بازي پيچيده سياسي در لندن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 1060
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹ |

بازي پيچيده سياسي در لندن

حنيف غفاري ترزا مي نخست وزير انگليس طي روزهاي اخير مواضع قابل تاملي را در خصوص برگزيت بيان کرده است! وي احتمال عدم خروج کشورش از اتحاديه اروپا را رد نکرده است! جرمي کوربين رهبر حزب کارگر نيز که تا چندي پيش سخن از عدم امکان برگزاري همه پرسي مجدد به ميان مي آورد، هم […]

بازي پيچيده سياسي در لندن

حنيف غفاري

ترزا مي نخست وزير انگليس طي روزهاي اخير مواضع قابل تاملي را در خصوص برگزيت بيان کرده است! وي احتمال عدم خروج کشورش از اتحاديه اروپا را رد نکرده است! جرمي کوربين رهبر حزب کارگر نيز که تا چندي پيش سخن از عدم امکان برگزاري همه پرسي مجدد به ميان مي آورد، هم اکنون در حال زمينه سازي براي برگزاري همه پرسي دوم است! به نظر مي رسد رهبران دو حزب سنتي انگليس، در حال تکميل پازلي هستند که از مدت‌ها قبل توسط آنها چيده شده است. البته ماجرا به اين جا ختم نمي شود و مقامات اروپايي نيز نسبت به ابطال همه پرسي سال ۲۰۱۶ ميلادي و عدم خروج انگليس از اروپا مشتاق هستند!

مجموع رخدادها و داده هاي موجود نشان مي دهد که پازل برگزيت دارد به گونه اي ديگر (بر خلاف تصورات اوليه) چيده مي شود.
بر اين اساس، احتمال دارد لندن و اتحاديه اروپا بر سر بقاي انگليس در اروپاي واحد توافق مخفيانه اي صورت داده باشند و حال، در پي عملي کردن اين موضوع و مديريت افکار عمومي در اين مسير باشند.طي روزهاي اخير، مقامات اروپايي به صورتي غيرطبيعي، از آغوش باز خود براي بازگشت انگليس به اتحاديه اروپا سخن مي گويند. اين در حالي‌است که قبلا مقامات اروپايي و انگليسي تصميم شهروندان اين کشور در قبال برگزيت را غير قابل تغيير مي دانستند.

چندي پيش دونالد تاسک، رئيس شوراي اروپا در سخناني در صحن پارلمان اروپايي در استراسبورگ گفت که «قلب‌هاي» اروپايي‌ها «همچنان به روي دوستان انگليسي ما (براي ماندن در اتحاديه) باز است. تاسک در اين خصوص مي گويد: اگر دولت انگليس به تصميم خود براي خروج پايبند باشد، برگزيت در ماه مارس آتي با تمامي پيامدهاي منفي آن به يک واقعيت تبديل خواهد شد، مگر اينکه تغييري در قلب‌هاي دوستان انگليسي ما رخ بدهد.

در نهايت اينکه به نظر مي رسد، مقامات اروپايي و انگليسي، در حال طراحي يک بازي مشترک در قبال برگزيت هستند. مقامات انگليسي از يک سو در ظاهر اصرار مي ورزند که مذاکرات برگزيت بايد پيگيري شود و از سوي ديگر، مقامات اروپايي ابراز اميدواري مي کنند تصميم شهروندان انگليسي مبني بر خروج از اروپا به عينيت نرسد!

اصرار مقامات انگليسي و انکار مقامات اروپايي، دو تکه بزرگ از پازلي است که تصوير نهايي آن، عدم خروج انگليس از اتحاديه اروپا است.اگرچه برگزيت، به صورت ذاتي با پيچيدگي هايي رو به رو است، اما بسياري از پيچيدگي هايي که از سوي مقامات انگليسي و اروپايي در اين خصوص مدنظر قرار مي گيرد، القايي ( و نه ذاتي) است.
به راستي در صورتي که خروج انگليس از اروپا و مذاکرات برگزيت به نتيجه اي ختم نشود، تکليف همه پرسي رسمي و عمومي سال ۲۰۱۶  در انگليس چه مي شود؟

آيا مي توان نتيجه گرفت که مقامات انگليسي و اروپايي در حال آماده سازي افکار عمومي براي انصراف از تصميم خود براي خروج از اروپاي واحد هستند؟ شواهد و مستندات موجود نشان دهنده همين حقيقت است.

نبايد فراموش کرد که حزب محافظه کار انگليس که هم اکنون در قدرت قرار دارد، از اصلي ترين مخالفان برگزيت محسوب مي شد.
از سوي ديگر، مواضع سوال برانگيز سران حزب کارگر در موافقت با برگزاري همه پرسي دوم در خصوص خروج از اروپا نيز نشان مي دهد که هر دو حزب اصلي انگليس هدايت پروژه اي پيچيده را به عهده گرفته اند.

نویسنده : حنيف غفاري |
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.