بدهکاران طلبکار شدند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 33608
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸ |
گزارش« رسالت» از حملات جدید دولت به مجلس؛

بدهکاران طلبکار شدند

ماجرا از آنجایی آغاز شد که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین نطق پس از قرنطینه کرونایی، به چهره بدون روتوش رسانه‌ای آمریکا در مقابل افکار عمومی جهان اشاره کرد و گفت: هرچند از شکست ترامپ قمارباز خوشحالیم، اما عمیقا باور داریم که زندگی و معیشت مردم را نمی‌توان و نباید به پیروزی یا شکست کسی در کاخ سفید گره زد.
بدهکاران طلبکار شدند

وحید عظیم‌نیا
ماجرا از آنجایی آغاز شد که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین نطق پس از قرنطینه کرونایی، به چهره بدون روتوش رسانه‌ای آمریکا در مقابل افکار عمومی جهان اشاره کرد و گفت: هرچند از شکست ترامپ قمارباز خوشحالیم، اما عمیقا باور داریم که زندگی و معیشت مردم را نمی‌توان و نباید به پیروزی یا شکست کسی در کاخ سفید گره زد. این تصمیمات ماست که مستقل از این رفتن‌ها و آمدن‌ها، پایه‌های اصلی اقتصاد ما را می‌سازد و قدرت ما را در این عرصه مشخص می‌کند. باور کنیم؛ کسی که واگن خود را به لکوموتیو دیگران ببندد باید منتظر بنشیند تا با آنچه در اختیارش نیست شادی کند یا عزا بگیرد.
 جورجیا یا میرداماد
رئیس مجلس شورای اسلامی در همان نطق قبل از دستور جلسه علنی یک‌شنبه ۲۵ آبان ۹۹ مجلس تأکید کرد:«تصمیمات ما در حوزه مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، سیاست‌های پولی و بانکی، نظام بودجه‌ریزی، اختصاص ارز ترجیحی، سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو، بی‌تفاوتی نسبت به گرانی‌ها و رها کردن بازار و بی‌توجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا، پس به مردم آدرس غلط ندهید. مهم‌ترین ریشه‌ مشکلات کشور سوء‌مدیریت، استفاده نکردن از ظرفیت‌های عظیم داخلی، دست روی دست گذاشتن و ناهماهنگی میان نهادهای سیاست‌گذار و مجری است و همین سوء مدیریت‌هاست که باعث عدم برقراری ارتباط مناسب تجاری با کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای مهم دنیا مخصوصا کشورهای آسیا و اوراسیا شده است.»
 خشم ملت
همین اظهارات رئیس قوه مقننه که عضو حقوقی شورای‌عالی سران قوا، شورای‌عالی امنیت‌ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و سوابق اجرایی روشنی دارد، کافی بود تا حلقه اقتصادی دولت روحانی را به خط کند تا بدون توجه به شعارهای ریزودرشت هفت‌ساله به‌سوی خانه ملت آتش بگشایند و سخنانی بر زبان برانند که جز شعله‌ورتر کردن آتش خشم مردم از گرانی و تورم و تبعیض و فساد و مدیریت ضعیف و …چيزی نداشت و ندارد.

 درآمدزایی دلاری
ابتدا عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی دست به قلم شد و با انتشار نامه‌ای در واکنش به اظهارات قالیباف مدعی شد «واردکردن بانک مرکزی را به مباحث سیاسی و حاشیه‌ای توصیه نمی‌کنم و آن را به صلاح کشور نمی‌دانم و اعتقاد دارم تمام نیروی اینجانب و بانک مرکزی باید معطوف به مقابله با تحریم‌ها و کمک به اقتصاد کشور باشد.» البته مستأجر ساختمان میرداماد توضیح نداد اگر اعتقادی به واردکردن بانک مرکزی به مباحث سیاسی و حاشیه‌ای ندارد پس چرا حاضر است دولت با گران‌کردن دلار و تحمیل فشار به مردم درآمدزایی کند.
