آشنایی با سطح حمایت و مقاوت و نحوه تایید اعتبار آن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 82532
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲ |

آشنایی با سطح حمایت و مقاوت و نحوه تایید اعتبار آن

یکی از مفاهیم پرکاربرد در بازارهای مالی و کلاس‌های آموزش بورس، سطح حمایت و مقاومت است. در حالت کلی این روزها بازارهای مالی می‌توانند بهترین گزینه برای دست یابی به سود بیشتر باشند. خیلی از افراد سرمایه گذاری در بورس و فارکس را راهی برای چند برابر کردن درآمد خود می‌دانند.
آشنایی با سطح حمایت و مقاوت و نحوه تایید اعتبار آن

یکی از مفاهیم پرکاربرد در بازارهای مالی و کلاس‌های آموزش بورس، سطح حمایت و مقاومت است. در حالت کلی این روزها بازارهای مالی می‌توانند بهترین گزینه برای دست یابی به سود بیشتر باشند. خیلی از افراد سرمایه گذاری در بورس و فارکس را راهی برای چند برابر کردن درآمد خود می‌دانند.

سطح حمایت و مقاومت

ولی موضوعی که وجود دارد این است که هیچ چیزی در این بازارها قطعی نبوده و نمی‌توانید هیچ پیش بینی دقیقی از قیمت‌های آینده داشته باشید. این موضوعی است که با استفاده از تحلیل‌های مختلفی که در بازار وجود دارند حل خواهد شد.

متخصصینی که به صورت کلی تمام تمرکز خود را روی کار در بازارهای مالی گذاشتند، از مفاهیم و تحلیل‎هایی استفاده می‌کنند تا بتوانند با احتمال موفقیت زیاد، معاملات خود را انجام دهند. یکی از مهم‌ترین این تحلیل‌ها، تحلیل تکنیکال بوده و به عنوان یکی از مهم‌ترین مفاهیم آن می‌توان به سطح حمایت و مقاومت اشاره کرد.

طبیعتا اگر با اصطلاحاتی که در تحلیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند آشنا نباشید، نمی‌توانید ارتباط خوبی با بازار برقرار کنید. این می‌تواند به درآمد شما آسیب جدی وارد کند. به همین دلیل در این مطلب تصمیم داریم تا در رابطه با سطح حمایت و مقاومت صحبت کرده و مفاهیم آن‌ها را به صورت کامل به شما توضیح دهیم.

سطح حمایت و مقاومت چیست؟

سطح حمایت و مقاومت یا Support and Resistance Levels، دو مورد از مهم‌ترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال هستند که می‌توانند از ریزش یا افزایش خیلی زیاد قیمت در هر بازاری جلوگیری نمایند.

سطح حمایت و مقاومت

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن آن‌ها را تعریف کنیم باید گفت سطح حمایت به محدوده یا قسمتی از قیمت یک سهم گفته می‌شود که در روند نزولی شکل گرفته و از ریزش بیشتر قیمت جلوگیری می‌کند.

در مقابل سطح مقاومت بخشی از قیمت سهم در روند صعودی است که اجازه نمی‌دهد قیمت از چیزی که هست بالاتر برود.

یعنی اگر قیمت یک سهم در حال کاهش شدید باشد، زمانی که با سطح حمایت برخورد می‌کند، این حرکت نزولی متوقف خواهد شد. همچنین اگر قیمت یک سهم به صورت سرسام آوری افزایش پیدا کند، با ایجاد یک سطح مقاومت، این روند افزایش، متوقف خواهد شد.

چرا سطح حمایت و مقاومت به وجود می‌آید؟

خب در بخش قبلی در رابطه با مفاهیم سطح حمایت و مقاومت صحبت کردیم و به ساده‌ترین شکل ممکن آن‌ها را توضیح دادیم. ولی سوالی که به وجود می‌آید این است که چرا این سطوح به وجود می‌آیند؟

در این قسمت تصمیم داریم این موضوع را بیان کنیم. باید بدانید که این مفاهیم به صورت مستقیم با عرضه و تقاضا مرتبط هستند. یعنی زمانی قیمت یک افزایش شدید پیدا می‌کند که تقاضا خیلی بیشتر از عرضه باشد. یعنی خریدران از فروشنده‌ها بیشتر باشند.

