اصلاح طلبان که لیست نداشتند چهار لیست دادند! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17173
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹ |
بررسی اقدام جدید احزاب اصلاح‌طلب پیرامون ارائه‌لیست در انتخابات؛

اصلاح طلبان که لیست نداشتند چهار لیست دادند!

با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی انتخابات مجلس یازدهم، طبق طبیعت روند انتخابات در هر ارگانی، شاهد اتفاقات گوناگونی نیز خواهیم بود.
اصلاح طلبان که لیست نداشتند چهار لیست دادند!

‌|  گروه سیاسی‌|
با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی انتخابات مجلس یازدهم، طبق طبیعت روند انتخابات در هر ارگانی، شاهد اتفاقات گوناگونی نیز خواهیم بود. تصمیم‌های ناگهانی، انصراف، تغییر سیاست‌ها و دیگر مسائلی که در روزهای آخر رخ می‌دهد و شاید بتواند در لحظه‌های آخر نتیجه‌ انتخابات را تغییر دهد. اکنون خبرهایی مبنی بر تصمیم جدید اصلاح‌طلبان برای ارائه‌ فهرست‌های جداگانه و مختلف به گوش می‌رسد. اصلاح‌طلبان که در انتخابات گذشته‌ مجلس با ائتلاف بر کرسی‌های مجلس جای گرفتند در این دوره اتحاد را کنار گذاشته و سعی دارند از این مسیر اهداف خود را دنبال کنند. اما آنچه مبرهن است، اختلافی است که میان احزاب مختلف جریان اصلاح‌طلب به چشم می‌خورد. همچنین اصلاح‌طلبان از نبود مقبولیت در سطح جامعه، به دلیل عملکرد نامناسب جریان خود باخبر هستند و در این مسیر سیاست‌های تخریبی نیز به کار می‌برند. اما با در نظر گرفتن تمام این شرایط بی‌شک در انتخابات آتی لیست‌هایی به نام اصلاح‌طلبان خواهیم داشت و این اتفاق در افکار عمومی تغییری ایجاد نمی‌کند. جریانی که پیش از برسر داشتن  حتی یک لیست انتخاباتی چالش داشت حالا با چهار لیست وارد میدان شده است! با اینحال در انتخابات آتی شاهد رقابت‌های دوقطبی یا ۳ قطبی در شهرهای کوچک و بزرگ که یک‌سوی آن اصلاح‌طلبان هستند، خواهیم بود. بااین‌حال اصلاح‌طلبان همچنان سازوکار مشارکت خود در انتخابات را تعیین نکرده‌اند.  به همین منظور «رسالت» در گفت وگو با حسین کنعانی مقدم، دبیر کل حزب سبز و سید مهدی سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی این موضوع را موردبررسی قرارداد.
*مظلوم‌نمایی تاکتیک سیاسی اصلاح‌طلبی
حسین کنعانی مقدم، دبیر کل حزب سبز در مورد اقدام جدید احزاب مختلف اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست‌های مستقل در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی به «رسالت» گفت: «جریان اصلاح‌طلبی یک تاکتیک سیاسی را در انتخابات مجلس یازدهم دنبال می‌کند و آن نوعی مظلوم‌نمایی است تا بتواند آرا  خاموش را به سمت خود جلب کند. آرایی که سازماندهی‌شده که سازمان رأی اصلاح‌طلبان دارد، بر اساس دستورات ویژه‌ای به فهرست‌های انتخاباتی رأی خواهند داد. اما اینکه تعداد لیست‌ها را با اسم‌های مختلف افزایش داده و از این راه وارد عرصه انتخابات شوند، دلیلی جز جذب آرای پراکنده نخواهد داشت.» 
وی بابیان اینکه اصلاح‌طلبان سعی دارند تا در مقابل اصو‌لگرایان نوعی مانور سیاسی برای جذب آرای خاکستری انجام دهند افزود: «تحلیل اصلاح‌طلبان از شرایط موجود بدین شکل است که در انتخابات آتی، تعداد کمتری وارد عرصه انتخابات شده و مشارکت پایین مردم باعث پیروزی اصولگرایان خواهد بود. این تحلیلی غلط است. زیرا امسال مشارکت مردم حرف اول را خواهد زد. اگر مردم باقدرت وارد صحنه شوند، بیشتر کسانی که حامی نیروهای انقلاب هستند به جریان اصولگرا رأی خواهند داد.» کنعانی‌مقدم در انتها با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که  خود را بازنده و اصولگرایان را برندگان بدون عدالت معرفی کنند، تصریح کرد: «اکنون تهران به سمت پیروزی اصولگرایان در حال حرکت است.مجلس آینده، مجلسی در تراز انقلاب خواهد بود و برای گام دوم، خود را تجهیز خواهد کرد. همچنین رنگ ضد استکباری مجلس آینده بیشتر خواهد بود و بی‌شک دولت هم چاره‌ای جز تبعیت و همراهی از مجلس آینده به‌عنوان رأس امور نخواهد داشت. دولت دوازدهم نیز با این مجلس به سمت تعدیل رفتارهای ناشایست حرکت خواهد کرد. در شرایط فعلی اگر اصلاح‌طلبان بتوانند تمام نیروهای خود را در تهران وارد صحنه کنند ممکن است از لیست ارائه‌شده آن‌ها ۵ نفر به مجلس راه یابند.» 
