با گردشگری در ایران آشنا شویم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 53826
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۹:۴۰ |

با گردشگری در ایران آشنا شویم

گردشگری با نام انگلیسی توریسم، مسافرت هایی را شامل می شود، که فردی به مناطقی غیر از مکان زندگی خود مسافرت کرده و اوقات فراغت خود را با بازدید از آن منطقه می گذراند.
با گردشگری در ایران آشنا شویم

گردشگری با نام انگلیسی توریسم، مسافرت هایی را شامل می شود، که فردی به مناطقی غیر از مکان زندگی خود مسافرت کرده و اوقات فراغت خود را با بازدید از آن منطقه می گذراند. این مسافرت می تواند، به کشورهای خارجی  یا مسافرت به شهر های مختلف داخل کشور باشد. کسی که به مناطق مختلف داخلی و خارجی سفر می کند، یا در واقع گردشگری انجام می دهد، گردشگر نامیده می شود. صنعت گردشگری و توریسم یکی از صنعت های پیشرو هر کشوری به حساب می آید و به نوبه خود می تواند موجب پیشرفت کشور و منطقه شده و به اقتصاد کشور کمک شایانی کند.

گردشگری در ایران

گردشگری در ایران متنوع است. ایران با داشتن مکان های مقدس زیارتی، آثار باستانی و تاریخی، بازارهای سرپوشیده، دریا، جنگل، کویر و کوه های زیبا یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری است. تعدادی زیادی از شهرهای ایران جز مقاصد پرطرفدار گردشگری بوده و سالانه مسافران داخلی و خارجی زیادی را می پذیرند، با تعدادی از این شهرها در اینجا آشنا می شویم:

* اصفهان: یک شهر تاریخی و قدیمی ایران با آثار باستانی و تاریخی زیاد می باشد، که بیشتر این آثار به ثبت ملی رسیده اند. با جاهای دیدنی اصفهان بیشتر آشنا شویم:

– میدان نقش جهان اصفهان: این میدان یکی از زیباترین میدان ها بوده و چهار آثار باستانی دیگر را در خود جای داده است: کاخ عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله، سردر بازار قیصریه. این میدان که در دوره صفویان ساخته شده با طول و عرض ۵۰۷ – ۱۵۸ بزرگترین میدان ایران و جهان می باشد. تمام اطراف میدان را تقریبا دویست حجره دو طبقه فرا گرفته است، که گردشگران با بازدید از این میدان، می توانند صنایع دستی اصفهان را نیز از این حجره ها خریداری کنند.

– پل خواجو: این پل یکی از آثار تاریخی اصفهان است. برنامه های گردشگری در اصفهان، با قدم زدن روی این پل به ویژه در شب، تکمیل می شود.

– سی و سه پل، کلیسای وانک، کاخ چهل ستون، بازار قیصریه، باغ پرندگان، محله جلفا اصفهان، چهار باغ عباسی، کلیسای بیت اللحم، باغ هشت بهشت، مدرسه چهار باغ، منار جنبان، پارک کوهستانی صفه و حمام شیخ بهایی از دیگر نقاط ارزشمند گردشگری در اصفهان به حساب می آیند.

گردشگری در اصفهان

 

گردشگری در ایران را از پایتخت آغاز کنید

* تهران به عنوان پایتخت ایران همه ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی است، این شهر دارای بیش از صد نقطه جذاب گردشگری می باشد. جاهای دیدنی تهران شامل موارد زیر است:

– کاخ نیاوران: گردشگری در تهران احتمالا با بازدید از کاخ های باستانی شروع می شود. این کاخ در قسمت شمال شرق تهران قرار دارد. کاخ نیاوران یک یادگار تاریخی از سلسله قاجار در ایران می باشد.

