انواع مخزن در صنعت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 74686
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰ |

انواع مخزن در صنعت

مخزن استیل، مخزن فایبرگلاس و مخزن اسید از مخازن مهم در صنعت می باشند. در این مقاله می خواهیم انواع مخزن در صنعت را بررسی کنیم و به معرفی و کاربرد هر یک از آنها بپردازیم.
انواع مخزن در صنعت

 

تولید کالا و خدمات در یک اقتصاد را  صنعت می‌گویند؛ همچنين اجتماع تمام واحدهایی که در تولید یک فرآورده یا یک گروه از فرآورده‌ها فعالیت داشته باشند را می‌توان صنعت نامید. صنعت گستره‌ای وسیع است و زیرمجموعه‌های فراوانی را در خود جای خواهد داد. وسعت و فراوانی نیز باعث شده تجهیزات و ماشین‌آلات کثیری را به خدمت بگیرد. یکی از تجهیزات موردنیاز در صنعت، مخازن هستند که استفاده زیادی از آن‌ها می‌شود. این ابزار انواع مختلفی دارد که در اين خصوص می‌توان به مخزن استیل، مخزن اسید و مخزن فایبرگلاس اشاره کوتاه داشته باشیم. در این مقاله می خواهیم انواع مخزن در صنعت را بررسی کنیم و به معرفی و کاربرد هر یک از آنها بپردازیم.

سایت های بزرگ زیادی هستند که انواع مخازن استیل را در داخل و خارج کشور تولید می کنند از جمله آنها می توان به steeltank.com, niless.com, negin-tabkh.com و حتی amazon اشاره کرد. البته مخازن در صنعت، انواع متفاوتی دارد و هرکدام کاربرد خاص خود را دارند. ما در این مقاله کاربرد هر یک از این مخازن را نیز بیان میکنیم و شرکتهای صنعتی بنا به نیازی که دارند می توانند آنها را از شرکتهای داخلی و خارجی ثبت سفارش کنند. چرا که بیشتر این مخازن ابعاد، نوع، جنس و سایز متفاوتی دارند.

کاربرد مخازن در صنعت

مخازن ظروفی هستند که برای ذخیره‌سازی مایعات صنعتی یا گازها استفاده می‌شوند. از این ظروف در ذخیره‌سازی حوضچه‌های مصنوعی و دریاچه‌ها نیز استفاده می‌شود و این‌گونه صنایع نيز مخازن را در ملزومات خود گنجانده‌اند. مخازن به دو گروه کلی بدون فشار و تحت فشار تقسیم می‌شوند و هر گروه کاربرد و خاصیت مستقل و جداگانه‌اي خواهد داشت.

شکل مخازن در بیشتر مواقع استوانه‌ای بوده و عمود بر زمین قرار خواهد گرفت. بر اساس قوانین زیست‌محیطی، طراحی و عملکرد مخازن موردبررسی قرار می‌گیرد و سپس ساخت آن را شروع خواهند کرد. ماهیت سیال موجود در داخل مخزن در زمان ساخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کاربرد مخازن به دو صورت روی زمین (AST) و زیرزمین (UST) بوده و هرکدام برای نگه‌داری مواد خاصی است.

برای ذخیره‌سازی نفت، آب، مواد شیمیایی، مواد زائد و… از مخازن AST استفاده می‌شود. مایعات به دلیل خاصیت روان بودن از کوچک‌ترین منافذ نیز عبور کرده و برای جابه‌جایی باید ایمنی آن‌ها رعایت شود. برای رفع این مشکل از دایک مهاری در اطراف مخزن استفاده شده تا هرگونه نشت و تبخیری را کنترل کند.

دلایل برای محبوبیت مخزن استیل

مخازن استیل (پروسس تانک) از ورق استنلس استیل با گریدهای مختلف ساخته می شود و نسبت به سایر ورق های فولادی از مقاومت بسیار بالا و منحصر به فردی در برابر خوردگی، زنگ زدگی دارد و این خصوصیت ویژه موجب شده که از مخازن استیل در صنایع بسیار زیادی برای نگه داری، انتقال، ذخیره، عمل آوری سیالات استفاده شود. مخزن استیل در بیشتر مواقع در صنایع غذایی استفاده خواهد شد. مواد غذایی، نوشیدنی، لبنیات، لوازم آرایش و… و در مجموع محصولاتي که در آن پاکیزگی و خلوص اهمیت داشته باشد، صنايع غذايي بايد مخزن استیل را براي اين‌گونه فرآورده‌ها انتخاب کنند. دلايل زیادی برای خرید و استفاده از مخازن وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مواد استفاده شده در آن خواهد بود. هزینه و ابعاد، موضوعاتي است که در درجه دوم باید در نظر گرفته شود.

