انواع فلنج در صنعت پایپینگ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 49966
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷ |

انواع فلنج در صنعت پایپینگ

اگر شما از متخصصان و فعالان صنعت نفت و گاز باشید، قطعا با تنوع بالای فلنج ها در صنعت پایپینگ آشنا هستید. استفاده از انواع فلنج در صنعت پایپینگ نیازمند به دانش و تخصص بسیار زیادی است. بخصوص در صنعت بزرگی همچون صنعت نفت و یا گاز، ناآگاهی و کمبود اطلاعات و تخصص می تواند خسارات جبران ناپذیری چه از لحاظ جانی و چه از لحاظ مالی به دنبال داشته باشد.
انواع فلنج در صنعت پایپینگ

اگر شما از متخصصان و فعالان صنعت نفت و گاز باشید، قطعا با تنوع بالای فلنج ها در صنعت پایپینگ آشنا هستید. استفاده از انواع فلنج در صنعت پایپینگ نیازمند به دانش و تخصص بسیار زیادی است. بخصوص در صنعت بزرگی همچون صنعت نفت و یا گاز، ناآگاهی و کمبود اطلاعات و تخصص می تواند خسارات جبران ناپذیری چه از لحاظ جانی و چه از لحاظ مالی به دنبال داشته باشد. شرکت کارا پرنیان شرق با چندین دهه تجربه در زمینه تامین انواع فلنج در صنعت پایپینگ، بهترین و با کیفیت ترین فلنج ها را به شما صنعتگران گرامی ارائه می دهد. افتتاح خط تولید فلنج و اتصالات فشار قوی در کارخانه کارا پرنیان شرق نیز دلیلی بر اطمینان هرچه بیشتر به تخصص و حرفه ای بودن این مجموعه است.

علاوه بر محصولات با کیفیت و تولید شده توسط حرفه ای ترین متخصصین، تیم فروش و مشاوره مجموعه کارا پرنیان شرق آماده پاسخگویی به سوالات شما همراهان گرامی است. شما می توانید با مجموعه کارا پرنیان شرق تماس گرفته و جهت انجام پروژه های خود از مهندسین مجرب این مجموعه مشاوره تخصصی و رایگان دریافت کنید.

انواع فلنج

پیش از اینکه به بحث انواع فلنج و همچنین انواع فلنج در صنعت پایپینگ بپردازیم، خوب است به طور مختصری راجع به فلنج و ویژگی های آن بحث کنیم. فلنج یکی از اقلام پایپینگ است که امکان اتصال لوله ها و شیرآلات به یکدیگر را فراهم می کند. از مهم ترین مزیت های فلنج نسبت به اتصالات، قابلیت جداسازی آسان آن ها است. همانند اغلب اقلام صنعت لوله کشی، فلنج ها نیز در جنس های استیل، کربن استیل و آلیاژها گوناگون فولادی ساخته می شوند. انتخاب جنس فلنج به عوامل متعددی بستگی دارد که از بحث این مقاله خارج است.

انواع فلنج در صنعت پایپینگ و آشنایی با کاربرد آن ها موضوعی است که در ادامه این مقاله به طور مفصل به آن می پردازیم.

فلنج گلودار

فلنج گلودار (Weld Neck Flange) یکی از انواع پرکاربرد فلنج است که به سبب شکل ظاهری اش به راحتی قابل شناسایی و تشخیص از مابقی فلنج ها است. فلنج گلودار جوشی دارای شکل مخروطی مانندی است که قطر این مخروط در طی فلنج افزایش یافته و در انتهای آن با قطر لوله برابر می گردد. فلنج گلودار جوشی در کلاس های ۱۵۰، ۳۰۰، ۶۰۰، ۹۰۰، ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ ساخته می شود. از مزیت های مهم فلنج گلودار می توان به مقاوم بودن در برابر تنش و دما به سبب شکل مخروطی آن، اشاره کرد.