 ترک فعل
سید احسان خاندوزی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به نامه رئیس کل بانک مرکزی در توییتر نوشت: «بخشی از اتاق گاز نقدینگی و تورم امروز و بخشی از سقوط آزاد ریال، محصول قصور بانک مرکزی است. مثلا سال‌ها خواستار مسیرهای جایگزین سوئیفت و تنوع ابزارهای تسویه ارزی بودیم و بانک مرکزی فقط لبخند تحویل ما می‌داد. نمی‌گویم عمدا کارشکنی می‌شد، اما آیا ترک فعل نبود؟»
 رونق آنچنانی
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نیز دست به قلم شد و در نامه‌ای به رئیس قوه قانون‌گذاری کشور، نوشت: «امروز مردم ایران به‌جای اعانه و یارانه از مدیران خود رفع تحریم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ایران را با حفظ عزت ملی طلب می‌کنند.»
نوبخت که زمانی ردای سخنگویی دولت روحانی را بر عهده داشت و درباره برجام بارها به خبرنگاران توضیح می‌داد، در این نامه هرگز اشاره نکرده است مگر روحانی کلید به دست با شعار «رفع تحریم»ها نیامد؟ مگر روحانی مدعی نبود کاری می‌کند هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد هم چرخ اقتصاد؟ مگر روحانی مدعی نبود زبان دنیا را بلد است و برجام و تحریم‌ها را لغو می‌کند؟ و مگر همین آقای روحانی سال ۹۲ مدعی نشد «اگر مشکلات کشور راه‌حل نداشت، کاندیدا نمی‌شدم!» و… گزاره «مردم به‌جای اعانه و یارانه از مسئولان رفع تحریم می‌خواهند» تکرار همان گزاره روحانی است که مدعی آنچنان رونق ایجاد می‌کند که مردم به یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیازی نداشته باشد، اما بعد از ۷/۵سال نه‌تنها این شعار هرگز عملی نشد  بلکه کاری کرد که همین رقم هم هیچ ارزشی در زندگی مردم نداشته باشد.
 پس چی شد؟
اظهارات نوبخت هم واکنش وکلای ملت را در پی داشت. محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه‌مجلس در حساب توییتری‌اش نوشت: «جناب نوبخت فرموده‌اند: «مردم به‌جای اعانه و یارانه، خواهان رفع تحریم‌ها هستند.» در سال ۹۲ با همین شعار مردم را فریب دادید و رأی آوردید. آیا توانستید تحریم‌ها را بردارید؟ خیر. اکنون خواسته‌ اصلی مردم، رفتن شما و دولت است.»
همچنین سید نظام‌الدین موسوی نماینده تهران و عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس نوشته است:«آقای نوبخت با انتقاد از طرح معیشتی مجلس گفته است مردم به‌جای اعانه و یارانه، خواهان رفع تحریم‌ها هستند. خاطرمان هست آقای روحانی سال ۹۲ می‌گفت« تحریم‌ها را لغو می‌کنم و آنچنان رونق اقتصادی ایجاد می‌شود که مردم اصلا به این ۴۵ هزار تومان احتیاج نداشته باشند.» به قول مرحوم گل‌آقا: پس چی شد؟» 
 وعده‌های رنگارنگ
این پایان ماجرا نبود؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، در جلسه اقتصاد مقاومتی اظهاراتی داشته که آن را پاسخ غیرمستقیم به رئیس قوه مقننه عنوان کرده‌ است. او که به‌عنوان نامزد پوششی و به عبارتی ضربه‌گیر روحانی در انتخابات ۹۶ حضور یافت و سپس کناره‌گیری کرد، در این جلسه مدعی شد: «تجربه من به‌عنوان فردی که هم در دولت و هم در مجلس فعالیت کرده‌ام می‌گوید؛ بودجه چوب ادب سیاستمداران به‌ویژه سیاستمدارانی است که تنها شعار می‌دهند. منابع و مصارف در بودجه کشور موضوعی واقعی است و باید با آن منطقی برخورد کرد. نمی‌توان ذهنی و خیالی منابع کشور را افزایش دهیم. متأسفانه برخی مسائلی که در حال حاضر عنوان می‌شود با ۱۰ برابر بودجه کنونی نیز نمی‌توان به آن حرف‌ها جامه عمل پوشاند.» 
