آشنایی با ۱۰ علامت پارگی رباط های زانو و ترمیم رباط پاره - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 82724
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹ |

آشنایی با ۱۰ علامت پارگی رباط های زانو و ترمیم رباط پاره

یکی از شایع ترین آسیب های مربوط به زانو پارگی رباط ها می باشد، این آسیب معمولا به دلیل وارد شدن نیروی شدید به مفاصل مثل زمین خوردن، ضربه سنگین و موارد این چنین ایجاد می شود. در صورتی که شما علائم پارگی رباط زانو را احساس کنید لازم است که در سریع ترین زمان ممکن نزد پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا در صورت عدم درمان می تواند به یک نفص مزمن تبدیل شود و پیش زمینه ای برای بیماری های آرتروز و پارگی مینیسک باشد.
آشنایی با ۱۰ علامت پارگی رباط های زانو و ترمیم رباط پاره

یکی از شایع ترین آسیب های مربوط به زانو پارگی رباط ها می باشد، این آسیب معمولا به دلیل وارد شدن نیروی شدید به مفاصل مثل زمین خوردن، ضربه سنگین و موارد این چنین ایجاد می شود. در صورتی که شما علائم پارگی رباط زانو را احساس کنید لازم است که در سریع ترین زمان ممکن نزد پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا در صورت عدم درمان می تواند به یک نفص مزمن تبدیل شود و پیش زمینه ای برای بیماری های آرتروز و پارگی مینیسک باشد.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را ده نشانه شایع پارگی رباط زانو، علل بروز این آسیب و چگونگی درمان آشنا کنیم. بنابراین اگر شما یا یکی از نزدیکانتان ممکن است به این آسیب دچار باشید و می خواهید در مورد علائم و روش های درمان اطلاعات بیشتری به دست آورید توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

رباط زانو و انواع آن

Description: C:\Users\Leila\Desktop\2.png

رباط ها نواری محکم از بافت های فیبری هستند که به کمک آن ها اتصالی میان استخوان ها و غضروف ایجاد می شود. در عین حال که رباط ها بسیار قوی هستند اما در برابر آسیب های شدید مقاومت ندارند و ممکن است کشیده یا حتی پاره شوند. که البته این کشیدگی و پارگی رباط صلیبی زانو خود دارای درجام مختلف می باشد.

انواع رباط های زانو به شرح زیر می باشد:

رباط صلیبی قدامی: یکی از اصلی ترین رباط های ثبات بخش زانو است، دارای ساختاری طناب مانند قوی است و در بخش مرکزی زانو قرار می گیرد و از استخوان ران به سمت استخوان درشت نی کشیده می شود. زمانی که این رباط پاره می شود امکان بهبودی بسیار کم است و در نتیجه بی ثباتی در زانو را به دنبال دارد.

رباط صلیبی خلفی: محل قرار گیری این رباط در پشت زانو می باشد، به کمک این رباط استخوان ران به درشت نی متصل می شود و وطیفه اصلی آن ممانعت از دررفتگی درشت نیبه سمت عقب است.

رباط طرفی: این رباط در کناره های زانو قرار می گیرد و با رباط طرقی داخلی استخوان ران را به استخوان درشت نی متصل می کند. در حالی که رباط طرفی خارجی (LCL) استخوان ران را به استخوان نازک نی متصل می‌کند. این رباط‌ها حرکت جانبی مفصل زانو را کنترل می‌کنند.

درجات مختلف آسیب به رباط زانو

همان طور که اشاره کردیم آسیب به رباط های زانو دارای درجات مختلفی می باشد، بنابراین شدت و نوع آسیب وارد شده این درجات را مشخص می کند. آن ها عبارت است از:

درجه یک: مقدار کمی از رباط پاره می شود، عملکرد زانو حفظ می شود و تنها با کمی اختلال همراه است.

درجه دو: مقداری از رباط پاره می شود و عملکرد زانو با سختی بسیاری همراه است.

