ایران بهترین دوست کشورهای منطقه است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36031
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 04 دی 1399 - 8:00 |
مهدی سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ایران بهترین دوست کشورهای منطقه است

مهدی سعادتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به سفر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان به ایران بیان کرد: مناسبات با همسایگان شمالی همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و هست و ما نیز اصرار داریم که این ارتباطات به‌منظور عزت و حکمت نظام جمهوری اسلامی ایران حفظ شود.
ایران بهترین دوست کشورهای منطقه است

گروه سیاسی
مهدی سعادتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به سفر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان به ایران بیان کرد: مناسبات با همسایگان شمالی همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و هست و ما نیز اصرار داریم که این ارتباطات به‌منظور عزت و حکمت نظام جمهوری اسلامی ایران حفظ شود.
وی افزود: بعد از درگیری که بین آذربایجان و ارمنستان رخ داد، مشکلاتی در مسائل داخلی و خارجی این کشورها پیش آمد. در این میان برخی از کشورهای منطقه نیز مداخلاتی انجام دادند. به‌طور مثال نخست‌وزیر ترکیه مدام اظهارات آشوبگرایانه ای را مطرح کرد. اما جمهوری اسلامی ایران برای کاهش و خاتمه دادن به این درگیری تلاش کرد.
سعادتی گفت: رهبر انقلاب و وزارت امور خارجه به‌منظور کاهش تنش میان این دو کشور موضع خود را مشخص و اعلام کردند و پس از نقض آتش‌بس میان ارمنستان و آذربایجان جلسه فوق‌العاده با حضور وزارت امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی برگزار و این مباحث هماهنگ شد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی ضمن اشاره به تأکید رهبری بر مشروعیت منطقه قره‌باغ برای آذربایجان و حمایت از مسلمانان این کشور افزود: باتوجه به مشروعیت جمهوری آذربایجان در قبال منطقه قره‌باغ و آسیب‌هایی که جنگ اخیر به بار آورده، تصمیم بر آن شد که مناسبات و ارتباطات قوی‌تری را با آذربایجان برقرار کنیم.
او ادامه داد: به همین منظور قرار شد هیئتی از مقامات ایران به آذربایجان بروند و هفته گذشته نیز مجلس شورای اسلامی با مجلس آذربایجان ارتباط خوبی برقرار کرد. در پیرو همین رویکرد وزارت امورخارجه نیز مناسبات و ارتباطات را گسترش داده و این سفرها به‌منظور تقویت رابطه دوکشور است.
  ایران، بهترین شریک و دوست کشورهای منطقه است 
سعادتی تشریح کرد: در جنگ اخیر منطقه قره‌باغ، ارتباط ما با آذربایجان کمی کمرنگ‌تر شده بود. اما باید توجه کرد که هم آذربایجان به ما نیاز دارد و هم ما به آن‌ها، چراکه مرزها و ارتباطات مشترک داریم و جمهوری اسلامی ایران نیز همواره از شیعیان آذربایجان حمایت می‌کند. همچنین آذربایجان به دلیل تعلقات خاطری که به ایران دارند، خواهان تقویت این رابطه هستند.
این عضو کمیسیون امنیت تأکید کرد: سفر مقامات آذربایجانی در هفته‌های اخیر به ایران به‌منظور از طرفی قوی‌تر کردن روابط و پررنگ کردن تعاملات اقتصادی و همچنین به دلیل مشترکات زیاد با نظام جمهوری اسلامی بوده است. ازطرفی این درگیری می‌توانست به آشوب در مناطق شمالی ما منجر شود، بنابراین لازم بود که وارد عمل شویم زیرا ایران همواره برای حفظ امنیت مرزها و اقتدار اهمیت قائل بوده است.
وی افزود: همچنین ما در مورد حضور عناصر داعش و تروریست‌های سوریه که به منطقه شمالی آمده بودند به آذربایجانی‌ها معترض بودیم اما آن‌ها تکذیب کردند. بااین‌حال درمجموع با برقراری سفرها و افزایش مناسبات قوی‌تر باید دست دشمنان را از کشورهای همسایه کوتاه کنیم.
سعادتی تأکید کرد: آذربایجان باید بداند که ایران اسلامی یکی از کشورهایی است که به‌شدت طرفدار مسلمانان و بهترین دوست برای تمام کشورهای منطقه است. ازطرفی با وجود موقعیت استراتژیک و ژئوپليتیکی که دارد می‌تواند برای آینده آذربایجان بهترین دوست باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: مسائل پشت‌صحنه‌ای که در این درگیری اتفاق افتاد نشان داد که ارمنستان مانند گذشته چراغ سبزش به سمت آمریکا و غرب بوده است، بنابراین روسیه نیز به دنبال این بود که ارمنستان را گوشمالی دهد و هم جایگاه خود  راحفظ کند. درنتیجه این مسائل می‌تواند آغازی برای شکست طرح روسیه باشد.
سعادتی تأکید کرد: همان‌طور که ما به روابط با روسیه اعتقاد داریم، اما تقویت جایگاه قره‌باغ به‌منظور حمایت از مسلمانان آذربایجان موردتوجه ماست و این می‌تواند نقطه آغازی برای اجرای طرح ایران باشد.
او ضمن اشاره به طرح ایران برای پایان درگیری قره‌باغ، افزود: آذربایجان در ابتدا نظرش این بود که حمله کند و تمام خاک اشغالی خود را پس بگیرد. ۷ استان آذربایجان در این منطقه توسط ارمنستان اشغال شده بود اما اکنون بیشتر مناطق به دست آذربایجان افتاده و نظر ایران این است مناطقی که متعلق به این کشور است در تصرف آن‌ها باقی بماند و با تقویت روابط اقتصادی این رابطه را حفظ کند.
سعادتی درانتها یادآور می‌شود: تأکید ایران این است که وضع موجود در قره‌باغ حفظ و از پیشروی کشورها جلوگیری شود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای ایران بهترین دوست کشورهای منطقه است بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.