انتخاب رشته کارشناسی ارشد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 86242
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸ |

انتخاب رشته کارشناسی ارشد

انتخاب رشته کارشناسی ارشد یکی از مهمترین مراحل پس از کنکور ارشد است و داوطلبان با توجه به زیرگروههای مختلف هر گروه امتحانی باید رشته مورد نظر خود را با شناخت کامل انتخاب نمایند.
انتخاب رشته کارشناسی ارشد

انتخاب رشته کارشناسی ارشد یکی از مهمترین مراحل پس از کنکور ارشد است و داوطلبان با توجه به زیرگروههای مختلف هر گروه امتحانی باید رشته مورد نظر خود را با شناخت کامل انتخاب نمایند. انتخاب رشته ارشد در برخی از رشته ها که تعداد زیرگروه ها پایین است راحت تر انجام می شود و در برخی دیگر که تعداد زیرگروه ها بیشتر از نیاز به مطالعه بیشتری برای انتخاب رشته ارشد است. اگر کنکور ارشد را پشت سر گذاشته اید و حد نصاب علمی برای انتخاب رشته را کسب کرده اید باید بدانید تا اینجا نیمی از راه را طی کرده اید و نیم دیگر اثرگذار این مسیر انتخاب رشته مناسب و صحیح است. در ادامه برای اطلاع از نکات مهم این مرحله با ما همراه باشید.در این مطلب اطلاعات مربوط به انتخاب رشته ارشد برای داوطلبان متقاضی انتخاب رشته کارشناسی ارشد بطور کامل بیان می شود و صفر تا صد انتخاب رشته کارشناسی ارشد برای شما آورده شده است.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\انتخاب رشته کارشناسی ارشد_files\images_1684400552_6465e9a812928.jpg

انتخاب رشته کارشناسی ارشد هرساله در تابستان برگزار می شود. برای اینکه با فرایند انتخاب رشته ارشد آشنا شوید لازم است که سه نوع مختلف انتخاب رشته کارشناسی ارشد را لحاظ کنید و بسته به شرایط تحصیلی خودتان یکی از آنها را انتخاب کنید:

  • انتخاب رشته ارشد وزارت علوم
  • انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت
  • انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد

با توجه به شرایط تحصیل متفاوت در هر یک از سه گروه انتخاب رشته کارشناسی ارشد داوطلبان بایستی واجد شرایط متفاوتی نیز باشند. اکنون به بررسی شرایط ثبت نام ارشد و انتخاب رشته کارشناسی ارشد در هر یک از گروههای فوق اشاره میکنیم.

توصیه های مهم در انتخاب رشته کنکور ارشد

همانطور که پیش تر گفته شد انتخاب رشته کنکور یکی از مهمترین و حساس ترین مراحل برای یک متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است. اگر کنکور ارشد را پشت سر گذاشته اید و حد نصاب علمی برای انتخاب رشته را کسب کرده اید باید بدانید تا اینجا نیمی از راه را طی کرده اید و نیم دیگر اثرگذار این مسیر انتخاب رشته مناسب و صحیح است؛ در ادامه برای اطلاع از نکات مهم این مرحله با ما همراه باشید:

انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد مانند مرحله قبل یعنی آمادگی برای کنکور نیازمند زمان و صبر و حوصله است.

انتخاب رشته کنکور ارشد نیازمند مشاوره گرفتن از افراد عالم و حرفه ای این مسیر است.

برای یک انتخاب رشته درست و صحیح باید از تمامی گرایش ها اطلاعات درست و خوبی داشته باشید. و دفترچه را به دقت مطالعه کرده باشید.

اگر قصد ورود به عرصه بازار بعد از فارغ التحصیلی را دارید حتما با افراد تحصیل کرده در گرایش مورد نظر خود مشورت به عمل آورید.

هدفمند انتخاب رشته کارشناسی ارشد را انجام دهید و برنامه ی طولانی مدت زندگی و تحصیلی خود را در نظر بگیرید. برای یک انتخاب رشته درست تمام معیار های خود از جمله علاقه، بازار کار و کیفیت آموزشی دانشگاه را در نظر بگیرید.

فاکتور مهم فاصله ی محل زندگی تا دانشگاه را در نظر بگیرید.

برای انتخاب رشته و ثبت آن در سایت عجله نداشته باشید یک انتخاب رشته صحیح نیازمند بارها و بارها مطالعه و تصحیح است.

حتما چینش رشته های مورد نظر خود را به ترتیب خوش بینانه، واقع گراینه و بدبینانه ثبت کنید.

