اتحاد تحریم‌شکن اوراسیا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 101480
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۲ |
اثرات توسعه همکاری‌های اقتصادی با اتحادیه اوراسیا بررسی شد:

اتحاد تحریم‌شکن اوراسیا

به تازگی میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه در نشست شورای بین دولتی اوراسیا اظهار کرد: رشد اقتصادی کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) از نرخ جهانی فراتر رفته و در سال ۲۰۲۳ تولید ناخالص داخلی کشورهای اوراسیا  ۳/۸ درصد افزایش یافته است.
اتحاد تحریم‌شکن اوراسیا

به تازگی میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه در نشست شورای بین دولتی اوراسیا اظهار کرد: رشد اقتصادی کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) از نرخ جهانی فراتر رفته و در سال ۲۰۲۳ تولید ناخالص داخلی کشورهای اوراسیا  ۳/۸ درصد افزایش یافته است. بنابر  گزارش وی؛ تولید ناخالص داخلی پنج کشور، بر اساس نتایج سال گذشته، ۳/۸ درصد رشد کرد و از نرخ رشد جهانی پیشی گرفت. همچنین نرخ دستمزدهای واقعی به‌طور پیوسته در حال افزایش هستند، نرخ بیکاری در حال کاهش است و همه این موارد در پس زمینه محیط خارجی نامطلوب، شکل‌گیری معماری جدید در روابط بین‌الملل و افزایش فشار تحریم‌ها، در درجه اول بر روسیه و بلاروس است. میشوستین افزود که از زمان ایجاد اتحادیه اوراسیا، حجم تجارت متقابل آن تقریبا ۲ برابر شده، تولید کشاورزی بیش از یک چهارم و تولید صنعتی بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.
وی با استناد به داده‌های آمار روسیه گفت در این سه ماهه این ۲ شاخص به ترتیب ۱/۵ و ۵/۵ درصد دیگر صعود کردند. وی تاکید کرد که در طول ۱۰ سال، اوراسیا، سیستم نظارتی فراملی منحصر به فرد با الزامات یکسان برای کالاهایی که وارد قلمرو کشورهای شرکت‌کننده می‌شوند ایجاد کرده است. میشوستین همچنین یادآور شد که بیش از ۵۰ آیین‌نامه فنی تصویب شده که حدود ۸۵ درصد از محصولات را در بازار یکپارچه پوشش می‌دهند و برای ارائه کالاهای با کیفیت و قابل اعتماد به شهروندان و تسهیل تجارت مهم است. او خاطرنشان کرد باید چنین راهکارهایی را ایجاد کنیم که اعضای کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) و سایر کشورهایی را در بر گیرد به ویژه با آنهایی که روابط اقتصادی تنگاتنگی داریم. این مورد ما را قادر می‌سازد تا با استفاده از ابزارهای اثبات شده، موانع پیش روی تولیدکنندگان را با موفقیت از بین ببریم. به گفته میشوستین، در شاخص‌های اصلی اقتصاد کلان همه کشورهای عضو اوراسیا پویایی مثبت را نشان می‌دهند، اگرچه هنوز جای بهبود وجود دارد اما در همه پنج کشور شاهد پویایی مثبت در شاخص‌های اصلی اقتصاد کلان هستیم. در عین حال، میشوستین خاطرنشان کرد، کشورهای اوراسیا در کنار یکدیگر به موفقیت‌های خاصی در زمینه یکپارچه‌سازی دست یافتند و در سخت‌ترین شرایط از یکدیگر حمایت می‌کنند. میشوستین همچنین از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در مسکو در اوایل ماه مه نقل قول کرد که اوراسیا مزایای واقعی برای هر یک از اعضای انجمن به ارمغان می‌آورد. وی در نشست شورای بین دولتی اوراسیا در قالب گسترده از همکاران خود در اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) خواست تا کار برای تصویب توافق‌نامه تجارت آزاد امضا شده با ایران را تسریع بخشند. یکی از وظایف آینده ما اطمینان از اجرایی شدن توافق‌نامه تجارت آزاد با ایران است که در دسامبر سال گذشته امضا شد. دومای دولتی روسیه هفته گذشته قانونی را در مورد این توافق‌نامه تصویب کرد تا به سرعت همه طرف‌ها مراحل داخلی خود را تکمیل کنند. به گفته نخست‌وزیر روسیه، این امر به ویژه با توجه به علاقه شرکای ایرانی به تعمیق تعامل با اتحادیه اوراسیا اهمیت دارد. بی‌شک از آن استقبال می‌کنیم و ایران را به گفت‌وگوی سازنده و گسترش همکاری‌های عملی دعوت می‌کنیم. باور کارشناسان و فعالان حوزه تجارت بین الملل این است که گسترش همکاری‌های عملی و تعمیق تعامل با اتحادیه اوراسیا در شرایط تحریمی، نتایج قابل توجهی را رقم خواهد زد و موجب تقویت تولیدات داخلی خواهد شد. مادامی که باب جدیدی از ارتباطات بین المللی گشوده شود و توامان با آن، تقویت تولیدات داخلی شکل‌گیرد، صادرات نیز رونق خواهد یافت و در نتیجه تولیدات اقتصادی و همچنین خدمات فنی و مهندسی کشور در جامعه بین المللی بیش از پیش نقش آفرین خواهد بود. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس دوازدهم و هادی حق شناس، کارشناس مسائل اقتصادی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس:
حضور در بازارهای بین المللی  هزینه‌های تولید را کاهش خواهد داد