*انتخابات مجلس یازدهم به لحاظ اثرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برای اصلاح‌طلبان پراهمیت است
همچنین سید مهدی سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی در مورد تصمیم جریان اصلاح‌طلبی برای ارائه‌ی لیست‌های مستقل به «رسالت» گفت: «اصلاح‌طلبان مدت‌هاست که برای این انتخابات خود را آماده کرده‌اند. انتخابات مجلس به لحاظ اثرگذاری آن بر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، برای اصلاح‌طلبان از اهمیت خاصی برخوردار است و اینکه انتخابات مجلس دهه آینده مجلس را به نحو دیگری رقم خواهد زد. اصلاح‌طلبان تلاش داشتند تا در انتخابات مجلس مؤثر و موفق باشند و با پیشگامی در انتخابات یک نهضت ثبت‌نام به راه  بیندازند. هدف آن‌ها این بود که با تمام توان وارد عرصه انتخابات شوند.» وی به اتفاقات و تنش‌های سیاسی که دولت در چند ماه گذشته ایجاد کرده و موجب نارضایتی عمومی شده است اشاره‌کرد و گفت: «انتظار اصلاح‌طلبان از شورای عالی سیاست‌گذاری این بود که تمام چهره‌های شناخته‌شده و مؤثر آن‌ها را به خدمت گیرد و سپس آن‌ها با نهضت ثبت‌نامی وارد انتخابات شوند اما حوادث آبان ماه ۹۸ که پس از داستان گرانی بنزین اصلاح‌طلبان  با حجم عظیمی از اعتراضات نسبت به عملکرد دولت روحانی روبه‌رو شدند، فهمیدند که دولت در پایین‌ترین سطح از محبوبیت قرار دارد و این امر باعث ضربه‌ای به سیاست اصلاح‌طلبان بود.»
*ضعف محبوبیت اصلاح‌طلبان ضربه‌ای به سیاست آن‌ها بود
سعیدی افزود: «این واقعیت در نبود مقبولیت اصلاح‌طلبان، موجب شد تا بسیاری از اصلاح‌طلبان وارد عرصه انتخابات نشوند. اگر شما روزنامه‌های اواخر آذرماه را مطالعه کنید با انتقادهای جدی جریان‌های مختلف علیه اصلاح‌طلبان به شورای عالی سیاست‌گذاری روبه‌رو خواهید شد. این انتقادها به اندازه ای تند بود که اصلاح‌طلبان گفتند که حق ماست تا سیلی محکمی از انتخابات و مردم بخوریم این اتفاق شکست اولیه پروژه‌ خواهان فتح مجلس بود.»  این کارشناس سیاسی ضمن اشاره به اینکه مجلس دهم به اسم اصلاح‌طلبان بود اما به کامشان نبود ادامه داد: «اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات تلاش می‌کردند تا مجلسی خالص از طیف خود شکل دهند. آن‌ها نتیجه‌ ائتلاف با اعتدالیون در انتخابات مجلس گذشته را دیده بودند و فکر می‌کردند شاید در این دوره بتوانند به‌ظاهر لیست امید را وارد مجلس کنند اما وقتی وارد مجلس شدند اتفاقات به نحو دیگری رقم خورد و دولت مجلسی ضعیف را تشکیل داد. در یک جمله مجلس دهم به اسم اصلاح‌طلبان بود اما به کامشان نبود زیرا طبق ارزیابی همین نمایندگان از عملکرد اصلاح‌طلبی خود، مجلس دهم مجلسی ضعیف بود.»سعیدی ادامه داد: «در این دوره آن‌ها تلاش کردند تا به هر قیمتی فهرستی خالص ارائه داده و با اعتدالیون ائتلاف نداشته باشند که همین امر موجب شد تا شاهد رد صلاحیت شدن بخشی از اصلاح‌طلبان باشیم و این اتفاق شوک دیگری بود که در فرآیند انتخابات به اصلاح‌طلبان وارد شد. همچنین اصلاح‌طلبان در زمان شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، واکنش مثبت و تمام‌عیار مردم به تفکر سردار سلیمانی به‌عنوان سمبل مقاومت در برابر غرب را تهدیدی جدی در برابر شعارهای تعاملی و گفت وگو با غرب خود می‌دانستند.»
