آینده یادگیری ماشین در ایران چگونه است؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 86068
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰:۴۴ |

آینده یادگیری ماشین در ایران چگونه است؟

آینده یادگیری ماشین در دنیای امروز که عصر دیجیتالیزه شدن تولید و فرایندهای دیگر سازمان ها و کسب و کارهاست بسیار مورد بحث است.
آینده یادگیری ماشین در ایران چگونه است؟

در سالیان اخیر تحقیقات زیادی روی یادگیری ماشین انجام شده‌است و براساس این بررسی‌ها، جزو مهندسی‌های روز دنیا حساب می‌شود. رشد این رشته در سال‌های اخیر بسیار بالا بوده است. به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۹، جزو بهترین شغل‌ها در دنیا شناخته شده‌است. هنگامی‌که به‌صورت درصدی رشد این شغل بررسی شد، چیزی در حدود ۳۴۴ درصد رشد را نشان می‌داد. از سال گذشته تا به امسال نیز این رشته ترقی بسیاری کرده‌است. به‌طوری‌که می‌گویند آیندهٔ دنیا نیز به این سمت‌وسو خواهد رفت. متوسط درآمد افرادی که در این حوزه کار می‌کنند، در حدود ۱۴۶ هزار دلار است که در نوع خود مبلغ خوبی است. آینده یادگیری ماشین براساس تحقیقات و درصد رشدی که در طی این سال‌ها داشته بسیار مثبت نشان داده می‌شود. بنابراین افراد زیادی که در حوزه‌های کامپیوتری فعالیت دارند، روی به این سمت آورده و به یادگیری ماشین مشغول شده‌اند. این رشته در حوزهٔ هوش مصنوعی قرار گرفته که نسبت‌به رشته‌های دیگر آیندهٔ درخشانی دارد و جاذبهٔ آن نیز بسیار بالاست.

آینده یادگیری ماشین

آینده یادگیری ماشین در جهان

شبکه‌ای اجتماعی به نام لینکدین که نسبتاً تخصصی است، در حوزهٔ فعالیت‌های کاری افراد خدمات ارائه می‌دهد. درواقع این شبکهٔ اجتماعی مشاغل مختلف را در جهان به یکدیگر ارتباط می‌دهد که درنتیجه افراد دارای تخصص به کارفرماها معرفی می‌شوند. مشاغل در لینکدین بررسی می‌شوند و در هر دوره رشد آن‌ها به اطلاع می‌رسد. طبق بررسی‌های جهانی و تحقیقاتی که در شبکهٔ اجتماعی لینکدین انجام شده‌است، علم یادگیری ماشین بسیار کارآمد معرفی شده‌است. افراد زیادی در پی این هستند که آموزش یادگیری ماشین را ببینند و آن را به لیست تخصص‌های خود در لینکدین اضافه کنند، زیرا تقاضای نیروی متخصص در این حوزه درون لینکدین بسیار بالاست و رشد چشمگیری نیز در طی این سالیان داشته است.

آینده یادگیری ماشین در ایران

اگر می‌خواهید به دنبال علم‌هایی مانند آموزش یادگیری ماشین بروید، پس از بررسی سطح جهانی باید روی آینده یادگیری ماشین در ایران نیز بررسی‌هایی انجام دهید. همان‌طور که گفتیم، این علم شاخه‌ای از هوش مصنوعی است و همان‌طور که می‌دانید هوش مصنوعی در حال تسخیر جهان است. ایران نیز دارای رتبهٔ جهانی ۱۵ درزمینهٔ هوش مصنوعی در جهان است. از رقبای کشور ایران در این حوزه می‌توان به کشور ترکیه نیز اشاره کرد. ترکیه در کل خاورمیانه در یادگیری ماشین رقیب اصلی ایران به‌شمار می‌آید.

خبر خوب این است که ایران روزبه‌روز در حوزه‌های هوش مصنوعی و به‌طور تخصصی ماشین لرنینگ در حال پیشرفت است. اگر امروز به برخی امکاناتی که توسط شرکت‌ها یا بانک‌ها ارائه می‌شوند نگاه کنید، پیشرفت این رشته را حس خواهید کرد. پیش‌بینی می‌شود که ایران در چند سال پیش‌ِرو بتواند به رتبهٔ دهم جهانی برسد و آینده یادگیری ماشین برای آن درخشان پیش‌بینی می‌شود.

