باید و نبایدهایی در مورد شارژ کارتریج - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 65792
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶ |

باید و نبایدهایی در مورد شارژ کارتریج

شارژ کارتریج یکی از موضوعات مهمی است که بعد از تمام شدن تونر یا جوهر کارتریج انجام می‌شود. شارژ کارتریج می‌تواند در کیفیت چاپ و حتی عمر دستگاه تاثیر مستقیم داشته باشد. برای انجام شارژ کارتریج بایدها و نبایدهایی وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند از ایجاد مشکل بعدی برای پرینتر جلوگیری کند.
باید و نبایدهایی در مورد شارژ کارتریج

شارژ کارتریج یکی از موضوعات مهمی است که بعد از تمام شدن تونر یا جوهر کارتریج انجام می‌شود. شارژ کارتریج می‌تواند در کیفیت چاپ و حتی عمر دستگاه تاثیر مستقیم داشته باشد. برای انجام شارژ کارتریج بایدها و نبایدهایی وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند از ایجاد مشکل بعدی برای پرینتر جلوگیری کند.

گاهی در برخی دستگاه‌ها بعد از شارژ، کیفیت چاپ، افت شدیدی پیدا می‌کند و این موضوع به دلیل رعایت نکردن همین بایدها و نبایدها است. بعد از مواجه با این مشکل بسیاری از کاربران پرینتر، با این چالش روبرو می‌شوند که «کارتریج را شارژ کنیم یا تعویض». برخی هم ترجیح می‌دهند کارتریج را تعویض کنند این در حالیست که با رعایت این نکات، با هر بار شارژ کارتریج می‌توانند کیفیت چاپ قابل قبول و خوبی داشته باشند. برای شناخت این بایدها و نبایدها در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

به اخطار تمام شدن کارتریج دقت کنید

با تمام شدن کارتریج، پرینتر این مورد را با ارورهایی روی نمایشگر یا کامپیوتر به شما اخطار می‌دهد. گاهی در برخی پرینتر‌ها بعد از این پیغام، قابلیت چاپ  ۲۰۰ تا ۳۰۰ برگه دیگر هم وجود دارد؛ اما این تعداد پرینت بسیار کم رنگ و بی کیفیت است. در نتیجه برای جلوگیری از کیفیت چاپ پایین بهتر است بعد از مشاهده این ارورها، برای شارژ کارتریج خود اقدام کنید. این موضوع باعث می‌شود که همواره اسناد شما با کیفیت چاپ شود.

کارتریج را از تونر یا جوهر قبلی به طور کامل پاک کنید

یکی از نکاتی باید در هنگام شارژ کارتریج به آن دقت کرد، خارج کردن تونر یا جوهر قبلی از کارتریج است. در پرینترهای لیزری برای چاپ از تونر و پرینترهای جوهر افشان از جوهر استفاده می‌کنند. باید دقت کنید که قبل از اقدام به شارژ مجدد کارتریج، حتما تونر یا جوهر باقی‌مانده در کارتریج را پاک کنید.

در مورد پرینترهای لیزری باید گفت که هر مدل تونر در دمایی خاصی فعال و روی کاغذ پخته می‌شود. تفاوت در دمای پخت تونر قبلی و فعلی باعث می‌شود که کیفیت چاپ کاهش زیادی داشته باشد. این موضوع در عمل شارژ کارتریج را بی‌نتیجه می‌کند.

در مورد پرینترهای جوهر افشان هم باید گفت که کیفیت جوهرها با هم تفاوت دارد. مخلوط شدن جوهر قبلی با جوهر جدید می‌تواند تا حد زیادی کیفیت اسناد چاپ شده را کم کند. البته باید بگوییم شارژ کارتریج‌های جوهری در صورتی که اصولی نباشد به دستگاه آسیب می‌رساند و باید حتما توسط فرد باتجربه انجام شود. ولی بسیاری از تعمیرکاران شارژ آن را اصولی نمی‌دانند و پیشنهاد می‌کنند پس از تمام شدن یا خشک شدن جوهر، کارتریج جدید خریداری شود.

توجه نکردن به این موضوع مهم باعث شده که بسیاری از کاربران پرینتر به جای شارژ مجدد کارتریج، خرید قطعه جدید را ترجیح دهند؛ در حالی که با رعایت همین نکته ساده می‌توانند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

قبل از شارژ، کارتریج را تمیز کنید

قبل از شارژ باید کارتریج را تمیز کنید. در دفترچه راهنمای برخی از مدل‌های کارتریج به استفاده از آب برای تمیز کردن آن اشاره شده است؛ اما این موضوع برای همه کارتریج‌ها صادق نیست. زیرا استفاده از آب برای تمیز کردن کارتریج، ممکن است باعث نفوذ آب به داخل محفظه جوهر یا تونر شود؛ پس قبل از تمیز کردن قطعه، حتما از سازگاری آن با آب مطمئن شوید.

