برترین دانشگاه های ترکیه و معرفی دانشگاه های مورد تایید ایران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 63239
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳ |

برترین دانشگاه های ترکیه و معرفی دانشگاه های مورد تایید ایران

دانشگاه‌های ترکیه به یکی از پرطرفدارترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان تبدیل شده‌اند. هم‌اکنون حدود ۴۸ هزار دانشجوی بین‌المللی در این کشور اروپایی-آسیایی مشغول به تحصیل هستند.
برترین دانشگاه های ترکیه و معرفی دانشگاه های مورد تایید ایران

دانشگاه‌های ترکیه به یکی از پرطرفدارترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان تبدیل شده‌اند. هم‌اکنون حدود ۴۸ هزار دانشجوی بین‌المللی در این کشور اروپایی-آسیایی مشغول به تحصیل هستند. از مزایایی که موجب جذب سالیانه تعداد زیادی دانشجویان خارجی به این کشور شده‌ می‌توان به وجود جاذبه‌های توریستی، تاریخی و فرهنگی، سیستم آموزشی باکیفیت، مدارک دانشگاهی با اعتبار بالا، عدم نیاز به دریافت ویزای تحصیلی، هزینه‌های کم زندگی و تحصیلی اشاره کرد. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد علاقمند به تحصیل در ترکیه هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی دانشگاه‌های ترکیه و مراکز مورد تأیید وزارت علوم ایران بپردازیم.

معرفی بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای مهاجرت تحصیلی

در حال حاضر کشور ترکیه دارای حدود ۲۰۰ دانشگاه است که از میان آن‌ها، ۱۷ دانشگاه به جایگاه‌های قابل توجهی در بین ۱۰۰۰ موسسه آموزشی برتر دنیا دست یافته‌اند. بهترین دانشگاه‌های این کشور در سال ۲۰۲۲ به شرح زیر هستند.

دانشگاه کوچ (Koç) در استانبول

این موسسه آموزش عالی در سال ۱۹۹۳ به عنوان یک دانشگاه خصوصی در شهر استانبول ترکیه افتتاح شد. رشته‌های اصلی که در این دانشگاه تدریس می‌شود شامل رشته‌های مدیریت کسب و کار، اقتصاد، علوم انسانی و هنر، مهندسی و فناوری، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و علوم پزشکی و تخصصی می‌شود. دانستن این نکته مهم است که رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند اما شهریه این نوع دانشگاه‌ها در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی این کشور بسیار بیشتر است.

اگر قصد دارید از دانشگاه‌های ترکیه پذیرش تحصیلی بگیرید و در آن‌ها ثبت نام کنید، از آنجا که دروس به زبان ترکی ارائه می‌شوند باید مدرک زبان ترکی تومر را دریافت نموده و آزمون ورودی دانشگاه و آزمون YOS را با موفقیت پشت سر بگذارنید. با توجه به اینکه هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه نسبت به دانشگاه‌های خصوصی آن به صرفه‌تر است، ارزشش را دارد که برای کسب نمره عالی در این آزمون‌ها تلاش نمایید.

دانشگاه سابانجی (Sabancı) در استانبول

این دانشگاه برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برنامه‌های متفاوتی نسبت به سایر دانشگاه‌ها دارد. در واقع می‌توان گفت این دانشگاه اصول و قوانین دپارتمان‌های آموزشی سنتی را کنار گذاشته و قوانین و زیربنای گرایش‌ها و ساختار دپارتمان‌های تحصیلی آن، بر اساس رویکرد مدرن چندجانبه و چندرشته‌ای بنا شده است. رشته‌هایی که در دانشگاه سابانجی تدریس می‌شوند شامل رشته‌های تجارت، اقتصاد، علوم انسانی، هنر، علوم طبیعی و کامپیوتری، مهندسی، فناوری و علوم اجتماعی می‌شوند. همچنین این دانشگاه که یک موسسه آموزشی خصوصی محسوب می‌شود، یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه از نظر کیفیت آموزشی به شمار می‌آید و تنها در مقطع کارشناسی بیش از ۴۲۰۰ دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه آک دنیز (Akdeniz) در آنتالیا

دانشگاه آک دنیز، یکی از دانشگاه‌های معتبر پزشکی ترکیه است که شاخه‌های مختلف رشته پزشکی را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهد. این دانشگاه علاوه بر داشتن سطح علمی بالا، خدمات فرهنگی و اجتماعی بسیاری از جمله خدمات مشاوره و راهنمایی‌های روانشناسی را جهت کمک به حل مشکلات ذهنی و اجتماعی و همچنین احساسی دانشجویان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