  • فقدان خوردگی دلیل بسیار مهم

استیل در مقابل بتن از دوام بالاتری برخوردار است. دوام جنس استیل باعث شده مخازن زیادی از این مواد ساخته و برای صنایع مختلفی به‌کار برده شود. استیل‌ها به اکسید شدن واکنش نشان نداده و از این پدیده شیمیایی در امان خواهند بود. مقاومت در برابر اکسیداسیون آب یا بیواسیدها یک ویژگی بسیار پراهمیت است که تجارت‌های مرتبط با این مواد آن را مهم شمرده و از مخازن استیل برای ذخیره‌سازی مواد خود استفاده می‌کنند.

  • طول عمر مخازن استیل

استقامت استیل مقابل اکسیداسیون سبب طول عمر مخازن بوده و این مزیت که دوام را مطرح می‌کند، گرایش به استفاده از مخزن استیل را بیشتر خواهد کرد. از امتیازات این جنس مخزن باید به مقاومت در برابر کاویتاسیون (حباب‌زایی) اشاره کرد که دلیل عمر بالای مخازن می‌شود. حرارت و مقاومت در برابر آن علل دیگر محبوبیت است؛ زیرا دیگر اشعه‌های مضر به مواد ذخیره شده آسیب نخواهد زد. ترک، یخ زدگی یا زنگ زدگی خطرات دیگری است که مهم بوده و مخزن استیل مقابل آن مقاومت می‌کند.

  • قابلیت حمل مخزن به سادگی

تغییر مکان یک شرکت یا کارخانه همیشه امکان داشته و برای این جابه‌جایی بايد از قبل برنامه‌ريزي داشته باشید. مخازن بتنی در این مواقع مشکلاتی را ایجاد می‌کند و بعضی مواقع اصلا قابل حمل نخواهند بود. روش ساخت مخزن بتنی با مخازن دیگر متفاوت بوده است و این تفاوت به دلیل ثابت شدن در محل اهمیت دارد. مخزن استیل با کمک لیفتراک جابه‌جا می‌شود؛ این قابلیت جابه‌جایی محبوبیت آن را بیشتر خواهد کرد.

  • مخزن استیل قابل بازیافت است

استیل آلیاژی است که از ترکیب چند مواد ساخته می‌شود. این آلیاژ ضد زنگ بوده و فلزی ایمن است. مخازن استیل پس از پایان عمر قابل بازیافت بوده و به محیط‌زیست آسیب نمی‌رساند؛ قابلیت بازیافت مخزن استیل دلیل دیگری خواهد بود که صنایع مختلف را ترغیب به استفاده از این جنس مخزن مي‌کند.

  • وجود بهداشت رمز استفاده از استیل

استیل یک ماده بهداشتی بوده و از رشد باکتری و کپک در آن خبری نیست. صنایعی مانند موادغذایی یا صنایع دیگری که به ذخیره‌سازی مواد خوردنی یا نوشیدنی می‌پردازند، مخزن استیل بهترین انتخاب برای آن‌ها به شمار می‌رود. این صنایع قابلیت فاسد نشدن را مهم دانسته و به همین علت استیل را برای ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند. مزیت‌های بررسی شده محبوبیت مخزن استیل را افزایش داده و در کنار آن اولویت نگه‌داری مواد داخلی مخزن نیز در نظر گرفته‌شده است. جهت کسب اطلاعات کامل تر و بیشتر راجع به مخزن استیل می توانید به سایت نگین طبخ خاورمیانه مراجعه کنید یا اینجا کلیک کنید.