– کاخ گلستان: یکی از کاخ های تاریخی و معروف ایران که به ثبت یونسکو رسیده است. شکل گیری این کاخ به دوران صفویان باز می گردد، بعد از تاجگذاری ناصرالدین شاه قاجار در کاخ گلستان، و آغاز سفرهای اروپایی، این کاخ تحت تاثیر هنر و معماری اروپایی دستخوش تغییرات فراوان شد.

– کاخ سعد آباد، کاخ بهارستان، عمارت مسعودیه، عمارت مشیرالدوله، مدرسه دارالفنون، مسجد و مدرسه سپهسالار از دیگر بناهای تاریخی و ارزشمندی هستند که با سفر به تهران می توان از آنها بازدید کردید. تهران علاوه بر بناهای تاریخی، پارک ها و بازار های زیادی برای گردش دارد.

– پل طبیعت: این پل به یکی از نمادهای تهران تبدیل شده است. در عباس آباد تهران قرار دارد و دو پارک آب و آتش و بوستان طالقانی را به هم متصل می کند. این پل در سه طبقه یک مکان مناسب برای پیاده روی و گردش است. پارک ملت، باغ پرندگان تهران، پارک ژوراسیک، پارک ارم و پارک جمشیدیه از جمله پارک ها و مکان های دیدنی تهران هستند.

– برج میلاد: این برج را تقریبا از همه جای تهران می توان دید. بلندترین برج ایران بوده و جز بلندترین برج های مخابراتی جهان به حساب می آید.

– برج آزادی، گنبد مینا، دروازه باغ ملی، پیست های اسکی، بام تهران، مناطق دربند و درکه، دریاچه چیتگر و بازار تجریش و بازار تهران جز پر بازدید ترین نقاط گردشگری تهران محسوب می شوند.

گردشگری در تهران

 

شیراز یکی از مقاصد ارزشمند گردشگری در ایران

* شیراز شهر راز و ناز یکی از مهمترین نقاط گردشگری ایران بوده که هر سال تعداد زیادی از  گردشگران خارجی و داخلی را پذیرا می شود. جاهای دیدنی شیراز را باید با آرامگاه حافظ شروع کرد.

– آرامگاه حافظ از زیباترین جاذبه های شیراز است. هر جا  حرف و سخنی از شیراز باشد، حافظیه و شعر های حضرت حافظ به یاد می افتد. حافظیه شیراز میزبان میلیون ها گردشگر از سراسر جهان است. حافظ در سنین میانسالی فوت کرد و کریم خان زند مقبره وی را در مکان کنونی قرار داد. یک آیه طولانی روی مقبره مرمرین حافظ نوشته شده است. این آرامگاه در سال ۱۹۳۵  با یک غرفه هشت ضلعی تزیین شده و دارای یک گنبد کاشی کاری شده می باشد که با هشت تا ستون حمایت می شود.

– سعدیه از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری شیراز و در کنار باغ دلگشا قرار دارد. آرامگاه سعدی یک حوض ماهی به قدمت ۱۴۰۰ سال دارد. آب این حوض از چشمه ای که از زمین می جوشد، تامین می گردد.

– شاهچراغ یکی از جاذبه های زیارتی و گردشگری شیراز است. شاهچراغ در جوار بازار وکیل قرار دارد. درون حرم آینه کاری های زیبا را میتوان دید. هر روز صد ها نفر از مردم شیراز و گردشگران برای زیارت به این آرامگاه می آیند.

– بازار سنتی وکیل یکی از قدیمی ترین بازار های ایران است. بازار وکیل توسط کریم خان زند ساخته شده است و بخشی از مجموعه وکیل می باشد.

– باغ ارم شیراز از مهمترین باغ های گیاه شناسی جهان و ایران می باشد که بیشتر از چهل و پنج گونه گیاهی را در آنجا می توان دید. این باغ در سال ۲۰۱۱ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت گردید. این باغ علاوه بر گیاه شناسی، از نظر تاریخی هم مهم است. بنای درون باغ ارم با توجه به معماری بی نظیرش یکی از آثار شاهکار دوره قاجار به حساب می آید. ستون های این عمارت با تخته های یکپارچه با ارتفاع بیشتر از دو متر پوشانده شده و  روی آنها اشعار حافظ، سعدی حک شده است.

