارت دقیق داشته باشد.پرواضح است مجلسی که بیشتر خط‌مشی دستوری از قوه مجریه را ایفا کند و عدم استقلال و لابی‌گری از ویژگی‌های شاخص آن محسوب شود، نمی‌تواند در جایگاه مجلسی قوی ظاهر شود. بالطبع از چنین مجلسی هم نمی‌توان انتظار وضع قوانین مفید که منجر به بهبود وضعیت داخلی و پیشبرد چشم‌اندازهای خارجی می‌شود، داشت. 
در این میان نقش اساسی مردم در انتخاب نمایندگانی که بتوانند در راستای ایفای وظایف نمایندگی خود بسیار حایز اهمیت است.
بخش مهمی از این انتخاب به حضور مردم در پای صندوق های رأی باز می گردد و اینکه این حضور می تواند به قدرت و جایگاه مجلس آینده اعتبار دوچندانی بخشد. حضور شایسته مردم در ای صندوق های رأی نشان دهنده اعتبار نظام و استقلال کشور بوده و تمامی توطئه های دشمنان را خنثی خواهد ساخت. انتظاری که از مردم بابصیرت ایران اسلامی می رود این است که د ر روز جمعه با حضوری آگاهانه، انتخای شایسته داشته و به افرادی رأی دهند که در زمان تصمیم گیری برای تبیین قوانین کشور ، خدای متعال و مصالح کشور اولین دغدغه و اولویتشان باشد.
درخصوص اهمیت قانونگذاری نمایندگان و اثراتی که بر جامعه و کشور می گذارد گفت و گویی با دوتن از کارشناسان صورت گرفته که در ادامه می خوانید.
حسن کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «رسالت»، با بیان اینکه قوانین مجلس دارای زمان مشخصی نیست و تا زمان لغو به قوت خود باقی می‌مانند، گفت: « بعضی از قوانین تا صد سال مورداستفاده قرار می‌گیرند و بر وضعیت داخلی و خارجی کشور تأثیر می‌گذارند. به همین علت تصمیمات مجلس منوط به حضور چهارساله نمایندگان در مجلس نمی‌شود. برنامه‌های پنج‌ساله که در مجلس به تصویب می‌رسند، زیربنای ایجاد ساختارهای کشور محسوب می‌شوند.»  وی ادامه داد: «از موافقت‌نامه‌ها، قراردادها و تعهدات بین‌المللی که مسئولیت آن به عهده مجلس است، ترکمانچای‌ها، گلستان‌ها و برجام‌ها خارج می‌شود که مشخص نیست چه سرنوشتی را برای کشور رقم می‌زنند و باعث می‌شود نسل‌های آینده درگیر مصوباتی باشند که پدران ما در مجالس گذشته گرفته‌اند و باعث شده کشور با چالش‌های فعلی روبه‌رو باشند.» کنعانی مقدم، وضع قوانین مختلف توسط نمایندگان را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: «نمایندگانی که تصمیم بگیرند و مجلس قانونی وضع کند در سال‌های آتی هم تأثیرگذار خواهند بود. خیلی از قوانین فعلی ما از دوره مشروطه به بعد وضع شده و هنوز هم لغو نشده است، به همین دلیل اثرگذاری قوانین در آینده زیاد است.» این کارشناس سیاسی، درباره عملکرد فعلی نمایندگان مجلس در اجرا و نظارت بر قوانین، گفت: «یکی از توقعاتی که از مجلس داشتیم و بسیاری از آن‌ها هنوز برآورده نشده، عدم قانون‌گذاری در راستای سیاست‌های کلانی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب کرد. نقشه راه هر کدام از این سیاست‌ها باید توسط دولت اجرا می‌شد و مجلس هم بر آن نظارت می‌کرد، اما در این سطح کوتاهی شده است و در حوزه اقتصاد مقاومتی و دیگر سیاست‌های ابلاغ‌شده، تلاشی از سوی مجلس صورت نگرفته است.» کنعانی مقدم با تأکید بر اینکه مجلس باید در مسائل معیشتی و اقتصادی ورود می‌کرد و تصمیماتی می‌گرفت که متأسفانه اتخاذ نکرد، گفت: «در موضوع بنزین مجلس می‌بایست تصمیم‌گیری می‌کرد و بر نحوه اجرای آن نظارت می‌شد تا مردم دچار مشکلات معیشتی نشوند. حامل‌های انرژی بر همه اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد و قیمت‌ها وابسته به قیمت سوخت است. زمانی که سوخت سه برابر شود، نمی‌توان انتظار داشت که تورم ایجاد نشود. به همین علت مجلس نتوانست مسئولیت‌های خود را در این زمینه به‌درستی انجام دهد.»