مخزن فایبرگلاس

مخزن فایبرگلاس به مخزنی گفته می شود که دیواره هایی از جنس کامپوزیت دارد و از مواد فایبرگلاس با کیفیتی بسیار بالا طراحی و تولید می شود. مخزن فایبرگلاس برای ذخیره‌سازی در صنعت نفت و موادی که قابل اشتعال بوده و مایعات خطرناک مانند سوخت‌ را به خوبی ذخیره می‌کنند، بيشتر كاربرد دارد. فایبرگلاس یک کامپیوزیت بوده که از الیاف شیشه یا مواد پلیمری در آن استفاده می‌شود؛ پشم شیشه ماده تقویت‌کننده و پلیمر، ماده زمینه در آن است. برای ساخت مخازن نیز می‌توان از فایبرگلاس استفاده کرد که انواع رزین‌ها را در آن به‌کار گرفته شده است. پلی استر، وینیل استر یا اپوکسی، رزین‌های کار شده در فایبرگلاس است که مزیت‌های ویژه در هر رزین، علت استفاده از آن خواهد بود. در مجموع رزین‌ها به دلیل مقاومت مقابل خوردگی و دما محبوب شده‌اند. چگالی این محصول میان ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب محاسبه شده است.

  • سفارش طراحی؛ مزیت مخزن فایبرگلاس

مزیت مخزن فایبرگلاس باعث شده نیازهای فردی صنایع مختلفی برآورده شود. شکل و اندازه این مخازن قابل تغییر بوده و در فرآیند طراحی اعمال می‌شود. مخازن فایبرگلاس متناسب با نیاز کارخانه‌ها خواهد بود و بسته به موادی که در آن باید ذخیره شود، ابعاد مناسب را براي آن انتخاب می‌کنند. برتری مخزن فایبرگلاس (frp) مقابل مخازن بتنی قابل‌توجه است؛ زیرا کاملا ضد آب بوده و حداقل ۲۰ سال عمر خواهد داشت. برای طراحی مخزن فایبرگلاس باید از سایتهای معتبر خارجی یا داخلی مانند plastic-mart.com, protank.com, pipe-sanat.com و همچنین designtanks.com سفارش بگیرید. این سایتها بنا به نیاز مشتری یا کارفرما مخزن مورد نظر را طراحی می کند و سپس با رعایت استانداردهای لازم مخزن را در صنعت مورد نظر راه اندازی می کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخزن فایبرگلاس و قیمت آن می توانید بر روی لینک کلیک کنید یا می توانید به صفحه مخازن ویکی پدیا مراحعه کنید.

  • نصب آسان و نگه‌داری راحت

نصب مخزن فایبرگلاس آسان بوده و وزن کمی دارد. اتصال این مخازن با لوله‌های خارجی محل نصب ارتباط خواهد داشت. نصب اين نوع مخزن توسط سازندگان آن انجام می‌شود و برای انتقال نیز مشکلی نخواهید داشت. ساخت مخزن frp با رزین، ضد آب بودن آن را تثبیت کرده و از آلودگی جلوگیری می‌کند. لازم به ذكر است كه  این مخازن از دیواره‌های صافی برخوردارند.

  • مقاوم مقابل مواد شیمیایی

مخزن فایبرگلاس برای استفاده در صنایع شیمیایی کاربرد دارد؛ زیرا در مقابل این مواد مقاومت بالایی خواهد داشت. سولفات آلومینیوم، هیدروکسید سدیم، هیپوکلریت سدیم و… ازجمله مواد شیمیایی هستند که برای ذخیره‌سازي آن‌ها بهتر است از مخزن فایبرگلاس استفاده شود. پیشرفت تکنولوژی سبب شده مخازن کیفیت و ماندگاری بالایی داشته باشند و در سخت‌ترین شرایط دوام آن ثابت شده است. مزیت مشهود این مخزن، مقاومت برابر خوردگی است. مخازن فایبرگلاس برای استفاده‌های دومنظوره طراحی می‌شوند و مقابل آتش نیز مقاوم هستند.

مخزن اسید

يكي از ضروری‌ترین تجهیزات برای نگه‌داری و جابه‌جایی مواد اسیدی، مخزن اسید است که کاملا استاندارد ساخته می‌شود. اسیدهای مختلفی مانند سولفوریک یا کلریدریک نیاز به مخزن دارند که مخزنی با بدنه فلزی مناسب آن‌ها است. مواد مورداستفاده در بدنه، شکل مخزن و ظرفیت، موردتوجه خواهد بود و فرآیند طراحی و تولید نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اولین فاکتور در طراحی و ساخت مخازن اسید این است که خود مخزن دچار آسیب و نشود و دومین فاکتور حفظ کامل خواص شیمیایی مواد اسیدی درون مخزن می باشد.

