اردوغان در بحران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 14134
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰ |
ریزش طرفداران حزب عدالت و توسعه در ترکیه؛

اردوغان در بحران

 تلاش سه تن از شرکاي قديمي اردوغان، يعني احمد داوود اوغلو، علي باباجان و عبدالله گل براي جدايي از رئيس جمهور ترکيه و تأسيس حزب يا احزاب جديد، آينده سياسي اردوغان را در معرض آسيبي جدي قرار داده است
اردوغان در بحران

|گروه بين الملل| 
 تلاش سه تن از شرکاي قديمي اردوغان، يعني احمد داوود اوغلو، علي باباجان و عبدالله گل براي جدايي از رئيس جمهور ترکيه و تأسيس حزب يا احزاب جديد، آينده سياسي اردوغان را در معرض آسيبي جدي قرار داده است بر اين اساس احتمال دارد در انتخابات‌هاي بعدي در ترکيه، حتي با وجود ائتلاف با حزب ملي گرا، اردوغان نتواند در رأس معادلات سياسي و اجرايي آنکارا حضور داشته باشد. 
از سوي ديگر،رئيس يک مؤسسه تحقيقاتي در ترکيه ادعا مي‌کند طبق نظرسنجي که اخيرا انجام داده‌اند، اقبال عمومي به حزب حاکم ترکيه حدود يک چهارم کاهش پيدا کرده است. همزمان با افزايش تنش‌هاي آنکارا با واشنگتن و تأسيس حزب جديد نخست‌وزير پيشين اين کشور، يک تحقيق افکارسنجي در ترکيه نشان مي‌دهد که حزب «عدالت و توسعه» (حزب حاکم) فعلا حدود ۲۵ درصد از آرا خود را از دست داده است.به نوشته وبگاه «احوال‌نيوز» نزديک به اپوزيسيون دولت ترکيه، مؤسسه تحقيقاتي «M.AK» اخيرا پيمايشي را در سراسر اين کشور انجام داده و به اين نتيجه رسيده که حدود يک چهارم درصد از کساني که در انتخابات سراسري 
۲۴ جولاي ۲۰۱۸ به حزب عدالت و توسعه به رهبري «رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور ترکيه رأي دادند، اکنون نظرشان برگشته است.بر اين اساس، «محمت علي کولات» رئيس اين مؤسسه در صفحه شخصي توئيتر خود نوشت: «۲۵ درصد از کساني که به يک حزب (عدالت و توسعه) در تاريخ بيست‌وچهارم جولاي رأي دادند، اکنون مردد هستند. اين يک ريزش چشمگير است!»
اين نظرسنجي همچنين نشان مي‌دهد ۲۵ درصد از کساني که در همه‌پرسي شانزدهم آوريل ۲۰۱۷ به تغيير نظام حکومتي ترکيه از پارلماني به رياست‌جمهوري رأي مثبت دادند، اکنون مي‌گويند که اگر به آن زمان برگردند، رأي منفي خواهند داد. با اين‌که آرا‌ حزب عدالت و توسعه حدود يک چهارم ريزش داشته اما اقبال مردم ترکيه به احزاب اپوزيسيون نيز افزايش پيدا نکرده و سران برخي از آن حزب‌ها مورد انتقاد عمومي هستند.
اين نظرسنجي پس از آن انجام گرفت که «احمد داووداوغلو» نخست وزير پيشين ترکيه و عضو سابق عدالت‌وتوسعه، روز جمعه  گذشته طي نشست خبري در آنکارا، رسما تشکيل حزب جديد خود به نام «حزب آينده» را اعلام کرد. 
روابط آمريکا و ترکيه در ماه‌هاي گذشته به واسطه مجموعه متعددي از اختلافات به شدت پرتنش شده و حتي «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا تهديد کرده است که ممکن است اقتصاد ترکيه را «نابود» کند. آمريکا همچنين ترکيه را از برنامه توليد مشترک جنگنده «اف-۳۵» کنار گذاشته و جنگنده‌هاي فروخته‌شده به اين کشور را هم تحويل نداده است. در روزهاي گذشته برخي رسانه‌ها گزارش داده‌اند که آنکارا اخراج نيروهاي آمريکايي از پايگاه نظامي «اينجرليک» را بررسي مي‌کند.
پيش از اين نيز اعضاي پيشين حزب حاکم ترکيه درباره کاهش محبوبيت اين حزب گفته بودند که عدالت‌وتوسعه فقط طي يک سال گذشته ۸۴۰ هزار نفر از اعضاي خود را از دست داده و تداوم اين ريزش چالشي براي رئيس‌جمهور اين کشور خواهد بود.منابعي در حزب «عدالت و توسعه»-  حزب حاکم ترکيه به رهبري «رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور اين کشور – مي‌گويند بعد از جدا شدن دو عضو ارشد اين حزب تعداد اعضاي آن در حال ريزش و رو به کاهش است.