*نیاز به مجلس مبلغ و کنشگر
مجلس کارآمد و قوی می‌تواند با تصویب قوانین صحیح و نظارت بر اجرای آن‌ها بر وضعیت کشور تأثیرگذار باشد. عدم باورپذیری از ظرفیت‌های داخلی و پوشش تصمیمات اشتباه دولت، موجب وضع قوانینی شد که اکنون کشور را با چالش مواجه کرده است.حنیف غفاری تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در گفت‌وگو با «رسالت»  اثرگذاری مجلس بر وضعیت کشور گفت: «در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری بارها درباره لزوم تشکیل مجلس قوی و کارآمد شنیده‌ایم، به‌خصوص در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی که در پیوند با یکدیگر هستند، نیاز به مجلس مبلغ و کنشگر داریم؛ مجلسی که بتواند توطئه‌های دشمن را در این دو حوزه رصد کند و در مواجه با توطئه‌ها نسخه کارآمدی را ارائه دهد.» وی افزود: « مسلما از یک مجلس منفعل و مرعوب و خودشیفته غرب، چنین انتظاری نمی‌توان داشت. ما اکنون در پیچ تاریخی بسیار مهمی قرار داریم زیرا در چهار سال آینده توطئه‌های مستمر دشمنان علیه نظام به نقطه اوج خود خواهد رسید، بنابراین در این برهه نیاز به داشتن مجلس انقلابی و کارآمد داریم که ضمن اصلاح مسیر کشور، در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد بتواند در برابر بحران‌هایی که از سوی دشمنان طرح می‌شود، نسخه‌ای را تنظیم و به جامعه ارائه کند.» غفاری عدم اتکای نمایندگان مجلس فعلی به ظرفیت‌های داخلی گفت: «متأسفانه در طول سال‌های اخیر مجلس شورای اسلامی و بسیاری از نمایندگان به دلیل عدم اتکا      به ظرفیت‌های داخلی و باور به دیپلماسی غلطی که بر مبنای ایجاد ارتباطات مستمر و تأثیرپذیری از بازی‌های کشورهای اروپایی و آمریکا بنا نهاده شده بود، به بسیاری از ظرفیت‌های داخلی بی‌توجهی نشان دادیم.»
کارشناس مسائل سیاسی درباره تأثیرات منفی مجلس ضعیف خودباخته در درازمدت گفت: «طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، تأثیرات مجلس به‌طور قطع محدود به دوران چهارساله حضور نمایندگان در مجلس نمی‌شود و عواقب میان‌مدت و حتی بلندمدت بر کشور دارد. البته عکس این قاعده هم صادق است، یعنی اگر مجلس عامل، کنشگر   و پویا داشته باشیم تا قاطعانه در برابر تهدیدات دشمنان به‌خصوص در عرصه سیاست خارجی و اقتصاد بایستد، آثار و برکات آن به چهار سال حضور نمایندگان منتهی نمی‌شود و به‌طور قطع در درازمدت می‌تواند کشور را در مقابل تهدیدات موجود بیمه کند.» 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.