آمريکا ظرفيت جنگ با ايران ندارد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 2320
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۹:۰۱ |
سيد هادي افقهي درگفت‌وگو با رسالت

آمريکا ظرفيت جنگ با ايران ندارد

پس از گذشت حدود يک سال از خروج آمريکا از برجام، اين‌بار کاخ سفيد براي افزايش فشارها بر ايران دست به عدم تمديد معافيت خريداران نفتي ايران زد.
آمريکا ظرفيت جنگ با ايران ندارد

پس از گذشت حدود يک سال از خروج آمريکا از برجام، اين‌بار کاخ سفيد براي افزايش فشارها بر ايران دست به عدم تمديد معافيت خريداران نفتي ايران زد.
طي سال گذشته مقامات آمريکايي چندين بار در اظهاراتشان تاکيد کرده بودند که اين معافيت‌ها را تمديد نخواهند کرد. هشت کشوري که شامل اين معافيت هاي خريداري نفت از ايران مي شدند، هند ايتاليا، يونان، ژاپن، کره جنوبي، تايوان و ترکيه هستند. در اين ميان موضع چين و هند نسبت به اين اقدام آمريکا هم بسيار مهم قلمداد مي شود،چرا که اين دو کشور از مشتري‌هاي عمده نفت ايران هستند و در صورت ادامه خريد نفت از ايران به احتمال بسيار زياد رابطه‌شان با آمريکا وارد تنش خواهد شد. چين از اولين کشورهايي بود که به اقدام اخير آمريکا واکنش نشان داد. وزارت خارجه چين در بيانيه‌اي نسبت به تصميم ترامپ در اين‌باره نوشت: پکن همواره مخالفت خود را با اعمال تحريم‌هاي يک‌جانبه آمريکا عليه ايران اعلام کرده است. همچنين «گنگ شوانگ» سخنگوي وزارت خارجه چين اين کشور هم در اين بارهاظهار داشت: همکاري‌هاي دوجانبه چين و ايران مطابق با قانون است. در اين ميان از موضع اروپا هم نمي توان چشم پوشيد، چرا که از حيث سياسي مهم خواهد بود. اروپا مي‌گويد به اجراي برجام متعهد است اما اکنون يکي از اهداف اصلي اين توافق يعني استمرار فروش نفت ايران منتفي شده است. بايد منتظر ماند و ديد که آيا اروپا براي استمرار توافقي که آن را مهم مي‌داند، کاري انجام خواهد داد يا خير. در پي اين اتفاقات صفحه رسمي فاکس نيوز (خبرگزاري نزديک به دونالد ترامپ) جمعه شب اعلام کرد که با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گفت وگوي اختصاصي انجام داده و قرار است روز يکشنبه آينده (ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران) پخش شود. فاکس نيوز بخش کوتاهي از ويدئوي گفت‌وگو با وزير امور خارجه کشورمان را منتشر کرد. محمدجواد ظريف در پاسخ به اينکه آيا شما فکر مي‌کنيد بولتون اسرائيل، عربستان سعودي و امارات متحده عربي به دنبال تغيير حکومت در ايران هستند، گفت: حداقل اين طور است. تمام آن‌ها براي کشيدن آمريکا به ميان يک درگيري از خود تمايل نشان داده‌اند. او ادامه داد: من فکر نمي‌کنم که رئيس جمهور ترامپ بخواهد اين کار را انجام دهد. او با اين شعار روي کار آمد که آمريکا را درگير جنگي ديگر نکند؛ اما من بر اين عقيده‌ام که قصد رئيس جمهور ترامپ براي اعمال فشار، سياست فشار حداکثري بر ايران براي به زانو درآوردن آن محکوم به شکست است.
قطعا ترامپ به‌خاطر اعراب سربازان خود را به کشتن نمي دهد