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس دوازدهم با اشاره به پیشتازی اقتصاد اوراسیا به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: تسریع روند اجرایی توافق‌نامه تجارت آزاد اوراسیا با ایران در شرایطی تحریمی حال‌ حاضر بسیار مثمرثمر می‌باشد. به عبارت دیگر در شرایط تحریمی، عضویت در اتحادیه‌ها و پیما‌ن‌های اقتصادی حائزاهمیت است و اثرات مثبت بسیاری را رقم خواهد زد. وی در تشریح اثرات توسعه همکاری‌ها در سطوح بین المللی افزود: گسترش همکاری‌های عملی و تعمیق تعامل با اتحادیه اوراسیا موجب بهره‌گیری از ظرفیت‌های نقل و انتقالات پول وهمچنین رفع موانع مالی به منظور برطرف‌سازی مشکلات اقتصادی خواهد شد. قادری با اشاره به ورود ماشین آلات موردنیاز تولید و افزایش توان رقابتی برای صادرات محصولات داخلی تصریح کرد: به موجب همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا می‌توان ابزارآلات و ماشین آلات موردنیاز کشور را فراهم ساخت و موانع تولید را به حداقل ممکن برسانیم. در مقابل نیز قادر به صادرات آن دسته از تولیدات داخلی خواهیم بود که جنبه رقابتی دارند و می‌توانند زمینه بازاریابی بین المللی را رقم بزنند. نماینده مردم شیراز در مجلس دوازدهم با تاکید بر ضرورت صادرات خدمات فنی و مهندسی همچنین خاطرنشان کرد: در فرآیند گسترش‌ همکاری‌های عملی و تعمیق تعامل با اتحادیه اروپا ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی را دارا می‌باشیم. به موجب این امر می‌توانیم پررنگ تر از تمامی ادوار در بازارهای
 بین المللی حاضر شویم و تعاملات را با افزایش حجم تجارت، افزایش دهیم. وی درخصوص اثرات مستقیم افزایش حجم تجارت در بهبود شرایط تولید متذکر شد: افزایش حجم تجارت، هزینه تولید را کاهش خواهد داد و موجب می‌گردد تا تاب آوری در مواجهه با بحران‌های اقتصادی بیش از پیش شود. او ضمن بیان اینکه ورود به بازارهای بین المللی، توسعه اقتصادی را رقم خواهد زد، یادآور شد: ورود به بازارهای بین المللی و بهره‌گیری از ظرفیت تولیدات کمک می‌کند تا روزنه تنفس شکل‌گیرد و اثرات تحریمی به حداقل ممکن برسد. 
قادری با تاکید بر ضرورت حمایت از تولیدات داخلی تصریح کرد: عدم حمایت از خدمات فنی و مهندسی داخلی موجب می‌گردد تا تولیدات داخلی آسیب پذیر شود. بنابراین همواره ضرورت دارد تا سیاست‌های مکمل به کارگرفته شود تا تولیدات داخلی تقویت شود. وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد:
 فراهم سازی بسترهای مناسب برای تقویت تولیدات داخلی امری حائز اهمیت است و موجب می‌گردد تا در فرآیند عضویت در اتحادیه‌ها و پیمان‌های اقتصادی، حضور پررنگ تری را در بازارهای بین المللی ایفا کنیم. ایفای نقش در بازارهای بین المللی موجب کاهش هزینه‌های تولید و افزایش توان رقابتی خواهد شد. 

