اردوغان و صندلی بحران‌ساز! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 41569
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 22 فروردین 1400 - 6:09 |

اردوغان و صندلی بحران‌ساز!

جدال مقامات اروپایی و رئیس‌جمهور ترکیه بر سر بی‌احترامی به رئیس کمیسیون اروپا ادامه دارد. بر اساس گزارش شبکه یورونیوز، ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا در واکنش به ماجرای «سوفاگیت»، رئیس‌جمهور  ترکیه را دیکتاتور نامید.
اردوغان و صندلی بحران‌ساز!

گروه بین‌الملل 
جدال مقامات اروپایی و رئیس‌جمهور ترکیه بر سر بی‌احترامی به رئیس کمیسیون اروپا ادامه دارد. بر اساس گزارش شبکه یورونیوز، ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا در واکنش به ماجرای «سوفاگیت»، رئیس‌جمهور  ترکیه را دیکتاتور نامید. آنکارا نیز در اعتراض به این گفته، سفیر ایتالیا را احضار کرد.دراگی گفت: از رفتار نامناسب اردوغان با فون در لاین و تحقیری که رئیس کمیسیون اروپا متحمل شده، بسیار متأسف است. نخست‌وزیر ایتالیا افزود: «فرد باید در بیان اختلاف دیدگاه‌ در قبال چنین دیکتاتورهایی صداقت داشته باشد و درعین‌حال آماده همکاری نیز باشد. ما در این مورد به توازن نیاز داریم.» 
ترکیه بلافاصله به اظهارات دراگی واکنش نشان داد.فخرالدین آلتون، رئیس  دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه با انتشار پیامی به زبان ایتالیایی در توییتر نوشت: نخست‌وزیر  انتصابی  ایتالیا اردوغان را که با ۵۲ درصد آرای مردم انتخاب‌شده، دیکتاتور می‌خواند.از سوی دیگر،  خبرگزاری آناتولی ترکیه از احضار ماسیمو جیانی، سفیر ایتالیا در آنکارا به وزارت امور خارجه ترکیه خبر داد.مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «گفتمان غیرقابل‌قبول و پوپولیستی دراگی نخست‌وزیر منصوب ایتالیا و اظهارات زشت و خارج از عرف او درباره رئیس‌جمهور منتخب کشورمان را به‌شدت محکوم می‌کنم.»
ماجرایی که در رسانه‌های غربی به سوفاگیت «SofaGate» مشهور شده به نشست سران اتحادیه اروپا با رئیس‌جمهور  ترکیه، رجب طیب اردوغان برمی‌گردد.در این نشست فقط دو صندلی در کنار پرچم‌های ترکیه و اتحادیه اروپا برای نشستن اردوغان و شارل میشل، رئیس شورای اروپا در نظر گرفته شده بود و اورزولا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا مجبور شد دورتر از آن‌ها روی یک کاناپه بنشیند.در فیلم کوتاهی که از این دیدار منتشر شد، فون‌درلاین جا خوردن و آزردگی خود را با گشودن دست‌ها نشان می‌دهد.مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه یک روز پس‌ازاین حادثه در ارتباط با پروتکل سفر  شارل میشل رئیس شورای اروپا و اورزولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا به ترکیه گفت: اتهامات غیرمنصفانه‌ای به کشورش وارد شده، چون ترکیه تنها به خواست اتحادیه اروپا عمل کرده است.
 نتیجه بازی در زمین اروپا
تنش‌های ترکیه و اتحادیه اروپا طی سال‌های اخیر روزبه‌روز شدیدتر شده است. اگرچه ترکیه بیش از دو دهه از عمر سیاست خارجی خود را صرف پیوستن به اتحادیه اروپا کرده است، اما امروز مشخص شده است که آنکارا در این خصوص رویکرد اشتباهی را در پیش‌گرفته و نتیجه هم‌پیمانی با اتحادیه اروپا چیزی جز تحقیر اردوغان و دیگر مقامات ترکیه‌ای از سوی بازیگران اروپایی نبوده است. در جریان دیدار اخیر«فون در لاین» از آنکارا نیز منازعات ترکیه و اتحادیه اروپا وارد فاز تازه‌ای شده است. طی سال‌های اخیر، «بحران پناهجویان» یکی از اصلی‌ترین پرونده‌های اختلافی میان ترکیه و اروپای واحد بوده است. ترکیه، از سوی یونان و دیگر کشورهای اروپایی متهم است که زمینه ورود پناهجویان را به خاک اروپا فراهم می‌سازد و در عوض، اردوغان و مقامات حزب عدالت و توسعه نیز اتحادیه اروپا را نسبت به دخالت در امور داخلی و حمایت از کودتا در ترکیه متهم ساخته‌اند. طی سال‌های اخیر، بسیاری از تحلیلگران اذعان کرده‌اند که چشم‌اندازی برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا وجود ندارد و اردوغان سرمایه‌گذاری بی‌فایده‌ای را در این خصوص صورت داده است. 
یورونیوز

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای اردوغان و صندلی بحران‌ساز! بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.