دو عضو ارشدي که اين منابع درباره آن صحبت مي‌کنند، «علي باباجان» که پيشتر تصدي وزارتخانه‌هاي اقتصاد، امور خارجه و همچنين معاونت نخست‌وزيري ترکيه را برعهده داشته، و «احمد داووداوغلو» نخست‌وزير  و وزير خارجه پيشين اين کشور هستند که طي ماه‌هاي گذشته از عضويت در عدالت و توسعه استعفا دادند.سه عضو پيشين حزب عدالت و توسعه که خواستند نامشان فاش نشود به خبرگزاري «رويترز» گفتند اين حزب فقط در سال گذشته ۸۴۰ هزار عضو خود را از دست داده و اين ريزش چالش جدي براي حکومت ۱۶ ساله اردوغان در ترکيه است.اين افراد پيش‌بيني مي‌کنند که ريزش اعضاي حزب‌ عدالت و توسعه ادامه پيدا کند زيرا معتقدند اين حزب ارتباط با اصول بنيادين خود را از دست داده است.
يکي از اين اعضاي پيشين حزب حاکم ترکيه مي‌گويد: «تقريبا هر روز تعدادي از همکاران ما که از روز اول مسئوليت‌هايي را در اين حزب برعهده داشتند، مسير جديدي را انتخاب مي‌کنند. ما يک حزب واقعي بوديم زماني که مشورت‌هاي قابل توجهي انجام مي‌داديم اما ديگر اثري از آن وجود ندارد.»
اين در حالي است که يک مقام ارشد در حزب عدالت و توسعه که او نيز خواست نامش فاش نشود  ضمن تکذيب ريزش‌ها مي‌گويد باباجان و داووداوغلو «چشم ديدن محبوبيت روزافزون اردوغان را نداشتند.»
رويترز در اين باره تحليل مي‌کند که بحران اخير در مسير اردوغان، از جمله بحران و رکود اقتصادي باعث کاهش حمايت مردمي از حزب عدالت و توسعه شده که شکست در انتخابات اخير شهرداري‌ها و شوراهاي شهر ترکيه نيز معلول آن بود.باباجان و داووداوغلو هرکدام قصد تأسيس حزب‌هاي جديدي را دارند و اگر حزب عدالت و توسعه که براي حفظ اکثريت پارلماني خود به اتحاد با حزب
 «جنبش ملي‌گرا» نيازمند است، حتي درصد کمي از آرا خود را در رقابت با دو حزب جديد از دست دهد، بيش از پيش آسيب‌پذير خواهد شد.
در اين ميان، نبايد از نقش عبدالله گل رئيس جمهور سابق ترکيه صرف نظر کرد. عبدالله گل قصد دارد خود را نامزد انتخابات رياست جمهوري ۲۰۲۳ ترکيه کند. اين در حالي است که عبدالله گل اين خبر را تاکنون نه تأیيد و نه تکذيب کرده است.عبدالله گل در سال ۲۰۰۱ به همراه «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهور کنوني ترکيه «حزب عدالت و توسعه» را تأسيس کرد و در سال ۲۰۰۷ نيز به رياست ‌جمهوري ترکيه رسيد. او سال گذشته به علت انتقاد از قوانين وضعيت اضطراري از سوي اردوغان و هم حزبي‌هايش آماج حملات و انتقاد قرار گرفت.
اخبار ديگر از ترکيه حاکي از آن است که سياست آنکارا در بازداشت مخالفان و پاکسازي نهادها و سازمان‌هاي دولتي از اعضا و وابستگان جنبش «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزيسيون آمريکانشين دولت ترکيه همچنان ادامه دارد.به نوشته روزنامه «ديلي صاباح» طي چهل‌وهشت ساعت گذشته پليس ترکيه در عملياتي گسترده در ۶ استان، حداقل ۱۹۱ نفر را به بهانه ارتباط با سازمان گولن و عاملان کودتاي نافرجام ۱۵ جولاي ۲۰۱۶ بازداشت کردند.
اين افراد همچنين به استفاده از نرم‌افزار «باي‌لاک»  برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا  متهم شده‌اند. مقامات ترکيه‌ مي‌گويند عوامل کودتاي سال قبل پس از آن‌که گروه‌هاي ارتباطي آن‌ها در شبکه اجتماعي «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار باي‌لاک براي هماهنگي استفاده کردند.

نویسنده : گروه بین الملل |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.