مواد اسیدی در صنایع مختلفی استفاده دارد و بسیاری از مواد برای حمل‌ونقل و جابه‌جایی به کارخانه‌های مختلف نیاز به مخازن دارند. مواد اسیدی خطرات بسیاری داشته و نگه‌داری از آن‌ها شرایط ویژه‌ای لازم دارد. صنایع مختلف برای استفاده از مخزن اسید به نکاتی مانند چگالی، حجم مواد، شرایط محیطی و… توجه ويژه دارند؛ زیرا ابعاد مخزن را این موارد مشخص خواهد کرد.

مخازن اسیدی به گروه‌های متعددی تقسیم می‌شوند که بر اساس شکل دسته‌بندی خواهند شد. مخزن ذخیره اسید افقی، مخزن ذخیره اسید عمودی، مخزن ذخیره اسید قیفی و مخزن ذخیره اسید مکعبی، انواع مختلفی هستند و هرکدام از لحاظ ظرفیت تفاوت‌هایی دارند. تفاوت مخازن بر اساس گنجایش بوده و به‌طور مثال می‌توان گفت مخازن ذخیره افقی صد هزار لیتری بوده، اما مخازن ذخیره قیفی ظرفیت ده هزار لیتر خواهند داشت.

مواد اسیدی به مخازن مقاوم با قدرت بالا نیاز دارند؛ زیرا تماس با بدن انسان خطرات جبران ناپذیری را در پي خواهد داشت. اسید، خوردگی بالا داشته و نگه‌داری از آن با کمک مخزن اسید راحت‌تر و مناسب‌تر است. مخزن ذخیره اسید از مواد فلزی یا پلی‌اتیلن است که مقاوم در برابر خوردگی بوده و قابلیت نگه‌داری در زمان‌های طولانی را فراهم کرده است. اسید سولفوریک از دسته اسیدهای شایع بوده و به مخزن برای نگه‌داری و حمل‌ونقل آن نیاز است. مخازنی که برای مواد اسیدی استفاده خواهد شد، در مدل‌های مختلف تولید می‌شود. البته این تفاوت بر اساس شکل آن برآورد نشده است.

این مخازن در مکان ثابت نصب می‌شوند و برای حمل آن‌ها از تانکر کمک گرفته می‌شود. طراحی و تولید مخزن اسید به عوامل گفته‌شده قبلی بستگی دارد. دسته‌بندی بعدی برای مخزن‌ها جدا از شکل، چگالی و مواد اسیدی مورداستفاده است که در طراحی، توجه خاصی را می‌طلبد. لازم به ذكر است كه برای انتخاب متریال مخزن دقت فراوانی به‌کار برده می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به مخزن نگهداری اسید و قیمت آن و همچنین مشاوره مخزن اسید می توانید به لینک داده شده مراجعه کنید و یا به صفجه فارسی wikipedia.com و یا pipe-sanat.com مراجعه کنید.

ظروف یا مخازن در صنعت همان‌گونه که در بالا اشاره شد، کاربرد داشته و صنایع مختلفی از آن استفاده می‌کنند. انتخاب مخزن در صنایع، بررسی موضوعات متفاوتی را لازم دارد که این مبحث با توجه به نوع صنعت تفاوت می‌کند.

اگر می خواهید هر کدام از مخازن را سفارش دهید یا خریداری کنید و در داخل ایران هستید می توانید با شماره تلفن های ۰۲۱۲۲۳۴۷۳۸۹ – ۰۹۱۲۹۵۴۶۷۰۲ – ۰۲۱ ۴۴۵۰۶۴۴۲ و یا ۰۹۱۲۹۵۴۶۷۰۳ تماس بگیرید و از آنها مشاوره بخواهید. شرکتهای بزرگ طراحی مخزن، فولاد خوزستان ایران، پایپ صنعت خاورمیانه، فولاد مبارکه اصفهان و نگین طبخ خاورمیانه شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی می کنند.

 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.