يک کارشناس مسائل بين الملل درباره گفت وگوياخير وزير امورخارجه ايران به رسالت گفت: ترامپ هم تاکنون درباره درگيري نظامي با ايران سخن نگفته است، چرا که او مي داند اين درگيري برايش بسيار هزينه خواهد داشت. سيدهادي سيد افقهي ادامه داد: وضعيت ترامپ در داخل آمريکا به شکلي نيست که قصد داشته باشد تا با ايران وارد جنگ شود چرا که دو الي سه پرونده سنگين از جمله فرار از ماليات، پولشويي، رشوه و اخلاقي دارد. از مسائلي که او مورد اتهام قرار گرفت مي‌توان به مرگ خاشقچي اشاره کرد که از سوي کنگره (حزب جمهوري‌خواهان و دموکرات ها‌) مطرح شد که شما بايد به عنوان مدافع حقوق بشر اين اقدام را محکوم مي‌کرديد. اين کارشناس مسائل بين الملل ابراز داشت: همچنين ظرفيت منطقه يعني در غرب آسيا بسيار اشباع است و هر شخصي چيزي در دست داشت آن را براي کمک به تروريست از جمله ايجاد داعش در عراق و سوريه خرج کرده و بودجه کشورهاي خليج فارس به ويژه عربستان، خليج فارس، بحرين و امارات رو به اتمام است بايد توجه داشت که عربستان هم با کسري بودجه مواجه است. افقهي با اشاره به جنگ در يمن تصريح کرد: اين جنگ نفس سعودي‌ها را گرفته است، بنابراين چه کسي قصد دارد تا با ما وارد جنگ شود. قطعا ترامپ اين کار را نخواهد کرد و باتوجه به اينکه منافع مادي اش برايش اهميت دارد به‌خاطر اعراب سربازان خود را به کشتن نمي دهد.
جامعه آمريکا اجازه جنگ با ايران را نمي دهد
اين کارشناس مسائل بين الملل ادامه داد: اگر ترامپ قصد حمله به ايران و تغيير نظام را داشته باشد حداقل نياز به ۷۰۰-۶۰۰ هزار نيرو دارد. اگر قصد جنگ نيابتي هم باشد بايد توجه داشت که کدام يک از اين کشورها آماده جنگ نيابتي هستند؟ بايد گفت هيچکدام
چرا که عربستان در حال حاضر در جنگش با يمن مانده است، چگونه بخواهد با ما وارد جنگ شود ؟ با اين تفاسير کدام کدام کشور حاضر است کانديد شده و وارد جنگ با ما شود. افقهي افزود: درباره بحث جنگ مقام معظم رهبري و ديگر مسئولين مطرح کردند که جنگي رخ نخواهد داد كه با حساب و کتاب جدي و واقع بينانه است و شعار نيست؛ اما جنگ‌هاي ديگر از جمله جنگ نرم، جنگ رواني و محاصره اقتصادي در حساب و کتاب‌هاي ترامپ بوده و مطرح کرده که هدفش از محاسبه اين تحريم ها اجبار کردن مردم به تظاهرات و مطالبه واژگوني نظام است و گفته‌هاي ترامپ بر همين مبنا است اما تا چه اندازه ممکن و محقق است بايد گفت که بعيد است که ترامپ بتواند مردم را عليه مسئولين بلند کند، چرا که سيل اخير نشان داد مردم را تاچه اندازه متحد و منسجم براي کمک به سيل زدگان بودند و هستند. اين کارشناس مسائل بين الملل همچنين با اشاره به ورود نام سپاه پاسداران به ليست تروريست هاي آمريکايي اظهار داشت: در مقابل اين اقدام آمريکا، ما شاهد صحنه هاي بسيار زيبايي در کشور بوديم، چراکه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همگي لباس سپاه به تن کردند. او افزود: دشمنان که هميشه در صدد ايجاد شکاف ميان سپاه و ارتش بودند الحمدالله اين اتفاق نيفتاد و حتي اميرحاتمي وزير محترم دفاع کشور که عضو ارتش است هم لباس سپاه بر تن کرد در ادامه شاهد بوديد که تمام مردم موسسات، احزاب و سازمان ها از سپاه حمايت کردند. او گفت: بنابراين ترامپ با ايجاد تفرقه و نفاق هم نمي تواند مردم را تحريک و ميان موسسات دولتي و نظامي شکاف ايجاد کند.
افقهي گفت: منظور آقاي ظريف آن است که ترامپ در صدد جنگ نيست، حتي اگر کشور هايي از جمله عربستان و رژيم صهيونيستي او را تحريک کنند. او تصريح کرد: هيچ شخصي منکر حمايت ترامپ از منافع رژيم صهيونيستي نيست، اما او به‌دنبال جنگ با ايران نخواهد بود و جامعه و کنگره آمريکا هم چنين اجازه اي را به او نخواهند داد.