درجه سه: رباط به صورت کامل پاره می شود و بی ثباتی در زانو در پی دارد، در این شرایط عملکرد زانو به طور کامل مختل می شود.

معمولا در این شرایط این احتمال وجود دارد که سایر قسمت های زانو از جمله مینیسک و رباط های جانبی نیز دچار آسیب بشوند. بنابراین بسیار مهم است که در سریع ترین زمان ممکن اقدامات لازم جهت درمان که جراحی می باشد را نزد فوق تخصص زانو در تهران انجام دهید و این موضوع به تاخیر نیفتد.

ده نشانه پارگی رباط زانو

Description: C:\Users\Leila\Desktop\3.jpg

معمولا علائمی که شما احساس می کنید وابسته به میزان شدت آسیب وارد شده می باشد، به طور مثال اگر رباط به صورت کامل پاره شود شما علائم شدید تری را احساس می کتید اما در صورتی که تنها کشیدگی رخ داده باشد علائم جزئی تر می باشد.

علائم و نشانه های آسیب دیدگی رباط به شرح زیر می باشد:

شنیدن صدا از محل مفصل

در این حالت معمولا صدا از مفصل آسیب دیده تنها زمانی احساس می شود که رباط به صورت کامل پاره شود.

ورم مفصل زانو

زمانی که رباط به آسیب دیدگی دچار می شود، احتمال خون ریزی داخل مفصلی وجود دارد، این موضوع معمولا ورم زانو را در پی دارد. البته که میزان ورم به میزان آسیب وارد شده بستگی دارد. آسیب دیدگی های خفیف ورم کمی را ایجاد می کنند اما اگر پارگی کامل رخ داده باشد مفصل ورم بسیاری می کند.

درد در محل مفصل زانو

همانند سایر علائم، در این خصوص نیز میزان درد احساس شده به شدت آسیب دیدگی بستگی دارد. این درد هم می تواند به صورت جزئی احساس شود و درد بسیاری در پی باشد.

عدم توانایی در استفاده یا حرکت دادن زانو

اگر شما به صورت کامل به پارگی رباط دچار شده باشد، قابلیت حرکتی به صورت جدی کاهش پیدا می کند. اما در موارد خفیف تر فرد می تواند حرکاتی داشته باشد اما به نسبت همیشه کمتر می شود.

احساس بی ثباتی زانو یا خالی شدت در زمان تلاش برای ایستادن روی پاها

این شرایط موجب لنگیدن فرد بر روی پاهایش می شود، به طور مجدد این موضوع نیز وابسته به میزان آسیب وارد شده دارد. اگر آسیب خفیف باشد احتمالا توانایی ایستادن خیلی تحت تاثیر قرار نمی گیرد، اما اگر شدید باشد راه رفتن سخت تر می شود.

احتمال بروز اسپاسم عضلانی

این مورد زمانی رخ می دهد که آسیب وارد شده چندان شدید نباشد، با این حال به دلیل آسیب وارد کمی دچار آسیب می شوید که با داشتن چند روز استراحت بهبود پیدا می کند.

احساس سستی و لقی

زمانی که شما به پارگی رباط زانو دچار می شوید قادر نخواهید بود که همانند گذشته از مفصل خود استفاده کنید، بنابراین یکی از بارز ترین علائم این است که در زمان راه رفتن احساس سستی خواهید داشت.

تورم در ۲۴ ساعت اول پس از آسیب دیدگی

زمانی که شما به آسیب های مربوط به رباط زانو دچار می شوید، یکی از اصلی ترین علائم این است که پس از گذشت ۲۴ ساعت از آسیب وارد شده در محل آسیب تورم ایجاد می شود. معمولا هرچقدر آسیب وارد شده شدید باشد تورم نیز بیشتر می باشد و برای مدت طولانی ترین باقی می ماند.

سوزن سوزن شدن زانو

در آسیب های مربوط به صلیبی خلفی افراد معمولا کمی احساس گزگز و و بی حسی خواهند داشت. اگر آسیب وارد شده شدید نباشد پس از چند روز بهبود پیدا می کنید.

