آموزش خرید و نگهداری از لاستیک - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 59156
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴ |

آموزش خرید و نگهداری از لاستیک

لاستیک خودرو از جمله قسمت هایی است که بعد از مدتی فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد. لاستیک خودرو یکی از عضو های مهم در خودرو و به عنوان آخرین عضو گرداننده ی سیستم انتقال قدرت در اتومبیل می باشد
آموزش خرید و نگهداری از لاستیک

لاستیک خودرو از جمله قسمت هایی است که بعد از مدتی فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد. لاستیک خودرو یکی از عضو های مهم در خودرو و به عنوان آخرین عضو گرداننده ی سیستم انتقال قدرت در اتومبیل می باشد و نقش مهمی را در کنترل وسیله ی نقلیه ایفا می کند.

https://file.tesmino.ir/images/2022/01/image_1642693735.png

بنابراین توجه به سلامت لاستیک و تعوض به موقع آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در این قسمت به برخی از نکاتی که باید هنگام خرید لاستیک خودرو به آن توجه نمود، می پردازیم:

هنگام خرید لاستیک باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • سرعت مجاز:

سرعت مجاز در واقع حداکثر سرعتی است که لاستیک در مدت ده دقیقه می تواند تحمل نماید. سرعت مجاز را با یکی ازحروف لاتین A تا Z نمایش می دهند و هر فرد متناسب با شرایط رانندگی و نوع خودروی خود باید لاستیک متناسب را مشخص و انتخاب نماید.

 اگر بر روی لاستیکی حداکثر سرعت مجاز اعمال شود. اما لاستیک فشار باد تنظیم شده نداشته باشد و یا دارای اضافه بار باشد. آسیب دیده و ممکن است؛ بترکد.

  • سایز لاستیک:

یکی از عوامل دیگری که به هنگام خرید لاستیک باید به آن توجه کرد. سایز و اندازه ی لاستیک می باشد. بنابراین در هنگام خرید باید به پهنای لاستیک، نسبت ارتفاع دیواره به پهنای لاستیک، رادیال و قطر رینگ توجه کرده و سپس لاستیک مورد نظر خود را انتخاب نمود.

  • توجه به شرایط آب و هوایی:

آن چه در خرید لاستیک اهمیت ویژه ای دارد. این است که افراد باید با توجه به شرایط آب و هوایی محیط زندگی خود اقدام به خرید لاستیک نمایند. برخی از لاستیک های خارجی نظیر لاستیک دانلوپ برای تمام شرایط آب و هوایی لاستیک هایی را ارائه نموده است که می توان از آن استفاده کرد.

اگر هم شما بخواهید از لاستیک های ایرانی استفاده کنید. می توانید از لاستیک هایی نظیر لاستیک کویر استفاده نموده که متناسب با شرایط آب و هوایی کشورمان می باشد.

  • توجه به تاریخ تولید لاستیک:

در هنگام خرید لاستیک خودرو باید به تاریخ مصرف لاستیک نیز توجه نمود. تاریخ مصرف لاستیک خودرو در اغلب موارد چهار سال بعد از تولید آن می باشد. استفاده از لاستیک هایی که تاریخ مصرف آن ها گذشته است. می تواند خطراتی نظیر ترکیدن ناگهانی را به دنبال داشته باشد.

تاریخ تولید لاستیک

توجه به حداکثر فشار باد:

میزان فشار باد مجاز همواره بر روی بدنه ی لاستیک قابل مشاهده می باشد. توجه به این امر در هنگام خرید بسیار مهم است. در هنگام استفاده از لاستیک همواره باید به فشار باد داخل تایر توجه نمود. زیرا فشار کم باد در داخل تایر ها موجب بالا رفتن حرارت لاستیک می گردد.

  • قیمت لاستیک:

یکی از موارد مهم در هنگام خرید لاستیک خودرو قیمت آن می باشد. قیمت لاستیک خودرو با توجه به برند سازنده ی لاستیک و میزان کیفیت لاستیک انتخابی متفاوت می باشد. هر شخص باید متناسب با بودجه ی خود تصمیم بگیرید که از لاستیک های ایرانی نظیر کویر و یا لاستیک های خارجی مانند دانلوپ استفاده نماید.