هادی حق شناس، کارشناس مسائل اقتصادی:
گسترش همکاری‌های عملی با اوراسیا توسعه اقتصاد ملی را رقم خواهد زد

هادی حق شناس، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اثرات گسترش همکاری‌های عملی و تعمیق تعامل با اتحادیه اوراسیا پرداخت و با اشاره به تسریع تصویب توافق‌نامه تجارت آزاد اوراسیا با ایران مطابق اظهار میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه در نشست شورای بین دولتی اوراسیا، اظهارکرد: به طورحتم ایجاد منافع مشترک میان کشورها و اتحادیه‌های اقتصادی می‌تواند مزیت‌های نسبی را رقم بزند. این امر در تمامی پیمان‌های اقتصادی مطرح است و در اتحادیه اوراسیا پررنگ تر می‌باشد چراکه تعدادی از کشورهای عضو این اتحادیه‌ها با کشور جمهوری اسلامی ایران، مشترکات فرهنگی دارند و تعدادی دیگر در همسایگی کشور قرار دارند که این مولفه خود فرصت تجارت را تسهیل و تسریع می‌سازد. وی در تشریح اثرات توسعه همکاری‌های اقتصادی افزود: ارتباط اقتصادی ایران با مجموعه کشورهای عضو در بلوک‌های اقتصادی؛ سازمان‌های اقتصادی همچون اکو که قدیمی ترین سازمان اقتصادی است یا پیمان بریکس و سازمان همکاری شانگهای می‌تواند مزیت اقتصادی رقم بزند و بستر تقویت تولیدات داخلی را فراهم سازد. 
حق شناس با اشاره به شکل‌گیری فرصت‌های اقتصادی در نتیجه گسترش ابعاد همکاری با اتحادیه اوراسیا تصریح کرد: به طورکل کشورهای عضو در پیمان‌های اقتصادی از تعرفه‌های ترجیحی بهره می‌گیرند. براین اساس می‌توان اظهارداشت که اوراسیا یک مزیت است و موجب شکل‌گیری فرصت‌های اقتصادی بسیار برای جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه عضویت در بلوک‌های اقتصادی موجب توسعه صنعت خواهد شد، همچنین خاطرنشان کرد: کشورهای عضو اوراسیا از منظر صنعت قوی‌تر از جمهوری اسلامی ایران نمی‌باشند. شایان ذکر‌است تا بگوییم که سطح صنعتی این کشورها پایین تر
 از جمهوری اسلامی ایران نیست و همسو می‌باشد. در چنین فرآیندی می‌توان از ظرفیت‌های مطرح بهره گرفت و با شکل گیری مزیت نسبی، ظرفیت اقتصادی و صنعتی را برای تمامی کشورهای عضو ایجاد کرد.او در پایان این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه توسعه همکاری‌های بین المللی، توسعه و تقویت اقتصاد ملی را رقم خواهد زد، همچنین متذکر شد: گسترش همکاری‌های عملی و تعمیق تعامل با اتحادیه اوراسیا یک فرصت اقتصادی است و بی‌شک بهره‌گیری از این فرصت‌ها در شرایط تحریمی اهمیت فراوانی دارد. ارتباط با کشورهای عضو اوراسیا یا سایر بلوک‌های اقتصادی به نفع اقتصادملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و ظرفیت‌های صادراتی را تقویت خواهد کرد. 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.