*آخرین حربه اصلاح‌طلبان مذاکره بود که با شهادت سردار سلیمانی معادلات تغییر کرد
وی با تأکید بر اینکه مردم از انتقام، مجاهدت و ایستادگی در برابر غرب حرف می‌زدند و این وضعیت مطلوب اصلاح‌طلبان نبود، ابراز کرد: « اصلاح‌طلبان همواره  تلاش می‌کردند تا با ادبیات حل مشکلات با غرب و مذاکره در این انتخابات حضور یابند. آخرین حربه‌ای که اصلاح‌طلبان در دست داشتند همین شعارها بود. این اتفاقات از تشییع پیکر سردار مقاومت تا حمله به عین الاسد، پیام‌هایی بود که اجازه نمی‌داد تا گفتمان اصلاح‌طلبی در این دوره از انتخابات ظهور و بروز پیداکرده یا خریداری داشته باشد.»
این کارشناس مسائل سیاسی به حادثه هواپیمای اوکراینی و موج‌سواری اصلاح‌طلبان از این موضوع اشاره کرد و افزود: « به‌محض سقوط هواپیمای اوکراینی، جریان اصلاح‌طلبی با سرعت این صحنه را در دست گرفته و همراه با اظهار تأسف، موج‌های رسانه‌ای علیه فضای قالب در کشور برای انتقام و مقاومت ایجاد کردند. زیرا آن‌ها می‌دانستند تداوم این فضا دستاوردی برای آن‌ها نخواهد داشت و دیگر حرفی برای انتخابات بعدی برای موضوعات گفتمانی ندارند. تمام این اتفاقات دست‌به‌دست هم داد تا اکنون برای انتخابات آتی فهرست ضعیفی داشته و به گفته اصلاح‌طلبان چهره‌های برجسته آن‌ها رد صلاحیت شوند و این موجب تشدید اختلافات در چگونگی مواجهه با انتخابات شده است.»
*باغ‌های میوه‌ای که بعد از ۸ سال هنوز به بار ننشسته است
وی بابیان اینکه اکنون اصلاح‌طلبان در سردرگمی به سر می‌برند تصریح کرد: « اصلاح‌طلبان می‌دانند که پایگاه اجتماعی آن‌ها تضعیف‌شده و گفتمان مقاومت، ایستادگی و تکیه‌بر توان داخلی در کشور فراگیر شده است. اصلاح‌طلبان ۸ سال حرف از باغ‌هایی می‌زدند که میوه‌های برجام در آن به ثمر می‌رسد اما این اتفاق رخ نداد و شاید انسانی مانند ترامپ، ادعاهای آن‌ها را به هم زده است. اکنون نتیجه‌ این ضعف و زوال باعث تشدد در میان آن‌ها شده است. این تشدد، نگاه‌های اعتقادی در میان اصلاح‌طلبان که بخش عمده آن به انتقادهای شورای عالی سیاست‌گذاری مربوط است را تشدید کرده است. زیرا احزاب سیاسی زیرمجموعه این اردوگاه اختلافات جدی با رأس خوددارند.»این کارشناس مسائل سیاسی در انتها به بررسی وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی پرداخت و گفت: «اکنون موضع احزاب مختلف اصلاح‌طلبان، واگرایانه شده است و هرکدام تمایل به ارائه‌ لیست مستقل دارند اما  شورای عالی سیاست‌گذاری هم اجازه ارائه لیست با عنوان اصلاح‌طلبی را به این گروه‌ها نداده است. همچنین اخباری مبنی بر تایید صلاحیت برخی چهره‌های اصلاح‌طلبی و سپس اجبار به آن‌ها برای انصراف هم منتشرشده است. بر این اساس اصلاح‌طلبان با تناقض‌های متعددی وارد صحنه انتخابات شده‌اند و این وضعیت، محصول اختلافات شدیدی است که در جریان اصلاح‌طلبی وجود دارد.»درنهایت ما باید تمام جریان‌های سیاسی را به برگزاری یک انتخابات اخلاقی دعوت کنیم و فرقی نمی‌کند که این فرد تایید صلاحیت شده اصلاح‌طلب، اصو‌لگرا یا مستقل باشد. یکی از شاخصه‌های مطلوب بودن یک انتخابات اخلاقی و انقلابی بودن آن است. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.