فلنج کور

همانطور که می دانید فلنج کور (Blind Flange) دارای یک قطعه صفحه مانند است، که برای مسدود کردن مسیر خطوط لوله کشی از آن استفاده می شود. در انتهای خط لوله و یا در قسمت خروجی شیرآلات صنعتی، فلنج کور را استفاده می کنند تا مسیر جریان را به طور دائم و یا موقت مسدود کنند. بدیهی است میزان فشار و دمایی که برای فلنج های کور قابل تحمل است، از مابقی انواع فلنج در صنعت پایپینگ بیشتر است. همچنین بیشترین استفاده از فلنج کور در زمان تعمیر و یا راه اندازی سیستم های لوله کشی است.

فلنج ساکت جوشی

فلنج ساکت جوشی (Socket Weld Flange) استوانه ای است که لوله درون آن قرار می گیرد و به وسیله جوشکاری داخلی و خارجی به فلنج متصل می گردد. اگر به داخل فلنج ساکت جوشی نگاه کنید، یک پله در دور تا دور آن وجود دارد که لوله به هنگام نصب باید بر روی آن پله قرار بگیرد. بنابراین قطر خارجی فلنج ساکت جوشی از قطر داخلی آن که محل قرار گرفتن لوله و یا خروجی شیر است، بزرگتر است. یکی از انواع فلنج در صنعت پایپینگ که در برابر فشار و دما بسیار مقاومت دارد، فلنج ساکت جوشی است.

فلنج اسلیپون

یکی از انواع فلنج در صنعت پایپینگ که از پر استفاده ترین فلنج ها است، فلنج اسلیپون (Slip on Flange) نام درد. فلنج اسلیپون همانند فلنج ساکت جوشی به روش جوشکاری به لوله و یا شیرآلات متصل می گردد. در فلنج اسلیپون جوشکار هم از قسمت داخلی و هم از قسمت بیرونی فلنج انجام می شود. برخلاف فلنج هایی که تا به اینجا به توضیح آن ها پرداختیم، فلنج اسلیپون مقاومت و طول عمر به نسبت کمتری دارد. فلنج اسلیپون از سایز ۱.۲ تا ۶۰ در بازار وجود داشته و قابل تهیه است.

فلنج رزوه ای

همانطور از نام فلنج رزوه ای (Threaded Flange) یا همان فلنج دنده ای مشخص است، نحوه اتصال این فلنج به لوله ها و شیرآلات از نوع پیچی است. لوله در محیط بیرونی خود و فلنج در قسمت داخلی خود دارای رزوه هایی بوده و زمانی که لوله درون فلنج قرار می گیرد به صورت پیچشی در آن محکم می گردد. البته در ادامه با استفاده از پیچ و مهره اتصال دو فلنج به یکدیگر را نیز تقویت می کنند.

انواع فلنج در صنعت پایپینگ عنوانی بود که در این مقاله قصد بررسی آن را داشتیم. لازم به ذکر است که انواع فلنج ها به مواردی که در این مقاله ذکر شد، خلاصه نشده و فلنج ها دارای انواع بیشتری هستند. با این حال سعی بر این بود تا مهم ترین و پرکاربردترین انواع فلنج در صنعت پایپبنگ را به طور کامل بررسی کنیم. آشنایی با انواع فلنج و کاربرد فلنج ها در صنایع گوناگون نیازمند دانش و تخصص بسیار زیادی است. قطعا با خواندن این مقاله و یا مقاله های مشابه دیگر، این دانش به دست نیامده و تنها ما به یک دید کلی خواهیم رسید. جهت اطمینان خاطر از انتخاب مناسب ترین اقلام و انواع فلنج های صنعت پایپینگ با مجموعه بزرگ و مجرب کارا پرنیان شرق تماس گرفته و از مشاوره تا خرید، نصب و راه اندازی خطوط لوله کشی صنایع خود را به بهترین مجموعه فعال در ایران بسپارید.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.