اقتدار کشور را با حضور در انتخابات به رخ جهان بکشانیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 45338
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 25 خرداد 1400 - 6:39 |
آیت‌الله اعرافی در گفت‌وگو با «رسالت»:

اقتدار کشور را با حضور در انتخابات به رخ جهان بکشانیم

آیت‌الله علیرضا اعرافی متولد 1338 در شهر میبد استان یزد، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی  و مدیر مؤسسه بین‌المللی جامعه المصطفی است و در کارنامه علمی ایشان کسب جایزه جهانی نوآوری و نظریه پردازی علوم انسانی-اسلامی، رتبه اول کتاب برتر حوزه در سال 77، رتبه اول بیست و یکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و... دیده می‌شود.
اقتدار کشور را با حضور در انتخابات به رخ جهان بکشانیم

آیت‌الله علیرضا اعرافی متولد ۱۳۳۸ در شهر میبد استان یزد، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی  و مدیر مؤسسه بین‌المللی جامعه المصطفی است و در کارنامه علمی ایشان کسب جایزه جهانی نوآوری و نظریه پردازی علوم انسانی-اسلامی، رتبه اول کتاب برتر حوزه در سال ۷۷، رتبه اول بیست و یکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و… دیده می‌شود. گفت‌وگوی روزنامه «رسالت» با این عضو شورای نگهبان را درباره انتخابات، ضرورت حضور و مهم‌ترین چالش‌های کشور می‌خوانید.
 مهم‌ترین محور بیانیه گام دوم، نسل جوان است
 رسالت:شما همواره از جوانان به عنوان  مهم‌ترین ظرفیت انقلاب یاد می‌کنید؛ جوانانی که آینده دار این کشور هستند، اما متأسفانه با موج گسترده مهاجرت و فرار نخبگانی رو به رو هستیم. دلیل این امر چیست و برای برون رفت از آن باید چه کاری صورت گیرد؟ 

آیت‌الله اعرافی: دلیل این موضوع این است که مسئولان متأسفانه به دلیل برخی سیاست گذاری‌های اشتباه نتوانستند نیازهای اولیه را برای جوانانمان فراهم کنند. ما  بر اساس آمار ۲ میلیون دختر و پسر در جامعه داریم که از سن ازدواج عبور کردند و ۱۲ میلیون جوان در کشور نیز وجود دارند که آماده ازدواج هستند اما نمی‌توانند کارهای خود را در این رابطه پیش ببرند که این عقب ماندگی مصیبت بزرگی است، ازدواج برای تأمین نیازها و رشد انسانی است. باید دولتمردان و مجلس ما بگویند که برای ارتقای وضعیت و پیشرفت این ۱۲ میلیون جمعیت جوان کشور که آماده ازدواج هستند، چه کردند؟ چه اقدامات رفاهی و آسایشی صورت گرفته تا یک جوان بتواند به راحتی و بدون دغدغه به زندگی مشترک برسد؟ از مهم‌ترین محورهای بیانیه گام دوم ظرفیت نسل جوان کشور است، شرایط حضور جوانان در دولت آینده باید در تمام عرصه‌ها فراهم شود.از سوی دیگر در صورت ارتقای صنعت بهترین استعداد ما در داخل کشور فعالیت خواهد کرد، نیروهای فکری جوان ما باید در داخل کشور فعالیت کنند، مهم‌ترین دلیل خروج استعداد جوان و نخبه ما از کشور عدم قرار دادن امکانات و تجهیزات است که توسعه صنعت می‌تواند این اقدامات را رفع کند. بخش خصوصی می‌تواند همه گره ها را باز کند، در حوزه صنعت به بحث برنامه هفتم باید توجه ویژه‌ای شود، دیدن این مشکلات و پیدا کردن راه حل در برنامه هفتم‌ می‌تواند گره گشای در امور باشد.
  باید به سمت مرز بهترین صنایع جهان پیش برویم
رسالت: به صنعت و تقویت آن اشاره کردید؛ موضوعی که متأسفانه به ویژه در شرایط تحریم با چالش‌های اساسی روبه رو است.

آیت‌الله اعرافی: جریان صنعت و اشتغال در اسلام یک عبادت بزرگ است، با توجه به وضعیت کشور باید به حوزه‌های صنعت، کشاورزی، تولید و ایجاد اقتصاد به عنوان یک عبادت نگاه کنیم. بحث پژوهش و تحقیق را باید در صنعت ارتقا دهیم و فناوری‌ها و روش‌های کار را باید افزایش دهیم، در کشورهای اروپایی صنعت در کنار مردم است آن‌ هم به این دلیل است که اروپایی ها به محیط زیست خود توجه کردند. بحث محیط زیست باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، باید موضوع و مشکل آلایندگی را معالجه کنیم، مصرف آب در بحث کشاورزی باید اصلاح شود و بهینه سازی مصرف آب در این حوزه انجام بشود. در صنایع باید به سمت مرز بهترین صنایع جهان پیش برویم، در حوزه دانش بنیان و نانو قدم‌های بزرگی برداشتیم و با وجود تحریم در بهترین‌های حوزه دانش بنیان در جهان هستیم، اما این ها در عمل دیده نشد لذا صنعت ما باید ارتقا پیدا کند.
رسالت:اگر بخواهید مهم‌ترین چالش‌های فعلی کشور را معرفی کنید که باید در کمترین زمان و با بهترین برنامه مرتفع شود، به چه موضوعاتی اشاره می‌کنید؟
آیت‌الله اعرافی:  تورم، خام فروشی، عدالت اجتماعی، زیرسازی‌های اقتصادی، خصوصی سازی، آب و محیط زیست، خانواده، کاهش جمعیت، حاشیه نشینی، ناتوانی جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده، بحث واکسیناسیون در برابر کرونا، عدم استفاده از قومیت‌ها و مذاهب و غیره مهم‌ترین مباحثی است که مسئولان در دوره جدید به‌دنبال آن باشند و بیش از این به حواشی نپردازند.
 تعامل قوی بین شیعه و سنی باید شکل بگیرد
رسالت:در بحث وحدت، انسجام و همدلی نیاز به تعامل بیشتر اهل سنت و تشیع وجود دارد. موضوعی که شما هم به آن اشاره کردید. راهکار رسیدن به این مهم چیست؟

