آیا سقف وافل برای سقف ساختمان پیشنهاد خوبی است؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 74682
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳ |

آیا سقف وافل برای سقف ساختمان پیشنهاد خوبی است؟

سقف وافل یکی از انواع سقف‌ های بتنی محسوب می‌ شود. این سقف علاوه‌ بر ظاهری مناسب مزایای فنی و اقتصادی بسیار مهمی نیز دارد. سقف وافل مزایای زیادی نسبت‌ به سایر روش‌ های اجرایی دارد.
آیا سقف وافل برای سقف ساختمان پیشنهاد خوبی است؟

 

سقف وافل یکی از انواع سقف‌ های بتنی محسوب می‌ شود. این سقف علاوه‌ بر ظاهری مناسب مزایای فنی و اقتصادی بسیار مهمی نیز دارد. سقف وافل مزایای زیادی نسبت‌ به سایر روش‌ های اجرایی دارد. بزرگ‌ ترین و مهم‌ ترین مزیت این سقف، اقتصادی بودن و مدت‌ زمان اجرایی کمتر است. ایمنی و مقاومت این سقف نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اگر قصد دارید اطلاعات جامعی را درباره سقف وافل کسب کنید، پیشنهاد می‌ کنیم تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

سقف وافل چیست؟

امروزه در معماری نوین روش‌ های مختلفی برای اجرا سقف ها وجود دارد. سقف تیرچه بلوک، عرشه فولادی، سقف کامپوزیت و دال بتن‌ آرمه از جمله این روش‌ ها هستند. این روش‌ ها متناسب با آب‌ و هوا و بافت منطقه مورد استفاده قرار می‌ گیرند. یکی از روش‌ های اجرا سقف بتنی، سقف وافل می باشد. این سقف به‌ علت ظاهر مشبک و مربعی که دارد، با نام سقف وافل شناخته می‌ شود. سقف وافل برای سطوحی که دهانه‌ های بلندی دارند، بسیار مناسب است.

از گذشته تا به امروز سقف وافل یکی از پرطرفدارترین و زیباترین سقف‌ های اجرا شده محسوب می‌ شود. این سقف برای ساختمان‌ هایی با ارتفاع بالا، انواع اسکلت فلزی یا بتنی قابل‌ اجرا می‌ باشد. سقف وافل به دلایلی از جمله استحکام بالا، زیبایی خاص، وزن کمتر و ایمنی مناسب بسیار پرطرفدار است. این سقف مصرف بتن و میلگرد را تا ۲۰ درصد کاهش می‌ دهد. هزینه‌ های نازک‌ کاری ساختمان با استفاده از سقف وافل به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌ کند. علت این کاهش هزینه، ساختار محصول و همچنین سرعت اجرا آن می‌ باشد.

بر خلاف دیگر سقف‌ ها، قالب‌ های این سقف قابلیت جدا شدن داشته و پس‌ از اجرا میتوان از آن‌ ها برای پروژه‌ های دیگر نیز استفاده نمود. از سقف وافل میتوان در فرودگاه‌ ها، سالن‌ ها، پارکینگ‌ ها، ساختمان‌ های اداری و مجتمع‌ ها استفاده کرد.

تاریخچه سقف وافل

تاریخچه سقف وافل به ابتدای قرن ۱۹ میلادی که با پیشرفت فناوری‌ های سازه‌ ای در زمینه ساختمان‌ سازی همراه بود، برمی گردد. سقف وافل ابتدا در کشورهای آمریکایی و اروپایی اجرا گردید. مزایا، راحتی و استقامت این سقف ‌ها باعث شده امروزه از این سیستم سازه‌ ای، استفاده گسترده‌ ای شود. بسیاری از متخصصین برای ساختمان‌ های خاص و پروژه‌ های پیشرفته سقف وافل انتخاب می‌ کنند. از سقف‌ های وافل در سازه‌ های مختلفی با دهانه‌ های وسیع از جمله فروشگاه‌ ها، پارکینگ‌ ها، استخرها، سالن‌ های ورزشی و دانشگاه‌ ها استفاده می‌ شود.

انواع سقف وافل

سقف وافل یک نمونه از اجرای سقف‌ ها است که به دلیل ظاهر مربعی شکل و مشبک آن با این نام شناخته می‌ شود. سقف وافل در معماری نوین برای طراحی ساختمان‌ های تجاری، سالن‌ های کنفرانس و فرودگاه‌ ها مشتریان زیادی را به خود جلب کرده است. سقف وافل یک‌ طرفه و سقف وافل دو طرفه از انواع سقف‌ های وافل به شمار می ‌روند.