جهانگیری هم هرگز به شعاری بودن وعده‌های رنگارنگ روحانی در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ و حتی اظهارات خودش اشاره‌ای نکرده است. حجت‌الاسلام حسن شجاعی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ و نايب رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در واکنش به اظهارات جهانگیری در حساب توییتری‌اش نوشت: «کسانی که می‌گویند مدیران دولت دچار ضعف هستند خوب است ۲/۵ سال پایانی دولت گذشته را با ۲/۵ سال ابتدایی دولت تدبیر مقایسه کنند.»«آقای جهانگیری شما می‌پسندید ۲/۵ سال ابتدایی دولت گذشته را با ۲/۵ سال پایانی دولت تدبیر مقایسه کنند؟»
 دستاوردهای تاریخی!
اما مهم‌ترین پاسخ‌ها به اظهارات مسئولان دولتی نه در فضای مجازی که صحن علنی مجلس شورای اسلامی به‌صورت کمی و البته کیفی ارائه شد.مهدی طغیانی‌دولت‌آبادی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی روز سه‌شنبه گفت: «مسئولان دولتی در روزهای اخیر به بهانه سخنی که فروتنانه در آن علاوه بر نقد تصمیمات دولت در حوزه اقتصاد به مجلس هم اشاره شده بود
 برآشفته شده و فرصت را مغتنم شمردند تا به خانه ملت حمله کنند؛ دولتی که با ضعف، انفعال و بی‌برنامگی آشکار در امور اقتصادی در ۷ سال گذشته به‌طورقطع خود یکی از عاملان مشکلات فعلی بوده و جالب است که از وعده چنان رونقی ایجاد شود که مردم به یارانه نیاز نداشته باشند حالا به‌جایی رسیده‌ایم که این وضعیت اقتصادی را دستاورد تاریخی می‌دانیم. البته که دستاوردهای اقتصادی دولت در ۷ سال گذشته حقیقتا تاریخی است و باید در کتاب‌های درسی بنویسند که چگونه می‌توان ارزش پولی ملی را یک‌دهم، نقدینگی را ۶ برابر و نرخ تورم را ۴۰۰ درصد افزایش داد و مسئولیت هم نپذیرفت.»
 فرافکنی ممنوع
سخنگوی کمیسیون اقتصادی ادامه داد: «هیچ‌کدام از شاخص‌هایی که گفته شد در دوره قبلی تحریم‌ها به این صورت نرسید؛ لطفا به‌جای فرافکنی بگویید با اقتصاد ایران چه کردید و چه باید می‌کردید که نکردید؛ برای افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی به‌ویژه در اقلام وارداتی چه اقدامی انجام دادید؟ هیچ اقدامی انجام ندادید؛ برای اصلاح نظام مالی کشور، حمایت همه‌جانبه از صادرات و کاهش ضربه‌پذیری درآمد حاصل از نفت و گاز اقدامی انجام نشد یا اقدامی که باید انجام می‌شد نشد و هزاران سؤال دیگر که نه در آسمان بلکه روی زمین و در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بود، اما تنها کلی‌گویی و جلسات بیهوده گرفته و گزارش‌های بی‌ثمر داده شد و امروز روزی است که باید همه آنچه‌كه انجام دادید و انجام ندادید نتیجه می‌داد، اما نتیجه نداد و کوه دولت تدبیر و امید در اقتصاد موش زایید.»
 یادتان هست؟
طغیانی در این جلسه به اظهارات جهانگیری واکنش نشان داد و گفت: «بودجه چوب ادب سیاستمداران است به‌ویژه سیاستمدارانی که شعار می‌دهند» ایشان که خود از مخترعان ارز ۴۲۰۰ هستند کاش زودتر به این آزمون‌وخطاها پی برده بودند که پس از ۷ سال نشنویم که من بلد نیستم یا بودجه چوب ادب سیاستمداران است. آیا این جملات یادتان هست مردم که خوب یادشان هست  و  بیان کردید که امروز دیگر کسی از گرانی و تورم حرف نمی‌زند و در دوران دولت‌های نهم و دهم قیمت ارز لحظه‌ای و آسانسوری بالا و پایین می‌رفت و ما وقتی دولت یازدهم را شروع کردیم باید آواربرداری می‌کردیم؛ آقای جهانگیری! تلاطم‌های سال ۹۰ و ۹۱ در مقایسه با دست‌پخت دولت شما در سال ۹۷ و ۹۸ پاره‌آجر هم نیست چه برسد به آوار؛ گفتید در ۷ ماهه اول سال علی‌رغم کسری ۴۸ هزارمیلیاردی همه وظایف بودجه‌ای را انجام دادید، اما از کجا آوردید؛ آن را از انتشار ۱۲۵ هزار اوراق بدهی که همه بر سر دولت بعد آوار خواهد شد، تأمین کردید.» 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی خطاب به نوبخت هم گفت: «چگونه آبان ماه ۹۸ در آن غائله بنزینی حمایت معیشتی اعانه نبود، اما حمایت از کالاهای اساسی در مجلس یازدهم اعانه است!»