امروزه دانشگاه‌های معتبر ایران این رشته را ارائه می‌دهند و فعالیت‌های تخصصی در حوزه یادگیری ماشین نیز انجام می‌دهند. دانشگاه‌های برتر ایران علاوه‌بر آموزش یادگیری ماشین، آموزش علم داده و داده کاوی را نیز در اولویت قرار داده‌اند.

اگر میخواهید در مورد آینده علم داده در ایران نیز بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله زیر را بخوانید:

بازار کار علم داده در ایران در سال ۱۴۰۲

آینده یادگیری ماشین در ایران

سرویس‌های خدماتی براساس ماشین لرنینگ در ۱۰ سال آینده

ماشین لرنینگ در فیلد هوش مصنوعی، سبب ایجاد تکامل در قابلیت‌های حل مسئله و تولید ایده‌هایی جدید می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که در ۱۰ سال آینده، به نقطه عطفی خواهیم رسید و پس از آن تحولی عظیم را شاهد خواهیم بود. هوش مصنوعی در کنار صنعت رباتیک، با فرایندهای کسب‌وکار عجین خواهند شد و در ادامه بهره‌وری را در سازمان‌ها افزایش خواهند داد. تمام محصولات و خدمات براساس علم داده، بازار مصرفی جدیدی ایجاد خواهند کرد. البته در این حوزه چالش‌هایی نیز به‌وجود خواهد آمد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بیش‌تر شدن نرخ بیکاری افراد و افزایش نابرابری است. امنیت، حریم شخصی، برنامه‌های نظامی، جهت‌گیری‌های الگوریتمی و غیره ازجمله مشکلاتی هستند که می‌توانند در مسیر هوش مصنوعی قرار بگیرند. چالش‌هایی که نام بردیم، در ده سال آینده می‌توانند تبدیل به بحث‌های داغ روز اجتماعی و سیاسی شوند. آینده یادگیری ماشین دقیقاً به سمت‌وسویی خواهد رفت که تحولی عظیم را در دنیا ایجاد کند. بنابراین افرادی که روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، به سمت درآمد بالایی خواهند رفت. تحول عظیمی که در کسب‌وکارها ایجاد خواهد شد، با یادگیری ماشین همراه است که با علم داده و داده کاوی عجین می‌شود.

هوشمندسازی بیشتر در آیندهٔ یادگیری ماشین

به دلیل ارزشمند شدن داده، قدرت محاسبات به‌طور چشمگیری در حال افزایش است و افراد به‌طور مداوم به دنبال آموزش‌های جدید هستند. داده‌هایی که به‌طور روزافزون افزایش پیدا می‌کنند، براساس الگوریتم‌ها می‌توانند امکان نظارت بهتر و بیشتری را برای ما فراهم کنند. هنگامی‌که این عوامل باهم ترکیب می‌شوند، امکان آموزش مدل‌های هوشمند و سیستم‌های دانشی بهتر مهیا می‌شود. آموزش یادگیری ماشین می‌تواند در هوشمند سازی مضاعف کسب‌وکارها نقش بسزایی داشته باشد. افزایش قدرت هوش مصنوعی قابل‌چشم‌پوشی نیست، هرچند در بررسی‌ها گفته‌شده که محدودیت‌های قانونی شرکت‌های خدمات مالی ممکن است سدی ایجاد کنند. اما این سرعت پیشرفت را نمی‌توان کنترل کرد همان‌طور که امروزه می‌بینید چقدر گزینه‌های جدید به عالم تکنولوژی در حال اضافه شدن است. آموزش در این حوزه مانند تربیت یک کودک است، هرچه سعی شود کارهای درستی به هوش مصنوعی توسط ماشین لرنینگ یاد داده شود، بازخورد آن نیز در آینده یادگیری ماشین بهتر خواهد شد.