سقف وافل یک طرفه

از این نوع سقف بیشتر در دهانه‌ های کوتاه استفاده می‌ شود. قالب‌ های مورد استفاده در این نوع سقف، مستطیلی شکل هستند که به‌ صورت دال یک‌ طرفه عمل می‌ کنند. در این نوع سقف میلگردها فقط در یک‌ جهت تعبیه می‌ شوند. به‌ همین‌ علت میزان مصرف میلگرد کاهش پیدا کرده و این نوع سقف اقتصادی‌ تر تلقی می ‌شود.

سقف وافل دوطرفه

از سقف وافل دو طرفه در ساختمان‌ های دارای دهانه بلند استفاده می‌ شود. قالب‌ های مورد استفاده در این روش به شکل مربع بوده و به‌ صورت دال دوطرفه عمل می‌ کنند. میزان مصرف میلگردها در این روش بیشتر است. به‌ همین‌ علت قیمت تمام‌ شده بیشتری در مقایسه با سقف وافل یک‌ طرفه دارد. میلگردها در این روش در دو جهت متعامد بسته شده و در نهایت باعث ایمنی و استحکام بیشتری نسبت‌ به سقف وافل یک‌ طرفه می‌ شود.

روش اجرا سقف وافل

برای اجرای سقف وافل لازم است چندین مرحله توسط متخصصین انجام گیرد. از جمله این مراحل میتوان به زیرسازی سقف وافل، قالب چینی، آرماتور گذاری، بتن‌ ریزی، قالب برداری و عملیات نازک‌ کاری اشاره کرد.

مزایای استفاده از سقف وافل

  • سقف وافل هزینه ‌ها را تا حد زیادی کاهش می ‌دهد.
  • در این نوع سقف میتوان تیرهای فرعی را حذف نمود و یا سقف‌ ها را به‌ صورت کامپوزیت اجرا کرد.
  • در اجرای سقف وافل دوطرفه میتوان سقف‌ ها را بدون نیاز به تیر مستقیم به ستون‌ ها وصل نمود.
  • سقف وافل انعطاف‌ پذیری بسیار بالایی داشته و میتوان آن را با بتن، استیل و چوب ساخت.
  • این سازه برای سقف‌ هایی که در ارتفاع بالا قرار دارند بسیار مناسب بوده و از آن استفاده گسترده‌ ای می‌ شود.
  • سقف وافل علاوه‌ بر استحکام بالا، زیبایی و چشم‌ نوازی منحصر به‌ فردی نیز دارد.
  • از سقف وافل میتوان در مکان‌ هایی که امکان ایجاد لرزش به‌ علت وجود جمعیت وجود دارد، استفاده نمود.
  • در این سقف مصرف بتن بسیار کاهش پیدا کرده و نسبت‌ به سایر سازه‌ ها سبک‌ تر است.
  • این سازه به‌ سادگی و به سرعت اجرا شده و امکان نظارت مناسب بر روند ساخت آن وجود دارد.
  • برای عبور سیم‌ های برق، تهویه هوا و لوله‌ کشی می‌ توانید سوراخ‌ هایی در بخش زیرین وافل ایجاد کنید و بدون وجود مشکل خاصی از آن استفاده نمایید.

سخن پایانی

سقف وافل سقفی است که در کنار داشتن استحکام، زیبایی منحصر به‌ فردی نیز دارد. مزایا فنی و اقتصادی این سقف باعث محبوبیت هرچه بیشتر آن شده‌ است. از این سازه در رستوران‌ ها، کافه‌ ها، تالارها و حتی منازل مسکونی استفاده می‌ شود. این سقف ها از استحکام و مقاومت خوبی برخوردار هستند. همچنین دارای عملکرد بهتری در برابر لرزش و آتش می باشند. استفاده از این سقف گام مهمی در برنامه زمان‌ بندی پروژه‌ ها می‌ باشد. اکثر متخصصین صنعت ساخت‌ و ساز، نسبت‌ به این‌ موضوع آگاه هستند. سقف وافل بسیار سریع اجرا شده و از لحاظ زیبایی و هزینه‌ ای مناسب‌ تر از دیگر سقف ‌ها می‌ باشد. در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع سقف وافل و مزایای آن آشنا کنیم. امیدواریم با استفاده از این سقف پروژه‌ های عمرانی با سرعت بالاتر و هزینه کمتری انجام شوند.

منبع: سقف وافل کهن دک

 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.