قفل شدن زانو

در آخر، دهمین نشانه ای که مربوط به آسیب و پارگی رباط زانو می باشد قفل شدن زانو است. در یک جمع بندی رباط پاره شده پیچ خوردگی شدیدیدر نظر گرفته می‌شود که باعث درد، التهاب، کبودی و در نتیجه بی‌ثباتی زانو می‌شود، که اغلب راه رفتن را دشوار و دردناک می‌سازد. بهبودی از پارگی رباط ممکن است چندین هفته طول بکشد و باید تحت نظارت یک پزشک متخصص و حاذق باشد.

درمان پارگی رباط زانو

Description: C:\Users\Leila\Desktop\4.jpg

به جهت درمان کشیدگی و پارگی رباط های زانو، تا زمانی که شما نزد پزشک مراجعه کنید باید برخی موارد را که شامل اقدامات اولیه می باشد به خاطر داشته باشید:

  • پس از آسیب دیدگی بین ۴۸ تا۷۲ ساعت به پای خود استراحت دهید
  • یخ باید به محض آسیب دیدگی زانو روی زانو قرار داده شود و پس از مرتبه اول، هر دو ساعت یکبار، یخ باید به مدت ۱۵ دقیقه روی زانو قرار داده شود.
  • فشار (البته نه فشار خیلی زیاد که باعث آسیب شود) با استفاده از بانداژ فشاری باعث کاهش ورم و کمک به استراحت مفصل زانو می‌شود
  • بالا بردن پا به منظور کاهش ورم موثر می باشد. هدف این است که زانوی آسیب دیده شما بالاتر از سطح قلب قرار گیرد.
  • اجتناب از گرم کردن زانو برای مثال، حمام آب گرم، بالشتک‌ های گرمایی به مدت ۷۲ساعت
  • اجتناب از دویدن یا هر نوع ورزش دیگر که باعث آسیب دیدگی بیشتر می‌ شود
  • اجتناب از ماساژ به مدت ۷۲ ساعت که باعث افزایش خونریزی و ورم می‌ شود

ترمیم پارگی رباط های زانو با جراحی

Description: C:\Users\Leila\Desktop\درمان.jpg

گاهی اوقات به جهت ترمیم آسیب های وارد شده لازم است که از جراحی یا روش هایی مثل اوزون تراپی استفاده شود. البته این مورد موضوعی نیست که به راحتی بتوان در خصوص آن تصمیم گرفت و به صورت کلی وابسته به موارد زیر می باشد:

  • ویژگی های اختصاصی هر فرد
  • فعالیت ها و ورزش هایی که فرد انجام می دهد
  • سطح کلی فعالیت فرد در زندگی روزمره
  • شرایط زیربنایی مربوط به سلامت فرد
  • سایر آسیب دیدگی های احتمالی که ممکن است برای زانو ایجاد شده باشد.

برای جراحی نیز روش های مختلفی قابل انجام است، معمولا عملی که برای اصلاح رباط پاره شده زانو استفاده می شود جایگزینی رباط می باشد. به طور مثال یک تاندون از ناحیه زانو یا همسترینگدر محل پیوند می‌خورد تا مفصل زانو را کنار هم نگه دارد. تاندون پیوندی ممکن است از خود شخص (پیوند اتوگرافت) یا از طرف اهدا کننده عضو (آلوگرافت) باشد.

کلام آخر

در این مفاله تلاش کردیم تا شما را با ده نشانه رایج پارگی رباط های زانو و چگونگی درمان و ترمیم آن ها آشنا کنیم. در آخر این مورد را در نظر داشته باشید که اگر شما هر یک از علائم گفته شده را احساس کردید لازم است که در سریع ترین زمان ممکن برای درمان اقدام کنید زیرا با طولانی شدن آسیب تنها عوارض بیشتری برای شما ایجاد می شود و روند درمان سخت تر خواهد بود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.