آن چه واضح است، این است که لاستیک های خارجی از قیمت بالاتری به نسبت لاستیک های ایرانی برخوردار هستند.

  • ساییدگی:

این عدد بیانگر میزان ساییدگی لاستیک می باشد و هر چه این عدد بیشتر باشد. زمان سایش لاستیک طولانی تر خواهد بود و در نهایت عمر مفید لاستیک بیشتر می شود. بنابراین در هنگام خرید باید به این نکته نیز توجه شود.

  • میزان بار لاستیک:

میزان بار لاستیک را با استفاده از شاخص وزن لاستیک تعیین می کنند. بنابراین توجه به میزان بار لاستیک در هنگام خرید لاستیک اهمیت زیادی دارد. این عدد در لاستیک های مختلف متفاوت می باشد و افراد باید متناسب با نوع خودرو و میزان باری که توسط خودرو حمل می شود؛ لاستیک مناسب را انتخاب نمایند.

  • ترکیبات سازنده:

در هنگام خرید لاستیک خودرو به ترکیبات سازنده ی آن نیز توجه نمایید. زیرا نوع مواد استفاده شده در ساخت لاستیک به صورت مستقیم بر روی کیفیت لاستیک مورد نظر اثر گذار خواهد بود.

افزایش کیفیت لاستیک و استفاده از مواد درجه یک و مرغوب در ساخت لاستیک باعث افزایش طول عمر لاستیک می شود و می تواند لاستیک را در برابر عوامل فرسایشی بیشتر حفظ نماید. لاستیک های تولید داخل نظیر لاستیک کویر نیز تمام این استاندارد ها را داشته و می تواند گزینه ی مناسبی برای افرادی باشد که تمایل به استفاده از لاستیک های داخلی دارند.

اما اگر قصد خرید لاستیک های خارجی را داشته باشید. نیز، یکی از گزینه های با کیفیتی که پیش روی شماست؛ برند دانلوپ می باشد. این برند به دلیل کیفیت بالای محصولات خود به یک برند محبوب در بین مردم تبدیل شده است.

علاوه بر موارد ذکر شده در هنگام خرید لاستیک باید به نوع خودرو، شرایط رانندگی، سطح جاده  و … توجه نمایید. انتخاب دقیق لاستیک خودرو می تواند در کاهش مصرف سوخت، کاهش نویز های جاده و رانندگی ایمن موثر باشد.

پس از توجه به موارد گفته شده هر فرد می تواند لاستیک مد نظر خود را انتخاب و سپس نسبت به خرید آن اقدام نماید.

به چه صورت باید از لاستیک های خود نگهداری کنیم؟

به منظور استفاده ی بهینه از لاستیک و ماندگاری بیشتر لاستیک مصرفی رعایت تعدادی از نکات اهمیت ویژه ای دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

به منظور افزایش راندمان تایرها و افزایش بیشتر میزان ایمنی خودرو باید هر دو هفته یک بار لاستیک ها را مورد وارسی قرار داده تا از سلامت آن اطمینان حاصل شود. در صورت لزوم قبل از صاف شدن لاستیک، باید آن را  تعویض کرد و همچنین امکان روکش مجدد آن نیز وجود داشته باشد.

جابجایی لاستیک

یکی دیگر از مواردی که حین نگهداری از لاستیک باید به آن توجه کرد. این است که از لاستیک های بایاس و رادیال به طور هم زمان استفاده نکنید. لاستیک های بایاس را در هر ۸۰۰۰ کیلومتر به صورت ضرب دری و لاستیک های رادیال را به صورت طولی با یکدیگر جا به جا نمایید.

توجه به باد لاستیک خودرو نیز اهمیت زیادی دارد. بنابراین همیشه سعی کنید که بیشتر یا کمتر از حد مجاز لاستیک خوردو را باد نکنید.

جمع بندی کلی: برای خرید لاستیک خودرو باید به یک سری نکات خاص توجه نمود. چرا که یک رانندگی ایمن و هم چنین با کیفیت با توجه به این نکات حاصل می شود. از جمله مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید لاستیک بایستی مورد توجه قرار گیرد. می توان به قیمت لاستیک، میزان بار لاستیک، حداکثر میزان فشار باد وشرایط آب و هوایی مناسب برای لاستیک خودرو اشاره نمود.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.