الزامات تحقق رشد اقتصادی از نگاه رهبر انقلاب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 97374
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹ |
جعفر طاهری:

الزامات تحقق رشد اقتصادی از نگاه رهبر انقلاب

جعفر طاهری با اشاره به اینکه رشد اقتصادی و الزامات آن یکی از موارد مهم مورد مطالبه رهبر انقلاب است، گفت: توجه و عمل به توصیه‌های رهبری، کامل ترین و بهترین راه برای رسیدن به رشد اقتصادی کشور است، اگر همه فرمایشات رهبری محقق شود و دولت برای اجرای آن عزم و اراده داشته باشد ما به رشد اقتصادی خواهیم رسید.
الزامات تحقق رشد اقتصادی از نگاه رهبر انقلاب

جعفر طاهری با اشاره به اینکه رشد اقتصادی و الزامات آن یکی از موارد مهم مورد مطالبه رهبر انقلاب است، گفت: توجه و عمل به توصیه‌های رهبری، کامل ترین و بهترین راه برای رسیدن به رشد اقتصادی کشور است، اگر همه فرمایشات رهبری محقق شود و دولت برای اجرای آن عزم و اراده داشته باشد ما به رشد اقتصادی خواهیم رسید.
جعفر طاهری در گفت و گو با «ما» اظهار کرد: در سالیان اخیر مدیران شرکت های دانش بنیان و نانوفناور در دیدار با رهبر انقلاب عنوان کرده اند که «رشد اقتصادی به موازات تولید بیشتر پیش می‌رود و از طرفی افزودن سرمایه به اقتصاد، افزایش بهره‌وری نیروی انسانی را سبب می‌شود، چراکه طبیعتاً رشد نیروی کار، میزان تولید را افزایش می‌دهد و هرچه نیروی انسانی مهارت و توان بیشتری داشته باشد به نفع اقتصاد خواهد بود. در این مسیر استفاده از فناوری‌های نوین را نباید نادیده گرفت. همچنین سرمایه‌گذاری جدی در شرکت‌های دانش بنیان و ارتقای حکمرانی در حوزه علم و تکنولوژی از دیگر مواردی است که در رشد اقتصادی تأثیرگذار است.»
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی و الزامات آن یکی از موارد مهم مورد مطالبه رهبر انقلاب است، گفت: توجه و عمل به توصیه‌های رهبری، کامل ترین راه برای رسیدن به رشد اقتصادی کشور است، اگر همه فرمایشات رهبری محقق شود و دولت برای اجرای آن عزم و اراده داشته باشد ما به رشد اقتصادی خواهیم رسید. برمبنای سخنان ایشان، تلاش و پیشرفت بخش خصوصی با توجه به موانعی که وجود دارد، انسان را امیدوار می‌کند که این بخش قادر است ایران را به رشد مطلوب برنامه پنج‌ساله هفتم یعنی رشد ۸ درصد برساند. رهبر انقلاب، ناترازی در مسائلی مانند آب، سوخت، برق و عرصه‌های دیگر را مانع کارهای بزرگ خواندند و تاکید کردند که نیروی انسانی نخبه بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه‌ها، حقیقتا گره‌گشایی کند که این، نیاز به برنامه‌ریزی درست برای استفاده از ظرفیت فکری و عملی این بخش دارد. لذا به فرموده ایشان یکی از کمک‌های ضروری دولت به بخش خصوصی، کمک به توسعه صادرات و بازارهای خارجی است که در این زمینه باید دیپلماسی اقتصادی با کار مشترک دولت و بخش خصوصی تقویت شود.
طاهری افزود: رهبر انقلاب سال گذشته هم در تبیین چرایی نیاز به رشد سریع و مستمر اقتصادی، همه مسئولان دولتی و حاکمیتی، تولیدگران و فعالان اقتصادی را به تمرکز و دقت در ۴ دلیل عمده فرا خواندند. دلیل اول، مشکلات محسوس معیشتی مردم و دشواری‌های موجود در رفاه خانوارهاست. ضرورت ارتقای جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و جهان و ایجاد اشتغال برای میلیون‌ها فارغ‌التحصیل ۲ دلیل دیگری است که رهبر انقلاب در این زمینه بیان کرده اند. دلیل چهارم رهبر انقلاب در تبیین ضرورت رشد اقتصادی، وضع مبهم جمعیت کشور از لحاظ جوانی در آینده‌ نه چندان دور است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه «افزایش سرمایه‌گذاری برای تولید» و «ارتقای بهره‌وری» را ۲ رکن مهم و الزام اساسی رشد اقتصادی خواندند و گفتند: در برخی بخش‌ها از جمله چگونگی مصرف منابع طبیعی، بهره‌وری واقعاً پایین است. «وجود چشم‌انداز راهبردی و برنامه بلندمدت در دستگاه‌های اجرایی و حکومتی» الزام دیگری بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند. رفع موانع در واگذاری مدیریت‌ها به مردم، پرهیز بخش دولتی از رقابت با بخش خصوصی و جلوگیری از واردات بی‌رویه، ۳ الزام دیگری بود که رهبر انقلاب برای تحقق رشد اقتصادی به آنها اشاره کردند. «ارتقای دانش و فناوری» دیگر الزام مهم رشد اقتصادی بود که رهبر انقلاب به آن پرداخته اند. «افزایش بهره‌وری» در همه بخش‌ها از جمله در فعالیت نیروها و کارمندان دستگاه‌های دولتی و در چگونگی مصرف منابع طبیعی از جمله آب نیز در بحث الزامات رشد اقتصادی، مورد تبیین رهبر انقلاب قرار گرفت. ایشان «رقابت‌پذیر کردن کالاها و خدمات» با افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصول نهایی را از دیگر لوازم رشد اقتصادی کشور برشمردند. «بهبود محیط کسب و کار» ششمین الزام دستیابی به رشد اقتصادی بالا و پایدار بود که رهبر انقلاب بر آن تأکید کردند و گفتند: باید کاری کنیم که مردم بتوانند براحتی، تولید و کسب و کار و داد و ستد کنند.

طاهری با تاکید براینکه چالش‌هایی در راه رشد اقتصاد کشور وجود دارد، عنوان کرد: مبتنی بر اظهارات مدیران شرکت های دانش بنیان و نانوفناور در دیدار با رهبر انقلاب، «اگر مواردی از جمله اجازه دادن فعالیت بیشتر به بخش خصوصی رونق گیرد، کمتر کردن دخالت دولت لحاظ شود و مناسب‌سازی فضای کسب و کار و وارد کردن درست سرمایه به بخش خصوصی با منابع صندوق ملی به خصوص در حوزه‌های دانش بنیان صورت پذیرد، چالش‌های موجود هم حذف می‌شود. همچنین مدیریت کارآمد، برنامه‌ریزی صحیح و اصولی و شفافیت اقتصادی باعث رونق اقتصادی می‌شود و به مرور به حذف چالش‌ها می‌انجامد. همچنین مهار تورم و اصلاح قیمت‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.»

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.