این هم از دموکراسی آمریکایی! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 32312
  پرینتخانه » بین الملل, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶ |

این هم از دموکراسی آمریکایی!

طی روزهای اخیر، دو اتفاق ویژه در آمریکا رخ داده است: یکی انتصاب جنجالی«ایمی برت» به‌عنوان قاضی دیوان عالی این کشور و دیگری طرح ادعای پایان کرونا توسط کاخ سفید!
این هم از دموکراسی آمریکایی!

حنیف غفاری
طی روزهای اخیر، دو اتفاق ویژه در آمریکا رخ داده است: یکی انتصاب جنجالی«ایمی برت» به‌عنوان قاضی دیوان عالی این کشور و دیگری طرح ادعای پایان کرونا توسط کاخ سفید!انتصاب  قاضی«ایمی برت»به‌عنوان نهمین قاضی دیوان عالی آمریکا، بار دیگر فضای سیاسی و انتخاباتی ایالات‌متحده را آشفته ساخته است. انتصاب این قاضی ، که  یک ملی‌گرای افراطی و از طرفداران ترامپ محسوب می‌شود، به معنای عزم کاخ سفید در خصوص تقلب در انتخابات است. بر این اساس، حتی اگر بایدن بتواند با استناد به کسب آرای الکترال در برابر ترامپ پیروز شود، رئیس‌جمهور مستقر فعلی در کاخ سفید می‌تواند شکایت خود مبنی‌بر ابطال نتایج انتخابات را به دیوان عالی این کشور ارائه دهد.
 در دیوان عالی آمریکا( با احتساب ایمی برت)  ۹ قاضی حضور دارند که باید در قبال هرگونه ادعایی مبنی بر تقلب در انتخابات اظهارنظر کنند. از این ۹ قاضی، اکنون ۶ نفر طرفدار رسمی ترامپ و ۳ نفر دیگر، طرفدار حزب دموکرات هستند! بدیهی است که این ۶ قاضی به‌راحتی و بر اساس علایق شخصی خود، می‌توانند ابطال نتایج انتخابات در برخی ایالات کلیدی و حساس ( ایالاتی که احتمالا در آن‌ها بایدن پیروز می‌شود) را تأیید کرده و ترامپ را بار دیگر راهی کاخ سفید کنند!
اتفاق دیگر، مربوط به طرح ادعای مضحکانه پایان کرونا توسط کاخ سفید بازمی‌گردد! پایگاه «هیل» وابسته به کنگره آمریکا مدعی شده است که این خبر دروغین، قرارست در قالب یک موضع رسمی به‌زودی از سوی سخنگوی کاخ سفید اعلام شود! ادعای غلبه دولت آمریکا بر ویروس کرونا در حالی صورت خواهد گرفت بر اساس آمار رسمی تعداد قربانیان کووید۱۹ در ایالات‌متحده به نزدیک ۲۲۰ هزار نفر رسیده و روزانه به‌صورت میانگین ، هزار نفر قربانی این ویروس می‌شوند. 
بدون شک هر دو مورد ذکر شده، مصادیق«تحمیق شهروندان آمریکایی» از سوی دولتمردان و سیاستمداران این کشور محسوب می‌شود. در مورد اول، یک رئیس‌جمهور با روانه ساختن یک قاضی طرفدار خود به عالی‌ترین نهاد قضائی آمریکا( که باید در خصوص حساس‌ترین بحران‌ها و دعاوی سیاسی در آمریکا اظهارنظر کند) عملا رأی شهروندان آمریکایی را به دیده تحقیر می‌نگرد و ارزش ذاتی و حتی اکتسابی این آرا را زیر سؤال می‌برد. در مورد دوم نیز کاخ سفید رسما شعور شهروندان آمریکایی را به سخره گرفته و درحالی‌که هرروزه هزاران نفر در این کشور به کووید۱۹ مبتلا شده یا جان خود را از دست می‌دهند از موفقیت دولت در پایان دادن به این بحران خبر می‌دهد! 
«تحمیق» و «تحقیر» دو جزء لاینفک دموکراسی آمریکایی محسوب می‌شود! دموکراسی آمریکایی بر اساس غلبه «ساختار»بر « سیاستمداران»نضج یافته و«سیاستمداران» نیز خود را محیط بر «مردم» می‌دانند. به عبارت بهتر، سیاستمداران آمریکایی به خود حق می‌دهند تا در راستای بقای خود در معادلات قدرت و تضمین بقای ساختار فاسد این کشور، به‌راحتی شهروندان را قربانی اهداف و مطامع خود کنند. اگرچه این بار قرعه شانس بیشتر به نام جمهوری‌خواهان افتاده است، اما نباید نقش دموکرات‌های پرادعا را نیز در شکل‌گیری این ساختار«مردم‌گریز»را نادیده انگاشت.اساسا شکل‌گیری ساختار «کالج الکترال» در آمریکا بر اساس همین ملزومات و دغدغه‌ها صورت گرفته است. سیاستمداران آمریکایی به دنبال ایجاد ساختار انتخاباتی خاصی بودند که دست صاحبان پشت‌پرده قدرت را برای تحقق پیروزی یا شکست یک رئیس‌جمهور باز نگاه دارد. آن‌ها از جمهوریت متعارف یعنی ساختار«هر شهروند یک رأی»فاصله گرفته و امتیازات الکترال را به دستمایه‌هایی برای معاملات پشت پرده با یکدیگر تبدیل کردند. آری! این دقیقا همان دموکراسی آمریکاییست….

نویسنده : حنیف غفاری |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.