برای شارژ از مواد با کیفیت استفاده کنید

یکی از دلایل کاهش وضوح چاپ بعد از شارژ کارتریج، استفاده از مواد بی‌کیفیت است. پرینتر شما از هر نوعی که باشد (لیزری یا جوهرافشان) استفاده از مواد بی‌کیفیت، نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت.

کارتریج را از دستگاه خارج کنید

شارژ کارتریج برخی از مدل‌های پرینتر، هنگامی که قطعه در داخل دستگاه است، قابل انجام است؛ اما در برخی مدل‌های دیگر این امکان وجود ندارد. با در نظر گرفتن این موضوع، حتما قبل از اقدام برای شارژ کارتریج، بهتر است آن را از دستگاه بیرون بیاورید و در محیط مخصوص یا فضای باز این کار را انجام دهید.

جوهر کارتریج نباید هوا داشته باشد

دقت کنید که جوهر کارتریج هوا نداشته باشد

نکته دیگری که باید در هنگام شارژ کارتریج پرینترهای جوهر افشان، به آن توجه کرد، هوا نگرفتن جوهر است. ورود هوا به محفظه کارتریج باعث می‌شود که چاپ، کیفیت یکنواختی نداشته باشد و به خوبی روی کاغذ قرار نگیرید. برای اطمینان از انجام درست شارژ کارتریج، یک برگه را به صورت امتحانی چاپ کنید. اگر کیفیت چاپ مناسب نبود، باید هوای کارتریج را خارج شود. خارج کردن هوای جوهر کارتریج کاری تخصصی است و باید توسط سرویسکار باتجربه انجام شود.

سایر قطعات پرینتر را دستکاری نکنید

هنگامی که کارتریج را از دستگاه خارج کردید، به سایر قطعات دست نزدید و آن‌ها را جابه‌جا نکنید. در پرینترها جوهرافشان مراقب باشید که در محفظه جوهر را باز نکنید. باز شدن درب محفظه باعث ورود گرد و غبار و ذرات خارجی به آن می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد مشکل در روند چاپ اسناد شود.

به عمر مفید مواد دقت کنید

تونر و جوهر کارتریج عمر مفیدی دارند. تونرها با توجه به اینکه پودر هستند عمر بیشتری نسبت به کارتریج جوهری دارند و پس از آن دیگر کیفیت سابق را ندارند. چنانچه از این موارد برای شارژ استفاده شود، کیفیت چاپ مطلوب نبوده و کارایی لازم را نخواهد داشت. با توجه به این موضوع حتما برای شارژ کارتریج از مواد با کیفیت استفاده کنید.

مراقب کارتریج شارژ شده باشید

بعد از شارژ کارتریج مراقب باشید که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرد. قبل از آن که قطعه را دوباره داخل پرینتر قرار دهید، آن را به خوبی تکان دهید تا تونر یا جوهر داخل آن به طور مساوی در همه بخش‌های آن پخش شود.

مراقبت از کاتریج شارژ شده

از یک فرد ماهر برای شارژ کارتریج کمک بگیرید

یک اشتباه کوچک یا استفاده از تجهیزات نامناسب در هنگام شارژ کارتریج باعث آسیب‌های جدی به کارتریج و حتی پرینتر می‌شود. آسیب‌هایی که ممکن است هزینه‌هایی به مراتب بیشتر از هزینه شارژ به وسیله سرویسکار داشته باشد. با توجه به این موضوع، اگر در شارژ کارتریج مهارتی ندارید، بهتر است اجازه دهید این کار توسط یک سرویس کار انجام شود تا هم چاپ کیفیت خوبی داشته باشد و هم دستگاه شما آسیب نبیند.

البته باید بگوییم برخی افراد معتقدند تونر یا جوهر پرینترها مواد سمی دارند که می‌تواند به راحتی از طریق پوست جذب شوند. یک اشتباه کوچک در انجام مراحل شارژ کارتریج ممکن است باعث پخش شدن این مواد در محیط کار یا خانه شما شود. ذرات تونر بسیار ریز هستند و به راحتی در محیط پخش می‌شوند. تمیز کردن محیط از تونر پخش شده هم کار ساده‌ای نیست؛ پس بهتر است آن را به تعمیرکار بسپارید تا با ابزار و در محیط مخصوص انجام دهد.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.