بازار پرسود صنعت الکترونیک - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 13768
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱ |
«رسالت» ظرفیت حوزه تکنولوژی در کشور را واکاوی می‌کند؛

بازار پرسود صنعت الکترونیک

صنعت الکترونيک با توجه به ويژگي هاي منحصر به فردش از نظر تحول و نوآوري، بيشترين درصد پيشرفت را به خود اختصاص داده به طوري که پديدآمدن محصولات جديد الکترونيکي تحولات عظيمي را در زندگي بشر به وجود آورده است.
بازار پرسود صنعت الکترونیک

‌‌|نفيسه امامي‌‌| 
صنعت الکترونيک با توجه به ويژگي هاي منحصر به فردش از نظر تحول و نوآوري، بيشترين درصد پيشرفت را به خود اختصاص داده به طوري که پديدآمدن محصولات جديد الکترونيکي تحولات عظيمي را در زندگي بشر به وجود آورده است. اين صنعت در کليه کشورهاي پيشرفته صنعتي و بعضي از کشورهاي جهان سوم داراي پيشرفت قابل ملاحظه اي بوده و به عنوان صنعت استراتژيک و پايه مطرح است. 
امروزه با گسترش روزافزون تکنولوژي، نياز به استفاده از محصولات اين صنعت بيش از پيش احساس مي شود و در بخش هاي مختلف اقتصادي و صنعتي نيز زمينه استفاده مضاعف آن وجود دارد. اين صنعت به دليل نقش مؤثر آن در افزايش بازدهي صنايع از اولويت هاي اصلي کشور محسوب مي شود و استفاده از تکنولوژي الکترونيک اجتناب ناپذير است. بسياري از صنايع مانند دفاعي، مخابراتي و پزشکي وابسته به الکترونيک هستند زيرا زيربناي اين صنايع و بسياري ديگر از صنايع محسوب مي شوند.
کشور ما در بخش‌هايي از اين صنعت پايه، پيشرفت هاي قابل توجهي داشته اما در بخش هاي ديگر نتوانسته به موفقيت نائل شود که بخشي از آن به دليل عدم اجازه کشورهاي پيشرفته و مدعي به دليل وجود بازارهاي پرسود و منافع خود بوده است. با اين وجود فارغ التحصيلان دانشگاهي توانسته اند با بومي سازي اين دانش در زمينه طراحي، ساخت بردها و سيستم هاي الکترونيکي موفق عمل کنند.  
ستار ميرزاکوچکي استاد دانشگاه علم و صنعت در رشته الکترونيک در گفت و گو با «رسالت» جايگاه صنعت الکترونيک در کشور را برشمرد و گفت: «صنعت الکترونيک شامل زيرمجموعه هاي زيادي از جمله بردهاي الکترونيکي و تراشه ها يا ICها مي شوند. خوشبختانه ما در کشور در بخش سيستم ها و بردهاي الکترونيکي پيشرفت زيادي داشته ايم و به دليل وجود تحريم ها، تلاش براي خودکفايي و بومي سازي شده است.»
وي افزود: «ما امکان ساخت تراشه ها را در داخل نداريم و کسي به فکر بومي سازي آن در داخل کشور نيست و اگر طراحي از آن مي شود، براي ساخت به چين يا تايوان ارسال مي گردد، زيرا امکان ساخت آن در داخل وجود ندارد. بنابراين در اين حوزه اتفاق خاصي نيفتاده است، اما در حوزه طراحي سيستم ها و بردها اقدامات زيادي انجام شده و فارغ التحصيلان دانشگاهي پروژه هاي نظامي، فضايي و تجاري را انجام مي دهند. صنعت ساخت IC فوق العاده پيشرفته است به طوري‌که مي توان آن را از صنايع اتمي نيز پيشرفته تر دانست.» 
رئيس اسبق پژوهشکده الکترونيک دانشگاه علم و صنعت، به هزينه هاي بالاي توليد در صنعت الکترونيک اشاره کرد و افزود: «شايد زماني اين امکان وجود داشت که با هزينه معقولي کارخانه ساخت IC را در کشور راه اندازي کرد، اما اکنون هزينه هاي آن بالا رفته و رقابت سخت شده و نيروهاي متخصص نيز تربيت نشده اند. اکنون وارد شدن به چرخه توليد صرفه اقتصادي ندارد زيرا زيربناي لازم و نيروي انساني کارآمد فراهم نيست و به همين علت فاصله ما با دنيا زياد شده است، اما در بخش طراحي جايگاه خوبي داريم و اين در مقالاتي که توسط دانشجويان منتشر شده، مشخص است.» 
اين استاد دانشگاه درباره ميزان سرمايه گذاري هاي انجام شده در اين صنعت گفت: «الکترونيک در کشور ما همواره يتيم بوده است و پشتوانه لازم را نداشته و متولي اي براي آن نبوده به همين علت سرمايه گذاري لازم هم براي آن انجام نشده است. البته تلاش هايي شده ولي هرگز کافي نبوده است.» 