– پاسارگاد یک مکان تاریخی با شکوه در نزدیکی شیراز قرار دارد. در مجموعه پاسارگاد مکان های جذاب متفاوتی از جمله آرامگاه کوروش کبیر، کاخ دروازه، کاروانسرای مظفری برای بازدید وجود دارد. این سایت از طرف یونسکو به ثبت رسیده است.

– تخت جمشید، حمام کریم خان زند، مسجد نصیرالملک و مسجد وکیل از دیگر نقاط شیراز است که مقصد گردشگران به حساب می آیند.

گردشگری در شیراز

 

گردشگری در جزایر زیبای ایران

جزیره کیش در جنوب ایران و در استان هرمزگان واقع شده است. این جزیره که معروف به نگین خلیج فارس می باشد، یکی از زیباترین جزایر دنیا و مرکز توریستی بین المللی است. علاوه بر جاهای دیدنی کیش ، تفریحات آبی فراوانی در این جزیره وجود دارد.

– شهر باستانی حریره: در شمال جزیره کیش کشف شده است، و از لحاظ تاریخی به سده های پنج تا ده قمری مربوط می باشد.

– شهر زیرزمینی کاریز: این شهر یکی از آثار تاریخی و گردشگری جنوب ایران است.  حدود ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و نمونه ای از هنر و ذوق معماران ایرانی در آن دوران بوده است، که امروزه به مقصدی دیدنی و تفریحی تبدیل شده است. از ویژگی های خاص این بنای تاریخی به مرجانی بودن شهر، جریان داشتن آب شیرین، وجود هوای نسبتا خنک در زیر زمین و سقف های مرجانی پر از فسیل میتوان اشاره کرد. این شهر در زمره ی با ارزشمندترین جاذبه های ایران و حتی جهان است.

– آکواریوم کیش: یک آکواریوم مصنوعی شبیه به کشتی است، که در آن انواع حیوانات آبزی وجود دارد.

– کشتی یونانی کیش: که می توان این کشتی را یکی از نمادهای آن جزیره دانست. این کشتی در زمان های گذشته در این ساحل غرق شده و در آنجا ماندگار گشته است. افراد زیادی یا این کشتی عکس یادگاری دارند.

– بازارهای متنوع جزیره کیش یکی از مقصدهای مسافران به این جزیره است.

باغ پرندگان، نمایشگاه خزندگان، تم پارک آبی اوشن، قلعه وحشت، دره پرتغالی ها، مسیر دوچرخه سواری و پارک تفریحی و ساحلی مرجان و ساحل درختان نارگیل از جمله نقاطی است که گردشگران زیادی را جذب این جزیره می کند. تفریحات متنوع آبی در جزیره کیش برای مسافران وجود دارد. در واقع در کشور ایران هم می توانید لذت یک تفریح و بازی ورزشی آبی را تجربه کنید. در ساحل مارینا پارک هتل، پارک بادی یا ویبیت مارینا پارک قرار دارد و یکی از معروف ترین و هیجان انگیز ترین تفریحات ساحلی در جزیره کیش است. در ایران، پارک بادی مارینا تنها پارک بادی شناور روی آب دریا است. تمام گروه های سنی می توانند در این پارک به بازی و تفریح بپردازند، و توانایی ها و مهارت های خود را به چالش بکشند. مدت زمان استاندارد، استفاده از پارک بادی مارینا هتل یک ساعت می باشد. از جلیقه نجات و کلاه ایمنی باید در طول بازی استفاده کنید. قایق سواری، کشتی دور جزیره را نیز در این جزیره می توانید تجربه کنید. با مراجعه به سایت https://hameghlim.com/ (مجله گردشگری هم اقلیم) با سایر نقاط توریستی ایران و جهان آشنا شوید.

گردشگری در جزیره زیبای کیش

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.