بازگشت امنیت سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 65664
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 22 اردیبهشت 1401 - 6:53 |
«رسالت» عوامل مؤثر بر جبران بی‌اعتمادی مردم نسبت به بورس را بررسی می‌کند

بازگشت امنیت سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه

چند وقتی است که تالار شیشه‌ای در پی بازگشت اعتماد مردم و‌ رونق فضای خویش است. مسیری که هرچند آسان اما طی‌کردن آن سخت و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد. جست‌وجوی اعتماد ازدست‌رفته سهامداران به بازار سرمایه به عوامل زیادی برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها افزایش معاملات خرد و ورود نقدینگی به این بازار است.
بازگشت امنیت سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه
گروه اقتصادی
چند وقتی است که تالار شیشه‌ای در پی بازگشت اعتماد مردم و‌ رونق فضای خویش است. مسیری که هرچند آسان اما طی‌کردن آن سخت و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد. جست‌وجوی اعتماد ازدست‌رفته سهامداران به بازار سرمایه به عوامل زیادی برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها افزایش معاملات خرد و ورود نقدینگی به این بازار است. موضوعی که فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه نیز از آن به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر یاد می‌کند و درباره آن می‌گوید: افزایش حجم معاملات و کاهش خروج پول‌های حقیقی از بازار سرمایه به‌عنوان یکی از عواملی که می‌توان برای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه در نظر گرفت. اتفاقات سال ۹۹ موجب شد تا قدرت ریسک‌پذیری‌ مردم در این بازار به‌طور چشمگیری کاهش پیداکند هرچند که کارشناسان معتقدند روندی که بازار سرمایه در پیش گرفته است راه آغازی برای بازگشت اعتماد ازدست‌رفته است. در همین راستا نیز به‌تازگی مجید عشقی، سازمان بورس نیز عنوان کرده است: اکنون بازار سرمایه قابل‌مقایسه با گذشته نیست و سرمایه‌گذاری مستقیم، با اتفاقاتی که در سال ۱۳۹۹ رخ داد، یکی از دغدغه‌های جدی سازمان به‌شمار می‌رود. یکی از دلایل اتفاقات و فرازوفرودهای اواخر ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، عدم آشنایی سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به بازار سرمایه بود و ریزش بازار پس‌ازاین زمان، بی‌اعتمادی را در پی داشت که جبران این بی‌اعتمادی، زمان‌بر خواهد بود.رئیس سازمان بورس اقدامات صورت پذیرفته در بازار سرمایه را در راستای بازگشت اعتماد عمومی نسبت به این بازار برشمرد و گفت: اکنون باید تمرکز از سرمایه‌گذاری مستقیم برداشته شود و با ایجاد بسترهای مناسب، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به‌شدت توسعه یابد. «رسالت» در بررسی بیشتر این موضوع با‌ علی خسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداخت. خسروشاهی در تشریح عوامل مؤثر بر‌جبران بی‌اعتمادی مردم نسبت به سرمایه عنوان کرد: مطابق عناوین رئیس سازمان بورس، بازگشت اعتماد خدشه‌دار شده سرمایه‌گذاران نیازمند زمان و در بازه زمانی حال حاضر به‌راحتی ممکن نخواهد بود. وی افزود: خوشبختانه از ماه‌های پایانی ۱۴۰۰ شاهد بهبود فضای بورس و بازسازی اعتماد ازدست‌رفته مردم شدیم. این موضوع را می‌توان مطابق ارزش معاملات بررسی کرد. خسروشاهی تصریح کرد: ارزش معاملات علی‌رغم آنکه در سال گذشته روزانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود حال به محدوده ۵ الی ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. به‌طورحتم چنین امری نویدبخش بهبود فضای بورس و بازگشت اعتماد مردم نسبت به این فضاست. 

 جبران بی‌اعتمادی زمان‌بر است
کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطرنشان کرد: شرایط حال حاضر آماده سیاست‌گذاری‌های درست و اثربخشی بیش‌ازپیش است. شایان‌ذکر است که سرعت بخشی بازگشت اعتماد مردم مستلزم تصمیم‌های کلان اقتصادی است. به‌طورمثال تصمیم‌های آنی همچون وضع عوارض صادراتی بر شرکت‌های معدنی و فلزی یا قیمت‌گذاری‌های دستوری تصمیم منفی و بازار را دچار رکود خواهد کرد.خسروشاهی در پایان این گفت‌وگو اظهار کرد: رکود بازار یکی از عوامل خدشه‌دار شدن اعتماد مردم است. در این راستا ضرورت دارد تا با سیاست‌گذاری‌های درست و جلوگیری از قیمت‌گذاری‌های دستوری رکود از بازار را دور کنیم. تصمیم‌های نابجا می‌توانند موجب اثربخشی منفی بر صنایع بورسی شوند به همین خاطر می‌بایست در پی کاهش عوامل تأثیرگذار منفی و بهبود سیاست‌گذاری‌ها برای جبران و بازگشت اعتماد ازدست‌رفته مردم بود.
|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای بازگشت امنیت سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.