اروپا منافقانه عمل مي کند
اين کارشناس مسائل بين الملل درباره اينکه برخي معتقدند ايران بايد در مقابل اقدامات اخير آمريکا از برجام خارج شود، گفت: ديدگاه‌ها در اين زمينه متفاوت است. برخي معتقدند از همان لحظه ابتدايي که ترامپ برجام را پاره کرد ايران هم بايد از برجام خارج مي شد برخي ديگر هم عنوان کردند که اين اقدام درحال حاضر به مصلحت نيست. به عنوان مثال روس‌ها و چيني‌ها به ما پيغام دادند اگر از برجام خارج شويد ما ديگر نمي‌توانيم از شما نفت خريداري کنيم چرا که تحريم ها باز مي‌گردد، اما شما دست بالا را داريد چراکه شما که توافق را امضا و به تعهدات پايبند بوديد و اين آمريکا است که
به صورت انفرادي برخلاف قوانين بين المللي و برجام خارج شد لذا تحريم هاي تحميلي بر شما از سوي آمريکا غيرقانوني است و ما مي توانيم از شما نفت بخريم، بنابراين اگر شما از برجام خارج شويد اين ظرفيت از ما گرفته و نمي توانيم با شما در تعامل باشيم.
او در پاسخ به اين سوال که موضع اروپا را در اين ميان چگونه ارزيابي مي کنيد، گفت: اروپا در اين ميان منافقانه عمل مي کند، چراکه مي گويد قصد دارم در برجام بمانم و از آن خارج نشوم، اما نمي‌توانم به راحتي با شما برخورد کنم و بايد آهسته آهسته مانند ساز و کار INSTEX حرکت کنم. افقهي افزود: INSTEX براي ما کافي نيست و واقعا توهيني به ايران است چرا که در صورت توسعه و تکامل آن ما مي توانيم تحريم هاي آمريکا را دور بزنيم.

اگر برجام منفعتي ندارد حق خروج داريم
افقهي با طرح اين سوال که اگر خروج از برجام حق ما است بنابراين چه زماني بايد انجام شود ادامه داد: هر زماني که متوجه شديم برجام هيچ منفعتي براي ايران نخواهد داشت بنابراين ما حق خروج داريم، يا آهسته آهسته بتوانيم يکسري کارشکني هايي در کار بازرسان آژانس انجام دهيم، چرا که برجام براي ما نفع ندارد و دليلي ندارد ما هم ۱۰۰ درصد به آن پايبند باشيم و مي توانيم برخي از بندهاي برجام را با سختي روبه‌رو کنيم. به گفته برخي، خروج رسمي ما از برجام به نفع ما نيست چرا که فرصت دور زدن را از ما مي‌گيرد برخي هم مي گويند آن چيزي که مي خواستيم محقق نشد و آن چيزي که صدقه به ما مي دهند قابل قبول نيست و آن را تاييد نمي‌کنيم.

|
برچسب ها
, , ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.