هوشمندسازی بیشتر در آینده یادگیری ماشین

مهندسی یادگیری ماشین

از محبوب‌ترین مشاغلی که در صنعت ماشین لرنینگ وجود دارد، می‌توان به مهندس ماشین لرنینگ اشاره کرد. احتمالاً اگر به دنبال آموزش این حوزه هستید، با تخصص‌های این شغل روبه‌رو خواهید شد. مهندسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، مدل‌های یادگیری ماشین را طراحی کرده و سپس پیاده‌سازی می‌کنند. این افراد خطوطی را که برای انتقال و تحویل داده‌ها وجود دارند، گسترش داده و در ادامه بهینه‌سازی می‌کنند. سپس مجموعه‌ای از داده‌های بزرگ و پیچیده جمع‌آوری می‌شود در این مرحله علم داده و داده کاوی به کمک خواهد آمد. مدل‌هایی که توسط مهندسان توسعه می‌یابد، جهت آشکارسازی روندها استفاده‌شده و در ادامه برای پیش‌بینی‌ها نیز به کار می‌روند. این اقدامات به کسب‌وکارها برای رسیدن به اهداف تجاری و مالی کمک بسیاری خواهند کرد.

چه مهارت‌هایی برای حوزهٔ ماشین لرنینگ نیاز است؟

حال که آیندهٔ درخشان ماشین لرنینگ را به‌دقت بررسی کردیم، شاید از خودتان بپرسید برای شروع باید سراغ چه مهارت‌هایی بروید. در ادامه به مهارت‌های موردنیاز این حوزه اشاره خواهیم کرد:

  • داشتن تسلط کافی به اصل برنامه‌نویسی شی‌گرا؛
  • تسلط کامل به هسته برنامه‌نویسی پایتون؛
  • خلاقیت در بهینه‌سازی الگوریتم‌ها و حل مسئله‌ها؛
  • تسلط کامل بر کتابخانه‌ها (Numpy, Scipy, Matplotlib)؛
  • آشنایی کافی با طراحی دیتا بیس ها (MongoDB)؛
  • آشنایی با یادگیری عمیق و پردازش تصویر؛
  • تسلط بر کتابخانه‌های ماشین لرنینگ  (sklearn)؛
  • تجربه کافی در کار با کتابخانه‌های (OpenCV, nltk, Tensorflow).

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی آینده روبه‌پیشرفت ماشین لرنینگ اشاره کردیم و دیدیم که یادگیری آن می‌تواند چقدر مؤثر باشد. آیندهٔ ماشین لرنینگ در پلتفرم اجتماعی لینکدین نیز بررسی شده و جزو پرطرفدارترین‌ها معرفی شده‌است. در دل یادگیری این حوزه، علم داده و داده کاوی نیز وجود دارد که با یادگیری آن‌ها نیز می‌توانید در آینده درآمد بسیار خوبی را کسب کنید. روند پیشرفت هوش مصنوعی در جهان با شیب بسیار بالایی در حرکت است. بنابراین برای این‌که قبل از اشباع شدن در مسیر رشد قرار بگیرید، می‌توانید هرچه سریع‌تر به یادگیری این حوزه بپردازید و آینده یادگیری ماشین را در برنامهٔ خود اولویت دهید. مهارت‌های لازم در این حوزه را بخوانید و برای یادگیری آن‌ها تلاش کنید. ایران نیز در این حوزه پیشرفت‌های زیادی داشته است که نشان می‌دهد براساس پیشرفت جهانی در حال قدم برداشتن به سمت آینده است.

وبسایت پروپژ که با تدریس و مدیریت مهندس پژمان اقبالی اداره میشود، در زمینه آموزش پایتون در هوش مصنوعی، آموزش علم داده و آموزش یادگیری ماشین فعالیت میکند که تا کنون دوره ها و مقالاتی را در این عناوین منتشر کرده اند، پیشنهاد میکنیم اگر در زمینه علم داده و یادگیری ماشین نیاز به اطلاعات دارید مطالب این وبسایت را از دست ندهید.

لینک وبسایت : propezh

 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.