امروز مطالبه عمومی جهانی حذف سلطه دلار است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 84562
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 29 فروردین 1402 - 6:33 |
یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق:

امروز مطالبه عمومی جهانی حذف سلطه دلار است

یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با‌ خبرنگار‌ «رسالت» عنوان کرد: امروز مسئله خطر سلطه دلار بر اقتصاد کشورها به یکی از چالش‌های اساسی اقتصادی برای تصمیم‌گیران جهانی تبدیل‌شده است. خطر سلطه دلار از دو منظر اقتصادی و حاکمیتی قابل‌بررسی است. 
امروز مطالبه عمومی جهانی حذف سلطه دلار است

گروه اقتصادی 
یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با‌ خبرنگار‌ «رسالت» عنوان کرد: امروز مسئله خطر سلطه دلار بر اقتصاد کشورها به یکی از چالش‌های اساسی اقتصادی برای تصمیم‌گیران جهانی تبدیل‌شده است. خطر سلطه دلار از دو منظر اقتصادی و حاکمیتی قابل‌بررسی است. 
وی افزود: متأسفانه چندسالی است که دلار به پایه پولی جهانی تبدیل‌شده و ذخایر بانک‌های مرکزی دنیا نیز بر‌ اساس دلار شکل‌گرفته است. متأسفانه ۷۰ درصد از ذخایر بانک‌های مرکزی دنیا را دلار تشکیل می‌دهد و بیشتر دولت‌ها بر اساس این ارز به تجارت و فعالیت می‌پردازند. به‌موجب چنین اتفاقی قدرت و سلطه برای آمریکا‌ و مسئولان سیاسی این کشور پدیدار شد و از این ابزار در حوزه اقتصادی و سیاسی سوءاستفاده کردند. متأسفانه خطر سلطه دلار‌ در حوزه سیاسی بسیار بیشتر است چراکه به سبب اختیار دلار، تحریم در زمینه‌های مختلف اعمال می‌شود. 
آل اسحاق تصریح کرد: آمریکا کشورهایی را که با آن‌ها فاصله داشتند، به سبب سلطه دلار دچار محدودیت و تحریم کرد. درحال حاضر کشورهای بسیاری با خطر سلطه دلار مواجه شده‌اند و همواره از این سلطه آسیب‌دیده‌اند. روسیه و جمهوری اسلامی ایران ازجمله کشورهایی بودند که آمریکا به سبب سلطه ارز خود برخورد تحریمی داشت. بسیاری از کشورهای اروپایی نیز تحت‌الشعاع این سلطه قرار گرفتند و همچنان از اعمال این محدودیت‌ها رنج می‌برند. 
وزیر اسبق بازرگانی همچنین خاطرنشان کرد: امروز مطالبه عمومی جهانی، حذف سلطه دلار‌ و عدم وابستگی به دلار در اقتصاد است چراکه حجم عظیمی از دارایی‌های کشورها و ثروت جهانی به سبب دلار به آمریکا انتقال داده شد. 
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق متذکر شد: حذف سلطه دلار‌ و عدم وابستگی به دلار در اقتصاد کشورها خطر بزرگی برای آمریکا خواهد شد. به‌تازگی دونالد ترامپ این اتفاق را همچون شکست در جنگ جهانی تعبیر کرد. بنابراین عدم وابستگی به دلار همچون شکستی بزرگ برای آمریکا خواهد بود و امروز نیز خطر بزرگی به آن‌ها گوشزد می‌شود. موفقیت در حذف دلار ممکن نخواهد بود مگر آنگه جایگزینی ارز دیگری در حوزه تجارت رخ بگیرد چراکه دلار عامل مبادله کالا و خدمات است. بنابراین اگر درصدد جایگزینی پول هستیم، باید پول تجارت محور را انتخاب کنیم. به‌طورحتم این موضوع نیز متأثر از حجم تجارت دو یا چندجانبه میان کشورها خواهد بود. چنانچه حجم تجارت‌ها ساماندهی شود، جایگزینی ارز نیز اتفاق خواهد افتاد. او بیان داشت: ضرورت دارد تا حجم تجارت کشور دوجانبه و چندجانبه شود؛ به‌نوعی که دیگر با دلار مبادله نشود و مبادله کالاها با ارز جایگزین صورت بگیرد. به طورحتم کاهش وابستگی به دلار و حذف آن از مبادلات جهانی ممکن خواهد بود و امری نشدنی نیست. شایان‌ذکر است تا بگوییم که بسیاری از‌ کشورهای دنیا این رویکرد را اتخاذ کرده‌اند. بسیاری از‌ متحدان آمریکا درصدد حذف دلار در مبادلات خود هستند. به‌تازگی اروپا نیز این رویکرد را اتخاذ کرده و درصدد جایگزینی ارز دیگری است. ماکرون نیز در سفر خود به چین، موافقت‌نامه‌ای تحت عنوان استفا‌ده از ارز یوآن را به امضا رسانده است. برزیل و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز به دنبال خروج از تسلط دلار و ارز جهان‌شمول دیگر هستند. 
آل اسحاق گفت: افولی برای آمریکا مطرح است و یکی از پایه‌های این افول جایگزین شدن سایر ارزها به‌جای دلار است. به طورحتم این‌یک حرکت بزرگ جهانی خواهد بود و متأثر از دو رویکرد سوءاستفاده آمریکا از سلطه دلار بر اقتصاد جهانی و استفاده سیاسی و نظامی از دلار انجام خواهد شد. متأسفانه آمریکا همواره استفاده غیراقتصادی از دلار داشته و این موجب نگرانی کشورهای دنیا شده است. 
وزیر اسبق بازرگانی ضمن بیان اینکه کاهش وابستگی به دلار اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه حجم تجارت دو یا چندجانبه رونق پیدا کند، در پایان این گفت‌وگو  ادامه داد: حذف دلار در مبادلات از دو جنبه اقتصادی و سیاسی برخوردار است. آمریکا به دلیل سوءاستفاده از سلطه دلار در حوزه اقتصادی و سیاسی، کشورهای جهان را نگران و وادار به حذف دلار کرده است. در‌این راستا بیشتر کشورها می‌کوشند تا از این سلطه خارج شوند.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای امروز مطالبه عمومی جهانی حذف سلطه دلار است بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.