بازگشت به ۲۰۱۲ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23487
  پرینتخانه » اسلایدر, بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰ |
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران قطعنامه صادر کرد؛

بازگشت به ۲۰۱۲

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و تحت تاثیر فشارهای دولت آمریکا و کشورهای غربی، پس از 8 سال بیانیه ای ضد ایرانی و در راستای عدم همکاری و شفافیت ایران با این سازمان را به تصویب رساند تا خیال حامیان برجام از همراهی این کشورها راحت شود!
بازگشت به ۲۰۱۲

| گروه سیاسی|
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و تحت تاثیر فشارهای دولت آمریکا و کشورهای غربی، پس از ۸ سال بیانیه ای ضد ایرانی و در راستای عدم همکاری و شفافیت ایران با این سازمان را به تصویب رساند تا خیال حامیان برجام از همراهی این کشورها راحت شود!
آنچه در این بیانیه در وبگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده، حاکی از آن است که اعضای آژانس از جمهوری اسلامی ایران خواستند به تعهدات خود در چارچوب توافقات پادمانی NPT و همچنین پروتکل الحاقی کاملا عمل کند. در این بیانیه آژانس با اعلام درخواست از ایران برای «همکاری کامل و بدون تأخیر» گفته است: «قطعنامه اخیر به دنبال دو گزارش رافائل گروسی مدیرکل آژانس در ماه مارس و ژوئن و درخواست شفاف سازی برای صحت و سقم اعلامیه‌های ایران تحت توافقات پادمانی و پروتکل الحاقی از جمله عدم دسترسی به دو محل خاص و کمبود شفافیت در ارتباط با سوالات و ابهامات آژانس در زمینه فعالیت‌های اعلام نشده ایران تصویب شده است.» در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره در گزارش‌های پیشین خود پایبندی ایران به توافق برجام را تايید کرده بود، به تازگی و از زمان روی کارآمدن «رافائل گروسی»، مدیر کل جدید، برخی ادعاها علیه ایران از سوی دبیرخانه آژانس مطرح می‌شود.
*واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام
در پی تصویب این قطعنامه کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با قرائت بیانیه‌ای، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه تشریح کرد. نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی با اشاره قطعنامه شورای حکام گفت:هدف آنها این است که زمینه را برای تخریب کامل برجام فراهم کنند و ضربه‌های دیگری را به چندجانبه‌گرایی در وین بزنند. غریب‌آبادی گفت: همانطور که می‌دانید در ژنو و نیویورک، آمریکا هم اقدامات خود علیه چندجانبه گرایی را انجام داده است و در این زمان آخرین ضربه‌ها به چندجانبه گرایی
 در وین را هم وارد می‌کنند. وی با بیان اینکه موضع اصولی ایران رد این قطعنامه است، تصریح کرد: ایران این قطعنامه را به هیچ وجه قابل پذیرش نمی‌داند و هیچ الزام حقوقی نیز برای جمهوری اسلامی ایران از جهت همکاری با آژانس انرژی اتمی نسبت به دودرخواست دسترسی، ایجاد نمی‌کند. سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: قطعنامه‌های شورای حکام از منظر حقوق بین‌الملل فاقد جنبه‌های الزام‌آور هستند؛ یعنی برای کشورها لازم‌الاجرا نیستند.
* وعده هایی که هرگز محقق نشدند
این اتفاق پیش از این هم قابل پیش بینی بود و از روزی که دولتمردان ما پای معاهده برجام را امضاء کردند باید انتظار چنین روزی را 
می کشیدند. در روزهایی که دلسوزان انقلاب لب به گلایه گشوده و دلبستگی به دولت های غربی و گره زدن پیشرفت های کشور در تمامی بخش ها به برجام و توجه به ظرفیت های خارجی را ناصواب می دانستند، مدیران ارشد دولت تدبیروامید لب به اعتراض گشوده و سخن از مسیر دیگری می زدند.
امروز دیگر برای مردم ما روشن شده که رویکردها و سیاست های دولت های یازدهم و دوازدهم در انتخاب استراتژی اعتماد و اتکای به غرب دیگر رنگی ندارد و تجربه ۸ ساله گذشته به هیچ عنوان موجب نشد تا گره ای از کار ملت گشوده شود. بدعهدی غربی ها مسبوق به سابقه بوده و اعتماد دوباره دولت به آنها رویکردی اشتباه به شمار می رفت و این نگاه موجب شد فرصت های ارزشمندی که امکان داشت در توجه به ظرفیت های داخلی، چه در حوزه نیروی انسانی چه منابع طبیعی و داخلی مورد استفاده و شکوفایی قرار گیرد از دست برود. تذکر و انتقادهای دلسوزان نظام نیز در این مسیر کارگشا نبود و امروز می بینیم بازهم به نقطه صفر بازگشتیم و برخورد ونگاه دول غربی به ایران و سیاست های صلح آمیز هسته ای کشورمان همانند سال های نه چندان دور است و باز هم بوی تحریم ها به مشام می رسد.