این مفهوم در کاهش قیمت نیز وجود دارد. یعنی زمانی قیمت یک سهم کاهش پیدا خواهد کرد که عرضه از تقاضا بیشتر بوده و تعداد فروشنده‌ها از خریداران پیشی بگیرد.

اینجاست که سطح حمایت و مقاومت به وجود می‌آیند تا از افزایش یا کاهش شدید قیمت جلوگیری کنند. اگر تعداد این سطوح در یک روند، زیاد شوند، قوی‌تر شده و هر دفعه از دفعه قبلی قابل اعتمادتر هستند.

به احتمال خیلی زیاد روند افزایش قیمت یک سهم با رسیدن به سطح مقاومت توقف خواهد کرد ولی اگر توقف نکرده و از این سطح عبور نماید، بالاتر خواهد رفت تا به سطح مقاومت بعدی رسیده و متوقف شود. این دقیقا در روند نزولی نیز وجود دارد ولی حالت برعکس دارد.

به صورت کلی باید این را بدانید که رفتار قیمت زمانی که با سطح حمایت و مقاومت برخورد می‌کند، حالات مختلف و متفاوتی دارد. در حالت اول، بعد از برخورد با این سطح، به سرعت تغییر جهت داده و روند برعکس حالت قبلی را در پیش می‌گیرد.

اما حالت دیگری وجود دارد که در آن قیمت مدتی در سطح حمایت و مقاومت باقی خواهد ماند. در این شرایط به احتمال زیاد به راه خود ادامه داده و از سطح حمایت و مقاومت خواهد گذشت.

دلیل وجود سطح حمایت و مقاومت

آشنایی با انواع سطح حمایت و مقاومت

به صورت کلی سطح حمایت و مقاومت دارای دو نوع زیر است:

  1. سطوح ثابت (Static)
    محدوده‌هایی از قیمت در نمودارهای تحلیل تکنیکال وجود دارند که به صورت خطوط افقی ترسیم خواهند شد. زمانی که بیش از ۲ مورد از بیشترین سقف قیمت یا کمترین سقف قیمت در گذشته به هم متصل شوند، این محدوده‌ها شکل خواهند گرفت.
    به زبان ساده‌تر باید بگوییم که قیمت سهم مورد نظر که نمودار آن مقابل شما قرار دارد، در گذشته هر بار که به این محدوده افقی رسیده با سطح حمایت و مقاومت مواجه شده و تغییر مسیر داده است. در واقع از این محدوده بالاتر یا پایین‌تر نیامده است.
  2. سطوح متغیر (Dynamic)
    این نوع از سطوح محدوده‌هایی هستند که مانند حالت قبل یک قیمت مشخص در آن برای حد نهایی افزایش یا کاهش وجود ندارد. این سطوح به صورت خطوط شیب داری هستند که از کاهش یا افزایش قیمت جلوگیری می‌کنند.
    در واقع این همان حالتی است که روند افزایش یا کاهش قیمت در برخورد با اولین سطح حمایت و مقاومت توقف نکرده و به راه خود ادامه داده است. اگر بخواهیم ساده‌ترین حالت ممکن را در نظر بگیریم، در سطوح متغیر، یک کانال قیمتی در جهت افزایش یا کاهش قیمت ایجاد می‌شود.

چگونه اعتبار سطح حمایت و مقاومت را تشخیص دهیم؟

در ابتدا باید به این اشاره کنیم که ما نمی‌توانیم یک نقطه برای حمایت و یا مقاومت ترسیم کنیم چرا که این نقطه می‌تواند دارای اشتباه محاسباتی بوده و تحلیل گر را به اشتباه بیندازد. به همین دلیل یک محدوده برای آن در نظر گرفته می‌شود.

برای تشخیص اعتبار این سطوح می‌توانید از دو روش زیر استفاده کنید:

  • اولین روش، دقت به میزان شیب روند قیمت است. هر چه این شیب تندتر باشد (یعنی هرچه قیمت با سرعت بیشتری افزایش یا کاهش پیدا کند) سطح حمایت و مقاومت از اعتبار بیشتری برخوردار است.
  • در روش دوم باید نوع و تعداد واکنش به آن را بررسی کنید. اگر برخورد قیمت با خطوط سطح حمایت و مقاومت زیاد بوده و واکنش یه آن‌ها صحیح‎تر باشد، اعتبار سطح حمایت و مقاومت بالاتر خواهد بود.

منبع مقاله: https://rasoultarzampour.com/education-article/technical-analysis/

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.