بصیرت لازمه شناخت حق از باطل - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36231
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 08 دی 1399 - 7:04 |
حجت‌الاسلام حسین جلالی، دبیرکمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد:

بصیرت لازمه شناخت حق از باطل

موضوع بصیرت شناسی این روزها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای داشتن جامعه‌ای سالم و پویا و فارغ از اختلاف و نیز محکم و استوار در برابر کید دشمنان نیازمند بصیرت و آگاهی هستیم. همان‌گونه که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: ناآگاهی نسبت به دشمن و عدم شناخت و بصیرت می‌تواند سرچشمه تمام نیرنگ‌های طرف مقابل (دشمن) باشد. همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درباره نقشه راه دشمن و بصیرت ما نسبت به آن  می‌فرمایند: بصیرت، قطب‌نمای حرکت صحیح در اوضاع بحرانی و پیچیده امروز است.
بصیرت لازمه شناخت حق از باطل

گروه فرهنگی
موضوع بصیرت شناسی این روزها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای داشتن جامعه‌ای سالم و پویا و فارغ از اختلاف و نیز محکم و استوار در برابر کید دشمنان نیازمند بصیرت و آگاهی هستیم. همان‌گونه که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: ناآگاهی نسبت به دشمن و عدم شناخت و بصیرت می‌تواند سرچشمه تمام نیرنگ‌های طرف مقابل (دشمن) باشد. همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درباره نقشه راه دشمن و بصیرت ما نسبت به آن  می‌فرمایند: بصیرت، قطب‌نمای حرکت صحیح در اوضاع بحرانی و پیچیده امروز است.
با اتفاقاتی که این روزها در جهان مادی می‌گذرد و دشمنان نظام اسلامی از هر راهی برای نفوذ و مقابله با تفکر اسلام ناب محمدی(ص) استفاده می‌کنند
 داشتن بصیرت واقعی و آگاهی از تلاش‌های آنان برای ضربه زدن به دستاوردهای نظام و انقلاب وظیفه مهمی است که باید به آن توجه کرد.
«بصیرت» به معنای فهم درست و توانایی تحلیل فرد نسبت به واقعیت‌های موجود در جامعه است. درواقع بصیرت نقش مهمی در حراست از جامعه اسلامی دارد. بسیاری از ائمه اطهار (ع)، مبنای کار خودشان را روی همین بصیرت شناسی و جبهه شناسی دشمن قرار دادند زیرا اگر کسی بصیرت نداشته باشد، چیزی نمی‌گذرد که در زمین دشمن بازی می‌کند و توسط بدخواهان خود محاصره می‌شود. عنصر بصیرت، به معناى فهم درست و توانایى تحلیل واقعیت‌هاى جامعه، نقش مهمی ‏در حراست از جامعه اسلامى دارد. اگر افراد یک جامعه اسلامی بصیرت کافى نداشته باشند به‌آسانی فریب توطئه‌هاى دشمنان را خواهند خورد و جوهر گرانبهای وجود خود را با اشیاى کم‌ارزش معامله خواهند کرد. وظیفه خواص جامعه است که بر آگاهى توده مردم بیفزایند و مانع انحراف آن‌ها شوند. حفظ تقوا، خودباورى و دفاع از ارزش‌هاى اسلامى در تعیین کیفیت بصیرت نقش ممتازى ایفا می‌کند. مهم‌ترین و بارزترین اخلاق امامان معصوم بصیرت شناسی و جبهه‌شناسی آن‌ها بوده است.آنان با نگاه ریز بینانه عصر و زمان خود را بررسی و تحلیل می‌کردند و بهترین روش برای پایداری اسلام ناب محمدی(ص) را در تربیت و تبلیغ دین قرار می‌دادند.این می‌تواند در عصر کنونی هم صدق کند. زمانی با اسلحه به جنگ دشمن رفتیم و جنگ رودررو انجام شد اما اکنون نبرد اندیشه‌ها و فرهنگ‌هاست.فرهنگ باطل در جبهه فرهنگی به مبارزه بافرهنگ اسلامی پرداخته است پس دفاع، لازم و ضروری است. جهاد در جبهه فرهنگی و دفاع از فرهنگ اسلام، هم‌سنگر دارد، هم شهید و مبارز و هم تربیت شاگردان و فرزندان انقلابی.