انتظار از دولت و شخص رئیس جمهور این است که در اولین فرصت از ملت ایران که همواره صبورانه پای نظام و انقلاب ایستاده عذرخواهی کرده و در کمتر از یک سالی که از طول عمر آن مانده در حد کفایت جبران مافات کند. با اینکه جبران خسارت هایی که از نگاه به غرب به کشور تحمیل شده سخت و در مواردی ناشدنی است، اما می توان در حد کفایت جلوی ضرر را گرفت  و با رویکردی منطقی  مبتنی بر اقتدار ملی در برابر موضع گیری های آژانس انرژی هسته ای و کشورهای غربی عمل نمود. برای بررسی بیشتر این موضوع «رسالت» گفت و گویی با دو تن از کارشناسان حوزه بین الملل ترتیب داده که در ادامه می خوانید.
* با مقاومت در موضوع هسته ای پیشرفت کردیم
فریدون عباسی نماینده مجلس و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با «رسالت»، با بیان اینکه قطعنامه شورای حکام آژانس اتمی براساس درخواست های اخیر این مجموعه برای بازدید از برخی سایت های کشورمان صورت گرفته گفت: آژانس انرژی اتمی از ایران خواست تا از چند سایت بازدید کند اما ایران با این استدلال که آن سایت ها هسته ای نبودند، از این بازدید امتناع کرده بود، زیرا طبق مقررات آژانس نباید چنین خواسته ای از ایران صورت می گرفت. 
عباسی ادامه داد: آژانس انرژی اتمی همواره عنوان کرده بود مشکلش با ایران به قبل از سال ۲۰۰۳ باز می گردد و در قطعنامه ۲۲۳۱ که در سال ۲۰۱۵ صادر شد، برجام متولد گردید، اما دیپلماسی برجامی شکست خورد و مسائل ایران با عقب نشینی رفع نگردید.  وی با تاکید بر اینکه سه کشور اروپایی به همراه اسرائیل و آمریکا در نگارش این قطعنامه با یکدیگر همکاری کرده اند، افزود: شورای حکام به ایران فرصت می دهد تا خواسته های آن را اجرایی کند، اما به طور قطع خواسته های آنان توسط کشورمان پذیرفته نیست. در این شرایط رئیس آژانس گزارش این روند را به شورای حکام ارائه می دهد و مجددا قطعنامه دیگری علیه ایران صادر می شود.  
عباسی اضافه کرد: بعد از تصویب چند قطعنامه، پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده می شود و در آنجا کشورهای عضو برای پرونده ایران تصمیم گیری می کنند. روسیه و چین هم به احتمال زیاد مانند دوره های قبل رای شورای امنیت علیه ایران را وتو می کنند. ایران در سال ۸۴ هم این مراحل را طی کرده بود و بعد از مماشات تیم مذاکره کننده با نمایندگان کشورهای اروپایی، پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شد. البته باید توجه داشت که به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و بحران اقتصادی اروپا و نیاز مبرم این کشورها به تبلیغات در داخل کشورشان، زمان کمتری برای تعیین تکلیف پرونده ایران صرف شود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه خواست حاکمیت تنش زدایی از موضع ضعف نیست، بلکه تاکید بر مقاومت است، افزود: ما توانستیم ازطریق مقاومت پیشرفت کنیم و در بخش هسته ای هم موفق باشیم. بعد ازرفتن پرونده ایران به شورای امنیت، انواع تحریم ها عليه کشور اعمال شد درحالی که طرف اروپایی متعهد شده بود تحریم ها  عليه ایران را حذف کند اما این کار را نکرد. عباسی با اشاره به واکنش چین و روسیه در قبال قطعنامه شورای امنیت گفت: این دو کشور هم منافع خود در دنیا را در نظر می گیرند. در صورتی که جناح سازش کار در کشور که شرق ستیز است، عاقلانه رفتار کند، ما
 می توانیم از این بحران هم عبور کنیم. ایران باید بیشتر آسیایی فکر و عمل کند، چراکه راه حل رفع مشکلات ما در ژنو و نیویورک نیست، اما عوامل اجرایی دولت هنوز به این اتفاق نظر نرسیده اند.
وی با تاکید بر این نکته که این تصمیم شورای حکام نباید در مسیر استراتژی هسته ای کشور خللی وارد آورد گفت: تصمیم منطقی کشورمان در کاهش تعهدات برجامی باید ادامه یابد و نباید اجازه داد تا غربی ها به ویژه آمریکا با زبان زور با ملت ما صحبت کنند.
