بدنه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار کشورهای غربی است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 35320
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 23 آذر 1399 - 7:29 |
سید محمد مرندی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل :

بدنه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار کشورهای غربی است

سید محمد مرندی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» درباره اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اظهارات غربی‌ها علیه ایران اظهار داشت: قطعا آژانس، نهادی غیرقابل اعتماد است چراکه رئیس آن وابسته به آمریکاست.
بدنه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار کشورهای غربی است
سید محمد مرندی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» درباره اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اظهارات غربی‌ها علیه ایران اظهار داشت: قطعا آژانس، نهادی غیرقابل اعتماد است چراکه رئیس آن وابسته به آمریکاست. حتی رئیس قبلی آژانس هم یکی از مهره‌های آمریکا در آژانس بود و مستندات این موضوع نیز در وبگاه ویکی‌لیکس موجود و در دسترسی است. بدنه آژانس انرژی اتمی همانند اکثر سازمان‌های بین‌المللی، در اختیار کشورهای غربی است. علاوه بر آن باید گفت غالبا نهادهای این‌چنینی در کشورهای غربی مستقر هستند، بنابراین طبیعی است که کوچک‌ترین اعتمادی به این‌گونه نهادها برای کشور خطرناک است. مرندی ادامه داد: همچنین به گفته مقامات عالی‌رتبه کشور، در گذشته نیز نهادهای بین‌المللی خصوصا آژانس انرژی اتمی، اطلاعات کلیدی کشورمان را در اختیار دشمنان و دیگر اعضای آژانس گذاشته‌اند. به‌هرحال، به نظرم با توجه به این‌که آمریکایی‌ها برجام را اجرا نمی‌کنند و در صورت بازگشت دولت بایدن به برجام نیز، احتمالا این توافق هیچ‌گاه کامل و به‌درستی اجرا نخواهد شد، در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران باید تا آنجا که ممکن است دسترسی‌ها و نظارت‌های آژانس را در کشور محدود کند. البته به‌احتمال بسیار کم، اگر روزی آمریکا و دولت‌های غربی به تعهدات برجامی خودشان کاملا متعهد بودند و آن را اجرا کردند، آن‌وقت می‌توان با حفظ احتیاط، همکاری‌های فعلی را احیا کرد.  چنانکه شاهد بودید حتی در دوره اوباما که برجام تصویب و اجرایی شد، هرگز به‌طور کامل اجرایی نگردید چه برسد به دولت بعدی این کشور.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: با توجه به این‌که غربی‌ها به تعهدات خودشان عمل نمی‌کنند، بنابراین لزومی ندارد ما به‌صورت یک‌طرفه به تعهدات خودمان پایبند باشیم و به آن عمل کنیم. این در حالی است که طرف غربی تمامی تعهدات خودش را زیر پا گذاشته است، بااین‌وجود ما بعد از طی شدن مدت‌زمانی طولانی و صبر بسیار، اجرای بخشی از تعهدات را کنار گذاشتیم. دلیلی ندارد خودمان را به اجرای تعهدات یک‌جانبه ازجمله دادن مجوز به آژانس برای بازرسی از مراکز و تأسیسات  هسته‌ای محدود کنیم. به نظرم دسترسی آژانس باید محدود شود و به حداقل‌هایNPT کاهش یابد و نباید تا زمانی که کشورهای غربی به تعهدات خودشان عمل می‌کنند، تغییری در آن صورت بگیرد.وی تأکید کرد: برخی دولت‌های غربی و  عده‌ای در داخل کشور مدعی‌ هستند که کاهش سطح نظارت‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران موجب خواهد شد تا حفظ فضای دیپلماسی سخت‌تر، تحریم‌ها و فشارها علیه ایران تشدید شود، این در حالی است که به نظر می‌رسد افرادی که چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند یا ساده‌لوح‌اند و از واقعیت بی‌خبر هستند یا این‌که مأمور قدرت‌های خارجی‌اند. وی افزود: در شرایطی که غربی‌ها در حال اعمال فشارهای حداکثری علیه ما هستند و حتی یک مورد از تعهدات خودشان را ولو به شکل ناقص اجرا نکرده‌اند، بنابراین شرایط بدتر از این نخواهد شد و نمی‌توانند بیش از این بر کشور فشار بیاورند.
اگر طرف غربی تعهدات خود را اجرا کرد، ما هم ملزم به اجرا هستیم
مرندی تأکید کرد: ما سال‌ها مذاکره کرده و برجام را به تصویب رسانده و اجرایی کردیم و حتی در این راه هزینه زیادی هم داده‌ایم، بنابراین اگر طرف غربی تعهدات را اجرا کرد ما هم خودمان را ملزم به اجرا می‌دانیم در غیر این‌صورت نباید بازگشت به عقب داشته باشیم.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای بدنه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار کشورهای غربی است بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.