 رشد ۵۶۰ درصدی نقدینگی و ۳۰ درصدی سالانه پایه پولی
محسن زنگنه عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس هم در نطق میان دستور گفت: «اگر راه‌حل مشکلات کشور در بهارستان، میرداماد و پاستور نیست، پس در کجاست؟ در کجا باید علت رشد ۵۶۰ درصدی نقدینگی و رشد ۳۰ درصدی سالانه پایه پولی را جست‌وجو کنیم؟ در کجا باید علت تورم ۴۰ درصدی را جست‌وجو کنیم؟ آیا می‌دانید نیمی از نقدینگی کشور در زمان تصدی ریاست کنونی بانک مرکزی صورت پذیرفته است؟ آیا در اولین جلسات حضور اهالی میرداماد و پاستور در مجلس، نسبت به سیاست‌های انقباضی ارزی بانک مرکزی هشدار داده نشد؟ آیا نسبت به‌ضرورت تهاتر ارز وارداتی و صادراتی کالاهای ضروری، حذف رانت ارز ۴۲۰۰، مقابله با کانال‌های خریدوفروش ارز و ده‌ها مورد دیگر تذکر داده نشد، شما چه کرده‌اید؟ آیا کسی در برج ۱۷ طبقه میرداماد هست که چندخطی در باب سیاست‌های ارزی بانک مرکزی ناظر به آینده بنویسد؟ آیا فکر نمی‌کنید تويیت درمانی زمانش گذشته است؟ تأثیر چه کسی است که ۸ تن کالای ضروری مردم ماه‌ها پشت گمرک معطل مانده است؟»
 چگونه رویتان می‌شود؟
این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: «آیا وضعیت امروز بازار سرمایه هیچ ربطی به صندلی‌های پاستور ندارد؟ چه کسی جوابگوی از بین رفتن هزاران میلیارد سرمایه مردم باشد؟ آیا ۵ ماه قبل نسبت به فرآیند ناصحیح بازار سرمایه، عدم اجرای قانون، تعارض منافع، عدم تناسب عرضه و تقاضا و عملکرد حقوقی‌ها تذکر داده نشد؟ فرد دیگری که در کارنامه خود اختراع ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد، به مجلس با چوب دولت تدبیر درس گمرک می‌دهد. مگر مجلس چه گفته که معاون اول رئیس‌جمهور برآشفته شده است؟ امروز برای ۳۰ هزار میلیارد تومان که در شرایط سخت اختصاصی به مردم داده شود، غوغا و فریاد به راه انداخته‌اید. چگونه رویتان می‌شود از انجام وظایف خود به اعانه یاد کنید؟ قدرت خرید مردم را به یک‌سوم کاهش دادید و اکنون در این شرایط سخت اقتصادی و کرونا، این‌که می‌خواهید بخشی از دارایی‌های خود را بفروشید و به مردم که صاحبان اصلی کشور هستند پرداخت کنید، از آن به اعانه یاد می‌کنید.»
 هنگامه حساب
پاستورنشینان که در ۷/۵ سال گذشته همه صندلی‌های اجرایی و بخشی از صندلی‌های تقنینی اشغال‌شده توسط جمعی وکیل‌الدوله را در اختیار داشته و انتظار داشتند هرآنچه می‌گویند مردم باید بپذیرند و برای قابل پذیرش بودن آن نیز دست به فریب افکار عمومی می‌زدند، امروز با بهارستان‌نشینانی مواجه هستند که آمده‌اند مجلس را به رأس برگردانند و به دولتمردان بفهمانند کشتیبان را سیاستی دگر آمده و زنگ انشا  تمام شده است؛ هنگامه حساب است.

نویسنده : وحید عظیم نیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.