استقلال فرهنگی مرهون بصیرت انقلابی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36284
  پرینتخانه » سیاسی, فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 09 دی 1399 - 6:13 |
فاطمه بیگی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس عنوان کرد:

استقلال فرهنگی مرهون بصیرت انقلابی

بصیرت، واژه‌ای که مغفول ماندن آن باعث مصیبت‌های عظیمی همانند حکمیت در صفین، عاشورای حسینی، شکست قیام مختار ثقفی در خونخواهی اباعبدالله الحسین (ع) را به اسلام و مسلمین تحمیل کرد. نقش خواص همواره در بصیر شدن مسلمین یا گمراهی آن‌ها تأثیرگذار بوده استگاهی موفق شده‌اند، مانند فتنه نهروان و گاهی عوامل مختلفی سبب شده که بی‌بصیرتی عوام تلخی‌های یادشده را به کام شیعه بچشاند.
استقلال فرهنگی مرهون بصیرت انقلابی

علی پژوهش
بصیرت، واژه‌ای که مغفول ماندن آن باعث مصیبت‌های عظیمی همانند حکمیت در صفین، عاشورای حسینی، شکست قیام مختار ثقفی در خونخواهی اباعبدالله الحسین (ع) را به اسلام و مسلمین تحمیل کرد. نقش خواص همواره در بصیر شدن مسلمین یا گمراهی آن‌ها تأثیرگذار بوده استگاهی موفق شده‌اند، مانند فتنه نهروان و گاهی عوامل مختلفی سبب شده که بی‌بصیرتی عوام تلخی‌های یادشده را به کام شیعه بچشاند. بزرگانی مانند عمار یاسر و مالک اشتر در روزهایی که غبار فتنه چهره دین را کدر می‌کرد به میدان می‌آمدند و دست به روشنگری می‌زدند تا مکر ماکرین خنثی شود، نقش جناب عمار در حکومت شیرین علوی و به‌طور خاص در فتنه‌های همچون صفین به‌قدری پررنگ است که رهبر انقلاب برای یادآوری لزوم بصیرت  خواص در بزنگاه‌ها سال‌ها پیش با صدای رسا خطاب به انقلابیون می‌گویند؛ «این عمار؟» تلنگری که نشئت‌گرفته از دید بلند ایشان در خصوص لزوم تقویت بصیرت در جامعه دارد. خاصیت فتنه‌ها غبارآلود کردن فضا و عوض کردن ارزش‌ها ست، اتفاقی که در طول حیات انقلاب اسلامی گاهی شاهد آن بودیم که برخی خواص از قطار انقلاب پیاده شده و با حمایت رسانه‌های فرا سرزمینی تلاش می‌کنند مکتبی را خدشه‌دار کنند که خود  روزی از بطن آن بوده‌اند، اتفاقی که یازده سال پیش در پس دوقطبی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری رخ داد و صحنه سیاسی، امنیتی و فرهنگی کشور را مدت زیادی درگیر خود کرد. فتنه و اصحاب آن ۹ ماه در کشور التهاب آفرینی کردند، اما عبور ایشان از خط قرمز مردم متدین ایران در عاشورای حسینی همچنین خطابه تاریخی رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران و برخی اتفاقات دیگر باعث شد که مردم مدیریت صحنه را خود بر عهده گیرند و یوم‌الله ۹دی را رقم بزنند؛ اتفاقی تاریخی که امروز در تقویم به‌عنوان روز بصیرت ثبت و ضبط‌شده است، به همین جهت برای بررسی ابعاد فرهنگی این واقعه بزرگ در گفت‌وگو با فاطمه بیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در این خصوص را جویا شدیم.
 با توجه به فرارسیدن ایام‌الله ۹ دی و روز بصیرت، بفرمایید از منظر فرهنگی و رسانه‌ای زمینه‌های شکل‌گیری فتنه‌ها ازجمله فتنه ۸۸ را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