آیت‌الله اعرافی:  عقیده ما این است که تعامل قوی بین شیعه و سنی شکل بگیرد، به راحتی باید بگوییم که شیعه یا سنی هستیم و در کنار یکدیگر امور را پیش ببریم. ایران جامعه بسیار مستعدی بود که همزمان با ورود اسلام از پیام‌ اسلام بهره برد و از آموزه‌های آن در راستای تعالی استفاده کرد. این‌ از افتخارات ما است که از کلیت‌ این امت از پیام دین استقبال کرده است. معتقدیم که بخش اصلی هویت منطقه را اسلام تشکیل داده و پیوندهای عمیق ما با همین هویت اسلامی شکل می‌گیرد.عقیده ما این است که تعامل قوی بین شیعه و سنی شکل بگیرد، باید این رویکرد را تقویت کنیم و پایه آن نگاه فرهنگی و فلسفی است که بایستی به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد.
  با طرح یک برنامه جامع باید به فکر سلامت هموطنان بود
رسالت: به موضوع واکسیناسیون هم اشاره کردید. ما در این زمینه هم با عقب‌ماندگی روبه رو هستیم و هم با برخی مخالفت‌ها نسبت به واکسن زدن. نگاه حوزه علمیه به این موضوع چیست؟

آیت‌الله اعرافی:  اول باید بگویم در این رابطه موضوع سلامت سالمندان و تدوین اسناد مهم جهت رسیدگی به سالمندان در مرحل اول بسیار حائز اهمیت است و در مراحل بعد باید به واکسیناسیون تمامی هموطنان به شکل جدی ورود کرد و با طرح یک برنامه مرجع و جامع به سلامت هموطنان اندیشید. ضمن اینکه باید از بستر ظرفیت‌های تولید داروهای ساخت داخل و تخصص دانشمندان و پزشکان نخبه و خبره کشور برای تولید دارو های مورد نیاز این بیماری‌ها  استفاده شود.
ما جدا از تأکید بر واکسیناسیون همه اقشار می‌گوییم بررسی تأثیرات اجتماعی شیوع بیماری کرونا بر روی مردم، چه از بعد سلامت اجتماعی و چه از منظر سلامت معنوی حائز اهمیت است و باید مسئولان امر در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.اما نکته دوم، در این باره باید بگویم بهمن ۹۸ ما شاهد آتش زدن کتاب طب هاریسون(اصول طب داخلی) بودیم؛ همان زمان اعلام کردم که حوزه‌های علمیه و بزرگان آن با تأکید بر جایگاه علم و اندیشه و نقد عالمانه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر در تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی را که در فضای مجازی انتشار یافته است ناروا می دانند و حوزه های علمیه و بزرگان آن و شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه آن را محکوم می نمایند، آشکار است که این گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.
 اقتدار و جایگاه ما در جهان به دلیل وجود مردم سالاری دینی است
رسالت:این روزها شاهد تحرکات رسانه‌های بیگانه در مورد انتخابات و دعوت مردم به عدم مشارکت هستند، دلیل این امر در این شرایط جامعه چیست؟

آیت‌الله اعرافی:  یکسری کشورها در اطراف ما مانند سعودی‌های وابسته و هم پیمان رژیم صهیونیستی که می‌دانند انتخابات یعنی چه و مشارکت مردمی ایران را بارها دیده‌اند، سعی در تخریب عظمت و شکوه انتخابات ما دارند‌. اتفاقا همین موضوع نشان می‌دهد که هیچ عذری وجود ندارد که در انتخابات مشارکت نداشته باشیم، اقتدار و جایگاه ما در جهان به دلیل وجود مردم سالاری دینی است؛ اقتدار امنیتی، سیاسی و نظامی ما به پشتوانه حضور در انتخابات و مشارکت حداکثری هموطنان است.
  رسالت: سخن پایانی با موضوع انتخابات؟
آیت‌الله اعرافی:  اگر می‌خواهیم عزت، اقتدار، منزلت و جایگاه کشور در جهان را حفظ کنیم، باید انتخابات را با شکوه برگزار کنیم. جمعه آینده یوم الله بزرگی است که باید تمام هموطنان در صحنه حضور پیدا کنند و سرنوشت آینده خود را خود رقم بزنند. در هر انتخاباتی باید افراد قوی و مستعد به صحنه بیایند تا گره از امور باز کنند. بحث مشارکت در انتخابات بایستی به صورت گسترده و سراسری صورت بگیرد و با حضور حداکثری در پای صندوق های رأی اقتدار خود را به رخ دیگران بکشیم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای اقتدار کشور را با حضور در انتخابات به رخ جهان بکشانیم بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.