آشنای با سوغات ارومیه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 95329
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۴۴ |

آشنای با سوغات ارومیه

شهروندان تهرانی که قصد دارند به ارومیه سفر کنند و در کنار بازدید از جاذبه‌های این منطقه سوغات مختلف را نیز بخرند، بهتر است برای داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب قبل از سفر بلیط ارومیه تهران را نیز برای زمان برگشت تهیه کنند.
آشنای با سوغات ارومیه

شهروندان تهرانی که قصد دارند به ارومیه سفر کنند و در کنار بازدید از جاذبه‌های این منطقه سوغات مختلف را نیز بخرند، بهتر است برای داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب قبل از سفر بلیط ارومیه تهران را نیز برای زمان برگشت تهیه کنند.

از کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهر ارومیه که گذر کنیم، نمی‌توان خرید سوغات سنتی و معروف این شهر را نادیده گرفت که شامل خوراکی‌ها و صنایع‌دستی مختلفی می‌شود.

سوغات معروف شهر ارومیه کدام است؟

همیشه تهیه سوغاتی یک از جذاب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین بخش‌های مسافرت محسوب می‌شود که ارومیه نیز با داشتن تنوع بالایی از اجناس و خوراکی‌ها مختلف دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد.

بسیاری از افراد دوست دارند که خرید سوغات را به روزهای پایانی سفر اختصاص دهند پس اگر ساکن تهران هستید برای اینکه در زمان برگشت مشکلی برای پیداکردن بلیط مناسب نداشته باشید بهتر است بلیط هواپیما ارومیه تهران را قبل از سفر رزرو کنید.

معرفی بهترین سوغات خوراکی شهر ارومیه

زمانی که به فروشگاه‌های سطح شهر ارومیه سری می‌زنید معمولا با انواع مختلفی از شیرینی‌ها، عرقیجات و خوراکی‌های لذیذ و خوش‌طعم مواجه می‌شوند که شما را برای خرید وسوسه می‌کند.

نقل‌های شیرین ارومیه

یکی از شیرینی‌هایی که اغلب در مجالس و مهمانی‌های شاد همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقل است که می‌توانید خوش‌طعم‌ترین نمونه‌های آن را در شهر زیبای ارومیه پیدا کنید.

معروف‌ترین نقل‌های ارومیه معمولا با چاشنی‌هایی همچون زعفران، گل سرخ و بیدمشک طعم‌دار می‌شوند که البته از مغز گردو، پسته و بادام نیز برای پخت این شیرینی‌ها استفاده می‌شود.

انواع عرقیجات ارومیه

به دلیل اینکه ارومیه دارای آب‌وهوای مساعد بوده باغ‌های زیادی را در خود جای می‌دهد که محل رویش و پرورش گیاهان داروی متنوعی است و از آن‌ها برای تهیه عرقیجات استفاده می‌شود.

با این حساب اگر از آن دسته افرادی هستید که معمولا به خوردن عرقیجات گیاهی علاقه داشته باشید، ارومیه برای شما مکان مناسبی است تا بهترین نمونه‌ها با طعمی فوق‌العاده را خریداری کنید.

از جمله نوشیدنی‌های گیاهی که می‌توانید از ارومیه همراه خود ببرید باید به عرق شاتره، خاکشیر، برگ گردو، بهارنارنج، کرفس، پیچک و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد که معمولا بیدمشک و بادرنجبویه شهرت زیادی دارند.

در ارومیه عرق‌گیری در فصل بهار انجام می‌شود و گردشگران در هر موقعی که به این شهر سفر کنند می‌توانند ناب‌ترین و باکیفیت‌ترین عرقیجات را همراه خود به شهرشان ببرند.

شیرینی‌های سنتی شهر ارومیه

در اعیاد و مناسبت‌های مختلف ارومیه از گذشته تا کنون انواع مختلفی از شیرینی‌ها پخته می‌شود که در حال حاضر نیز به‌عنوان سوغات سنتی این شهر در میان گردشگران شهرت زیادی دارند و برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • لوزانک: یکی از معروف‌ترین سوغات شهر ارومیه لوزانک نام دارد که با عنوان مسقطی و بازتخ هم شناخته می‌شود و از ترکیباتی همچون گلاب، هل، شیره انگور و نشاسته تشکیل شده است.
  • سوجوق: مردم ارومیه معمولا سوجوق را برای روزهای زمستان و پاییز درست می‌کنند که از شیره انگور و نشاسته همراه با مغز گردو تهیه می‌شود و ماندگاری خوبی هم دارد.
  • تنور شیرینی سی: از دیگر خوراکی‌های خوشمزه و پرطرفدار ارومیه باید به تنور شیرینی سی اشاره کرد که از ترکیب آرد، ماست و شکر تهیه می‌شود.