وي آسيب پذيري صنعت الکترونيک از تحريم ها را کمتر از ديگر صنايع عنوان کرد و گفت: «دانش بومي به لحاظ طراحي، ساخت بردها و سيستم هاي الکترونيکي وجود دارد، اما بعضي از تراشه هاي خاص که در صنايع نظامي و اتمي مورد استفاده قرار مي گيرد، شامل تحريم ها مي شود و بايد با استفاده از روش هايي آنها را به کشور وارد کرد.»  
ميرزاکوچکي با اشاره به فعاليت بخش خصوصي در اين صنعت گفت: «سهم خصوصي ها در صنعت الکترونيک زياد است هرچند که نيازها از سوي صنايع نظامي و مخابراتي و ماهواره اي به آن‌ها ديکته مي شود، اما شرکت هاي خصوصي زيادي در اين صنعت فعاليت مي کنند. توليدات ما در داخل بيشتر براي مصرف داخلي بوده و صادراتي در اين زمينه به خارج از کشور نداريم.» 
وي کشورهاي پيشگام در اين صنعت را آمريکا، آلمان و انگلستان اعلام کرد و افزود: «در سال‌هاي اخير چين هم وارد اين حوزه شده و به شکل صنايع مونتاژي فعاليت مي کند که بهترين مثال براي آن را مي توان در گوشي هوآوي ملاحظه کرد که ساخت IC آن در چين بومي شده و اکنون رقيب بزرگي براي اپل شده است و يا خودروهاي چيني که آپشن هاي الکترونيک زيادي دارند. علاوه بر اين کشور، مالزي، تايوان و سنگاپور در صنعت ساخت تراشه ها و IC پيشرفت داشته اند.» 
هر صنعتي براي محصولات خود علاوه بر بازار داخلي، مي بايست بازارهاي خارجي را نيز پيدا کند. در صنعت الکترونيک ورود به اين بازارها با چالش عدم اجازه کشورهاي پيشگام اين صنعت همراه است به همين علت کشور ما در حوزه تجاري صنعت الکترونيک نتوانسته به موفقيتي دست پيدا کند. 
هادي اديب عضو هيئت مديره صندوق حمايت از تحقيقات و توسعه صنايع پيشرفته نيز در گفت و گو با «رسالت» وجود بازارهاي جهاني و رقابت در صنعت الکترونيک را مهم ارزيابي کرد و گفت: «صنعت الکترونيک، صنعت مادر محسوب مي شود و ايجاد زيرساخت هاي آن مستلزم هزينه هاي زياد است. اين صنعت مادر زماني که ايجاد مي شود و محصولي را توليد مي کند، نياز به بازار دارد. بازار مصرف محصولات نمي تواند فقط داخلي باشد چون بازار آن جهاني است، اما دسترسي ما به بازارهاي جهاني محدود است.»
اديب ادامه داد: «شرکت هاي فعال در اين صنعت اجازه نمي دهند هر کشوري در آن ورود کند، زيرا صنعتي استراتژيک است و شرکت هاي برتري که در حوزه الکترونيک کار مي کنند اين اجازه را به ما نمي دهند که در آن سرمايه گذاري کنيم و چنانچه سرمايه گذاري انجام دهيم به طور نامحسوس تلاش مي کنند 
تا شکست بخوريم. کشورهاي پيشرفته صنعتي به کشورهاي در حال توسعه اين اجازه را نمي دهند که سرمايه گذاري کنند، زيرا بازار پرسودي هم در بخش تجاري و هم دفاعي و نظامي دارد.» وي صنعت الکترونيک را شامل بخش هاي مصرفي و زيرساختي دانست و گفت: «الکترونيک مصرفي از توليد لامپ تا ساخت خودرو را شامل مي شود که مي توانيم ورود موفقي در آن داشته باشيم، اما ورود در الکترونيک زيرساختي مستلزم ميلياردها دلار سرمايه گذاري است که براي کشور امکان‌پذير نيست. ما مي توانيم در بخش الکترونيک مصرفي فعاليت کنيم و عناصر آن را وارد کرده و کالاهاي ديگري در داخل توليد کنيم و از اين طريق ارزش افزوده ايجاد نماييم.» عضو هيئت مديره صندوق حمايت از تحقيقات و توسعه صنايع پيشرفته تصريح کرد: «قسمت عمده اي از صنايع الکترونيک متعلق به دانش انسان ها است که آن را در حوزه هاي مختلف دارا هستيم. ما با استفاده از ابر رسانه ها در حوزه الکترونيک و ميکروالکترونيک، ترانزيستورهايي که سرعت بالايي دارند، طراحي کرده ايم، زيرا توليد آنها هزينه هاي زيادي دارد، در نتيجه واردات آنها به صرفه تر است.» 
وي در پايان سخنانش اضافه کرد: «حوزه هاي تجاري که شامل نيازمندي هاي عمومي مي شود 
در صنعت الکترونيک در کشور ما خيلي موفقيت نداشته اند، اما حوزه هايي که مربوط به موضوعات دفاعي و مهندسي پزشکي مي شود، بسيار خوب عمل کرده اند. ما از ۱۸ سال قبل دانش صادرات سوئيچ هاي مخابراتي پر ظرفيت را به کشورهاي مشترک المنافع توسط شرکت هاي خصوصي داشتيم، اما شرکت هاي جهاني از جمله هوآوي، سوئيچ هاي مخابراتي را به آن کشورها به صورت مجاني دادند و شرکت هاي ما را ورشکست کردند.»   

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.