انزوای مطلق انگلیسی‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 35896
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 02 دی 1399 - 7:43 |
شیوع کرونای جدید و دردسرهای آن برای لندن و اروپا؛

انزوای مطلق انگلیسی‌ها

درحالی‌که تا کمتر از یک هفته قبل، دولت انگلیس با صدور بیانیه‌هایی به اتباع برخی کشورها اجازه ورود به خاک خود را نمی‌داد، اکنون این کشور خود به کانون اصلی خطر و بحران در اروپا و حتی جهان تبدیل‌شده است. ماجرا از جایی جدی شد که مت هنکاک، وزیر بهداشت انگلیس روز یک شنبه اعلام کرد ویروس جهش‌یافته جدید کرونا از کنترل خارج است و محدودیت‌های جدیدی برای میلیون‌ها نفر در بخش‌هایی از انگلیس و ولز اعمال می‌شود. همه مناطق شرق انگلیس که در منطقه بندی کرونایی در گروه سه قرارگرفته بودند حالا به گروه چهار منتقل می‌شوند.
انزوای مطلق انگلیسی‌ها

گروه بین‌الملل 
درحالی‌که تا کمتر از یک هفته قبل، دولت انگلیس با صدور بیانیه‌هایی به اتباع برخی کشورها اجازه ورود به خاک خود را نمی‌داد، اکنون این کشور خود به کانون اصلی خطر و بحران در اروپا و حتی جهان تبدیل‌شده است. ماجرا از جایی جدی شد که مت هنکاک، وزیر بهداشت انگلیس روز یک شنبه اعلام کرد ویروس جهش‌یافته جدید کرونا از کنترل خارج است و محدودیت‌های جدیدی برای میلیون‌ها نفر در بخش‌هایی از انگلیس و ولز اعمال می‌شود. همه مناطق شرق انگلیس که در منطقه بندی کرونایی در گروه سه قرارگرفته بودند حالا به گروه چهار منتقل می‌شوند.
ویروسی که سرعت انتقالش شدید است 
تاکنون شواهدی به‌دست‌آمده است مبنی بر اینکه این‌گونه جدید ویروس کرونا، مسری‌تر است، اما هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد دال بر اینکه این‌گونه، مرگبارتر است یا سبب بروز بیماری شدیدتری می‌شود.  شبکه سی ان ان در این خصوص گزارش داده است :
«متوجه شده‌ایم که این‌گونه جدید ویروس کرونا، دستکم چند ماهی است که در انگلیس در حال گردش بوده است. پس اگر نشانه‌هایی وجود می‌داشت مبنی بر اینکه این‌گونه‌ ویروس مرگبارتر از گونه‌ قبلی است، باید تاکنون این مسئله مشخص می‌شد.  درباره تصمیم کشور‌ها برای بستن در‌های خود به روی انگلیس و ممنوع کردن پرواز‌های انگلیس به مقصد خاک خود باید دقت کرد. این اقدامات گاهی نتیجه معکوس می‌دهد. باید اطمینان حاصل کرد که این کار تصمیم درستی است.»
شناسایی گونه جهش‌یافته ویروس کرونا در انگلیس و افزایش آمار مبتلایان به این بیماری، بیشتر کشورهای اروپایی را بر آن داشت تا در اقدام نخست، برای جلوگیری از گسترش این ویروس، سفرها از انگلیس و بالعکس را متوقف کنند.کانادا، هلند، بلژیک، فرانسه، ایتالیا، آلمان، ایران، کویت، عربستان و ترکیه ازجمله کشورهایی هستند که پروازهای ورودی از انگلیس را ممنوع کرده‌اند.همزمان با این تحولات، اصلی‌ترین فرودگاه لندن امروز به مسافران پروازهای اروپایی اعلام کرد که پیش از حرکت به سمت فرودگاه، آخرین وضع پروازها را دنبال کنند. شرکت هواپیمایی ک‌ال‌ام نیز تمام هواپیماهای خود را بدون مسافر از انگلیس خارج کرد. شرکت ریلییورو استار نیز سفرها بین لندن، بروکسل و آمستردام را به حال تعلیق درآورد.
سردرگمی دولت انگلیس
آنچه در این میان کاملا به چشم می‌خورد، به سردرگمی دولت بوریس جانسون در لندن بازمی‌گردد. بوریس جانسون با ایراد سخنانی از دفتر نخست‌وزیری اعلام کرد که  لندن و تمام مناطق جنوب شرق که در سطح سوم محدودیت‌های کرونایی قرار دارند، وارد سطح چهارم شده‌اند. این سطح، مشابه شرایط قرنطینه است و افراد باید به‌غیراز موارد اضطراری در خانه بمانند؛ همچنین تمام فروشگاه‌های غیرضروری اعم از کافه‌ها، رستوران‌ها، سالن‌های بدن‌سازی و آرایشگاه‌ها تعطیل‌شده و خانواده‌هایی که در یک حلقه ارتباطی قرار دارند، قادر به ملاقات با یکدیگر حتی بیرون از خانه نیستند.