نان‌های سنتی شهر ارومیه

در شهر ارومیه نان‌های متنوعی پخته می‌شود که با توجه به طعم بی‌نظیری که دارند با استقبال خوبی از سوی گردشگران مواجه می‌شوند، از قدیمی‌ترین نان‌های این منطقه باید چورک و یاغلی را نام برد.

استفاده از روغن محلی مزه دلپذیری به نان‌های سنتی ارومیه می‌دهد که از دیگر نمونه‌های معروف این شهر باید به مواردی مانند نان تنوره‌چره، تاواچره، جزلاچره و یخاچره اشاره کرد.

حلوای هویج شهر ارومیه

مردم اورمیه برای دورهمی‌ها و مهمانی شب یلدا یا در مناسبت‌های مختلفی مانند عزاداری ماه محرم و برای افطاری‌های رمضان حلوای هویج می‌پزند که از ترکیب گردو و هویج به ‌دست می‌آید.

حلوای گردو شهر ارومیه

از دیگر خوراکی‌های ارومیه که در دسته سوغات معروف و شیرین این شهر قرار می‌گیرد باید به حلوای گردو اشاره کرد که خواص بسیار زیادی دارد و مردم برای روزهای سرد زمستانی این حلوا را مصرف می‌کنند.

صنایع‌دستی شهر ارومیه

صنایع‌دستی هر شهر نشان‌دهنده فرهنگ، هنر و هویت اصیل مردم آن است که ارومیه نیز با در اختیار داشتن انواع مختلفی از این محصولات، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

از همین رو می‌توانید در کنار خرید شیرینی‌ها و خوراکی‌های مختلف این شهر، تعدادی از صنایع‌دستی را هم در سبد سوغاتی‌های خود قرار دهید و برای یادگاری به شهرتان ببرید.

رودوزی از هنرهای جالب ارومیه

یکی از صنایع‌دستی جذاب و خاص شهر ارومیه رودوزی است که معمولا با استفاده از قلاب و سوزن، طرح‌های زیبایی را با کمک نخ‌های رنگی بر روی پارچه می‌دوزند که ظاهر زیبایی دارد.

رنگرزی و چاپ پارچه در ارومیه

از گذشته تا کنون در شهر ارومیه رنگرزی و چاپ سنتی روی پارچه و الیاف به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های هنری در این منطقه به ‌کار گرفته می‌شود که می‌توانید یکی از نمونه‌های زیبا با نام چاپ کلاقه‌ای را بر روی روسری و بالاپوش‌های زنانه مشاهده کنید.

فرش دستبافت ارومیه

از مشهورترین صنایع‌دستی ارومیه فرش و تابلو فرش‌های دستبافت است که ظرافت چشم‌نوازی دارند و به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های نفیس و گران‌بها در استان آذربایجان غربی محسوب می‌شوند.

صنایع چوبی ارومیه

پیکره‌تراشی روی چوب از هنرهای قدیمی و باستانی در این شهر است که با وجود قدمت بالا به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی معروف و جذاب ارومیه در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

قطعات چوب که بیشتر از جنس صنوبر، گردو، سرو و انواع مختلف دیگری هستند به شکل یک طرح مشخص و زیبا با دست هنرمندان این شهر طراحی می‌شوند که در نهایت سبب خلق یک اثر زیبای هنری خواهد شد.

برای سفر به ارومیه از فلای تودی کمک بگیرید

فلای تودی به‌عنوان یکی از وب‌سایت‌های معتبر گردشگری امکان دسترسی به ارزان‌ترین و مناسب‌ترین بلیط‌ها برای سفر به ارومیه و دیگر مقاصد داخلی و خارجی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، شما می‌توانید از میان تنوع بالای هتل‌ها و اقامتگاه‌های معرفی‌شده در این سایت نیز مکان مناسبی را برای خود انتخاب کنید.

جمع‌بندی

در هنگام سفر به ارومیه می‌توانید انواع مختلفی از سوغاتی‌های خوراکی مانند نقل، عرقیجات، نان‌های سنتی، حلوا و همچنین صنایع‌دستی متنوعی مانند پیکره‌تراشی روی چوب، فرش دستبافت، چاپ و رنگرزی روی پارچه را تهیه کنید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.