خوش بینانه : رشته هایی که با توجه به تراز شما امکان پذیرش کمی در آن ها دارید اما به آن ها علاقمند هستید.

واقع گرایانه : رشته های خوبی که احتمال پذیرش شما توسط یک دانشگاه با کیفیت با هیئت علمی کاردان در آن وجود دارد.

بدبینانه : اگر قصد دارید که حتما وارد یک دانشگاه روزانه یا شبانه شوید در این مرحله تیرهای آخر خود را پرتاب می کنید؛ اما دقت داشته باشید که رشته های انتخابی از دایره علاقمندی شما فاصله زیادی نگیرند و همچنان با شرایط شما هماهنگی لازم را داشته باشد.

در سال های گذشته داوطلبانی بودند که علی رغم رتبه و تراز ضعیف توانستند از سمت دانشگاه های خوبی پذیرش بگیرند؛ دلیل این امر را می توان در انتخاب رشته صحیح و اصولی دانست. پس هر چه قدر هم از رتبه و تراز خود ناامید هستید اما انتخاب رشته کنید. متاسفاته هستند برخی از داوطلبان که با وجود رتبه و تراز خوب در مرحله انتخاب رشته اشتباهات برگشت ناپذیری می کنند و موقعیت شما را برای ورود به دانشگاه بهتر فراهم می کنند.

به امتیازات و معدل های مورد نیاز برای برخی از رشته ها دقت داشته باشید

دفترچه را به خوبی مطالعه کنید و از شرایط رشته های سهمیه دار مطلع باشید.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\انتخاب رشته کارشناسی ارشد_files\images_1684400552_6465e9a887187.jpg

انتخاب رشته کارشناسی ارشد وزارت علوم

در انتخاب رشته ارشد وزارت علوم داوطلبان پس از شرکت در گروه آموزشی مربوط به خود و اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد باید در فرایند انتخاب رشته شرکت نمایند. در انتخاب رشته کارشناسی ارشد وزارت علوم محدودیتی در رابطه انتخاب رشته وجود ندارد. این بدان معنی است که داوطلبان با تمامی مدارک کارشناسی از رشته های مختلف می توانند در هر رشته ای که علاقه دارند در کنکور ارشد شرکت نمایند. اما در انتخاب رشته وزارت بهداشت انتخاب رشته مورد نظر دارای محدودیت است و در هر رشته فقط رشته های خاصی می توانند در کنکور کارشناسی ارشد شرکت نمایند. برای مثال برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد پرستاری فرد بایستی دارای مدرک کارشناسی پرستاری باشد و فردی که در مقطع کارشناسی در رشته زیست شناسی فارغ التحصیل شده است نمی تواند در ارشد پرستاری شرکت نماید.

انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد

داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد به منظور انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد بایستی پس از انتخاب رشته ارشد در فرایند انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز شرکت نمایند. متقاضیان شرکت در انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد بعد از مطالعه دفترچه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد که حدود یک هفته تا ۱۰ روز بعد از انتخاب رشته ارشد دانشگاه سراسری منتشر می شود می توانند فرایند انتخاب رشته را از طریق وبسایت azmoon.org انجام دهند.

انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد وزارت بهداشت که در مرداد ماه برگزار می شود داوطلبانی که در تاریخ تیر ماه در آزمون ارشد وزارت بهداشت شرکت کرده اند بایستی بر اساس رتبه بدست آمده در کنکور کارشناسی ارشد انتخاب رشته نمایند.

مجموعه های امتحانی مختلفی در کنکور ارشد وزارت بهداشت وجود دارد که داوطلبان بر اساس رشته مورد نظر کارشناسی خود که باید به رشته ارشد مرتبط باشد در آن شرکت می کنند. قبل از فرایند ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت که در تاریخ بهمن ماه برگزار می شود داوطلبان بایستی از لیست رشته های مجاز برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت مطلع شوند. در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت داوطلبان جدولی را با نام لیست رشته های مجاز برای شرکت در آزمون ارشد وزارت بهداشت ملاحظه میکنند که بر اساس آن می توانند رشته هایی را که نام رشته کارشناسی آنها در بخش لیست رشته های مجاز وجود دارد را انتخاب کرده و سپس منابع آزمون ارشد وزارت بهداشت را نیز ببینند. لیست رشته های مجاز برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد رشته های مختلف محدود بوده و داوطلبان با توجه به رشته کارشناسی خود بیشتر از چند رشته را نمیتوانند برای ثبت نام در کنکور انتخاب نمایند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.