افزایش بی سابقه رهن و اجاره آپارتمان در پاییز ۱۴۰۱ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 76642
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵ |

افزایش بی سابقه رهن و اجاره آپارتمان در پاییز ۱۴۰۱

در این مقاله به افزایش بی سابقه رهن و اجاره آپارتمان در پاییز 1401 اشاره خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.
افزایش بی سابقه رهن و اجاره آپارتمان در پاییز ۱۴۰۱

چنین رویدادهایی منجر به مهاجرت به مسکن بی کیفیت، کاهش بودجه خانوار، به حداقل رساندن هزینه های تفریحی و کاهش کلی کیفیت زندگی شهروندان می شود. در این زمینه، با توجه به مستاجر بودن بیش از نیمی از پایتخت نشینان، اهمیت تحلیل و بررسی بازار اجاره دو چندان به نظر می رسد.

یکی از بهترین مناطق منطقه ۲۲ می باشد زیرا قیمت رهن و اجاره آپارتمان در چیتگر بسیار از مناطق دیگر کمتر می باشد.

پس از تحلیل و بررسی بازار خرید مسکن در قسمت اول پرونده سال گذشته، در قسمت دوم این پرونده ویژه نگاهی به بازار اجاره مسکن در سال گذشته خواهیم داشت و تغییرات قیمت اجاره در سال جدید را پیش بینی می کنیم.

اگر به دنبال خرید آپارتمان هستید و یا قصد معاوضه دارید بهترین گزینه برای شما عزیزان معاوضه آپارتمان در تهران می باشد.

  افزایش بی سابقه رهن و اجاره آپارتمان در پاییز 1401

رهن و اجاره آپارتمان در پاییز ۱۴۰۱ چقدر بالا رفته؟

سطح قیمت بازار رهن و اجاره آپارتمان در پاییز ۱۴۰۱ تحت تاثیر دو عامل اصلی است. عامل اول قیمت مسکن است که سیگنال مستقیم به بازار اجاره می دهد و عامل دوم تورم عمومی کشور است. از آنجایی که بازار اجاره یک بازار مصرفی است ( برخلاف بازار املاک که رفتاری شبیه به بازار املاک دارد)، رشد عجیب یا افت بلندمدت در آن کمتر به چشم می‌آید و رفتار این بازار بیشتر با بازار عمومی همبستگی دارد. . تورم.

اکنون در بهمن ماه ۱۴۰۰ نرخ تورم سالانه اجاره مسکن در تهران بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی به ۵۲ درصد رسیده بود. این در حالی است که نرخ تورم سالانه همتا به همتای کشور حدود ۳۵ درصد بوده است. رشد بیشتر اجاره بها نسبت به تورم نشان دهنده افزایش فشار بر هزینه مسکن برای خانوارهای تهران در سال گذشته است.

این در حالی است که داده های استخراج شده از آگهی های منتشر شده در تقاضای اینترنتی نشان می دهد که میانگین پیشنهاد اجاره مسکن یک متری در ۱۱ ماهه پایانی سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است که این رقم در سال گذشته بیش از ۸۰ درصد بوده است. مدت مشابه در سال ۲۰۰۹ به عبارت دیگر، در حالی که تورم اجاره بها در سال گذشته بیشتر از تورم کل بود، شتاب افزایش قیمت ها نسبت به سال ۲۰۱۹ کندتر بود.

بررسی تورم ماهانه اجاره بها بر اساس داده‌های استخراج شده از آگهی‌های «دیوار» نشان می‌دهد که رشد قیمت‌ها در یک سال گذشته به وضوح ادامه داشته است. به عنوان مثال، در اردیبهشت ۱۳۹۸، میانگین قیمت درخواستی مسکن اجاره ای تنها در یک ماه ۱۴ درصد افزایش یافت، در حالی که تورم ماهانه در اردیبهشت ۱۴۰۰ به ۶.۵ درصد رسید که البته بالاترین تورم ماهانه اجاره بها در سال قبل بود. نکته جالب توجه دیگر، تأثیر رفتار فصلی بر تورم مسکن است. تورم بالا زمانی رخ داد که تقاضای اجاره فصلی در ابتدای سال و یکی در نیمه دوم سال و قبل از جابجایی هاری رایا افزایش یافت.

  رهن و اجاره آپارتمان در پاییز 1401 چقدر بالا رفته؟

برجام چگونه بر اجاره مسکن تاثیر می گذارد؟

اگر برجام با کاهش تحریم ها، افزایش درآمدهای نفتی، آزادسازی ارز بلوکه شده کشور و تعدادی عوامل دیگر بهبود یابد، انتظار داریم با تورم کمتر و بازار نسبتاً آرام مواجه شویم. در این سناریو می توان انتظار داشت که تورم کل و تورم اجاره مسکن زیر ۳۰ درصد باشد. با شروع مجدد برجام، اکثر کارشناسان پیش بینی می کنند که قیمت دلار در سال جدید ثابت خواهد ماند یا اندکی نوسان خواهد داشت. از سوی دیگر، شاهد بوده ایم که قیمت فروش مسکن با قیمت دلار همبستگی بسیار بالایی دارد و در دوره های ثبات نسبی دلار، تورم مسکن بسیار کمتر است.

در نتیجه، انتظار می‌رود که تورم اجاره بها پس از بازگشایی برجام در سال ۱۴۰۱ کاهش یابد، اما همچنان بالاتر از تورم خرید مسکن است. در این صورت، نسبت قیمت به اجاره به آرامی به میانگین بلند مدت خود نزدیک می شود.

اما در صورت عدم برقراری مجدد برجام و رفع تحریم ها، برخی کارشناسان شوک دیگری را به بازار دارایی ها پیش بینی می کنند و شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود. در چنین سناریویی، انتظار می رود تورم کل دوباره افزایش یابد، اجاره بهای مسکن به دنبال داشته باشد و فشار بر خانوارهای ایرانی افزایش یابد. در این صورت، انتظار می‌رود بازارهای دارایی با رشد شدید همراه باشند و مانند سال‌های متلاطم اخیر، رشد – از جمله قیمت مسکن – بالاتر از نرخ تورم و رشد اجاره‌بها باشد. این می تواند منجر به افزایش دیگری در نسبت قیمت به اجاره (P/R) شود.

برجام چگونه بر اجاره مسکن تاثیر می گذارد؟

برچسب ها : مسکن,اجاره مسکن,اجاره آپارتمان,اجاره اپارتمان

| منبع خبر : محتوا این متن تبلیغاتی بوده و توسط رسالت رد یا تایید نمی شود
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.