از منظر فرهنگی و رسانه‌ای، شکل‌گیری فتنه همواره از ایراد اتهام و طرح شبهه در افکار عمومی آغازشده است همان‌طور که در سال ۸۸ دیدیم، نخستین طرح‌ریزی شکل‌گیری فتنه، در مصاحبه و گفتار برخی طرف‌های انتخاباتی شکل گرفت و آن‌ها در ابتدا نسبت به‌سلامت انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ابراز تردید کردند، سپس این شبهه را طرح کردند که هیچ تضمینی برای رعایت سلامت انتخابات وجود ندارد، درنهایت برای خود نهادی غیرقانونی تحت عنوان صیانت از آرای مردم شکل دادند. یعنی تلاش کردند افکار عمومی را برای ایراد اتهام به‌نظام اسلامی آماده کنند و درنهایت هم ملاحظه کردیم زمانی که هنوز انتخابات در حال برگزاری بود، یکی از طرف‌ها اعلام پیروزی کرد و با آشکار شدن شکست خود در انتخابات اعلام تقلب گسترده نمود و جمهوری اسلامی را متهم کرد. این آغاز فتنه بود یعنی شرایطی به وجود آمد که واقعا شناخت حق از باطل، شناخت سره از ناسره کمی دشوار بود و اگر کسی ابعاد حق را به‌درستی نمی‌شناخت در دام می‌افتاد.
ریشه‌های برخورد مردمی با فتنه‌ها و ناکام ماندن برنامه‌های رسانه‌ای دشمنان را چه می‌دانید؟
 آنچه باعث برخورد مردمی با فتنه و فتنه‌گران شد پدیدار شدن حق در غبار فتنه بود. به این معنا که باید در نظر داشت که بزرگ‌ترین عامل پیروز و استمرار انقلاب اسلامی اتکای به مردم است، مردم بزرگ‌ترین مدافعان انقلاب هستند پس در این ماجرا هم دنبال حفاظت از انقلاب بودند و دوم این‌که عامل رهبری در ایران و دنباله‌روی مردم از رهبری‌شان بسیار قوی است. این‌که ما می‌بینیم انقلاب اسلامی برخلاف بسیاری از انقلاب‌های قرن بیستم و پس‌ازآن دچار تحریف و انحراف از شعار و معیار نشد همین عامل ثبات در رهبری انقلاب است. مردم به‌درستی برای پشتیبانی از انقلاب اسلامی در بحرانی‌ترین شرایط بعد از ورود رهبر انقلاب و آن نماز جمعه تاریخی حق را شناختند و فتنه را تاراندند.
 ۹ دی به‌عنوان روز بصیرت در تقویم ما ثبت‌شده است، بصیرت انقلابی را چگونه تعریف کنیم و مؤلفه‌های آن را در چه می‌دانید؟
بصیرت انقلابی، متناظر با شاخصه‌های انقلابی تعریف می‌شود. یعنی شناخت دقیق آرمان‌های انقلاب اسلامی و تشخیص مصادیق آن در هر برهه زمانی، داشتن هدف و برنامه مشخص در مسیر تحقق همین اهداف و آرمان‌های مقدس، عمل در مسیر استقلال همه‌جانبه کشور چه استقلال سیاسی چه اقتصادی یا نظامی و غیره، شناخت نقشه دشمن، دشمن‌شناسی و حساسیت در مقابل نقشه دشمن و اعمال او و درنهایت اهل رعایت تقوای سیاسی و تقوای دینی بود. این‌ها مصادیق بصیرت انقلابی هستند درست متناظر با شاخص‌های انقلابی‌گری.
 افزایش سطح بصیرت و روشنگری رسانه‌ها تا چه حد در آینده کشور مؤثر است و به تحقق آرمان‌های انقلاب کمک می‌کند؟
تکلیف رسانه‌ها در آگاهی بخشی و روشنگری بسیار مهم است. این‌که با بصیرت گفته‌شده اجازه ندهند مردم در دام فتنه گرفتار شوند. در مراحل حساس مثل انتخابات به مردم شاخص بدهند، این‌که مردم درست بدانند بر اساس چه معیارهایی باید خادمان خود را انتخاب کنند، آیا مشکل آن‌ها معیشت و اقتصاد است که در اولویت قرار دارد یا ترس واهی از دیوار کشیدن در پیاده‌رو و برگزاری نشدن کنسرت! رسانه‌ها باید مسیر و شاخص درست را به مردم بدهند کمک کنند که مردم به تحلیل درست برسند. هرگاه که ما ببینیم مردم تحلیل سیاسی ندارند و خالی از تحلیل‌شده‌اند حالا فارغ از این‌که چه عاملی باعث آن شده است باید منتظر یک رخداد فتنه باشیم. و البته بدانیم هر رویداد ناگواری نمی‌تواند فتنه باشد. فتنه زمانی است که شناخت حق از باطل در آن دشوار است و انسان نیاز به شناخت شاخص‌های دقیق حق دارد.

نویسنده : علی پژوهش |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای استقلال فرهنگی مرهون بصیرت انقلابی بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.