برای بررسی بیشتر این موضوع با حجت‌الاسلام حسین جلالی، دبیرکمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
وی در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: «به طورحتم معنای بصیرت از بی‌بصیرت به دست می‌آید. بی‌بصیرتی موجب فتنه، تفرقه، سستی ایمان و درنهایت منجر به یأس و ناامیدی می‌شود. به‌طور مثال در فتنه سال ۸۸ که عمیق‌ترین و کوبنده‌ترین فتنه علیه نظام اسلامی بود، مشاهده کردیم که عدم بصیرت و سستی ایمان می‌تواند آبروی مسلمانان را به خطر بیندازد.»
حجت‌الاسلام حسین جلالی افزود: «هنگامی‌که در اعمال خود بصیرت نداشته باشیم، طبیعی است که قدرت تشخیص حق از باطل را نیز از دست بدهیم. خداوند در سوره مبارکه الأنفال آیه ۲۹ می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا وَيُكَفِّر عَنكُم سَيِّئَاتِكُم وَيَغفِر لَكُم  وَاللَّهُ ذُو الفَضلِ العَظيمِ.» ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر از فرمان خدا بپرهیزید، برای شما وسیله‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرارمی‌دهد همراه با روشن‌بینی خاصی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهید شناخت و گناهانتان را می‌پوشاند چراکه  خداوند صاحب فضل و بخشش عظیم است. بنابراین بصیرت است که موجب فضل خدا و جلوگیری از نفوذ دشمن می‌شود.»
دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم تصریح کرد:«بی‌شک عدم بصیرت پایه‌های ایمان را سست و مانع از دستیابی به اهداف تبیین شده، به‌ویژه اهداف فرهنگی می‌‌شود. عدم بصیرت در مردم یک کشور باعث می‌شودتا بیگانگان در اهدافشان دخالت کنند و مانع از دستیابی آن‌ها به موفقیت شوند. بنابراین به‌صراحت می‌توان عنوان کرد که بصیرت در ارتباط متقابل بافرهنگ است و چنانچه یکی از آن‌ها دچار خلل گردد، پایه دیگری نیز سست و دچار مشکل می‌شود.»
 در قامت ولایت و بصیرت می‌توان اهداف فرهنگی را‌ تحقق بخشید
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: «نقشه‌های فرهنگی همچون سند ۲۰۳۰، پالرمو وFATF  از سوی کسانی به‌عنوان نسخه شفابخش تجویز شد که هیچ‌گاه بصیرت پیشه نکردند. اگر بصیرت هرچه‌تمام‌تر وجود داشت دیگر بیگانگان خودی تصمیمات نادرست را اتخاذ نمی‌‌کردند و هیچ خطی از سوی دشمن داده نمی‌شد. نبود بصیرت در تصمیم‌گیری‌ها به معنای آن است که ساختار کشور به‌ویژه حوزه فرهنگ را به بیگانگان واگذار کنیم.»
وی گفت:«لازمه بصیرت تشخیص حق از باطل است‌.به‌موجب تقوا، خداباوری شکل می‌گیرد و خداباوری نیز موجب می‌شود تا به‌درستی حق و باطل را تشخیص دهیم‌. به طورحتم پس از تشخیص درستی و نادرستی‌ها در قامت درست ولایت قرار خواهیم گرفت و با بصیرت هرچه‌تمام‌تر از نفوذ دشمنان و تحقق اهدافشان جلوگیری خواهیم کرد.»
حجت‌الاسلام جلالی یادآور شد: «اگر امروز تصمیمات نادرستی به دلیل عدم بصیرت گرفته‌شده، به دلیل آن است که به خداباوری جامع و کامل نرسیده‌ایم و واقف نیستیم که تمامی این عالم، صاحبی دانا و آگاه بر تمامی مسائل دارد‌.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد:«جلوه بصیرت با ولایت آشکار می‌شود و امروز بهترین شاخص برای تشخیص حق از باطل، همین ولایت است. با دل بستن به خداوند متعال و پیروی از هر آنچه او می‌گوید،  می‌توانیم درصد خطای خود را صفر‌ و به بصیرت دست‌یابیم.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای بصیرت لازمه شناخت حق از باطل بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.