دانشگاه بیلکنت (Bilkent) در آنکارا

این دانشگاه نیز یکی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه است که نوعی استثنا به شمار می‌آید، زیرا اغلب دروس آن به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. دانشگاه بیلکنت یکی از مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی ترکیه است و هر سال حدود ۱۲۵۰۰ دانشجو را در دپارتمان‌های مختلف میزبانی می‌کند. بیلکنت در رشته‌های تحصیلی علوم انسانی و هنر، کسب و کار و اقتصاد، مهندسی و فناوری، علوم اجتماعی و کامپیوتری شهرت زیادی دارد و پایگاه امور تحصیلی، اجتماعی و فعالیت‌های فرهنگی شهر محسوب می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این دانشگاه این است که برخلاف دانشگاه‌های ترکیه و بسیاری از کشورهای دنیا، با وجود تدریس اکثر رشته‌ها به زبان انگلیسی، به مدرک آیلتس یا تافل نیاز ندارد. در واقع شما می‌توانید بدون مدرک زبان برای پذیرش تحصیلی این دانشگاه اقدام کرده و با دوره‌های آموزشی زبان که در آن ارائه می‌شوند، برای تحصیل در این کشور آماده شوید.

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe) در آنکارا

این دانشگاه مشهور در سال ۱۹۶۷ توسط پرفسور هالوک اوزن در شهر آنکارا تأسیس شد. دانشگاه حاجت تپه یکی از برترین دانشگاه‌های معتبر پزشکی ترکیه است که شهرت جهانی دارد. در این موسسه آموزش عالی دولتی، بیش از ۱۵۰ رشته کارشناسی و ۲۰۰ رشته تکمیلی به دانشجویان بومی و بین‌المللی ارائه می‌شود. رشته‌های اصلی تدریس‌شده در این دانشگاه عبارتند از علوم انسانی و هنر، علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم فیزیک، علوم اجتماعی، تجارت، اقتصاد، حقوق و پزشکی. حاجت تپه دو پردیس آموزشی مجزا از یکدیگر در شهر آنکارا دارد و در آخرین رنکینگ جهان دانشگاه‌های دنیا، به رتبه ۵۳۴ دست یافته است.

دانشگاه مارمارا (Marmara) در استانبول

این دانشگاه که یکی از اولین دانشگاه‌های ترکیه به شمار می‌رود، در سال ۱۸۸۳ با جذب ۱۳ دانشجو در استانبول شروع به کار کرد. نام آن در ابتدا مدرسه تجارت حمیدیه بود و در سال ۱۹۸۲ به مارمارا تغییر نام داد. هم‌اکنون، این دانشگاه ۱۶ دانشکده و مدرسه پزشکی را در زیرمجموعه خود دارد و با تدریس واحدهای درسی به زبان‌های مختلفی از جمله ترکی، فرانسوی، عربی، انگلیسی و آلمانی، یکی از دانشگاه‌های چند زبانه در کشور ترکیه به شمار می‌رود. همانطور که گفتیم، دانشگاه مارمارا چندین مدرسه آموزش عالی و مدرسه‌های حرفه‌ای دارد که ۱۴ پردیس آن از موسسات برتر آموزشی اروپایی و آسیایی به حساب می‌آیند. کیفیت آموزشی این دانشگاه بسیار بالا بوده و می‌توان آن را هم ‌رده دانشگاه‌های برتر جهان دانست. رئیس جمهور ترکیه (اردوغان) نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه مارمارا می‌باشد.

دانشگاه بغازیچی (Boğaziçi) در استانبول

بغازیچی اولین دانشگاه آمریکایی است که در خارج از ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۱ میلادی تأسیس شد. این دانشگاه از چهار دپارتمان و دو دانشکده تشکیل شده و رشته‌هایی مانند علوم طبیعی، مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنعتی، مهندسی برق و الکترونیک، فیزیک، علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی را در تمامی مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری ارائه می‌دهد. این دانشگاه دولتی یکی از مشهورترین دانشگاه‌های ترکیه است و کیفیت بالای سیستم آموزشی، تنوع رشته‌های ارائه‌شده، اعتبار مدارک دانشگاهی و هزینه‌های پایین تحصیل در آن باعث شده تا هرساله از میان ۱.۸ میلیون متقاضی، تنها ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ نفر موفق به اخذ پذیرش و کسب موفقیت در آزمون ورودی آن شوند.

دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University)

تمرکز اصلی این موسسه آموزشی و فنی، بر تحقیقات و توسعه علمی می‌باشد. این دانشگاه از برنامه‌های تحقیقاتی فدراسیون بین‌المللی در راستای تولید علم و فناوری در سطح بین‌المللی پشتیبانی می‌کند. دانشگاه ITU نیز یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه (تأسیس در سال ۱۷۷۳ میلادی) و سومین دانشگاه قدیمی فنی جهان به شمار می‌رود. اخذ پذیرش و موفقیت در آزمون ورودی این دانشگاه بسیار دشوار بوده و شما برای تحصیل در آن، به مدرک زبان تومر و قبولی در آزمون YOS نیاز دارید. این دانشگاه در حال حاضر ۹۹ رشته کارشناسی و ۱۹۲ رشته کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد و دارای ۱۴ دپارتمان آموزشی، ۱۲ مرکز تحقیقاتی و ۵ پردیس در نقاط مختلف استانبول می‌باشد.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه مورد تأیید وزارت بهداشت

برای ورود به دانشگاه‌های دولتی و معتبر ترکیه، علاوه بر مدرک دیپلم، نیاز به شرکت در آزمون‌های ورودی YOS و SAT دارید. برای اخذ پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، باید در آزمون‌های TOEFL و GRE نمرات بالایی کسب کنید اما نیازی به شرکت در آزمون‌های ورودی نخواهید داشت. هر یک از دانشگاه‌های ترکیه آزمون ورودی مخصوص خود را برگزار می‌کنند. آزمون YOS به زبان ترکی بوده و دانش زبان و هوش و ریاضی متقاضی را مورد سنجش قرار می‌دهد. از طرف دیگر، آزمون SAT به زبان انگلیسی می‌باشد و دانش زبان و دروس پایه دبیرستان را ارزیابی می‌کند. برای ورود به رشته پزشکی و اخذ مدرک پزشکی ترکیه، نیاز به معدل دیپلم بالا و ترجمه نمرات دارید. برای ورود به این رشته، باید در آزمون YOS نمره ۶۰ به بالا و در آزمون SAT نمره ۶۵۰ به بالا را کسب کنید.

کدام یک از دانشگاه‌های ترکیه مورد تأیید وزارت علوم هستند؟

هر ساله وزارت علوم با بررسی‌های کارشناسانه و در نظر گرفتن، ۳ نظام رتبه‌بندی بین‌المللی QS، Times و Shanghai، لیست دانشگاه‌های مورد تأیید در ایران را منتشر می‌کند. دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه در سال ۲۰۲۲ عبارتند از:

  • دانشگاه آنکارا (Ankara University): اولین دانشگاه دولتی در ترکیه که در سال ۱۹۲۵ میلادی تأسیس شد. این دانشگاه رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، حقوق، مهندسی و … را ارائه می‌دهد.
  • دانشگاه آتاتورک (Ataturk University): از بهترین دانشگاه‌های ترکیه که در شهر ارزروم قرار دارد. به علت رقابتی بودن شرایط تحصیل در این دانشگاه، حداقل نمره قبولی برای آن در آزمون یوس ۶۵ و در آزمون SAT، ۱۲۰ می‌باشد.
  • دانشگاه اژه (Ege University): بزرگ‌ترین دانشگاه ترکیه که در ازمیر قرار دارد.
  • دانشگاه استانبول (Istanbul University): یکی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه که شهریه‌ای بسیار مناسب و مقرون به صرفه دارد.
  • دانشگاه کوچ (Koc University): دارای بالاترین رتبه جهانی در کشور ترکیه در سال ۲۰۲۲
  • دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University): از دانشگاه‌های معتبر دولتی ترکیه با شهریه مقرون به صرفه برای تحصیل در رشته پزشکی
  • دانشگاه سلیمان دمیرل (Süleyman Demirel) فقط برای رشته دندانپزشکی
  • دانشگاه کاتب چلبی ازمیر (Izmir Katip Çelebi University) فقط دندانپزشکی

برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه از چه کسی مشورت بگیریم؟‌

شرکت اویم استانبول یک شرکت مهاجرتی خوش‌نام است که از صفر تا صد مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه چه از طریق تحصیل، کار یا خرید ملک استانبول در کنار شما خواهد بود. اگر قصد مهاجرت تحصیلی ترکیه و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه را دارید، می‌توانید به سایت این شرکت به آدرس https://evimistanbul.ir سری بزنید و از خدمات آن مطلع شوید.

| منبع خبر : محتوا این متن تبلیغاتی بوده و توسط رسالت رد یا تایید نمی شود
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.