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان اینکه برجام از ابتدا هم انتخاب اشتباهی بود یادآور شد: دولت تدبیر و امید رویکرد اشتباهی در نگاه به بیرون داشت و درحالی که می توانست از ظرفیت های داخلی برای پیشرفت کشور کمک بگیرد به سمت غرب گرایش پیدا کرد ودر نهایت نتیجه این شد که بازهم اسیر بدعهدی غرب گردید.
* آمریکا، خواستار تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه ایران است
محمد مرندی تحلیلگر سیاسی نیز با تاکید بر اینکه قطعنامه شورای حکام آژانس اتمی  علیه ایران با انتخابات آمریکا مرتبط است به «رسالت» گفت: آمریکا تلاش می کند تا تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند و به همین علت با اعمال فشار بر کشورهای اروپایی قطعنامه علیه ایران صادر شد. غرب نفوذ زیادی بر سازمان های بین المللی مانند آژانس اتمی دارد، زیرا آژانس تشکیلات دموکراتیک نیست و کشورهای غربی بر آن تسلط دارند. 
وی ادامه داد: کشورهای غربی از اعمال فشار ترامپ در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هراس دارند و از سوی دیگر ترامپ هم به دنبال دستیابی به دستاوردهایی برای انتخابات پیش رو است. در نتیجه این قطعنامه را علیه ایران صادر کردند. 
مرندی با بیان اینکه ایران با تصویب قطعنامه شورای حکام ضرر چندانی نمی بیند، افزود: اگر پرونده ایران از سوی آژانس به شورای امنیت فرستاده شود، تحریم های جدیدی  علیه ایران اعمال نمی شود زیرا تحریم های بزرگ تر و وسیع تری از سوی آمریکا به صورت یک جانبه و ظالمانه  علیه ایران از قبل اعمال شده بود. کشورهای اروپایی هم این مسئله را می دانند، اما فقط به دلیل عمل به خواسته ترامپ این کار را انجام دادند. 
وی مواضع و سیاست ایران مبنی بر خروج از برجام در قبال تصمیمات کشورهای غربی را صحیح دانست و گفت: اگر تغییراتی در برجام به وجود بیاید و تحریم های تسلیحاتی  علیه ما تمدید شود، ایران هم از برجام خارج می گردد و شاید بعد از آن از NPT هم بیرون بیاید. در آن صورت دسترسی های آژانس به مراکز هسته ای ایران از بین می رود، زیرا اکنون ایران دسترسی زیادی به آژانس برای بازدید می دهد. 
این تحلیلگر سیاسی معتقد است، با تصویب این قطعنامه هیچ اتفاق جدیدی رخ نمی دهد و نباید احساس ناامنی و تهدید به جامعه داده شود. اگر این روند ادامه پیدا کند و منجر به تصویب قطعنامه ای در سازمان ملل شود، ایران به تدریج تعهدات خود را در برجام کاهش می دهد و از آن خارج می شود، اما در شرایط فعلی هنوز در چارچوب برجام دسترسی به تاسیسات هسته ای پابرجاست. 
مرندی با اشاره به این اقدام کشورهای اروپایی در قبال ایران در شرایطی که آنها دارای سلاح های هسته ای هستند، گفت:غربی ها استقلال کشور را هدف قرار داده اند درحالی که متحدان آنان مانند اسرائیل دارای تسلیحات هسته ای هستند. آنها از ابزار حقوق بشر و بمب اتمی برای تضعیف و از بین بردن کشورهای مستقل استفاده می کنند، همان طور که باعث درگیری و جنگ در سوریه، عراق، افغانستان، لیبی، یمن و کوبا شدند و تحریم های سختگیرانه نسبت به ونزوئلا و دیگر کشورها اعمال کردند، اما توانمندی ایران کار را برای آنها سخت کرد در غیر این صورت نباید توقع دیگری از آنها داشته باشیم. وی اضافه کرد: ایران از افزایش تنش استقبال نمی کند اما از حقوق خود نیزصرف نظر نمی کند و بهتر است کشورهای غربی به جای ایجاد مشکل برای دیگر کشورها، برای رفع بحران داخلی در کشورهای شان تلاش کنند. 
مرندی درباره برخورد غیرحرفه ای آژانس انرژی اتمی در برابر ایران گفت: این رفتار آژانس بی طرفانه نیست و نشان دهنده تلاش پمپئو برای افزایش تحریم های ایران است. چنین برخوردهایی بیشتر برای جلب رضایت آمریکا و دوری از فشارهای این کشور است.  

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.