احتمال برگزاری انتخابات الکترونیک در سال ۹۸ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 14375
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰:۴۸ |
محمد محمودی شاه‌نشین در گفت‌وگو با «رسالت» عنوان کرد:

احتمال برگزاری انتخابات الکترونیک در سال ۹۸

الکترونيکي شدن انتخابات از اتفاقاتي است که با نزديک شدن به انتخابات مجلس، رياست جمهوري يا شوراي شهر و روستاها موضوعش داغ مي‌شود.
احتمال برگزاری انتخابات الکترونیک در سال ۹۸

|راضيه فراهاني|
الکترونيکي شدن انتخابات از اتفاقاتي است که با نزديک شدن به انتخابات مجلس، رياست جمهوري يا شوراي شهر و روستاها موضوعش داغ مي‌شود. نمايندگان هر از چند گاهي اعلام مي‌کنند در انتخابات پيش رو شاهد برگزاري الکترونيکي آن خواهيم بود اما اگر کمي به گذشته توجه کنيم اين شور و شعف نمايندگان در برگزاري انتخابات الکترونيک هر بار با بن‌بست روبه‌رو شده است و درنهايت شاهد برگزاري انتخابات کاغذي مانند سال‌هاي گذشته بوده‌ايم. اگر انتخابات به‌صورت الکترونيکي برگزار شود به رأي‌دهنده اين امکان داده مي‌شود تا با بالاترين ضريب امنيتي و حفاظتي رأي خود را به‌صورت الکترونيکي ارائه کند. در کشور ما طي  سال‌هاي گذشته تلاش‌هاي بسياري براي برگزاري الکترونيکي انتخابات انجام‌شده اما تاکنون اين تلاش‌ها هيچ نتيجه‌اي براي جامعه نداشته و مجدد انتخابات به‌صورت کاغذي برگزار مي‌شود. اخيراً برخي گمانه‌ها مبني بر احتمال الکترونيکي برگزار شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي دوره يازدهم است. شنبه ۳۰ آذرماه، امير شجاعان، رئيس کميته فناوري اطلاعات ستاد انتخابات کشور دراين‌باره اعلام کرد: «امکان برگزاري الکترونيک انتخابات مجلس شوراي اسلامي در کل کشور وجود ندارد و تعداد محدودي از شعب اخذ رأي شرايط اين کار را دارند.» وي در ادامه گفت: «حساسيت‌هاي شوراي نگهبان در خصوص برگزاري انتخابات به‌صورت تمام الکترونيک را مي‌دانيم و در تلاش هستيم بتوانيم به يک نقطه مشترک برسيم، وزارت کشور آمادگي لازم را براي اين امر دارد و اين شوراي نگهبان است که بايد در اين خصوص تصميم بگيرد.» حال سؤال اين است که چرا پس از چندين سال پياپي هنوز در ايران انتخابات به‌صورت الکترونيک برگزار  نمي‌شود. «رسالت» در همين راستا گفت‌وگويي با عضو کميسيون امور داخلي کشور و شوراهاي مجلس شوراي اسلامي داشته که در ادامه مشروح آن را مي‌خوانيد.
* جلسات شوراي نگهبان و وزارت کشور براي برگزاري انتخابات الکترونيک 
محمد محمودي شاه‌نشين دراين‌باره به «رسالت» گفت: «در اصلاح قانون الزام ايجادشده تا از فناوري  و دستاوردهاي نوين علمي براي راحتي مردم در انتخابات بهره‌مند شويم اما بايد در نظر داشت که انتخابات داراي دو وجهه مجريان و ناظرين است.»
نماينده مردم شهريار، شهر قدس و ملارد در مجلس ادامه داد: «مجريان در اين زمينه بايد به اين نتيجه برسند که با الکترونيکي کردن انتخابات، سرعت رأي‌گيري، شمارش رأي‌ها افزايش و از تخلفات جلوگيري مي‌شود. پس‌ازاين موضوع ناظرين نيز بايد تائيد کنند که در اين‌گونه انتخابات امکان تخلف و  تغيير رأي مردم بسيار کاهش پيدا مي‌کند و مردم در تمام سطوح علمي توان استفاده از اين سيستم را خواهند داشت. همچنين بايد توجه کرد اين نحوه رأي‌گيري مي‌تواند موجبات راحتي مردم را ازنظر مدت‌زمان رأي‌گيري  ایجاد کند.»
اين نماينده مجلس در ادامه افزود: «قطعاً سيستم‌هايي که توسط مجريان تهيه مي‌شوند بايد به نحوي شفاف و گويا باشند تا نظر ناظران يا هيئت نظارت شوراي نگهبان را جلب کند، بنابراين پذيرش اين نوع برگزاري انتخابات از سوي ناظرين و مجريان گام اول است. گام بعدي در تعرفه‌ها است. هنگامي‌که اطلاعات به‌صورت آنلاين در اختيار مجريان قرار بگيرد، به‌محض واردکردن شماره ملي رأي‌دهنده ديگر هويت وي قابل‌تشخيص مي‌شود و نيازي نيست تا دانه‌دانه از شخص رأي‌دهنده درباره هويتش سؤال شود.»
وي افزود:«در مرحله بعدي رأي‌دهنده مي‌تواند کارت الکترونيک دريافت کند تا رأي خود را ارائه دهد. البته لازم به ذکر است که دستگاه شمارش آرا هم‌زمان بارأي دادن به‌آساني در اختيار مرکز شوراي نگهبان، وزارت کشور و فرمانداري استان‌ها قرار گیرد تا بتوانند به‌راحتي آمار رأي‌ها را رصد کنند و نکته حائز اهميت آن است که در اين رأي‌گيري بايد نکاتي رعايت شود تا رأي افراد از امنيت کامل برخوردار باشد.»
محمودي شاه‌نشين در پايان گفت: «تصور نمي‌کنم براي رسيدن به اين روند زمان زيادي صرف شود و در انتخابات پيش رو به اين مرحله خواهيم رسيد چراکه جلسات هم‌فکري ميان شوراي نگهبان و وزارت کشور در حال برگزاري است و بايد در انتظار اعلام نتايج باشيم.»

نویسنده : راضیه فراهانی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.