لازم به ذکر است که دولت انگلیس، تاکنون در مقابله با کرونا استراتژی‌های متفاوت و متناقضی را دنبال کرده و منجر به وخامت بیشتر اوضاع در این کشور شده است. یکی از این استراتژی‌ها، «ابتلای جمعی به کرونا» می‌باشد! نخست‌وزیر انگلیس با تقلید از عملکرد ترامپ در روزهای ابتدایی شیوع کرونا، این ویروس را مورد تمسخر قرار داد و حتی برخلاف توصیه‌های بهداشتی و پزشکی، با همه دست می‌داد و توجهی نسبت به تعطیلی جلسات پرجمعیت نداشت. حتی جانسون در دستورالعملی که موردانتقاد سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت، استراتژی «فاصله‌گذاری اجتماعی» را رد کرد و در مقابل استراتژی «ایمنی جمعی» را در دستور کار قرار داد. جانسون معتقد بود که با ابتلای حداقل ۷۰ درصد از افراد ، جامعه در قبال ویروس کرونا مصون خواهد شد و البته ده‌ها هزار نفر نیز جان خود را از دست خواهند داد! بنابراین، دولت انگلیس حتی حاضر نشد در روزهای نخست شیوع ویروس، اماکن عمومی، رستوران‌ها و مسابقات ورزشی و مراکز آموزشی را تعطیل کند. دولت انگلیس زمانی از این رویکرد خطرناک عقب‌نشینی کرد که بسیاری از افراد به کرونا مبتلا شده بودند.
هم‌اکنون نخست‌وزیر انگلیس نه‌تنها خود به کرونا مبتلا شده ، بلکه به سبب اصرار خود بر روی ابتلای جمعی شهروندان در روزهای اول ،موجبات ابتلای بسیاری از شهروندان انگلیسی به این ویروس را فراهم ساخته است.
درهرحال، نمی‌توان نقش دولت انگلیس را در شیوع گسترده کرونا در این کشور( که احتمالا پیش‌شرطی برای جهش ویروس بوده است ) نادیده انگاشت. بدون شک «بوریس جانسون» مسئول مرگ هزاران شهروند انگلیسی براثر ابتلا به کووید ۱۹ محسوب می‌شود. نخست‌وزیر انگلیس در حالی بر اعمال استراتژی ایمنی جمعی  تأکید داشت که سازمان بهداشت جهانی و دیگر منابع رسمی و بین‌المللی در حوزه مبارزه با ویروس کرونا، نسبت به آثار و تبعات آن هشدار داده بودند. در چنین شرایطی خانواده قربانیان کرونا ( خصوصا از ماه مارس تاکنون) به لحاظ حقوقی می‌توانند ازنخست وزیر این کشور بابت اصرار عامدانه  بر ابتلای گسترده انگلیسی‌ها به ویروس کرونا شکایت کنند. نکته جالب‌توجه این‌که جانسون خود نیز به کرونا مبتلا شد اما پس از مشاهده عوارض و آثار آن، سیاست‌هایش در قبال این ویروس سخت‌گیرانه‌تر شد!
ویروسی که ۷۰ درصد مسری‌تر است 
بوریس جانسون، نخست‌وزیرانگلیس با اعلام کشف نوع جدید جهش‌یافته‌ای از ویروس کرونا در این کشور از افزایش ۷۰درصدی قابلیت سرایت‌پذیری آن خبر داد.جانسون در یک نشست خبری در لندن درعین‌حال گفت، اما هیچ شاهدی مبنی بر این‌که این نوع کشنده‌تر است یا واکسن‌ها کم‌تر در برابر آن مؤثرند به دست نیامده است.او افزود: «هنوز ناروشنی‌های زیادی در دانسته‌های ما وجود دارد. اما هیچ شاهدی وجود ندارد که نشان دهد، این نوع جدید از ویروس کرونا از قابلیت بیماری‌زایی کم‌تر یا بیش‌تری برخوردار است.»
به گفته او، تاکنون دلیلی به‌دست نیامده که نشان دهد این نوع جدید (VUI2020/12/01) قابلیت کشندگی بیش‌تری دارد.او گفت: «حالا که ویروس روش‌های حمله‌اش را تغییر داده ما هم باید شیوه‌های دفاعی خود را تغییر دهیم.»

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای انزوای مطلق انگلیسی‌ها بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.